hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > تبریک رسمی و اداری عید قربان 1402؛ متن پیام، لوح و سخنرانی

تبریک رسمی و اداری عید قربان 1402؛ متن پیام، لوح و سخنرانی

متن رسمی و اداری تبریک عید قربان را جهت ارسال پیام به مسلمانان جهان، همکاران و مدیر و همچنین پیام و متن طولانی جهت سخنرانی منبر و لوح تبریک را برایتان آورده ایم

عید قربان از بزرگترین اعیاد مسلمین جهان است. در ادامه با جدیدترین پیام ها، متن، اس ام اس و شعر تبریک عید قربان به مسلمانان جهان و عکس نوشته آن را برایتان تدارک دیده ایم.

پیامک تبریک عید قربان به مسلمانان جهان‌

عید قربان تلاقی قله بندگی در اوج آزادگی است

در این روز سعید عبودیت و رهایی را برای تمامی مسلمانان و آزادگان جهان از پروردگار هستی خواهانم

عید قربان بر همه مسلمانان جهان مبارک باد 


جملات زیبایی برای تبریک عید قربان به مسلمانان جهان

سربلندی ابراهیم خلیل از آزمون بندگی، آرامش اسماعیل از آزادگی را در این روز سعید برایتان آرزومندم

عید قربان بر تمام مسلمانان جهان مبارک باد


جملات تبریک عید قربان به مسلمانان

عید قربان جلوه‌گاه تعبد و تسلیم ابراهیمیان حنیف است و فصل نزدیکی به خداوند در سایه عبودیت

قربان، فدا کردن عزیزها در آستان عزیزترین است و گذشتن از وابستگى ها به عشق مهربان ترین

عید سعید قربان بر تمامی مسلمانان جهان مبارک باد

تبریک عید قربان به مسلمانان جهان

عید قربان کـه پس از وقوف در عرفات و مشعر و منا فرا مى‌رسد، عید رهایى از تعلقات اسـت،

رهایى از هر آنچه غیرخدایى اسـت.

دراین روز، اسماعیل وجود را یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى پیدا کردیم قربانى کنیم و

همزمان با این عید فرخنده دل را قربانی محبت، عشق، صمیمیت و مهربانی کنیم.

عید سعید قربان بر مسلمین گیتی مبارک باد


شعر تبریک عید قربان به مسلمانان

خواهی که تو را کعبه کند استقبال

مایی و منی را به منا قربان کن

عید قربان مبارکباد مسلمانان


اس ام اس تبریک عید قربان به مسلمانان

خوشا «ذی الحجه» روز عید قربان

شروع داستان عشق و ایمان

عید سعید قربان بر تمامی مسلمانان جهان مبارک.


پیامک تبریک عید قربان به مسلمانان

عید قربان با دعا و نمازش،

با ذکر و و قربانی و صقه اش

با احسان و نیکی اش

بستری برای جاری ساختن مفهوم عبودیت و بندگی است 

عید سعید قربان بر مسلمین و مسلمات مبارک باد


متن ادبی برای تبریک عید قربان به مسلمانان

یارب این آتش که در جان من است

سر کن آنسان که کردی بر خلیل

ابراهیم ، آرامش اسماعیل ، امیدواری هاجر ، عطر عرفه

و برکت عید قربان را برای شما آرزومندم

زندگیتان به زیبایی گلستان ابراهیم و پاکی چشمه ی زمزم

عید سعید قربان بر تمام مسلمانان و راستی خواهان گیتی همایون باد


تبریک عید قربان به مسلمین جهان

عید قربان برای همه مسلمانان و بـه ویژه حجاج روز جشن انجام مناسک حج اسـت و

منا یادگار ابراهیم خلیل، آکنده از شور و نشاط حاجیانی اسـت کـه

با اهدای قربانی خود، تقرب بـه درگاه محبوب را می‌طلبند.

عید سعید قربان بر همه مسلمانان و بـه ویژه حجاج عزیز ایرانی مبارک باد

عکس تبریک رسمی عید قربان 1402

عکس تبریک رسمی عید قربان 1401


 


پیام ادبی تبریک عید قربان به مسلمانان

عید شرافت بنى آدم است و

کرامت انسانى اش جشن رها شدن از قید پدرانى است که

جان فرزند خویش را نذر قربان گاه ها مى کردند 

عید قربان بر همه مسلمانان جهان مبارک


جملات زیبا برای تبریک عید قربان به مسلمانان

عید قربان گرچه آیین خلیل آزر است

ملت اسلام را امروز زیب و زیور است

حبّذا عیدى که سرخ از خون قربانى او

گونه اسلام و روى ملت پیغمبر است

عید قربان بر تمامی مسلمانان مبارک


متن ادبی تبریک عید قربان به مسلمانان

عید قربان یادآور خاطره‌ جاودانه بندگی ابراهیم و اسماعیل اسـت و

بـه مـا می‌آموزد کـه در مسیر تقرب بـه پروردگار باید از هر چـه دلبستگی اسـت دست بشوییم و

هر آنچه راکه خدای تعالی بر آن امر کرده بر پای داریم

تا در زمره صابران و بندگان الهی قرار گیریم

عید قربان، پر شکوه‌ترین ایثار و زیباترین جلوه‌ تعبد در برابر آفریننده یکتا بر شـما مبارک


 تبریک عاشقانه عید قربان به مسلمانان

خواهی که تو را کعبه کند استقبال

مایی و منی را به منا قربان کن

عید قربان بر مسلمانان گیتی مبارک باد


قربانگاه نبود؛ جلوه گاه نور بود و بندگی

قصاب نبود؛ سرسپرده بود و عابد

قربانی نبود؛ جگرگوشه بود و آرام

وهم نبود؛ که وحی بود و حی ِ در حی ِ در حی

و نوش شدن آدمی، تازه شدن انسان
دوباره زاده شدن در معنا

عید قربان را بر همه آزادگان و مسلمانان جهان تبریک عرض می کنم  


پیام تبریک عید قربان 1402 به همکار و مدیر

پیام تبریک عید قربان به همکاران

عید قربان تلاقی دو مفهوم بندگی و آزادگی است

این روز بزرگ با نماز و عبادتش، با ذکر و دعایش، با قربانى و صدقات و احسانش

بسترى براى جارى شدن معنای بندگى است

همکاران عزیزم عید قربان مبارک


تبریک عید قربان به همکار

وقت آن است که به خود یادآوری کنیم

ذبح هوای نفس و شهوت و آز را

تا خلیل وار رها شویم از اسارتش و

با تکیه بر بندگی آزادگی نثارمان کند

پروردگاری که چیزی غیر از احسان برای بنده اش طلب نمی کند

عید قربان بر همکار عزیزم مبارک باد


پیام تبریک عید قربان به همکار

عید قربان روز سربلندی انسان بر مدار عبودیت است

روزی که بر ابراهیم خلیل بر شک ها چیره شد و

به اذن الله و بی سوال به قرابنگاه رفت 

چشم بر جگرگوشه اش داشت و پروردگار برایش بهترین ها را رقم زد

عید قربان را به شما همکار گرامی تبریک می گویم


پیام تبریک بلند عید قربان به همکار

صدای پای عید می آید.

عید قربان پاک ترین عیدها است

عید سرسپردگی و بندگی است.

عید بر آمدن انسانی نو

ققنوس وار 

از خاکسترهای خویشتن خویش است.

عید قربان عید نزدیک شدن دلهایی است

که به قرب الهی رسیده اند.

عید قربان عید بر آمدن روزی نو و انسانی نو است

روز سربلند انسان که بندگی آموخته

روز رهایی بنده که رحم پروردگار بر جانش سایه افکنده 

عید قربان مبارک همکار گرامی


اس ام اس تبریک عید قربان به همکار

عید قربان
با ذکر و و دعا و عبادتش
با نمازش 
با قربانى و احسانش
بسترى براى جارى ساختن
مفهوم بندگی است
عید قربان بر شما مبارک همکارجان


شعر تبریک عید قربان به همکاران

رفت صوفی به طواف حرم و باز آمد

ما به قربان تو رفتیم و همانجا ماندیم

عید قربان بر همکاران عزیز مبارک باد


شعر تبریک عید قربان به همکار

ای عزیزان به شما هدیه زیـــــــــزدان آمد

عید فرخنـــــــده ی نورانی قربـــــــــان آمد

حاجیان سعی شما شد به حقیقت مقبول

رحمت واسعــــه ی حضــرت ســـبحان آمد . . .

همکار عزیزم عید قربان مبارک باد


دوبیتی تبریک عید قربان به همکار

شوق دیدار قرار از دل بیمار زدست

هی به تن، حال دل زار نبینی چه نشست

گفتمش خیز به پا موسم حج، چون دگران

خانه را سیر تماشا، دل معشوقه پرست

همکاران عید قربان مبارک باد

عکس تبریک رسمی عید قربان 1401


متن تبریک عید قربان به مدیر

عید قربان، نماد بزرگ ترین جشن رهایى انسان از وسوسه هاست و

آزمون بندگی 

مدیر عزیز عید قربان بر شما مبارک باد


 پیام رسمی تبریک عید قربان بلند

عید سعید قربان، آزمون عظیم و والای بندگی و اطاعت در پیشگاه حق تعالی و از اعیاد بزرگ و خجسته اسلامی است که یادآور تسلیم رضایتمندانه حضرت ابراهیم خلیل الله ( ع ) در برابر خواست و اراده الهی و واجد پیامی مهم برای جامعه در راستای قربانی کردن خواهش ها و هوی های نفسانی در مسیر الی الله و اتصال به حق است.

انسان در مسیر معرفت و شناخت و رسیدن به معبود نیازمند گذشتن از همه خواهش هاست و در این راستا چه الگویی والاتر و آموزنده تر از امتحانی است که حضرت ابراهیم و اسماعیل در پیشگاه او و در محضر و آستان حق پس دادند و جان را به قربانگاه رضایت الهی بردند.

عید قربان تا عید غدیر به نام دهه امامت و ولایت نامگذاری شده است. عید سعید غدیر، عید ولایت، جشن، و سرور و شکرگزاری برای اکمال دین و اتمام نعمت است. عید خجسته ای که نبوت حضرت محمد رسول الله ( ص)، خاتم المرسلین در امامت حضرت علی (ع) تداوم یافت و مکتب انسان ساز و آگاهی بخش غدیر شکل گرفت.  

اینجانب فرارسیدن اعیاد خجسته قربان و غدیر و دهه پرنور امامت و ولایت را به عموم مسلمانان جهان و محبان و دوستداران خاندان نبوت و امامت؛ مردم مومن ایران اسلامی بویژه مردم ولایتمدار مازندران تبریک و تهنیت می گویم و توفیق همگان را در سایه بهره‌مندی از آموزه های اهل بیت ( علیهم السلام ) و فیوضات معنوی این اعیاد باشکوه از آستان خداوند قادر متعال مسالت دارم.


پیام تبریک اداری عید قربان

عید سعید قربان، عید تقرب به حضرت حق، رویش نور ایمان در دل های آگاه مسلمانان و پیروی از سنت ابراهیمی است.

عید قربانی کردن هوی نفس در پیشگاه پروردگار عظیم و پیوستن به دریای بیکران رحمت اوست.

عید قربان پاک ترین عیدهاست، عید سرسپردگی و بندگی است. عید برآمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش است.

عید قربان كه پس از وقوف در عرفات و مشعر و منا فرا مى رسد، عید رهایى از تعلقات است.

رهایى از هر آنچه غیرخدایى است. در این روز، اسماعیل وجود را، یعنى هر آنچه بدان دلبستگى دنیوى پیدا كردیم قربانى کنیم تا سبكبال شویم.

آنگاه که ابراهیم، اسماعیل را به قربانگاه عشق برد این ذات اقدس الهی بود که جلوه گر شد. این عشق آموختنی است.

 عید قربان عید نزدیک شدن دلهایی است که به قرب الهی رسیده اند و خداوند متعال را شاکریم که این نعمت را نصیبمان کرد تا عید قربان را جشن گرفته و آن را گرامی بداریم.

این عید پاک و بزرگ و مقدس ، عید سعید قربان را به تمامی مسلمین ایران و جهان وشما همشهریان گرامی تبریک و تهنیت عرض نموده و از درگاه باریتعالی آرزوی سربلندی و سلامت را برای تمامی شما بزرگواران مسئلت دارم.


پیام رسمی تبریک عید قربان 1402

عید قربان یادآور موفق بیرون آمدن از آزمون سخت و سنگین الهی حضرت خلیل الرحمن(ع) است که با دل کندن از تمامی تعلقات دنیوی و قربانی کردن نفس سرکش، راه و رسم طاعت و بندگی و گذشتن از خود و دلبستگی های خود در درگاه حق را به انسان ها آموخت و منشاء پاک ترین عید مسلمانان شد.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بیت الله الحرام و شهدای فاجعه منا  فرارسیدن فرخنده عید سعید قربان به عنوان باشکوه‌ترین و زیباترین جلوه تعبد و اطاعت در برابر معبود و عالیترین مرحله بندگی و عبودیت به درگاه حضرت باریتعالی را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج)، رهبری انقلاب، ملت شریف ایران، بویژه همکاران ساعی و پرتلاش خود تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

از درگاه ایزد منان توفیق درک واقعی پیام این عید اضحی که همانا ایثار، فداکاری، وحدت و دلدادگی و بندگی بر آستان حضرت دوست است و همچنین کسب معنویت و بهره مندی بیشتر از فیوضات این روز عزیز و خدمت مطلوبتر به جامعه را مسئلت می نمایم.


متن ادبی تبریک عید سعید قربان

بسم الله الرحمن الرحیم
عید قربان یادگار حضرت ابراهیم خلیل(س) در نمایش بندگی و عید رهایى از تعلقات غیرالهی است.

روزی که عید عبودیت و راهنمای موحدان برای قربانی نفس در پیشگاه پروردگار است.

فرارسیدن این عید عظیم و فرخنده را به همه مسلمانان و شیعیان جهان، هموطنان ایرانی و نیز همکاران و خانواده‌های محترم آنان در داخل و خارج از كشور تبریک و تهنیت گفته و از درگاه حضرت احدیّت سلامتی، خرسندی و شادکامی را برای همه آرزو مندم.

امیدوارم در آستانه این عید بزرگ و با بهره‌گیری از تعالیم انبیاء الهی، شاهد تحكیم روزافزون روابط برادرانه و پیوندهای دوستی میان ملت‌ها به ویژه ملت‌های اسلامی، استقرار جهانی سرشار از عدالت، صلح و امنیت پایدار و همچنین، نابودی ریشه‌های ظلم و تبعیض و دوری از خشونت و افراط‌‌گرایی باشیم.


متن ادبی تبریک عید قربان 1402

عید قربان یادآور بیرون آمدن سرافرازانه حضرت ابراهیم(ع) از آزمون سخت و سنگین الهی است که با دل کندن از تمامی تعلقات دنیوی و قربانی کردن نفس سرکش، راه و رسم اطاعت و بندگی و گذشتن از خود و دلبستگی‌های خود در درگاه حق را به ما آموخت و منشاء پاک‌ترین عید مسلمانان شد.

این عید عزیز درخشش کمال دلدادگی بندگان خالص حق تعالی و زیباترین لحظه در عالم هستی است که ابراهیم خلیل(ع)، اوج عبودیت را معنا کرد و بی توجه به هوای نفس، عاشقانه گام در صراط مستقیم گذاشت و از آن آزمون سخت الهی سربلند بیرون آمد.

عید سعید قربان که به عنوان جشن رهیدگی از اسارت نفس و شکوفایی ایمان و یقین و نیز عید بندگی و عبودیت حضرت حق‌تعالی شناخته می‌شود یادآور باشکوه ترین مرتبه تسلیم و خضوع در برابر امر الهی و تبری از هوای نفس و تاسی به دریای لایزال ملکوت اعلی است.

بدون شک، عید سعید قربان نمادی برای فداکاری بندگان الهی در راه تعالی و تکامل انسانی است که یکی از مصادیق آن، دفاع از ارزش‌ها و عمل به مسؤولیت‌های جمعی و فردی است.

اینجانب فرارسیدن باشکوه‌ترین جلوه بندگی و ایثار را به عموم مسلمانان تبریک عرض کرده و از درگاه خداوند سبحان، سلامتی و رستگاری همگان را مسئلت دارم.


پیام تبریک عید قربان رسمی

سَلَامٌ عَلَى إِبْرَاهِیمَ  کَذَلِکَ نَجْزی الْمُحْسِنِینَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادنَا الْمُؤْمِنِینَ

عید سعید قربان، یادآور باشکوه ترین جلوه ایثار و تعبد در برابر خالق یکتاست و این عید خجسته در حالی فرا می‌رسد که عالی‌ترین صحنه خلقت بشریت در صحرای عرفات به وقوع پیوست و امام حسین(ع) قرب الی‌الله را به منصه ظهور رساند و این چه زیباست که باری تعالی فرصت عاشقی را به بندگانش نشان می‌دهد.

امید دارم در این روز بافضیلت دل‌هایمان را از آلودگی‌ها و لغزش‌های نفسانی بزداییم و بتوانیم خود را به خصایص نیک انسانی آراسته کنیم.

اینجانب فرارسیدن عید خجسته و پربرکت قربان را به عموم ملت شریف ایران و همه انسان‌های حقیقت‌طلبی که در آستان پروردگارشان سر تسلیم و سپاس فرود آورده‌اند و جز به رضای او نمی‌اندیشند تبریک و تهنیت عرض کرده و از درگاه خداوند بزرگ، سلامتی و رستگاری را برای همگان مسئلت دارم.


متن اداری تبریک عید قربان

 بسم الله الرحمن الرحیم

عید سعید قربان، عید بندگی و سعادت و عیدی مبارک و فرخنده برای تمامی مسلمانان و فرصت رهیدن از دلبستگی ها و قیود دنیوی و پای نهادن بر آستانه قرب الهی و زمانی برای مقابله با هوی ها و اسارت های نفسانی و تقدیم ارزشمندترین داشته‌های خود در برابر خواست و اراده خداوند و عید پیروزی و فتح ایمان و یقین و جشن ابراهیمیان و شکست ابلیس نفس است.
عید قربان تجلی ایثارهای ابراهیمی است و روزیست که زیباترین جلوه تعبد در برابر خالق عیان می گردد و پرشکوهترین عشق ها رقم می خورد و انسان باید پس از شناخت حق، بت های درون خود را بشکند و عزیزترین داشته های خود را در راه پروردگار سبحان قربانی و ارزانی کند همچنان که در مراسم حج، قربانی ها پس از وقوف در عرفات، مشعر و منی است یعنی پس از شناخت و معرفت و ژرف نگری و دور کردن شیطان است و قربانی کردن نمادی است برای رهایی از همه تعلقاتی که حجاب راه شناخت می شوند.
اینجانب عید سعید و خجسته قربان، باشکوه ترین و زیباترین جلوه بندگی و قرب الهی و عید بزرگ بندگی حق و آزادگی و رهایی انسان از تعلقات دنیوی را به همه مسلمانان و مردم مومن و ولایی تبریک عرض می کنم.


متن رسمی و اداری تبریک عید قربان

عید قربان یادآور عبور پیروزمندانه از آزمون سخت و سنگین الهی حضرت خلیل الرحمن(ع) است

که با دل کندن از تمامی تعلقات دنیوی و قربانی کردن نفس سرکش، راه و رسم طاعت و بندگی و گذشتن از خود و دلبستگی ها را به انسان می آموزد.

پاک ترین عید مسلمانان، عید بندگی و نشانه ایثار، عشق و اطاعت از فرمان خداوند بی هیچ قید و شرطی، نشانه ایمان انسان راستین به خالق یکتا و بی همتا است.

اینجانب ضمن گرامیداشت فرارسیدن عید سعید قربان، باشکوه‌ترین و زیباترین جلوه تعبد و اطاعت در برابر معبود را  تبریک و تهنیت عرض می کنم.


 پيام تبريك رسمي عيد قربان

عید قربان هنگامه طنین‌انداز شدن نوای اطاعت و درخشش زیباترین جلوه‌های بندگی در برابر خالق یکتاست.

 فرارسیدن این عید سعید را صمیمانه به هم میهنانم تبریک گفته و

امیدوارم با بهره‌گیری از تعالیم الهی و آموزه‌های دین مبین اسلام شاهد تحکیم وحدت و مودت روز افزون میان امت اسلامی در جهانی لبریز از معنویت عدالت رفاه و دوستی و امنیت باشیم.

فرصت را مغتنم شمرده ضمن تجدید احترامات فائقه، موفقیت و سلامت همه گان را از درگاه خداوند مسئلت می دارم.



متن پیام تبریک رسمی عید قربان

فرارسیدن «عید سعید قربان»، عید «رهایی از خود» و «رهیابی به خدا» را

به تمامی «خواستاران رستگاری » و «طالبان تعالی»،

به ویژه هم وطنان گرامی تبریک و تهنیت می‌گویم.


متن رسمی تبریک عید سعید قربان

فرا رسیدن عید سعید اضحی را به مسلمانان جهان و پیروان ادیان ابراهیمی تبریک و خجسته‌باد گفته،

در این ایام برای تمام آزادگان آرزوی آرامش و سعادت دارم.

بدون شک، عید سعید قربان یادآور فداکاری بندگان الهی در راه تعالی و تکامل انسانی است.

همان گونه که در شعایر اسلامی، فریضه حج و عید اضحی تجلی‌کننده وحدت و هم‌پذیری مسلمانان در سراسر جهان است،

نماد مفهوم همیاری، فداکاری و ایثار نیز برشمرده می شود.

این عید سعید را بر همه مسلمانان جهان بویژه همو وطنانم تبریک می گویم.


پیام تبریک عید قربان رسمی کوتاه

عید اضحی رسم و آئین خلیل آزرست
بعد آن ،عید غدیر، روز ولای حیدر است
عید قربان و پیشاپیش عید سعید غدیر مبارک

پیامک رسمی تبریک عید قربان

خوشا آنان که با حق آشنایند

مطیع محض فرمان خدایند

چو ابراهیم اسماعیل خود را

فدای امر الله می نمایند

عید سعید قربان مبارک


اس ام اس رسمی تبریک عید قربان
عید اضحی رسم و آئین خلیل آزرست
بعد آن ،عید غدیر، روز ولای حیدر است
عید قربان و پیشاپیش عید سعید غدیر مبارک

متن سخنرانی عید قربان

ارزش و عظمت عيد قربان‏

قربان در لغت، مصدر از ماده قرب، به معناى نزديك شدن و قربانى آنچه را كه به آن تقرّب مى جويند، گفته مى‌ شود.

قرآن مجيد در دو جا از اين واژه براى تقرّب به خدا استفاده نموده است؛

  • اول: در حكايت فرزندان آدم كه هابيل گوسفند چاقى و قابيل گندم نامرغوبى را براى قربانى به پيشگاه حق آوردند كه در پايان قربانى همراه با تقوا پذيرفته شد.

خداوند متعال در اين باره مى‌ فرمايد:

وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَىْ ءَادَمَ بِالْحَقّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْأَخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ» 

وداستان دو پسر آدم را [كه سراسر پند و عبرت است ] به درستى و راستى بر آنان بخوان، هنگامى كه هر دو نفر با انجام كار نيكى به پروردگار تقرّب جستند، پس از يكى پذيرفته شد، و از ديگرى پذيرفته نشد. [برادرى كه عملش پذيرفته نشد از روى حسد و خودخواهى به برادرش ] گفت: بى ترديد تو را مى كشم. [او] گفت: خدا فقط از پرهيزكاران مى پذيرد.

 

  • دوم: در سوره احقاف، بت پرستان، بت ها را وسيله تقرّب به خدا مى ‌دانستند.

فَلَوْلَا نَصَرَهُمُ الَّذِينَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ قُرْبَانًا ءَالِهَةَ بَلْ ضَلُّواْ عَنْهُمْ وَ ذَ لِكَ إِفْكُهُمْ وَ مَا كَانُواْ يَفْتَرُونَ»

پس چرا معبودانى كه به جاى خدا انتخاب كردند به گمان اينكه آنان را به خدا نزديك كند، آنان را [هنگام نزول عذاب ] يارى نكردند بلكه [گم شده ] از دستشان رفتند، و اين بود [سرانجام و نتيجه ] دروغشان و آنچه را همواره افترا مى زدند.

در روايات دينى ما، نماز و نمازهاى نافله و قربانى روز عيد قربان و صدقه دادن به فقيران، از جمله وسيله هاى تقرّب به خدا بيان شده اند.

قربان، نام يكى از اعياد رسمى ساليانه مسلمانان، در روز دهم ذيحجّه است كه آن را أَضحى نيز مى گويند. و آن روز تاريخى از بزرگترين روزها نزد خداوند است؛ زيرا روز مراسم قربانى گوسفند در برابر فرمان قربانى كردن اسماعيل عليه السلام به دست حضرت ابراهيم عليه السلام، از بهترين اعمال واجب در مناسك حج است. و از آن پس حاجيان در احياى فداكارى از سوى اين پدر و فرزند، روز عيد قربان در منى قربانى مى كنند.

 

ابان بن محمد از امام جواد عليه السلام روايت مى‌ كند كه فرمود:

ما مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلَ يَوْمَ النَّحْرِ مِنْ دَمٍ مَسْفُوكٍ أَوْ مَشْىٍ فى بِرِّ الْوالِدَيْنِ أَوْ ذِى رَحِمٍ قاطِعٍ يَأْخُذُ عَلَيْهِ بِالْفَضْلِ وَ يَبْدَأُهُ بِالسَّلامِ أَوْ رَجُلٍ أَطْعَمَ مِنْ صالِحِ نُسُكِهِ وَ دَعا إِلى بَقِيَّتِها جِيرانَهُ مِنَ الْيَتامى وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْمَمْلُوكِ وَ تَعاهَدَ الْأُسَراءَ. 

هيچ عملى در روز عيد قربان برتر نيست، مگر خونى كه براى قربانى ريخته شود و گامى در راه احسان به پدر و مادر برداشته شود و ديدار خويشى كه گسيخته باشد و به خودگذشتگى و آغاز به سلام بر وى پيشى گيرد و يا مردى از گوشت قربانى خود به همسايگان و مستمندان و يتيمان اطعام نموده و به ملاقات اسيران برود.

قربانى به گوسفند يا شترى گفته مى شود كه در عيد قربان ذبح گردد و آن در غير ايام حج مستحبّ مؤكّد است در ايّام حج از اعمال واجبى مى باشد كه در سرزمين منى روز دهم يا يازدهم و دوازدهم و تا آخر ذيحجه برگزار مى گردد. حاجى قربانى را سه بخش مى كند، يك بخش را خود بر مى دارد و بخش دوم را به فقرا مى بخشد و بخش سوم را به دوستان هديه مى دهد. 

عید قربان و فضيلت قربانى در روايات

آداب و اعمال عيد قربان، همانند عيد فطر است، از جمله نماز و غسل و ادعيه و تكبيرات و حرمت روزه و اطعام مسكينان و فقيران با صدقات و گوشت قربانى به ويژه اينكه قربانى كردن در عيد قربان مستحبّ مؤكّد است.

رسول الله اعظم صلى الله عليه و آله فرمود:

خداوند روز أضحى را عيد قرار داد تا فقيران گوشت فراوان به دستشان رسد.

پس به آنها گوشت بخورانيد.حضرت على عليه السلام مى فرمايد:

اگر مردم مى دانستند كه قربانى در روز عيد قربان چه اجرى دارد، وام مى گرفتند و قربانى مى كردند؛ زيرا با اوّلين قطره خون، صاحب آن آمرزيده مى شود.  

قرض كردن براى قربانى عید قربان

روايتى عجيب در اين باب است كه نيكوست براى قربانى قرض كنى.

پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به امّ سلمه كه از ايشان پرسيده بود: اى رسول خدا! عيد قربان فرا رسيده و من چيزى ندارم قربانى كنم، آيا قرض كنم و قربانى نمايم؟ فرمود:

برو قرض كن؛ زيرا اين بدهى ادا مى ‌شود. زيرا قربانى جايگاه ويژه نزد خداوند منّان دارد و ريختن خون قربانى براى اهل آن، جنبه بيمه عمر و كفّاره گناهان محسوب مى شود.

امام باقر عليه السلام فرمود:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يُحِبُّ إِطْعامَ الطَّعامِ وَ إِراقَةَ الدِّماءِ بِمِنىً. 

خداوند غذا دادن به مستمندان و ريختن خون قربانى در منى را دوست دارد.

 

ممكن است همين علاقه خداوند به خاطر بهره مندى گرسنگان و محرومان از گوشت قربانى باشد و به صورت سيره و سنّت نبوى در جامعه اسلامى رواج داشته باشد.

سالار شهيدان امام حسين عليه السلام از همان آغاز حركت خود از مدينه به مكه، در سال شصت هجرى كه قصد عمره مفرده داشت و نيّت حج تمتّع ناتمام ماند. گرچه به منى نرفت، ولى قربانى هاى گرانقدرى داد و سرانجام وجود مبارك خويش را هم قربانى اسلامى كرد، تا مكّه و منى بماند. از اين رو امام سجّاد عليه السلام در احتجاجات خود بر يزيد لعين، فرمود:

أَيُّهَا النَّاسُ مَنْ عَرَفَنى فَقَدْ عَرَفَنى وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْنى فَأَنا اعَرِّفُهُ بِنَفْسى ، أَنَا ابْنُ مَكَّةَ وَ مِنى وَ أَنَا ابْنُ الْمَرْوَةِ وَ الصَّفا. «8»

اى مردم! هر كه مرا مى شناسد كه مى شناسد و هر كه مرا نمى شناسد خود را معرفى مى كنم، من فرزند مكه و منى هستم و من فرزند مروه و صفا هستم.

در روز عاشورا، صحنه كربلا نيز شاهد قربانى شدن هفتاد و دو شهيد در آستان قرب و رضاى حق بود و حضرت زينب عليها السلام به خاطر اين جانفشانى برادرش در ميدان جنگ، هنگامى كه به بدن مطهّر حضرت سيّدالشهدا عليه السلام رسيد، دست و نگاه خويش را رو به آسمان برد و عرضه داشت:

اللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنَّا هذَا الْقُرْبانِ. 

خدايا! اين قربانى اندك را از ما بپذير.

 

بنابراين كسى كه جانش را فداى دوست حقيقى مى كند، او از منى و عرفات و و شهيدان در راه خدا، همگى وارثان مشعر و منى هستند و آنان با اهداى جان و فدا كردن فرزند و خانواده، وارث اسرار نهفته در سرزمين مكّه شوند.

در زيارتنامه ها و خطابه هاى اسيران اهل بيت از شهيد مظلوم كربلا، به ذبيح و قتيل ياد شده است. او وارث اسماعيلى بود كه در مناى كربلا، قربانى حيات دين شد و پيام شرف و عزّت را به انسان ها ابلاغ كرد.

حقيقت دين و حيات باطنى هر مكتبى در اهداى قربانيان و فداكاران حق است و خون آنان ريشه درخت دين را آبيارى مى كند. ملت هايى كه در راه آزادى و استقلال گام برداشته اند، همواره قربانيان بسيارى را تقديم كرده اند و قربانى دادن و شهادت، رمز پيروزى و عزّت آنان بوده است.

امام سجّاد عليه السلام در حقّ قربانى چنين فرمود:

حق قربانى آن است كه نيّت آن را براى خدا خالص كنى و خود را در معرض رحمت و قبول الهى قرار دهى و در پى نگاه بينندگان نباشى. اگر چنين بودى، خود را بيهوده به رنج نيفكنده اى وظاهر سازى نكرده اى و مقصودت، خدا بوده است.امام على عليه السلام فرمود: شنيدم رسول خدا صلى الله عليه و آله روز عيد قربان، خطبه مى خواند و مى فرمود:

امروز روز ثَجّ و عَجّ است. «ثَجّ» خون قربانى هاست كه مى ريزد، پس نيّت هر كه صادق باشد، اوّلين قطره خون قربانى او، كفّاره همه گناهان اوست.

 

«عَجّ» دعاست پس به درگاه خداوند دعا كنيد، قسم به آن كه جان محمد صلى الله عليه و آله در دست اوست، از اينجا هيچ كس بر نمى گردد، مگر آمرزيده شود، جز كسى كه گناه كبيره انجام داده و بر آن اصرار مى ورزد و در دل خود تصميم بر ترك آن ندارد.بنابراين حقيقت سنّت عيد قربان و قربانى كردن حيوان، تقرّب به خدا و پرهيزكارى است؛ زيرا روح و قلب آدمى در دنيا با آرزوها و هوس ها آلوده مى گردد و با قربانى كردن حيوانى، در حقيقت، حيوانيّت هواى نفس و ديو طمع را از بين مى برد. همانگونه كه امام صادق عليه السلام در آداب مراقبين حجّ فرمود:

وَ اصْعَدْ بِرُوحِكَ إِلَى الْمَلَإِ الْاعْلى بِصُعُودِكَ إِلى الْجَبَلِ وَ اذْبَحْ حَنْجَرَةَ الْهَوَى وَ الطَّمَعِ عِنْدَ الذَّبِيحَةِ وَ ارْمِ الشَّهَواتِ وَ الخَساسَةَ وَ الدَّناءَةَ وَ الْافْعالَ الذَّمِيمَةَ عِنْدَ رَمْىِ الْجَمَراتِ. 

با فراز آمدن بر كوه (مشعر) روحت را نيز به سوى ملأ اعلى بفرست. هنگام قربانى گلوى هوس و طمع را نيز ببر، و در رمى جمرات به خواهش ها و پستى و فرومايگى و كردارهاى زشت و ناپسند سنگ بيانداز.


فضیلت نماز عید قربان در قرآن

علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: روز عید فطر روزی است که به نیکان ثواب داده می‌شوند و بدان زیانکار می‌شوند، آن روز شبیه‌ترین روز به روزقیامت شما است پس هنگام خروج از منزل به سوی مصلی به یاد آن لحظه باشید که از قبرها به سوی پروردگار خروج می‌کنید

فضیلت نماز عید قربان در قرآن

در قرآن و متون روایی مأثور، آیات و احادیثی پیرامون فضیلت برپای داشتن فریضه نماز عیدین، وجود دارد که در ذیل به اختصار اشاره خواهد شد:

  • الف) آیات قرآن:

1.«قد افلح من تزکی و ذکر اسم ربه فصلی»[1]

به یقین کسی که پاکی جست (وخود را تزکیه کرد) رستگار شد و (آنکه) نام پروردگارش را یاد کرد سپس نماز خواند در روایت چنین تفسیر شده است «و ذکر اسم ربه فصلی»؛

«قال صلوة الفطر و الاضحی» که مراد از صلوة نماز عید قربان و عید فطر است.[2]

2. فصل لربک وانحر:[3] پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. در این آیه امر شده‌است به نماز عید و امر هم دلالت بر وجوب دارد. مراد از صلوه هم طبق گفته مفسران و روایت پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز عید قربان است.[4]

آیات مذکور در عین حال که لزوم نماز عیدین را می رساند متضمن فضائل آنها نیزرمی باشد چرا که آیه اول می‌گوید رستگاری از ان کسی است که خود را پاکیزه کرد (یا قربانی نمود) و نماز عید برگزار نمود و در آیه دوم با توجه به اینکه مراد از کوثر فاطمه زهراء ـ سلام الله علیه ـ می‌باشد، به شکرانه این نعمت عظیم بهترین تشکر از خدا این است که نماز عید و قربانی انجام شود. (و یا نماز گذارد و هنگام نماز برای تکبیر دستها را بالا بیاورد.)[5]

  • ب) روایات: روایات این بخش در دو قسمت بیان می شود.

بخش اول: ضرورت و لزوم نماز عیدین

1. نماز عید فرض و واجب است. امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود:

«صلوة العیدین فریضه»[6]

2. علی ـ علیه السّلام ـ فرمود:

«لا تجسوا النساء عن الخروج فی العیدین فهو علیهن واجب»[7] زنها را از رفتن در نماز عیدین منع نکنید چرا که نماز عید بر آنها لازم (و ثابت) است.

منتهی روایات بسیاری آورده شده است که لزوم نماز عیدین را مشروط به وجود امام معصوم ـ علیه السّلام ـ نموده است از جمله امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود:

«لا صلوة یوم الفطر و الضحی الا مع امام»[8]  نماز عید فطر وعید قربان بدون وجود امام (معصوم) لازم نیست.

بخش دوم: فضیلت نماز و روز عیدین

1. روز گرفتن جائزه

پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود:

«اغدوا الی جوائزکم... ثم قال هو یوم الجوائز»

ای مؤمنان صبح عید بدنبال گرفتن جوائز خود باشید، ای جابر جوائز الهی مانند جوائز شاهان نیست، آنگاه فرمود روز عید روز گرفتن جائزه است.[9] در روایت دیگر فرمود:

«الیوم الذی یثاب فیه المحسنون» روزی که خوبان در آن روز پاداش و ثواب دریافت می‌کنند.[10]

2. روز اجتماع مسلمین:

امام هشتم ـ علیه السّلام ـ فرمود: روز عید فطر عید قرار داده شده تا مردم در آن روز گرد هم آمده، نعمتهای خدا را ستایش گویند، آن روز، روز عید، دادن زکات، روز تضرع و زاری و روزی است که خوردن و نوشیدن حلال است.[11]

  • 3. همچون روز قیامت:

علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: روز عید فطر روزی است که به نیکان ثواب داده می‌شوند و بدان زیانکار می‌شوند، آن روز شبیه‌ترین روز به روزقیامت شما است پس هنگام خروج از منزل به سوی مصلی به یاد آن لحظه باشید که از قبرها به سوی پروردگار خروج می‌کنید و در لحظه ایستادن به نماز در مصلی به یاد آن وقتی باشید که در پیشگاه الهی قرار می‌گیرید و در لحظه برگشت بسوی خانه‌ها به یاد برگشتن بسوی بهشت یا جهنم باشید.[12]

  • 4. بخشیدن گناهان:

پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود:«هنگامی که به سوی نماز عید خارج شدید، خداوند براین مسئله اگاهی دارد و می‌فرماید:

(عبادی لی صمتم و لی صلیتم عودوا مغفورا لکم)»[13]

  • 5. روز عطای فراوان و بخشش بزرگ:

پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در این رابطه فرمود:

«ان الملائکة یقومون یوم العید علی افواه السکه و یقولون اغدوا الی رب کریم یعطی الجزیل و یغفر العظیم.»[14]

فرمود: ملائکه روز عید بر لبان انسانهای ساکت قرار گرفته و یا در مسیر مردم ایستاده می‌گویند بر پروردگار کریم صبحگاه وارد شوید که عطای فراوان و بخشش زیاد دارد.


شب و روز عید قربان

پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. در این آیه امر شده‌است به نماز عید و امر هم دلالت بر وجوب دارد. مراد از صلوه هم طبق گفته مفسران و روایت پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز عید قربان است. آیات مذکور در عین حال که لزوم نماز عیدین را ...

شب و روز عید قربان:

شب دهم ذیحجه از شب‎های مبارک است. و جزء چهار شبی است که احیاء و شب زنده داری در آنها مستحب است. در شب عید قربان، درهای آسمان باز است. برای این شب اعمالی ذکر شده است:
۱- زیارت امام حسین علیه السلام .
۲- خواندن دعای 
“یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ” که در شب جمعه هم وارد شده است.

اعمال روز عید قربان

روز دهم ذیحجه، روز عید قربان است و بسیار روز شریفی است و اعمال آن چند چیز است:

۱- غسل . که در این روز سنّت مؤکد است و بعضی از علماء واجب دانسته‎اند.

۲- اقامه نماز عید قربان، به همان نحو که در عید فطر ذکر شده است. اما در این روز مستحب است که بعد از نماز، با گوشت قربانی افطار شود.

۳- خواندن دعاهائی که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن و در اقبال ذکر شده و شاید بهترین دعاهای این روز، دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه باشد که اوّل آن “اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ” است.

۴- خواندن دعای چهل و ششم صحیفه سجادیه که اینگونه آغاز می‎شود: “یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ”.

5- خواندن دعای ندبه .

۶- قربانی کردن؛ که سنّت مؤکّد است .

۷- خواندن تکبیرات برای کسی که در منا باشد بعد از پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است. و کسانی که در سایر شهرها هستند نیز بعد از ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم این تکبیرات را بگویند. تکبیرات بنا بر روایت صحیح در اصول کافی از این قرار است :

اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ ولِلّه الْحَمْدُ اللّهُ َکْبَرُ خدا بزرگتر از توصیف است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، و ستایش خاص خدا است

اعَلی ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائی کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزی ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند)

وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما اَبْلانا.  و ستایش خاص خدا است برای آنکه آزمود ما را .

و مستحب است که به مقداری که توانایی است این تکبیرات بعد از نمازها تکرار شود.در قرآن و متون روایی مأثور، آیات و احادیثی پیرامون فضیلت برپای داشتن فریضه نماز عیدین، وجود دارد که در ذیل به اختصار اشاره خواهد شد:

عید قربان و آیات قرآن مجید

۱٫«قد افلح من تزکی و ذکر اسم ربه فصلی»
به یقین کسی که پاکی جست (وخود را تزکیه کرد) رستگار شد و (آنکه) نام پروردگارش را یاد کرد سپس نماز خواند در روایت چنین تفسیر شده است «و ذکر اسم ربه فصلی»؛

«قال صلوة الفطر و الاضحی» که مراد از صلوة نماز عید قربان و عید فطر است.

2- فصل لربک وانحر:

پس برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن. در این آیه امر شده‌است به نماز عید و امر هم دلالت بر وجوب دارد. مراد از صلوه هم طبق گفته مفسران و روایت پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نماز عید قربان است. آیات مذکور در عین حال که لزوم نماز عیدین را می رساند متضمن فضائل آنها نیزرمی باشد چرا که آیه اول می‌گوید رستگاری از ان کسی است که خود را پاکیزه کرد (یا قربانی نمود) و نماز عید برگزار نمود و در آیه دوم با توجه به اینکه مراد از کوثر فاطمه زهراء ـ سلام الله علیه ـ می‌باشد، به شکرانه این نعمت عظیم بهترین تشکر از خدا این است که نماز عید و قربانی انجام شود. (و یا نماز گذارد و هنگام نماز برای تکبیر دستها را بالا بیاورد.)

عید قربان و روایات:
روایات این بخش در دو قسمت بیان می شود.
بخش اول: ضرورت و لزوم نماز عیدین

۱٫ نماز عید فرض و واجب است.

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «صلوة العیدین فریضه»[۶]

۲٫ علی ـ علیه السّلام ـ فرمود:  «لا تجسوا النساء عن الخروج فی العیدین فهو علیهن واجب»[۷]  زنها را از رفتن در نماز عیدین منع نکنید چرا که نماز عید بر آنها لازم (و ثابت) است.

منتهی روایات بسیاری آورده شده است که لزوم نماز عیدین را مشروط به وجود امام معصوم ـ علیه السّلام ـ نموده است

از جمله امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: «لا صلوة یوم الفطر و الضحی الا مع امام»  نماز عید فطر وعید قربان بدون وجود امام (معصوم) لازم نیست.

فضیلت نماز و روز عیدین

در روایت دیگر فرمود: «الیوم الذی یثاب فیه المحسنون»روزی که خوبان در آن روز پاداش و ثواب دریافت می‌کنند.

روز اجتماع مسلمین:

امام هشتم ـ علیه السّلام ـ فرمود: روز عید فطر عید قرار داده شده تا مردم در آن روز گرد هم آمده، نعمتهای خدا را ستایش گویند، آن روز، روز عید، دادن زکات، روز تضرع و زاری و روزی است که خوردن و نوشیدن حلال است.

۳٫ همچون روز قیامت:

علی ـ علیه السّلام ـ فرمود:

روز عید فطر روزی است که به نیکان ثواب داده می‌شوند و بدان زیانکار می‌شوند، آن روز شبیه‌ترین روز به روزقیامت شما است پس هنگام خروج از منزل به سوی مصلی به یاد آن لحظه باشید که از قبرها به سوی پروردگار خروج می‌کنید و در لحظه ایستادن به نماز در مصلی به یاد آن وقتی باشید که در پیشگاه الهی قرار می‌گیرید و در لحظه برگشت بسوی خانه‌ها به یاد برگشتن بسوی بهشت یا جهنم باشید.

۴٫ بخشیدن گناهان:

پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود:«هنگامی که به سوی نماز عید خارج شدید، خداوند براین مسئله اگاهی دارد و می‌فرماید: (عبادی لی صمتم و لی صلیتم عودوا مغفورا لکم)»[۱۳]

۵٫ روز عطای فراوان و بخشش بزرگ:

پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ در این رابطه فرمود:«ان الملائکة یقومون یوم العید علی افواه السکه و یقولون اغدوا الی رب کریم یعطی الجزیل و یغفر العظیم.»

فرمود:ملائکه روز عید بر لبان انسانهای ساکت قرار گرفته و یا در مسیر مردم ایستاده می‌گویند بر پروردگار کریم صبحگاه وارد شوید که عطای فراوان و بخشش زیاد دارد.


در داستان قربانی اسماعیل ذبیح الله سه نکته اساسی وجود دارد:

از یک سو پدر با صراحت، مسئله ذبح را با فرزند سیزده ساله مطرح می کند و از او نظرخواهی می کند. برای او شخصیت مستقل و آزادی اراده قائل می شود. او هرگز نمی خواهد فرزندش را بفریبد و کورکورانه به این میدان بزرگ امتحان دعوت کند؛ او می خواهد فرزند نیز در این پیکار بزرگ با نفس شرکت جوید و لذت تسلیم و رضا را همچون پدر بچشد.

از سوی دیگر، فرزند هم می خواهد پدر در عزم و تصمیمش راسخ باشد. نمی گوید مرا ذبح کن؛ بلکه می گوید هر مأموریتی داری انجام ده، من تسلیم امر و فرمان او هستم و مخصوصاً پدر را با خطاب «یا ابت» (ای پدر) مخاطب می سازد تا نشان دهد این مسئله از عواطف فرزندی و پدری سر سوزنی نمی کاهد که فرمان خدا حاکم بر همه چیز است.

و از سوی سوم، مراتب ادب را در پیشگاه پروردگار به عالی ترین وجهی نگه می دارد، هرگز به نیروی ایمان و اراده و تصمیم خویش تکیه نمی کند؛ بلکه بر مشیت خدا و اراده او تکیه می نماید و با این عبارت از او توفیق پایمردی و استقامت می طلبد.

ذبح کردن فرزند با دست خود آن هم فرزندی برومند و لایق برای پدری که یک عمر در انتظار چنین فرزندی بوده کار ساده و آسانی نیست. چگونه می توان دل از چنین فرزندی برکند؟ و از آن بالاتر، با نهایت تسلیم و رضا، بی آنکه خم به ابرو آورد به امتثال این فرمان بشتابد و تمام مقدمات را تا آخرین مرحله انجام دهد؛ به گونه ای که از نظر آمادگی های روانی و عملی چیزی فروگذار نکند؟ و از آن عجیب تر تسلیم مطلق این نوجوان در برابر این فرمان بود که با آغوش باز و با اطمینان خاطر به لطف پروردگار و تسلیم در برابر اراده او به استقبال ذبح رفت.

یکی از اوصافی که در نهاد بشر است، خضوع نسبت به مافوق خود می باشد؛ زیرا فطری بشر است که در مقابل کسی که بزرگ تر و محترم تر از اوست، سر تعظیم فرود آورد و به دیده احترام به او بنگرد. آری، آن کس که علمش بیشتر یا فداکاری او زیادتر یا عمرش افزون تر باشد، مورد احترام است و ما در برابر او طبعاً خاضع و خاشع هستیم. بسیار روشن است که اگر ما از شخصی که به او احترام می گذاریم نفعی ببریم یا منتظر نفع باشیم، تا حدودی که امکانات اجازه می دهد در برابر او اظهار خضوع می کنیم.

ناگفته نماند که اگر علم و نفع بخشی توأم با قدرت باشد، عده بیشتری متوجه او خواهند شد و در برابر او خضوع بیشتری اعمال می شود. با این بیان، آن کس که به عظمت و بزرگی خداوند متعال و ویژگی های او از جمله قدرت و علم و سخاوت پی برده است، در مقابل او سر تعظیم فرود می آورد و از پیروی دستورهای او سرپیچی نمی کند و حاضر است هرگونه فداکاری و جانبازی برای رضای او بنماید. حضرت ابراهیم با به قربانی بردن فرزند دلبند خویش که میوه عمر او محسوب می شد؛ نشان داد که در مقابل خواست الهی تسلیم و خاضع و خاشع است و آنچه را که خداوند دستور بدهد، بی چون و چرا اجرا خواهد کرد.

امتحان ابراهیم یکی از بزرگ ترین امتحانات در طول تاریخ بود؛ امتحانی که هدفش این بود: قلب او را از مهر و عشق غیرخدا تهی کند و عشق الهی را در سراسر قلب او پرتوافکن سازد. پس شیطان به دست و پا افتاد تا کاری کند که ابراهیم از این میدان پیروزمند بیرون نیاید.

گاه سراغ همسرش هاجر آمد و به او گفت: می دانی ابراهیم چه در نظر دارد؟ می خواهد فرزندش را امروز سر ببرد! هاجر گفت: برو سخن محال مگو که او مهربان تر از این است که فرزند خود را بکشد. اصولاً مگر در دنیا انسانی پیدا می شود که فرزند خود را با دست خود ذبح کند؟ شیطان به وسوسه خود ادامه داد و گفت او مدعی است خدا دستورش داده. هاجر گفت اگر خدا دستورش داده پس باید اطاعت کند و جز رضا و تسلیم راهی نیست.

گاهی سراغ فرزند آمد و به وسوسه او مشغول شد از آن هم نتیجه ای نگرفت، چون اسماعیل را یک پارچه تسلیم و رضا یافت. سرانجام سراغ پدر آمد و به او گفت ابراهیم! خوابی را که دیدی، خواب شیطانی است. اطاعت شیطان مکن. ابراهیم که در پرتو نور ایمان و نبوت او را شناخت بر او فریاد زد: دور شو ای دشمن خدا!

وسوسه های شیاطین در میدان های بزرگ امتحان نه از یک سو که از جهات مختلف صورت می گیرد. هر زمان به رنگی و از طریقی؛ مردان خدا باید ابراهیم وار، شیاطین را در همه چهره ها بشناسند و از هر طریق وارد شوند راه را بر آنها ببندند و سنگسارشان کنند.

عید قربان است، بندگان الهی، پای جلسه امتحان نشسته اند تا حساب اعمال خویش را بپردازند. عید ایمان است، گلّه نفس های اماره را به حیاط خانه می آورند تا قربانی کنند به پای عشق. زبان ها در گرو یاد خداست و دل ها در گرو ریسمان محبت. عید انسان است تا پرده های جهل را بسوزاند، تا زنجیرهای تردید را بگسلاند، تا نیم رخ ماه یقین، بیرون بیاید از پشت ابرهای سنگین مجاهدت و میوه های کشف و شهود به دست صاحبان بصیرت برسد.

عید یزدان است؛ عید خوشحالی دیگرباره و هزار باره فرشتگان، عید ادای امانت، و عید پیمان اَلَست. بشتابیم سکه های خویش را تقسیم کنیم. شکم های گرسنه زیادند روی زمین. مسلمانان آفریقا بر سفره های خالی نشسته اند؛ اردوگاه های آوارگان در فلسطین، چشم دوخته اند به تکه نانی.

خداوند در اموال شما حقی قرار داده است برای ضعفا و نیازمندان. گوشت های قربانی را به دَرِ خانه های فقیران ببریم. سیر شدن، حسرت شب های زاغه نشینان است. بشتابیم نعمت های الهی را که او به ما داده، به صاحبانش برسانیم.

برخیزیم از این فرصت طلایی کام بگیریم که گاهی فرصت خیرات دیگر برنخواهد گشت. امروز روز شکوفا شدن لبخند رضایت است بر لب یتیمان شهر و در چهره برادران و خواهران نیازمندمان؛ بشتابیم! سلام بر ابراهیم خلیل الله! سلام بر اسماعیل ذبیح الله! سلام بر نسل های خداپرست که قدم جای پای حق و حقیقت نهاده اند، در برابر حقانیت وعده های الهی سر تسلیم گذاشته اند بر زمین و ندای جانان را به گوش جان می شنوند و با تمام جان می خزند!

سلام بر مجاهدینِ شب های نماز و روزهای روزه که مقیم ملکوت عبودیت و اخلاصند! سلام بر بندگان حقیقی حضرت دوست که قلب خویش را سپرده اند به دست او و «هرچه فرمان او باشد آن کنند»!

سلام بر آنان که در راه خدا، از مال خویش، از جان خویش و از آبروی خویش گذشتند! سلام بر ما توحیدباوران و سلام بر همه بندگان صالح خدا!


متن سخنرانی در مورد عید قربان

عید قربان، عید پا نهادن بر گردن شیاطین است و افتخارآفرینی بندگان مخلص الهی. عید قربان، عید نسل های انسان است که پشت به پشت هم، تسلیم فرامین الهی اند و عاشقانه به آنچه معبودشان بگوید، گردن می نهند.

قربانی، نماد به زمین ریختن خون شیاطین درونی و بیرونی است. قربانی، نماد بریدن سر نفس اماره است در پیشگاه فرمان الهی. عید قربان، عید توحید است.

ابراهیم خلیل الله، با به مسلخ بردن فرزندش، آرزوی کهنه ابلیس را در به گمراهی کشاندن فرزندان آدم، نقش بر آب کرد. قربانی اسماعیل، تجدید عهد بشریت بود با پیمان اَلَست و اقتدا به وحی آسمانی.


متن سخنرانی کوتاه در مورد عید قربان

ابراهیم (ع) هر وقت می خواست اسماعیل و مادرش هاجر را دیدار کند برایش «براق» می آوردند. صبح از شام سوار براق می شد و قبل از ظهر به مکه می رسید. بعدازظهر از مکه حرکت می کرد و شب نزد خانواده اش در شام بود و این آمدو شد ادامه داشت تا آنکه اسماعیل به حد رشد رسید، پدر وقتی در خواب دید که اسماعیل را ذبح می کند جریان را به او نگفت و در روزی که می خواست این وحی را عملی کند، به او فرمود تا همراه خود طنابی و کاردی بردار تا به اتفاق به این دره کوه برویم و هیزم بیاوریم.

پس همین که به آن دره خلوت رسیدند، ابراهیم(ع) او را از دستوری که خدای تعالی درباره وی به او داده آگاه کرد. اسماعیل گفت: پدر جان! با این طناب دست و پای مرا ببند تا دست و پا نزنم و دامن خود را جمع کن تا خون من آن را نیالاید و مادرم آن خون را نبیند و کارد خود را تیز کن و به سرعت کارد خود را بر گلویم بزن تا زودتر راحت شوم؛ چون مرگ سخت است. ابراهیم (ع) گفت: پسرم راستی چه کمک کار خوبی هستی برای من در اطاعت فرمان خدا.

ابراهیم (ع) خم شد و با کاردی که به دست داشت، خواست تا گلوی فرزند را قطع کند. جبرییل کارد او را برگردانید. از یک سو اسماعیل را از زیر دست او کنار کشید و از سوی دیگر از ناحیه دره، قوچ را به جای اسماعیل قرار داد و از طرف دست چپ مسجد خیف صدایی برخاست: که ابراهیم! رؤیای خود را تصدیق کردی و دستور خدا را انجام دادی.


امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد