جستجو
رویداد ایران > سبک زندگی > راهنمای اخذ ویزا و سفر به عراق 1401؛ هزینه بلیت و اقامت عراق

راهنمای اخذ ویزا و سفر به عراق 1401؛ هزینه بلیت و اقامت عراق

هزینه و راهنمای اخذ ویزای عراق و سفر به بغداد، کربلا و نجف را با هزینه تور، بلیت و سفر از طریق زمینی و هوایی را جهت زیارت و گردشگری در ادامه برایتان آورده ایم.

عراق یکی از کشور‌های همسایه ایران است که در این مطلب اطلاعات کلی درباره عراق و راهنمای سفر به صورت هوایی و زمینی و ... را در اختیار شما قرار می دهیم . با ما باشید.

عراق با نام رسمی جمهوری عراق(جُمْهُوريَّة العِرَاق) کشوری در خاورمیانه و جنوب غربی آسیا است. پایتخت عراق شهر بغداد است. عراق از جنوب با عربستان سعودی و کویت، از غرب با اردن و سوریه، از شمال با ترکیه و از شرق با ایران همسایه است. عراق همچنین در بخش جنوبی خود، مرز آبی کوچکی با خلیج فارس دارد.

اطلاعات کلی کشور عراق

اختلاف ساعت با ایران: ۱/۵- ساعت

زبان رسمی: عربی و کردی

واحد پول: دینار عراق

کد کشور: ۹۶۴++

پلیس: ۱۲۲۱۰۴

آمبولانس: ۱۲۲

آتش‌نشانی: ۱۲۲۱۱۵

جهت رانندگی: راست

 

 ویزای عراق

 هم‌وطنان برای سفر به عراق ملزم به دریافت ویزای این کشور خواهند بودو باید مدارک ویزای عراق را به سفارت عراق در ایران تحویل داده و منتظر دریافت ویزای این کشور باشند.

از تاریخ 28 خرداد 1401 دیگر نیازی به اخذ ویزا برای عبور از مرزهای زمینی عراق نیست و زائران می‌توانند با تور زمینی کربلا به این کشور سفر کنند. البته در حال حاضر تنها زائران کاروان‌های مورد تایید سازمان حج و زیارت می‌توانند بدون ویزا به عراق سفر کنند.پیش از این نیز ویزای عراق برای سفر هوایی به این کشور لغو شده بود.

انواع ویزای عراق

برای ورود به کشور عراق و بسته به مدت‌زمان و نوع سفری که دارید می‌توانید برای اخذ یکی از انواع ویزای عراق را اقدام نمایید. ویزای عراق به دو صورت ویزای کوتاه‌مدت عراق (ویزای زیارتی و سیاحتی عراق) و ویزای بلندمدت عراق (ویزای کاری عراق) تقسیم می‌شود. همچنین شما به دو صورت انفرادی و گروهی می‌توانید اقدام به دریافت ویزای عراق نمایید.

ویزای انفرادی عراق

برای اخذ ویزای انفرادی عراق شما می‌بایست با در دست داشتن مدارک ویزای عراق، به سفارت عراق در ایران مراجعه و با تحویل مدارک و پرکردن فرم درخواست ویزای عراق، درخواست خود به سفارت این کشور ارائه دهید.

ویزای گروهی عراق

ویزای گروهی عراق همان‌طور که از نامش پیداست به‌صورت گروهی صادر می‌شود. برای اخذ این ویزای دیگر نیاز به مراجعه حضوری تک‌تک متقاضیان ویزای عراق به سفارت این کشور نیست. کافی است یک نفر به‌عنوان مدیر کاروان، مدارک همه اعضای کاروان زیارتی را جمع کرده و به کارگزاری امور زیارتی تحویل دهد. همه دردسرها برای اخذ این نوع ویزا به عهده مدیر کاروان است. نکته مهم در اخذ ویزای گروهی عراق این است که در صورت وجود نقص در مدارک حتی یک نفر از اعضای گروه، ویزای گروهی عراق تا زمان برطرف شدن مشکل برای هیچ‌یک از اعضای گروه صادر نخواهد شد.

 

ویزای کاری و بلندمدت عراق

ویزای عراق به دو صورت دیگر و برای حضور بیش از یک ماه در کشور عراق صادر می‌شود که ویزای اعتیادیه و ویزای متعدده نام دارند.

ویزای اعتیادیه عراق

ویزای اعتیادیه عراق نوعی ویزای کاری است که برای افرادی که برای یک سفر کاری یا تجاری به کشور عراق سفر می‌کنند صادر می‌شود. مدت اعتبار ویزای اعتیادیه عراق سه ماه بوده و دارنده آن تنها یک‌بار حق ورود و خروج به عراق را دارد.

ویزای متعدده عراق

ویزای متعدده نوعی دیگر از ویزای بلندمدت کاری است که به‌منظور سفرهای کاری یا تجاری بلندمدت صادر می‌شود. مدت‌زمان اعتبار ویزای متعدده عراق متغیر است. اما به‌صورت ۳ ماهه، ۶ ماهه و ۱ ساله صادر می‌گردد. ویزای متعدده عراق یک ویزایی مالتیپل (چند بار ورود) است که به‌واسطه آن می‌توانید به‌دفعات از مرزهای عراق رفت‌وآمد کنید.

مدت اعتبار ویزای عراق

ویزای کوتاه‌مدت عراق ۳ ماه اعتبار دارد. یعنی از زمان اعطای ویزای ۳ ماه فرصت دارید که از این ویزا استفاده نمایید. همچنین پس از ورود به خاک عراق تا حداکثر ۱ ماه می‌توانید در خاک عراق اقامت داشته باشید. نکته مهم در مورد این ویزا آن است که با این ویزا تنها یک‌بار می‌توانید به خاک عراق وارد و از آن خارج شوید. پس با ۱ بار ورود به عراق و خروج از آن، دیگر حق ورود به این کشور را نخواهید داشت. حتی اگر اعتبار ویزای شما یا زمان مجاز اقامت در عراق برای شما تمام نشده باشد.

قیمت ویزای عراق

قیمت ویزای عراق بسته به نوع آن متفاوت است. اما درمورد ویزای انفرادی کوتاه‌مدت عراق که با عنوان ویزای کربلا یا ویزای نجف هم شناخته می‌شود، قیمت ویزای عراق 60 دلار برای هر زائر است.

ویزای عراق فعلاً رایگان است

در حال حاضر اخذ ویزای عراق کاملاً رایگان است. البته این تصمیم یک تصمیم مقطعی بوده و امکان دارد که دولت عراق بازهم قیمت ویزای عراق برای زائران ایرانی را به همان روال سابق بازگرداند.

نحوه اخذ ویزای عراق

برای اخذ ویزای انفرادی عراق خود فرد و برای اخذ ویزای گروهی عراق، مدیر کاروان باید مدارک ویزای عراق به دفتر سفارت عراق در ایران تحویل دهد. باید در نظر داشته باشید که هرگونه نقص در مدارک، از صدور ویزا ممانعت می‌شود.

مدارک ویزای عراق

برای دریافت ویزای عراق باید فرم تکمیل شده درخواست ویزای عراق را به همراه مدارک زیر، به سفارت عراق در ایران تحویل دهید:

    اصل پاسپورت با امضاء، با حداقل ۶ ماه اعتبار
  • عکس پرسنلی تمام‌رخ با زمینه سفید
  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • رضایت‌نامه برای مجوز خروج
  • مدارک مربوط به اشتغال (گواهی اشتغال به تحصیل برای دانشجویان یا حکم کارگزینی برای کارکنان بخش‌های دولتی)
  • گواهی و بیمه‌ی سلامت پزشکی

آدرس سفارت عراق در ایران

سفارت عراق در خیابان ولیعصر قرار دارد و برای اخذ ویزای عراق می‌بایست به‌صورت حضوری به این سفارت مراجعه و تحویل مدارک موردنیاز، درخواست خود برای اخذ ویزای عراق را به این سفارت تحویل دهید. برای انجام امور مربوطه به سفارت نیز می‌توانید از طریق سایت سفارت یا به‌صورت حضوری اقدام کنید.

    ساعت کاری سفارت عراق: از شنبه تا چهارشنبه، از ۸:۳۰ تا ۱۵:۰۰
  • آدرس سفارت عراق: تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان ولیعصر، شماره ۱۶۴۰
  • تلفن: ۸۸۹۳۸۸۶۶ – ۸۸۹۳۸۸۶۵ (۰۲۱)

 

هزینه سفر به عراق

هزینه حمل و نقل در عراق

برای رسیدن به کشور عراق روش های گوناگونی از جمله استفاده از هواپیما و اتوبوس وجود دارد که هزینه سفر با هر کدام متفاوت است. پرواز مستقیم از تهران به نجف چیزی در حدود یک ساعت و نیم به طول می انجامد. در صورت سفر به عراق با اتوبوس، ابتدا باید با اتوبوس به مرز مهران رفته و پس از انجام کارهای اداری وارد خاک این کشور شوید. سپس می توانید با استفاده از مینی بوس، تاکسی و یا اتوبوس به شهرهای نجف یا کربلا بروید. در بخشی دیگر به بررسی هزینه حمل و نقل در خود کشور عراق می پردازیم.

 هزینه اقامت در کشور عراق

شهر کربلا از گران ترین شهرهای عراق برای سفر و اقامت می باشد. این هتل ها در درجات و کیفیت های متفاوتی وجود دارند و هزینه‌ اقامت در هتل‌های متوسط کربلا از حدود ۴۰ دلار (هر نفر در یک شب) شروع شده و بسته به کیفیت و همچنین نزدیکی آن به حرم‌ قیمت‌ها بالا می‌رود. البته در ایامی مانند اربعین، مردم شهرهای زیارتی کربلا، سامرا، کاظمین و نجف، از زائران ایرانی برای اسکان در منازل شخصی خود دعوت می کنند. 

هزینه خورد و خوراک در عراق

هزینه صرف یک وعده غذا در رستوران های ارزان قیمت کشور عراق حدودا 8 الی 10 هزار دینار است. از آنجایی که این کشور از نظر بهداشت و نظافت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد، بهتر است از رستوران های شناخته شده و گران قیمت تر استفاده کنید. در صورت سفر با تور، هزینه وعده های غذایی شما با آنان بوده و در هتل ‌ها غذاهای با کیفیتی به مسافران عرضه می گردد. همچنین در ایامی مانند دهه اول محرم و ایام منتهی به اربعین، با توج به برپایی موکب های فراوان در طول مسیر، زائران می توانند به طور رایگان در تمامی ساعات شبانه روز از خدمات این موکب ها بهره مند شوند. 

 هزینه گشت و گذار در عراق

برای حمل و نقل و گشت و گذار در کشور عراق روش های متفاوت با قیمت های متفاوتی وجود دارد.
●    اجاره خودرو: این روش امن ترین و بهترین راه برای حمل و نقل می باشد. 
●    اتوبوس شهری: این اتوبوس ها معمولا قدیمی بوده یا دچار حادثه شده اند. قیمت یک بلیت اتوبوس حدودا 500 دینار است.
●    تاکسی: در عراق سرویس های تاکسی گوناگون برای حمل و نقل درون شهری و برون شهری موجود می باشد. این شیوه حمل و نقل نسبتا گران است.

اگر میخواهید بعد از رفتن به یکی از شهرهای عراق به دیگر شهرها بروید و اماکن زیارتی سامرا و نجف را نیز ببینید، باید از وسیله نقلیه برون شهری استفاده نمایید.

به علت نوسانات ارزی نمی توان هزینه دقیقی برای سفر به کشور عراق ارائه داد. به طور کلی هزینه سفر زیارتی و کوتاه مدت به کشور عراق در سال 1400، بین 3 و نیم تا 4 و نیم میلیون تومان اعلام شده است. البته در صورت سفر با کاروان یا تور، این هزینه ها تا حدودی کاهش می یابند. همانطور که قبلا گفته شد، شهر کربلا از گران ترین شهرهای عراق برای سفر و اقامت می باشد. شما می توانید با بهره گیری از تورهای لحظه آخر هزینه رفتن به کربلا را تا حد قابل قبولی کاهش دهید. همچنین تورهایی برای سفر به شهر اربیل وجود دارند که هزینه سفر به اربیل عراق را کاهش می دهند. این شهر، از شهرهای معروف و توریستی عراق است.

 

روش های سفر به عراق

هواپیما: پرواز مستقیم، از تهران به نجف حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد و در یک چشم به هم زدن به خاک عراق خواهید رسید.

اتوبوس: با اتوبوس‌های تهران به مرز مهران بروید و پس از کارهای اداری وارد خاک عراق شوید. از آن‌جا می‌توانید از تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس برای رسیدن به نجف و کربلا استفاده کنید.

وضعیت بهداشتی و درمانی در عراق 

 بیمارستان

وضعیت بیمارستان‌های عراق به دلیل جنگ همیشه بد بوده و ممکن است برای پرداخت پول مجبور به دادن پول نقد شوید.

 واکسن 

برای احتیاط واکسن‌های هپاتیت الف، هپاتیت ب، کزاز، دیفتری و سرخک را قبل از سفر بزنید . واکسن‌‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی شامل آسترازنکا، مدرنا، سینوفارم، سینوواک، فایزر، جانسون اند جانسون، نوواکس، اسپوتنیک و بیوتک هندی است.

 وضعیت آب

آب‌های عراق باید قبل از استفاده جوشانده شوند و سپس مورد مصرف قرار گیرند چون آلودگی دارند.

 سیم‌کارت عراق

سیم‌کارت‌های زین (Zain) سیم کارت محلی‌ست که پوشش خوبی در سطح منطقه دارد اما می‌توانید از سیم‌کارت‌های بین‌المللی وان‌سیم‌کارد (Onesimcard) استفاده کنید که در 200 کشور جهان قابل استفاده است. با این سیم‌کارت‌ تماس داخلی 50 سنت و تماس خارجی 1 دلار در دقیقه هستند. برای تماس به ایران‌ با سیم‌کارت‌های زین فقط 295 دینار در دقیقه باید بپردازید.

جاذبه های دیدنی عراق

شهر بغداد 

شهر بغداد به عنوان پایتخت کشور عراق از مهم‌ترین مناطق دیدنی عراق به شمار می‌رود. اگر چه به دلیل حضور پیوسته نیروهای نظامی و بازرسی‌های متعدد جنبه گردشگری در این شهر آسیب‌های جدی دیده است اما در هر حال بازدید از آن به دلیل سبک‌های معماری خاص مربوط به دوره‌های تاریخی مهم در آن به چشم می‌خورد بسیار جالب خواهد بود.

کاخ عباسی بغداد

قصر عباسی بغداد آخرین کاخ باقی مانده از سلسله ی عباسی که مشرف به رودخانه ی دجله در مرکز شهر است. این قصر که در شهر بغداد واقع شده است یکی از دیدنی های تاریخی مهم محسوب می شود.



موزه ملی عراق

موزه ملی عراق (المتحف العراقی) موزه‌ای است با گنجینه ای از تمدن بین النهرین،که در بغداد قرار دارد. این موزه در جریان اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ مورد دستبرد دزدان عتیقه قرار گرفت. موزه ملی عراق پس از سالها تعطیلی به دلیل جنگ، در فوریه ۲۰۱۵ با حضور نخست وزیر عراق حیدر العبادی بازگشایی شد.

مسجد الرحمن

 مسجد الرحمن بغداد یکی از جاذبه های اصلی این شهر است. مسافرانی که برای تعطیلات به این شهر آمده اند باید دیدن این مسجد زیبا را در اولویت قرار دهند.

شهر نجف 

نجف از مقدس‌ترین شهرهای شیعیان در کشور عراق است که آرامگاه علی بن ابی‌طالب در این شهر واقع شده ‌است. نجف همواره محل تردد و اقامت زائران و نیز مشتاقان علوم دینی است که این عامل در رونق تجارت آن تأثیری بسزا دارد. 

حرم امام علی (ع)

حرم امام علی بن‌ابی‌طالب (ع)، در شهر نجف عراق قرار دارد. این مسجد در نزدیکی گورستان وادی السلام که به بزرگترین گورستان دنیا مشهور است قرار دارد. 

قبرستان وادی السلام

قبرستان وادی السلام در قسمت شمالی حرم امیرالمومنین قرار دارد و با بیش از ۵ میلیون قبر، بزرگترین قبرستان دنیا محسوب می‌شود. شهرت این قبرستان به‌دلیل وجود روایاتی است که این قبرستان را محل رجعت تعدادی از پیامبران و امامان مومنین در روز رجعت می‌دانند. در روایات آمده که ارواح مومنین در این قبرستان گرد هم می‌آیند و یک فرشته روح مومن را بعد از مرگ به قبرستان وادی السلام می‌آورد و هرکس در این قبرستان دفن شود، عذاب قبر از او برداشته می‌شود.

برج نمرود

برج نمرود برجی از آجر است و دارای سرداب و زیرزمین است که بالاتر از آبادی ذی الکفل و در کنار شط، قرار دارد. گفته می‌شود حضرت ابراهیم علیه السلام را از این محل به آتش انداخته‌اند. این برج و تپه از آثار شهر باستانى بابل است و با وجود تخریب و فرسودگى هم چنان استوار مانده است.

شهر کربلا 

کربلا برای مسلمانان به دلیل وجود بین الحرمین و حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) مکانی مقدس است، زیرا سالار شهیدان و خاندانش در سال 680 میلادی در نبرد کربلا در ناعادلانه‌ترین شکل خود، آزادمردانه جان دادند. 

بین‌ الحرمین

بین الحرمین به صحنی گفته می‌شود که بین حرم زیبای امام حسین (علیه السلام) و مرقد پاک حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) واقع شده است. این صحن محل بسیاری مراسم های مذهبی و دعاست. به خصوص در ایام عاشورا و تاسوعا می توان شاهد مراسمات باشکوهی در این صحن بود.

حرم امام حسین (ع)

حرم مطهر امام حسین (ع) یکی از مقدس ترین مکان ها برای شیعیان است. 

حرم حضرت عباس (ع)

بارگاه مقدس حضرت عباس در نزدیکی حرم ‏مطهر امام حسین (ع) و در فاصله 378 متری از ان قرار دارد و فاصله‌ی این دو حرم را بین الحرمین ‏نامیده‌اند.

مزار حر بن یزید ریاحی

مرقد حر بن یزید ریاحی  در ۹ کیلومتری شهر کربلا در نزدیک منطقه‌ای به نام کمالیه واقع شده است. حر بن یزید از یاران امام حسین(ع)، در روز عاشورا در مواجهه با سپاهیان عبیدالله بن زیاد به شهادت رسید. علت اینکه جنازه حر را به خارج از میدان معرکه منتقل کردند، این بود که قبیله او یعنی بنی‌تمیم، جنازه او را برداشته و به مکان فعلی آورده و به خاک سپردند. مرقد به دستور عضدالدوله دیلمی ساخته شد. مساحت مرقد حر حدود ۵۸۰ متر مربع است. ضریحی که صندوقی مشبک از جنس نقره ساخته شده، در وسط این عمارت واقع است.

نهر علقمه

نهر علقمه یکی از شاخه‌های منشعب شده از رود فرات است که آب را به کربلا و سرزمین‌های اطراف آن می‌برد. پدر بزرگ ابن علقمی (آخرین وزیر عباسیان) از خاندان بنی اسد که در شهر نیل کشور عراق بود، در کنار رود فرات نهری را حفر کرد و نام آن را علقمه نامید. علقم در زبان فارسی به تلخی معنی می‌شود. روایت شده است که در روز تاسوعا زمانی که حضرت عباس برای آوردن آب به کنار این نهر رفته بود، در مقابله با لشکر عمر بن سعد به شهادت رسید. البته امروزه جایگاه آن نهر در شهر کربلا به طور دقیق مشخص نیست، چرا که با تخریب‌ها در حملات مختلف و ساخت و سازهای بعد از آن نمی‌توان معین کرد، جایگاهی که حضرت عباس برای آوردن آب رفته بود، کجاست.

آرامگاه امیرکبیر

آرامگاه امیرکبیر در نزدیکی حرم امام حسین (ع) در کربلای عراق قرار دارد. میرزا تقی خان فراهانی ملقب به امیرکبیر، صدراعظم معروف ناصرالدین شاه در دوره قاجار بود. وی در زمان صدارت خود اصلاحات و کارهای بزرگ و ارزشمندی برای ایران کرد که مدرسه‌ی دارالفنون، نخستین دانشگاه مدرن در ایران و روزنامه‌ی وقایع اتفاقیه نمونه‌‌هایی از آن‌ها هستند. امیرکبیر ابتدا در کاشان و در مشهد اردهال دفن شد؛ اما مدتی بعد به درخواست همسرش جسد وی را به کربلا انتقال دادند.

قصر الاماره

قصر الاماره که امروزه خرابه هایی از آن به جا مانده، محل شهادت مسلم ابن عقیل و نمایش سر شهدای کربلا در مقابل ابن زیاد است. در همین قصر بود که حضرت زینب (س) علیه بنی امیه سخنرانی فرمودند و البته در نهایت هم، سر قاتلان حسین در قصر الاماره مقابل مختار قرار گرفت تا شاید کمی انتقام خون شهیدان کربلا گرفته شده باشد.

شهر سامرا 

 این شهر یکی از شهرهای مذهبی عراق به‌شمار می‌رود، آرامگاه دو تن از امامان شیعه حسن عسکری و علی نقی در آنجا قرار دارد. علاوه بر اینکه آرامگاه دو تن از امامان شیعه آنجاست، شیعیان معتقدند که مهدی موعود نیز در این شهر زاده شده ‌است.

حرم عسکریین

از جاذبه های سامرا حرم و ضریحی است که مرقد پدر امام زمان، امام حسن عسکری (ع)، پردبزرگ ایشان، مادر ایشان و عمه شان (نرجس خاتون و آمنه خاتون) قرار دارد. در طبقه زیرین سرداب امام زمان واقع شده است. قسمتی از سرداب با دربی جدا شده است که غیبت امام زمان از آن مکان شروع شده است.

مسجد جامع سامرا

این مسجد در قرن نهم و در سال ۸۵۱ به دستور خلیفه عباسی متوکل ساخته شد، شاید هم به همین خاطر است که این روزها به ” جامع المتوکل ” شهرت دارد. مسجد جامع سامرا در آن زمان بزرگترین مسجد در جهان بود و مناره آن که ” ملویه ” نام دارد، به صورت مخروطی و مارپیچی با سطح شیب داری به ارتفاع ۵۲ متر ساخته شد. خلیفه عباسی متوکل به معماری و شهرسازی اهمیت زیادی میداد و همین باعث شد تا شهر سامرا این روزها دارای بناهای تاریخی از این دست باشد.

کاظمین 

کاظمین یا کاظمیه یکی از محله‌های شمالی شهر بغداد در بخش غربی رود دجله است. مسجد و آرامگاه امام هفتم شیعیان موسی کاظم و امام نهم محمد تقی در این محله قرار دارد و سبب نامگذاری این منطقه به کاظمیه همین است.

حرم کاظمین

این حرم مقدس که دارای دو گنبد طلایی و گلدسته های طلایی برای امامین موسی ابن جعفر (ع) و امام جواد (ع)، پدر و پسر امام رضا هستند در شهر کاظمین قرار دارد. درون این حرم هم علمایی چون شیخ مفید و شیخ کلینی و خواجه نصیر طوسی و سلمان فارسی و ابن قولویه قمی آرمیده اند. حرم این دو امام مظلوم بارها مورد صدمه از جانب وهابیون قرار گرفت.


گوردخمه قیزقاپان

گوردخمه قيز قاپان در دهكده سورداشی شهرسليمانيه عراق قرار دارد. در این دهکده، گور دخمه‌ای باقی مانده از روزگار فرمانروایی مادها توسط شرق شناس مشهور “دیاکونف” شناسایی شد که “قیزقاپان” نام دارد. در كنار ورودی دخمه دو فرد مادی روبروی هم ايستاده اند و در ميان آن دو يک آتشدان قرار گرفته است. حالت ايستادن اين دو فرد كاملا محترمانه است به شكلی كه يك دست خود را جلوی دهان گرفته‌اند و با دست ديگر كمان خود را نگاه داشته اند، به طوری كه انتهای كمان بر روی پای چپ يكی از آن دو قرار دارد. سطح بیرونی گوردخمه بر روی صخره‌ها تراشیده شده و ۷ متر طول، ۲ متر و ۹۸ سانتیمتر عرض و ۴ متر و ۱۱ سانتی‌متر ارتفاع دارد.


شهر بصره 

بصره یکی از محوری‌ترین مناطق در طول جنگ عراق بود. این شهر با اینکه لطمه‌های شدیدی از جنگ دیده است، ولی هنوز هم یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر در تمام عراق است. بصره در کنار رودخانه شط‌ العرب (اروند رود) واقع شده و پوشیده از جنگل‌های نخل است. مسافران و گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، می‌توانند دورتادور رودخانه قدم بزنند و از وزش نسیم خنک لذت ببرند. بصره همچنین محلی است که در آن می‌توان برخی از مشهورترین آرامگاه‌های ائمه اول شیعه را زیارت کرد.

شهر باستانی اور

اور به دلیل داستان‌های کتاب مقدس در مورد سیل‌های حماسی و ترسناک پادشاهان بابل شناخته می‌شود، همچنین این مکان یکی از زیباترین و محبوب‌ترین ویرانه‌های باستانی عراق برای گردشگران است. اور در بیابان‌های جنوبی عراق که خانه زیگورات می‌باشد واقع شده است، بنایی مرتفع با دیوارهای بلند و راه پله‌های شیب‌دار که در روزگاران قدیم برای پرستش خدایان م اَکِدیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. مطمئنا اور یکی از عجیب‌ترین و مرموزترین مکان‌های عراق است.

زیگورات اور

کهن‌ترین زیگورات بین‌النهرین، زیگورات «اور» در شهر اور (عراق کنونی) با قدمت ۴۱۰۰ سال است. زیگورات ها معابد هرم مانندی هستند که در زمان های باستانی در بین النهرین بنا می شدند، این زیگورات ها معمولا در عراق و ایران بنا می شدند.در بالای این زیگورات معبدی وجود دارد که محل دفن شاهزاده نانا، حامی شهر اور است.





سوالات متدوال درباره سفر به عراق


اختلاف ساعت ایران و عراق؟
۱/۵- ساعت


زبان عراق؟
 عربی و کردی


پایتخت عراق؟
بغداد


مهم‌ترین جاذبه‌های عراق؟
حرم امیرالمومنین علی (ع) در نجف، حرم کاظمین در بغداد وحرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس(ع) در کربلا 


هزینه سفر به عراق چقدر است ؟

هزینه دقیق سفر به عراق بستگی به عوامل مختلفی از جمله زمان سفر – نرخ دلار و دینار عراق – نوع سفر زیمینی یا هوایی یا دریایی – کیفیت هتل و … دارد بنابرین امکان بیان قیمت دقیق وجود ندارد .


از چه راه هایی می شود به عراق رفت ؟

در حال حاضر امکان سفر هوایی با پروازهای مستقیم و همچنین امکان سفر با اتوبوس و یا ماشین به عراق از ایران وجود دارد .


آیا برای سفر به عراق به ویزا نیاز است ؟
مسافران می بایستی قبل از سفر به عراق ویزای این کشور را دریافت نمایند .


قیمت بلیط هواپیما عراق ؟

قیمت بلیط پروازهای عراق بستگی به تاریخ سفر و نوع بلیط یک طرفه یا رفت و برگشت دارد .


 پرواز مستقیم به عراق از کدام شهرها انجام می شود؟
 در حال حاضر تنها از تهران – شیراز – اصفهان و مشهد پرواز مستقیم به عراق انجام می شود .


بهترین زمان سفر به عراق؟
از بهار تا پاییز و ایام محرم بهترین زمان سفر به عراق است.بهترین زمان سفر به عراق در زمستان می باشد چون در این فصل عراق دارای آب و هوایی خنک می باشد و با سفر در این فصل از گرمای بسیاری که در تابستان وجود دارد به دور خواهید ماند.


برای سفر مذهبی به عراق ویزا می خواهد؟
از تاریخ 28 خرداد 1401 دیگر نیازی به اخذ ویزا برای عبور از مرزهای زمینی عراق نیست و زائران می‌توانند با تور زمینی کربلا به این کشور سفر کنند.


انواع ویزای عراق؟
ویزای عراق به دو صورت ویزای کوتاه‌مدت عراق (ویزای زیارتی و سیاحتی عراق) و ویزای بلندمدت عراق (ویزای کاری عراق) تقسیم می‌شود.


مدت اعتبار ویزای عراق؟
۳ ماه


 واکسن مورد نیاز برای سفر به عراق؟
برای احتیاط واکسن‌های هپاتیت الف، هپاتیت ب، کزاز، دیفتری و سرخک را قبل از سفر بزنید 


شهر های عراق؟

بغداد بزرگ ترین شهر و همین طور پایتخت کشور عراق است و  شهرهای مهم آن عبارتند از:کربلا ، نجف اشرف ، بصره ، موصل ، کرکوک ، اربیل ، سلیمانیه ، رمادی ، حله ، عماره ، کوت ، دیوانیه ، ناصریه، دیالی ، سماوه ، سامرا ، دهوک



برچسب ها
نسخه اصل مطلب