hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی خط بریل در تقویم 1403؛ تاریخچه، حروف و اعداد به بریل

روز جهانی خط بریل در تقویم 1403؛ تاریخچه، حروف و اعداد به بریل

1402/12/21 , 07:58
روز جهانی بریل ۴ ژانویه در نظر گرفته شده است. در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی خط بریل در تقویم سال 1403، تاریخچه خط بریل، حروف و اعداد به بریل را بررسی کنیم.

۴ ژانویه روز تولد لویی بریل در تقویم های جهانی، روز جهانی بریل ( World Braille Day) نامگذاری شده است.

روز جهانی بریل
تاریخ
۴ ژانویه برابر با 15 دی
علت نامگذاری
روز تولد لویی بریل مخترع خط بریل برای نابینایان


تاریخ دقیق روز جهانی خط بریل در تقویم سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی خط بریل در تقویم سال 1403 روز شنبه 15 دی است.

تاریخ روز جهانی خط بریل در تقویم شمسی برابر است با: روز شنبه 15 دی سال 1403

تاریخ روز جهانی خط بریل در تقویم قمری برابر است با: روز شنبه 4 رجب سال 1446

تاریخ روز جهانی خط بریل در تقویم میلادی برابر است با:روز شنبه ۴ ژانویه سال 2025

روز جهانی بریل
روز جهانی خط بریل

روز جهانی بریل

روز جهانی بریل روزی بین‌المللی است که در ۴ ژانویه با هدف آگاهی از اهمیت بریل به عنوان وسیله‌ای ارتباطی در تحقق کامل حقوق بشر برای افراد نابینا و کم‌بینا گرامی می‌دارند. تاریخ این رویداد توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اعلامیه‌ای در نوامبر ۲۰۱۸ اعلام شد. ۴ ژانویه، روز تولد لوئی بریل به عنوان خالق این سیستم نوشتاری است.اولین گرامیداشت این روز در ۴ ژانویه ۲۰۱۹ بود.

لویی بریل

«لویی بریل» (Louis Braille) در روز چهارم ژانویۀ سال ۱۸۰۹میلادی زاده شد و در پاریس پرورش.یافت. او که از همان اوان کودکى نابینا شده بود، بر‌خلاف معمول آن زمان که کم تر کسی به آموزش نابینایان توجه داشت، با بهره‌گیری از تلاش‌های پیگیرا‌نه، توانست خط عادی را به صورت برجسته بیاموزد و مانند همسالان خود بخواند و بنویسد. بریل در طول تحصیلات خود به این نتیجه رسید که خواندن و نوشتن به خط عادی برای نابینایان مشکل است.

این بود که با کوششی شبانه‌روزى، توانست در شانزده‌سالگی خطی اختراع کند که هم‌اکنون پایۀ سواد صدها‌هزار نابینا در سراسر جهان است. بنا بر آمار یونسکو، دوازده‌‌میلیون انسان در سراسر جهان نابینا هستند که متأسفانه فقط حدود پنج درصد آنها با خط بریل آشنایی دارند.

بیش از یکصد و هشتاد سال از اختراع خط بریل می‌گذرد، ولی هنوز عدۀ بسیاری هستند که خط نابینایان را بین‌المللی تصور مى‌کنند. آنها در مقایسه با ناشنوایان، که دارای یک زبان اشاره‌ مانند زبانی بین‌المللی هستند، خط نابیناییان را هم بین‌المللی مى‌پندارند.

بریل خط خود را بر پایۀ شکل‌های مختلفی بنا کرده است که از ترکیب یک تا شش نقطه تشکیل مى‌شود. به این ترتیب، الفبای هر خطی، خواه لاتین، عربی یا چینى با قراردادهای مشخص هر خط، کد گذاری مى‌شود. برای نمونه، پنج نقطه که سه ضلع یک مستطیل را تشکیل می‌دهند، در خط فارسی با« صاد » و در خط لاتین با « و» و در زمینۀ تجاری با علامت « & » مشخص می‌گردد.

افسوس که تا لویی بریل زنده بود، دست ‌اندر کاران آموزش نابینایان، خط او را معتبر نشمردند و فقط سی سال پس از مرگ او بود که اختراع بی‌مانندش در سراسر جهان به رسمیت شناخته شد.

روز جهانی بریل
روز جهانی بریل

خط بریل 

خط بریل توسط لویی بریل در قرن نوزدهم اختراع شد. لویی بریل که طی حادثه‌ای در کودکی نابینا شده بود با سال‌ها آزمون و خطا توانست راهی برای خواندن و نوشتن نابینایان پیدا کند .

خط بریل براساس نقطه‌های برجسته‌ای، که با سرانگشت دست قابل لمس است، خوانده می‌شود. همین ویژگی مثبت در مقابل سایر خطوط که بر اساس نماد طراحی شده بودند باعث راحت‌تر شدن یادگیری و آسان‌تر شدن خواندن توسط خط بریل شده است. جهت نگارش خط بریل برعکس روش نگارش معمول در زبان‌ها است؛ یعنی در فارسی از چپ به راست و در انگلیسی از راست به چپ نوشته می‌شود. در خط بریل قرار گرفتن شش نقطه در دو ستون دوتایی در کنار یکدیگر یک کاراکتر یا سلول بریل را به‌وجود می‌آورد. نقطه‌های سمت راست سلول از بالا به پایین و از ۱ تا ۳ شماره‌گذاری می‌شوند و نقطه‌های سمت چپ از بالا به پایین و از ۴ تا ۶ . تفاوت بین برجسته بودن و نبودن هر یک از نقطه‌ها نیز ۶۴ کاراکتر مختلف را تعریف می‌کند، ۶۴ کاراکتری که حروف الفبا، اعداد و علائم نگارشی مانند ویرگول، علامت تعجب و نقطه را دارند. برای مثال برجسته بودن خانه‌های ۱-۳-۴ نماد حرف M در انگلیسی است. یک سری کلمات قرار‌دادی هم برای اصطلاح‌ها و کلمه‌های بلند در نظر گرفته شده است تا تعداد حرف‌های مورد نیاز را کاهش دهد.

کاربرد خط بریل

بریل یک خط ثابت بین المللی نیست بلکه یک سیستم نوشتاری بین المللی است که قابلیت کدگذاری شدن در هر زبانی را دارد. در واقع بریل، خط خود را بر پایۀ شکل‌های مختلفی بنا کرده است که از ترکیب یک تا شش نقطه تشکیل مى‌شود. به این ترتیب، الفبای هر خطی، خواه لاتین، عربی یا چینى و … با قراردادهای مشخص هر خط، کد گذاری مى‌شود. برای نمونه، پنج نقطه که سه ضلع یک مستطیل را تشکیل می‌دهند، در خط فارسی با «صاد» و در خط لاتین با «و» و در زمینۀ تجاری با علامت « & » مشخص می‌گردد. از آنجا که بریل یک کد است، همه زبان ها و حتی موضوعات خاص مانند ریاضیات، موسیقی و برنامه نویسی کامپیوتر را نیز می توان در بریل خواند و نوشت.

حروف فارسی به بریل
حروف فارسی به بریل


حروف انگلیسی به بریل

کسب و کارها



اعداد ریاضی به بریل
اعداد ریاضی به بریل


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد