hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی پادکست در تقویم 1403؛ معرفی 5 اپلیکیشن پادکست برتر

روز جهانی پادکست در تقویم 1403؛ معرفی 5 اپلیکیشن پادکست برتر

1402/12/20 , 09:59
30 سپتامبر روز جهانی پادکست است. در ادامه اطلاعاتی درباره تاریخ دقیق روز جهانی پادکست در سال 1403و 2024، چیستی پادکست، ویژگی ها مهم و مزایای آن را آورده ایم.

30 سپتامبر مصادف با 9 مهر روز جهانی پادکست ( به انگلیسی World Podcast Day) است، رسانه‌ای که با اینکه کمتر از دو دهه از خلق آن می‌گذرد، اما به شدت فراگیر شده و در همه جای دنیا محبوبیت زیادی دارد.

تاریخ روز جهانی پادکست در تقویم 1403

تاریخ روز جهانی پادکست در تقویم 1403 روز دوشنبه 9 مهر است.

پادکست چیست؟

پادکست(به انگلیسیPodcast) یک مدل ارائه محتوا به صورت صوتی است. بسیاری از آن به‌عنوان رادیو اینترنتی یاد می‌کنند. کلمه پادکست ترکیب دو واژه iPod  (دستگاه پخش موزیک اپل) و Broadcast  (پخش گسترده) است که در سال ۲۰۰۴ توسط بن همرزلی در مقاله انقلاب شنیداری در روزنامه گاردین عنوان شد.

پادکست 

و از آن به بعد رفته رفته، وبسایت‌ها و ابزارهای مختلف در این زمینه گسترش پیدا کردند و یافته‌های موتورهای جستجوگر از عبارت  Podcast به سرعت زیاد شد. وبسایت‌های خبری مانند BBC برنامه‌های رادیویی با کمک پادکست راه‌اندازی کردند، شرکت اپل امکان دریافت پادکست را به نرم‌افزار iTunes افزود و شرکت سونی هم  در دستگاه‌های بازی قابل حمل خود را به آراس‌اس متصل کرد تا کاربرانش در جریان پادکست های منتشر شده قرار بگیرند.

جالب است بدانید پادکستها پایشان به خارج از زمین هم باز شده. استیو رابینسون فضانورد فضاپیمای دیسکاوری در سال 2005 یک فایل صوتی در سایت ناسا منتشر کرد و راجع به مأموریتش توضیح داد. رسانه‌ها با هیجان بسیار از «اولین پادکست ارسال شده از خارج از زمین» و «راهیابی پادکست ها به خارج منظومهٔ شمسی» نوشتند.

راحت‌ترین راه گوش دادن به پادکست استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص این کار یا به اصطلاح پادگیرها (Podcatcher) است.

ویژگی‌های مهم پادکست‌ها

پادکست‌ها در واقع نوعی محتوای صوتی هستند که سه ویژگی اصلی دارند. البته پادکست‌های بسیاری وجود دارد که یکی از این سه خصوصیت را ندارد ولی باز هم پادکست نامیده می‌شود ولی اگر قصد دارید به یک پادکستر حرفه‌ای تبدیل شوید، باید محتوای صوتی که تولید می‌کنید و در اختیار کاربر می‌‎گذارید، این سه خصوصیت را داشته باشد:

  1. پادکست‌ها باید در بستر اینترنت منتشر شوند: اولین خصوصیتی که پادکست‌های اصولی باید داشته باشند این است که لازم است در بستر اینترنت (مثلاً در قالب اپلیکیشن‌های خاص) منتشر شوند. بنابراین اگر یک محتوای صوتی هست که در قالبی غیر از اینترنت (مثلاً در سی‌دی) به دست شما می‌رسد، نمی‌شود نام پادکست روی آن گذاشت.
  2. پادکست‌ها باید به صورت منظم منتشر شوند: پادکست‌ها باید به صورت سریال و اپیزود منتشر شود و به دست مخاطب برسد. اگر می‌بینید که فردی کلاً یک محتوای صوتی تولید و آن را در اینترنت منتشر می‌کند، از نظر تخصصی و فنی نمی‌‎توان نام پادکست روی محتوای او گذاشت. برخی از پادکست‌ها به صورت ماهانه، برخی هفتگی و برخی به صورت فصلی در اختیار مخاطب قرار می‌گیرد ولی مهم این است که تداوم و استمرار دارند و به یک فایل صوتی منتهی نمی‌شوند.
  3. باید انتشار پادکست بر اساس یک استاندارد مشخص انجام شود: باید محتوای صوتی خودمان را بر مبنای استاندارد RSS منتشر کنیم. اگر محتوای صوتی شما چنین خصوصیتی ندارد، در زمره پادکست‌ها قرار نمی‌گیرد. RSS که از آن با نام خوراک یا فید هم یاد می‌شود، یک استاندارد بین‌المللی است که محتواها با این استاندارد در اینترنت منتشر می‌شود.

پادکست گوش دادن به پادکست چه مزایایی دارد؟

  • میزان تأثیر شنیدن یک متن با خواندن آن برابر است: زمانی می‌گفتند شنیدن کی بود مانند دیدن؟ ولی اکنون مطالعات روان‌شناسی نشان می‌دهد که شنیدن یک متن و خواندن آن از نظر درک و یادگیری تفاوت چندانی ندارد. پس شنیدن هم تأثیرگذار است و می‌تواند فواید زیادی داشته باشد.
  • امکان شنیدن محتوای صوتی و انجام کارهای دیگر به صورت همزمان وجود دارد: دومین مزیتی که می‌توان برای گوش دادن به پادکست نام برد، این است که می‌شود حین شستن لباس‌ها، حضور در مترو، قدم زدن در خیابان، خرید کردن، ورزش کردن و غیره به این نوع از محتوای صوتی گوش داد.
  • پادکست امکان استفاده بهینه از زمان را فراهم می‌کند: امروزه افراد دغدغه کمبود وقت برای مطالعه و یادگیری را دارند. پادکست‌ها این مشکل را تا حدود زیادی حل کرده‌اند. وقتی بتوانیم در مکان‌ها و در حالات مختلف به محتوای صوتی گوش کنیم و مطلب یاد بگیریم، در واقع از زمان خود بهترین استفاده را برده‌ایم.
  • پادکست‌ها ما را به گذشته می‌برند: ما از قدیم با داستان پدر و مادرهای خودمان انس گرفته‌ایم و هر چیزی که بتواند آن حس و حال را برایمان تداعی کند، دوست داریم. پادکست‌ها ارتباط بسیار عمیقی با ما برقرار می‌کنند و به همین خاطر یادگیری افراد از طریق محتوای صوتی خیلی بالا می‌رود.
  • گوش دادن به محتوای صوتی یک سرگرمی جذاب و آموزنده است: فرض کنید که حوصله‌تان سر رفته است و دوست دارید سرگرم شوید. در این لحظات چه چیزی بهتر از گوش دادن به پادکست‌ها پیدا می‌شود؟ پادکست‌ها هم جذاب و هم آموزنده هستند. در مواقعی که در پی سرگرمی هستید، به این موضوع فکر کنید.

پادکست چگونه می‌توانیم پادکست گوش کنیم؟

 در حال حاضر بسترها، اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های متنوعی برای گوش دادن به پادکست وجود دارد. به نرم افزارهای اختصاصی که برای شنیدن پادکست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، پادکچر ( Podcatcher ) گفته می‌شود. هر کدام از این برنامه‌ها خصوصیت‌های خاص خود را دارند.

هر کسی یک پادکچر خاص را برای خودش انتخاب می‌کند ولی مسئله این است که تفاوت چندان زیادی بین پادکچرهای موجود وجود ندارد و خدمت اصلی آن‌ها با هم یکسان است. در ادامه به چند مورد از قابلیت‌هایی که پادکچرها دارند اشاره شده است:

  • می‌توانید در بین پادکست‌هایی که در پادکچر بارگذاری شده است جستجو و پادکست مورد نظر خودتان را پیدا کنید
  • می‌توانید پادکست‌های مختلف را دنبال کنید
  • می‌توانید پادکست‌ها را روی گوشی یا کامپیوتر خود ذخیره و در فرصتی مناسب بشنوید و یاد بگیرید. امروزه با ظهور پادکست‌ها افراد می‌توانند اتومبیل خود را به یک دانشگاه تبدیل کنند.
  • می‌توانید برای هر اپیزود از پادکست‌هایی که می‌شنوید، نظر بگذارید تا تولیدکننده آن محتوای صوتی بتواند محتواهای بعدی خودش را با کیفیت بهتری تولید کند.
  • پادکچرها به شما این اجازه و امکان را می‌دهند که سرعت پخش پادکست‌هایی که دارید گوش می‌کنید را کم و زیاد کنید.

پادکست 

معرفی چند پادکچر عالی

اپلیکیشن‎های گوناگونی برای شنیدن پادکست وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزایا و قابلیت‌های خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم چند اپلیکیشن و برنامه خوب برای شنیدن پادکست‌ها را معرفی کنیم:

  1. کست باکس (Castbox ): در حال حاضر کست باکس یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین پادکچرهایی است که توسط علاقمندان به پادکست مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از پادکسترها و علاقمندان به پادکست‌های فارسی هم وارد این اپلیکیشن می‌شوند.
  2. گوگل پادکستس (Google Podcasts ): شرکت گوگل مثل همیشه با جانب‌داری از کاربران دارای گوشی‌های اندروید پا به میدان گذاشت و اپلیکیشن پادکچر مخصوص دستگاه‌های اندرویدی را روانه بازار کرد. مزیتی که این برنامه دارد این است که با استفاده از حساب کاربری خودتان (جیمیل) می‌توانید در این برنامه ثبت نام کنید و حتی اگر تمایل داشتید می‌توانید بخشی از پادکست را در یک گوشی و بخشی را در گوشی دیگر بشنوید.
  3. اپل پادکستس (Apple Podcasts ): شرکت اپل هم این برنامه را برای دستگاه‌های مبتنی بر سیستم آی.اُ.اس روانه بازار کرد. البته این برنامه به صورت پیش‌فرض روی آیفون‌ها نصب شده است.
  4. ناملیک: یکی دیگر از پادکچرهای عالی که کاربران فارسی‌زبان می‌توانند از آن لذت ببرند، ناملیک است که پادکسترهای فارسی‌زبان در این برنامه هم فعالیت خوبی دارند.
  5. اسپاتیفای Spotify ) : در سال‌های اخیر اسپاتیفای به معروفیت زیادی دست پیدا کرد و به یکی از مهم‌ترین ابزارها برای پخش پادکست‌ها و موسیقی تبدیل شد. یکی از خصوصیات مهم این برنامه این است که در آن هوش مصنوعی به کار رفته و به همین خاطر مدتی که از آن استفاده کنید، با روحیات شما آشنا می‌شود و می‌تواند پادکست‌های مورد علاقه شما را پیشنهاد دهد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد