hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز جهانی سمبوسه در تقویم سال 1403؛ تاریخچه و علت نامگذاری

روز جهانی سمبوسه در تقویم سال 1403؛ تاریخچه و علت نامگذاری

1402/12/19 , 13:41
روز جهانی سمبوسه ۱5 شهریور برابر با 5 سپتامبر نامگذاری شده است. در این مطلب تاریخ دقیق روز جهانی سمبوسه در تقویم سال 1403، تاریخچه و علت نامگذاری را آورده ایم.

سمبوسه (Samosa) خوراکی است که از خمیر پهن شده درست می‌شود به همین دلیل نوعی پای محسوب می‌شود که میانش را با گوشت کوبیده و پیاز و ادویه پر کرده و در روغن برشته کرده باشند. اما سوال مهم این است که چگونه در خانه سمبوسه درست کنیم؟ و آیا از خواص، مضرات و ارزش غذایی سمبوسه  مطلع هستید؟

تاریخ دقیق روز جهانی سمبوسه در تقویم سال 1403

تاریخ دقیق روز جهانی سمبوسه در تقویم سال 1403 روز پنجشنبه 15 شهریور است.

 تاریخ دقیق روزجهانی سمبوسه در تقویم شمسی برابر است با : روز پنجشنبه 15 شهریور سال 1403

تاریخ دقیق روزجهانی سمبوسه در تقویم قمری برابر است با : روز پنجشنبه 2 ربیع الاول سال 1446

تاریخ دقیق روزجهانی سمبوسه در تقویم میلادی برابر است با :روز پنجشنبه ۵ سپتامبر سال 2024

روز جهانی سمبوسه روز جهانی سمبوسه 

بدعت و پایه گذاری سمبوسه یا سنبوسه در اصل از استان های هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و خراسان بوده که به مرور به کل کشور و البته دنیا کشانده شده است . از سمبوسه در حال حضر به عنوان یک میان وعده و یا پیش غذا استفاده می کنند هر چند با کالری فراوانی که دارد خودش یک غذای کامل محسوب می شود . این غذای خوشمزه اغلب با گوشت تهیه می شود که داخل خمیر و یا نان پیچیده می شود و در روغن داغ سرخ می شود . هدف از نامگذاری روز جهانی سمبوسه این است که در این روز کسانی که این غذای خوشمزه را میل نکرده اند یکبار امتحان کنند .

تاریخچه سمبوسه

باور کلی این است که این غذا قبل از قرن دهم میلادی در خاورمیانه به وجود آمده است. ابوالفضل بیهقی در تاریخ خود نام این غذا را ذکر کرده است. تجار آسیای مرکزی این غذا را در قرن سیزدهم و چهاردهم به شبه قاره هند وارد کردند. امیر خسرو دهلوی شاعر دربار سلطنت دهلی که شاعر معروف هندی است و به زبان فارسی شعر می‌سروده، نوشته است که نجبا و درباریان غذای سمبو را با گوشت و روغن حیوانی و پیاز و سایر مخلفات طبخ می‌کرده و می‌خورده‌اند.

ابن بطوطه که در قرن چهاردهم میلادی به سفر در نقاط مختلف پرداخته و سفرنامه‌‌ مشهوری هم دارد، نوشته است که در دربار محمد ابن تفلق یک غذای گوشتی به نام سموشک یا سمبوسک تهیه می‌شده است. او ذکر کرده که این غذا عبارت بوده از یک کوفته‌ که لای آن با گوشت، پسته، پیاز، گردو، بادام و ادویه آکنده شده و قبل از وعده غذایی سوم یعنی پلو سرو می‌شده است.

در کتاب عین الاکبری که یک سند تاریخی مغولی مربوط به قرن شانزدهم میلادی است، دستور تهیه‌ قطاب نوشته شده و ذکر شده که مردم هندوستان به آن سمبوسه می‌گویند.

درباره واژه سمبوسه

سمبوسه دارای ریشه‌ای در واژه‌ فارسی سنبوساگ است. نام این غذا در مناطق مختلف هم به همین ریشه بر می‌گردد. مثلاً در جهان عرب، اسنک هلالی شکلی به نام سنبوسک وجود دارد و همینطور در افغانستان، تاجیکستان، شاخ آفریقا هم به این اسنک سمبوسه گفته می‌شود. در کتاب‌های آشپزی قرون وسطی که به زبان عربی نوشته شده از این غذا با نام سمبوسج نام برده شده است.

انواع سنبوسه

  • سنبوسه گوشت
  • سنبوسه مرغ
  • سنبوسه بندری
  • سنبوسه سبزیجات
  • سنبوسه بلوچی
  • سنبوسه پیتزایی
  • سنبوسه سیب زمینی
  • سنبوسه اسفناج


امتیاز: 1 (از 1 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد