hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > راه‌بند دولت پیش پای نخبگان

راه‌بند دولت پیش پای نخبگان

رئیس‌جمهوری به اهمیت حضور نخبگان در مسیر اداره کشور و لزوم ایجاد انگیزه برای آنان واقف است و بر دستیابی به این گنج بی‌پایان تمایل دارد. شاید بخش زیادی از مشکلات به ایجاد سازوکار و حل مسائل از طریق طرح و آیین‌نامه بازگردد. ولی آیا در سطوح بالای دولت مانند معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا، روسای سازمان‌ها، استانداران، معاونان وزرا و مدیران‌کل که با شیوه‌های خاص و حتی خارج از دولت انتخاب می‌شوند محدودیتی وجود داشته که دولت نتوانسته چندان از حضور نخبگان بهره‌مند شود؟

 رئیس‌جمهوری در جمع روسای دانشگاه‌ها بر اهمیت بهره‌گیری از توان کارشناسی نخبگان و دانشگاهیان در نظام حکمرانی تاکید کرده و گفته ایجاد سازوکارهای کارآمد برای شکل‌گیری یک رابطه موثر میان دولت و نهاد علم برای بهره‌گیری مسئله‌محور از توان علمی مراکز دانشگاهی و نخبگانی لازم است. همچنین خواسته چنانچه ضعف و کاستی قانونی در مسیر برطرف‌کردن دغدغه‌های نخبگان کشور وجود دارد، از طریق تدوین لایحه و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

بسیار خوب. رئیس‌جمهوری به اهمیت حضور نخبگان در مسیر اداره کشور و لزوم ایجاد انگیزه برای آنان واقف است و بر دستیابی به این گنج بی‌پایان تمایل دارد. شاید بخش زیادی از مشکلات به ایجاد سازوکار و حل مسائل از طریق طرح و آیین‌نامه بازگردد. ولی آیا در سطوح بالای دولت مانند معاونان رئیس‌جمهوری، وزرا، روسای سازمان‌ها، استانداران، معاونان وزرا و مدیران‌کل که با شیوه‌های خاص و حتی خارج از دولت انتخاب می‌شوند محدودیتی وجود داشته که دولت نتوانسته چندان از حضور نخبگان بهره‌مند شود؟ نوع نقدهای جامعه نخبگی کشور به تعداد زیادی از وزرا و معاونان وزارت‌خانه‌های کلیدی و طرح نظریات خاص و عجیب از سوی آنان که موجب واکنش به تصمیمات گوناگون دولت می‌شود، نشانه‌هایی از بی‌بهره ماندن دولت از توان بی‌پایان نخبگان ایرانی است. در موارد انگشت شماری مانند معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز که خود از جمع نخبگان بوده و بخش گسترده‌ای از زیست‌بوم نوآوری و دانش‌بنیان به شیوه‌های گوناگون از تداوم حضور او استقبال کرده‌اند، زمزمه‌های تغییر به گوش می‌رسد! بدنه دولت بیش از همه به راس هرم مدیریتی خود نگاه می‌کنند و خط سیر فعالیت او را سرمشق خود قرار می‌دهند. براین‌اساس رئیس‌جمهوری برای ایجاد موج افزایش حضور نخبگان در دولت، بهتر است در گام نخست تعدادی از چهره‌های درخشان کشور را فارغ از وابستگی‌های سیاسی و دایره تنگ انتخاب‌ها به‌عنوان معاون، وزیر و مشاور به دولت دعوت کند و افزون بر خارج کردن برخی وزارت‌خانه‌ها از بن‌بست فعلی، تکانه‌ای مثبت به نخبگان ارسال نماید. بی‌شک تصمیم‌گیری در کابینه‌ای که رای نخبگان در آن اکثریت داشته باشد، سبب ایجاد مسیر درست حرکت برای سایر سرمایه‌های انسانی داخل و خارج کشور خواهد شد. پس از آن می‌توان با کمک قوانین فعلی و تصویب قوانین موردنیاز، زمینه را برای تکمیل زنجیره توانمند مدیریتی فراهم ساخت. همچنین واکنش مثبت رئیس قوه مجریه به دغدغه‌ها و پیشنهادهای دلسوزانه اساتید و کارشناسان در جهت حل مشکلات کشور، نشانه‌ای دیگر از منش دولت در تعامل با صاحبان دانش خواهد بود. نباید فراموش کرد که مانند گفتارهایی که این بار از زبان سید ابراهیم رئیسی خطاب به مدیران دانشگاه‌ها عنوان شده، در دو دهه اخیر بارها از زبان مسئولان قوا مطرح شده ولی نه‌تنها در هنوز بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد بلکه این بار خبر رسیده که سن مهاجرت تحصیلی به دوره نوجوانی کاهش یافته است.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
امیر اکبری
امیر اکبری
مدیر مسئول

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد