hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > خواص و طبع درمانی گیاه ریحان؛ منع و روش مصرف دمنوش و روغن

خواص و طبع درمانی گیاه ریحان؛ منع و روش مصرف دمنوش و روغن

ریحان گیاهی است که از آن در طب سنتی استفاده می شده، در این مطلب خواص، مضرات، ارزش غذایی، منع مصرف، طبع و مصلح آن و همچنین دمنوش و روغن ریحان را توضیح داده ایم.

ریحان( به انگلیسی basil) گیاهی خوش بو و معطر است که به عنوان سبزی خوردن در کنار غذا مصرف میشود.ما در این مطلب درباره ریحان چیست؟ ارزش غذایی؛ خواص و مضرات مصرف ریحان ، طبع و مصلح ریحان و خواص و مضرات روغن و دمنوش ریحان که به آن سبزی سلطنتی نیز می‌گویند آشنا خواهیم کرد.

ریحان چیست؟

ریحان گیاهی معطر و خوشبو و از تیره نعناعیان است که بوته ای یک ساله ای می باشد که بین ۲۰ تا ۴۵ سانتی متر است . رنگ بوته ی ریحان سبز تند است و برگ های منظم و بیضی شکل دارد ، که بیشتر برای چاشنی و معطر کردن غذاها استفاده می‌شود و ریحان انواع مختلفی همچون ریحان سبز، ریحان بنفش و ریحان کوهی دارد.

نام های رایج ریحان عبارتند از: صعتر هندی، نازبویه، شاهسفرم، سلطان الریاحین، ضیمران، ریحان الملک، ضمیران


جدول مشخصات ریحان

نام گیاه دارویی

ریحان

نام انگیسی گیاه دارویی

Basil

نام علمی گیاه دارویی

Ocimum basilicum L

نامهای رایج گیاه دارویی

ریحان، نازبو

خواستگاه گیاه دارویی

آفریقا، شبه قاره هند و آسیا

طبع گیاه دارویی

گرم و خشک (صفراوی)

اثرگذاری گیاه دارویی

اعصاب و روان, پیشگیری از سرطان, تقویت سیستم ایمنی بدن, دستگاه تنفسی, دستگاه گوارش, سرشار از آنتی اکسیدان, سرشار از آهن, سرشار از کلسیم, سرشار از ویتامین, قلب و عروق, کنترل دیابت

خواص گیاه دارویی

آرامبخش, بهبود هضم غذا, پیشگیری از سرطان, پیشگیری از سکته قلبی و مغزی, تقویت سیستم ایمنی بدن, درمان سرفه و سرماخوردگی, درمان نفخ معده, درمان یبوست, سرشار از آنتی اکسیدان, سرشار از آهن, سرشار از کلسیم, سرشار از ویتامین, کاهش استرس و اضطراب, کاهش تب, کاهش چربی و کلسترول, کاهش خستگی, کاهش فشار خون, کنترل دیابت

روش مصرف گیاه دارویی

استنشاقی (تنفسی), خوراکی, موضعی

عوارض گیاه دارویی

منع مصرف در زنان باردار و مادران شیرده، تخم ریحان با داروهای کاهش دهنده قند خون تداخل دارویی دارد، مصرف این دانه های گیاهی به صورت خشک برای نوزادان، کودکان و افراد سالخورده خطرناک است

ریحان (به انگلیسی: Basil) نام گیاهی یک‌ساله از تیره نعناعیان است که آن را در فارسی «شاهِسپَرَم» و «شاهسپرغم» و نازبو نیز گفته‌اند. برگ‌های معطر آن را خام می‌خورند و از لعاب (موسیلاژ) دانه‌های سیاه آن برای ن کردن دست به کار می‌رود. ریحان در دو نوع سبز و بنفش وجود دارد. این سبزی بیشتر به عنوان سبزی خوردن استفاده می‌شود. دانه آن برای معده درد نیز مفید است.



ریحان

روش مصرف

گیاه ریحان را می ‌توان به صورت خوراکی مورد مصرف قرار داد. برای این کار می‌ توان از ریحان تازه یا خشک استفاده کرد. هنگام خرید، سعی کنید برگ ‌های تیره ‌تر را خریداری کنید؛ چون خواص دارویی آن‌ ها بیشتر از برگ ‌های روشن ‌تر است. اگر قصد دارید آن را به صورت تازه به کار ببرید، می‌ توانید آن را در سبزی خوردن یا سالاد روزمره خود اضافه کنید. اضافه کردن آن به انواع سس سالاد خانگی مانند سس پستو نیز می ‌تواند راهکار بسیار ایده آلی باشد.

اضافه کردن ریحان به غذاهای پختنی نیز انواع سوپ، لازانیا و خورشت‌ ها گزینه ‌های خوبی هستند. البته به خاطر داشته باشید که بهتر است ریحان را در انتهای کار به غذاهای پختنی اضافه کنید. چون روغن ‌های ریحان فرار هستند و اگر در ابتدای فرآیند پخت و پز به غذا اضافه شوند، خواص دارویی خود را از دست می‌ دهند.

تخم این گیاه را می توان به صورت دم کرده و یا همراه با آب یا شیر مصرف کرد. موسیلاژ موجود در این دانه ها هنگام در تماس بودن با آب شروع به تولید لعاب می کند.

کالری ریحان

کالری ریحان در حالت خشک شده، ادویه 233 کیلو کالری و در حالت تازه 23 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.

ریحان از درشت مغذی ها و ریز مغذی هایی مطابق با جداول زیر تشکیل شده است که ارزش غذایی آن را می سازند.

جدول ارزش غذایی ریحان تازه

تشکیل دهنده اصلیمقدار در100 گرم
انرژی (کالری)23 کیلوکالری
کربوهیدرات2.65 گرم
پروتئین3.15 گرم
چربی0.64 گرم
آب92.06 گرم
فیبر1.60 گرم
قند0.30 گرم
کلسترول0.00 میلی گرم

ویتامین های ریحان تازه

نام ویتامینمقدار در 100 گرم
ویتامین A264.00 میکروگرم
ویتامین D0.00 میکروگرم
ویتامین E0.80 میلی گرم
ویتامین K414.80 میکروگرم
ویتامین C18.00 میلی گرم
تیامین (B1)0.03 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2)0.08 میلی گرم
نیاسین (B3)0.90 میلی گرم
کولین (B4)11.40میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5)0.21 میلی گرم
ویتامین B60.16 میلی گرم
فولات (B9)68.00میکروگرم
ویتامین B120.00 میلی گرم

مواد معدنی ریحان تازه

نام ماده معدنیمقدار در 100 گرم
کلسیم177.00 میلی گرم
آهن3.17 میلی گرم
منیزیم64.00 میلی گرم
فسفر56.00 میلی گرم
پتاسیم295.00 میلی گرم
سدیم4.00 میلی گرم
روی0.81 میلی گرم
مس0.39 میلی گرم
منگنز1.15 میلی گرم
سلنیم0.30 میکروگرم

انواع ریحان

بیش از 150 گونه ریحان در سراسر جهان رشد می کند. تصور می شود این گیاه بومی هند است و در آشپزی مدیترانه ای بسیار محبوب است. گیاه ریحان که بیشتر با آشپزی مدیترانه ای مرتبط است، اما در غذاهای آسیایی نیز بسیار رایج است، عطر و طعم شیرین و قوی دارد. سه نوع مدیترانه ای اصلی وجود دارد: شیرین، با برگ های سبز بزرگ – یونانی، با برگ های کوچکتر و ته رنگ فلفلی و بنفش که برگ های تیره آن طعم ملایم تری دارند.

ریحان

26 خاصیت ریحان

  1. پیشگیری از سفید شدن موها/ ریحان ترشح کاتالاز را زیاد می کند ، این آنزیم باعث می شود از سفید شدن موهای سر جلوگیری شود.
  2. درمان زخم ناشی از گزیدگی/ اگر حشره ای شما را گزید شما می توانید برای درمان زخم ناشی از گزیدگی به راحتی از ریحان استفاده کنید.
  3. خواص ضد التهابی/ ریحان دارای روغن های می باشد که باعث مهار آنزیم ها می شود و به کاهش التهاب کمک می کند. برای جلوگیری از بیماری های مختلف نظیر بیماری های قلبی ، آرتریت روماتوئید و مشکلات التهاب روده ای موثر است.
  4. تقویت سیستم ایمنی بدن / ریحان می تواند به شکل چشمگیری تعداد سلول های اینترفرون گاما ، لنفوسیت تی ، اینترلوکین ۴ را افزایش دهد ، این ترکیبات برای عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است.
  5. سلامت و تقویت معده / برگ ریحان اثر آرام بخشی دارد و باعث می شود تا شما احساس پر بودن و سنگین بودن معده را نداشته باشید ، این کار باعث می شود تا اسید معده شما به حداقل برسد.
  6. پیشگیری از زخم معده/ ریحان باعث حفاظت از مخاط موجود در معده می شود و همچنین خواص آن به گونه ای می باشد که از زخم معده پیشگیری می کند.
  7. کاهش سطح کلسترول بدن / مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان های موجود در برگ ریحان باعث می شود تا سطح کلسترول بد خون کاهش پیدا کند ، ریحان برای جلوگیری از تصلب شرایین مفید است.
  8. خواص ضد سرطانی/ ریحان باعث افزایش آنتی اکسیدان های بدن می شود که می تواند از گسترش سلول های سرطانی در بدن جلوگیری کند.
  9. کاهش فشار خون بالا/ مطالعات انجام شده نشان می دهد که ریحان سرشار از پتاسیم می باشد و برای تنظیم فشار خون موثر است ، روغن چرب دانه های ریحان دارای اثرات کاهندگی فشار خون دارد.
  10. پیشگیری از ابتلا به اسهال/ اجزای موجود در ریحان باعث می شود تا اسهال برطرف شود. شما می توانید به کسانی که دچار بیماری اسهال هستند مقداری ریحان بدهید.
  11. خواص ضد باکتری/ روغن ریحان باعث می شود تا باکتری ها رشد نکرده و نابود شوند چرا که دارای خواص ضدباکتری می باشد. عصاره ریحان برای جلوگیری از رشد مقاوم باکتری هایی که به آنتی بیوتیک پاسخ نمی دهند مفید می باشد.
  12. پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل/  عصاره ریحان باعث می شود تا عملکرد شناختی بدن بهبود پیدا کند و همچنین از بیماری های مختلف مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل جلوگیری می کند.
  13. تقویت قوای جنسی/ ریحان به عنوان نماد عشق در کشور ایتالیا می باشد ، اعتقاد آنها بر این است که ریحان می تواند باعث شهوت و افزایش میل جنسی شود. آن هم به دلیل افزایش جریان خون و سطح انرژی می باشد.
  14. خواص ضد میکروبی/ روغن ریحان دارای طیف زیادی از باکتری ، قارچ ، کپک و ویروس می باشد که دارای خواص ضدباکتری است و می تواند بدن را در مقابل انواع ویروس ها و ناراحتی های پوستی مقاوم کند.
  15. بهبود و تقویت بینایی/ویتامین آ موجود در ریحان دارای اثرات تقویت کننده بینایی می باشد. ویتامین آ موجود در این گیاه باعث بهبود بینایی می شود.
  16. درمان عفونت گوش/ برگ های حاوی روغن های معطر مانند ریحان دارای خواص ضدالتهابی دارد و می تواند به درمان عفونت گوش کمک کند.
  17. ضد استرس و اضطراب/ ریحان به عنوان یک آداپتوژن طبیعی می باشد که با استرس و اضطراب مقابله می کند و باعث تقویت بدن در مقابل استرس می شود.
  18. سلامت استخوان و دندان/  ویتامین کا موجود در ریحان می تواند به جذب کلسیم و جلوگیری از ضعیف شدن استخوان ها کمک کند.
  19. سلامت دستگاه گوارش/ ریحان برای برطرف کردن نفخ و تجمع آب ، کم اشتهایی ، دردهای شکمی و ریفلاکس معده موثر می باشد.
  20. درمان افسردگی/ ریحان دارای خواص زیاد برای جلوگیری از افسردگی دارد .ریحان باعث می شود تا بر روی عملکرد مغز تاثیر مثبت گذاشته و آدرنال ترشح شود و به تحریک انتقال دهنده عصبی تنظیم کننده هورمون شادی منجر شود.
  21. درمان عفونت های قارچی/ اگر شما دچار مشکلات پوستی هستید بهتر است از برگ ریحان کمک بگیرید ، این امر باعث می شود تا ناحیه عفونی شده درمان شود.
  22. پیشگیری از سرماخوردگی/ برگ ریحان دارای خواص ضدویروسی دارد که این امر می تواند برای جلوگیری از عفونت آنفلوآنزا موثر باشد. شما برای جلوگیری از سرفه و سرماخوردگی می توانید از ریحان استفاده کنید که باعث رفع آب ریزش بینی و سرفه می شود.
  23. سلامت قلب و عروق/ ریحان دارای یک آنتی اکسیدان می باشد که خواص ضدالتهابی دارد ، شما می توانید به کمک ریحان فشار خون بدن خود را تنظیم کنید ، این امر باعث جلوگیری از تجمع پلاکت های خون می شود. شما می توانید برای جلوگیری از لخته خون از ریحان استفاده کنید.
  24. سلامت پوست/ ریحان دارای ویتامین سی و مواد شیمیایی می باشد که برای پوست فواید زیادی دارد ، شما می توانید از ریحان به صورت مرتب استفاده کنید چرا که باعث کاهش آسیب رادیکال های آزاد در بدن می شود.
  25. سم زدایی و سلامت کبد/ریحان به دلیل خواص بی نظیر خود می تواند از عملکرد کبد در مقابل بیماری های مختلف جلوگیری کند. شما می توانید به راحتی با مصرف ریحان سم زدایی بدن خود را انجام دهید.
  26. درمان سر درد/ شما از برگ ریحان می توانید برای درمان سردرد استفاده کنید ، رایحه ی ریحان باعث کاهش دردهای اعصاب شده و ضربان رگ های خونی مغز را کاهش می دهد. شما می بایست مقداری پودر ریحان را در یک ظرف کوچک ریخته و آن را بو بکشید ، این کار برای جلوگیری از سردرد موثر است.

خواص درمانی ریحان در طب سنتی

کارشناسان طب سنتی برای درمان برخی بیماری ها مصرف ریحان را توصیه می کنند. خواص ریحان در طب سنتی عبارتند از:

  1. آرامش دهنده ی اعصاب/ برای آرام شدن و رفع غم و اندوه می توانید 20 تا 50 گرم ساقه ی ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه دم کنید، سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا 1 فنجان بنوشید.
  2. درمان سردرد/ برای درمان سردردهای یک طرفه (میگرن) و سردردهای عصبی دم کرده ی 50 گرم ریحان شیرین شده را پس از هر غذا بنوشید. حتی استنشاق بوی ریحان له کرده سردردهای ناشی از سفر را برطرف می کند.
  3. برطرف کردن گلودرد/ دم کرده ی 50 گرم ریحان که با عسل شیرین شده باشد برای برطرف کردن گلودرد مؤثر است.
  4. درمان آسم/ برای درمان آسم جوشانده ی غلیظی از ریحان تهیه کنید و روزی چند مرتبه دهان را با آن شستشو دهید.
  5. از بین برنده تب/ برای کاهش تب در طب سنتی توصیه های فراوانی آورده شده است که یکی از آنها مصرف جوشانده ی سرد ریحان در زمان داشتن تب می باشد.
  6. ضد دل پیچه و نفخ/ ریحان برای افرادی دستگاه گوارش حساس دارند، مفید است. ریحان ضد دل پیچه و نفخ می باشد پس بهتر است با غذا ریحان مصرف کنید.
  7. درمان اسهال/ برای درمان اسهال در طب سنتی خوردن تخم بو داده ی ریحان اثر شفا بخش دارد.
  8. ضد تهوع و استفراغ/ جوشانده ی ریحان گرفتگی دستگاه گوارش را رفع می کند و ضد تهوع و استفراغ است.
  9. سلامت قلب و عروق/ ریحان سرشار از بتاکارون و کاروتنوئید بوده و منبع بسیار عالی از منیزیم است که با کلسترول مبارزه می کندو موجب بهبود جریان خون به قلب و سایر نقاط بدن و سلامت قلب و عروق می شود.
  10. رفع کم خونی/ 2فنجان ریحان تازه یا یک قاشق غذا خوری ریحان خشک شده 10 درصد آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند.
  11. خواب راحت شبانه/ برای داشتن خواب راحت شبانه بعد از یک روز کاری سخت و یا یک غذای سنگین،از جوشانده ی برگ های تازه ی ریحان استفاده نمایید.
  12. ضد پیری/ ریحان یک سبزی معطر و دارای آنتی اکسیدان های فراوان است که می تواند فعالیت رادیکال های آزاد را محدود کند و شما را از آسیب های گذر زمان، پیری زودهنگام سلول ها و همچنین بیماری های پوستی حفظ کند.
  13. مفید برای زنان/مصرف ریحان برای خانم ها مفید است زیرا به رفع ورم کلیه و ترشحات زنانگی کمک خواهد کرد.
  14. درمان آفت دهان/ ریحان دارای خواص ضد میکروبی بوده و در درمان آفت‌های دهانی و عفونت موثر است. برای درمان آفت‌های دهان 4 لیوان آب را بجوشانید و برگ ریحان را به آن اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید برگ‌ها در داخل آن باقی بماند و سپس محلول باقی مانده را در یخچال نگهداری کنید و روزی 2 بار دهان خود را با این ترکیب بشوئید.

ریحان

مصرف ریحان در دوران بارداری

در بارداری به دلیل اثر تحریک کننده ی رحم و سقط آوری، همچنین اثر موتاژنیک ترکیب موجود در روغن فرار آن (استراگل) نباید مصرف شود. البته مصرف آن به اندازه ی مقدار کمی که در سبزی خوردن استفاده می شود مشکلی ایجاد نمی کند بلکه به صورت دارویی و دمکرده نباید استفاده شود.

مصرف ریحان در دوران شیردهی

در مادران شیرده به خاطر اثر موتاژنیک جزئی فرار آن یعنی استراگل نباید مصرف شود.

نظر بزرگان در مورد ریحان

امام صادق علیه السلام در مورد ریحان می فرمایند:

اَلْحَوک بَقْلَةُ الأَنْبیاءِ، اَما اِنَّ فیهِ ثَمانَ خِصالٍ:یمْرِئُ وَ یفْتَحُ السُّدَدَ وَ یطَیبُ الجُشاءَ وَ یطَیبُ النَّ کهَةَ وَ یشَهِّی الطَّعامَ وَ یسُلُّ الدّاءَ وَ هُوَ أمانٌ مِنَ الجُذامِ وَ إذا اسْتَقَ رَّ فی جَوْفِ الإنسانِ قَمَعَ الدّاءَ کلَّهُ؛

ریحان، سبزی انبیاست و در آن هشت خاصیت است:هضم کننده است، رگ ها و مجاری را باز می کند، بازدم را خوشبو می سازد، بدن را بوی خوش می بخشد، اشتهاآور است، درد را از بدن بیرون می برد، از جذام در امان می دارد و چون وارد معده شود درد را به کلّی از بین می برد.( کافی (ط-الاسلامیه) ج 6، ص 364، ح 4)

در روایتی پیامبر اکرم می فرماید:

کسی که بادروج ( ریحان کوهی) بخورد، خداوند به فرشتگان امر می کند که فقط حسنه برای او بنویسند. (مکارم الأخلاق، ص179)

امام کاظم ( ع ) فرمود : ریحان مرض سل را از بین می برد.



مضرات ریحان

  1. بهتر است از مصرف ریحان در دوران شیردهی و بارداری خودداری کنید زیرا این گیاه اثرات ضد بارداری دارد.
  2. مصرف ریحان امکان دارد با داروهای دیابت و کاهش کلسترول تداخل داشته باشد پس بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  3. ریحان میزان بالایی آهن دارد و ممکن است جویدن آن سبب پوسیدگی دندان ها شود.
  4. اگر داروهای کاهش قند خون مصرف میکنید در خوردن ریحان احتیاط کنید زیرا ریحان نیز قند خون را کاهش میدهد و مصرف آن به همراه داروهای کاهش قند خون میتواند باعث کاهش شدید سطح قند خون شما شود.
  5. مصرف ریحان تازه بسیار ایمن است و موجب واکنش‌های حساسیتی یا عوارض جانبی نمی‌شود. اما برای گروه خاصی از افراد خطراتی دارند.
  6. روغن ریحان خوراکی نیست و فقط استعمال خارجی دارد، خوردن روغن ریحان مشکلات شدید گوارشی را به همراه دارد.

موارد منع مصرف ریحان

  • مصرف طولانی مدت آن به خاطر پتانسیل اثر سرطان زایی ترکیب استراگل ممنوع است.
  • مصرف این گیاه در اطفال و یا کودکان نوپا ممنوع است که به خاطر جزء سمی استراگل آن می باشد.
  • مضرّ دماغ است.

تداخلات دارویی و ریحان

با توجه به نبود مستندات علمی، بهتر است با احتیاط مصرف شود.

طبع ریحان

طبیعت ریحان گرم و خشک است.

مصلح ریحان

مصلح ریحان در طب سنتی نیلوفر و بدلش بادرنجبویه میباشد.

ریحان


روغن ریحان

روغن ریحان جزء روغن های گیاهی می باشد .روغن ریحان نوعی روغن گیاهی است که به طور گسترده در رایحه درمانی استفاده می شود. روغن ریحان که از گیاه ریحان بدست می آید، مزایای سلامتی بسیاری دارد.باید توجه داشته باشید که روغن ریحان خوراکی نمی باشد و باید رقیق شده آن بر روی پوست استعمال شود. مصرف خوراکی این روغن می تواند باعث مشکلات شدید گوارشی شود.


52 خاصیت روغن ریحان

  1. تسکین درد آرتروز
  2. درمان کننده سر درد
  3. درمان کننده عفونت های قارچی
  4. آرامش بخش
  5. از بین برنده التهاب ناشی از گزش حشرات
  6. درمان کننده بی خوابی
  7. درمان کننده ریزش مو
  8. درمان کننده انواع مشکلات اندام حس بویایی
  9. از بین برنده نفخ معده و روده
  10. درمان کننده آبریزش بینی
  11. روغن ماساژ
  12. درمان زخم و جای زخم
  13. درمان کننده یرقان و زردی
  14. درمان محل سوختگی
  15. جلوگیری از جذام
  16. درمان کننده درد های عضلانی
  17. مرطوب کننده پوست و درمان خشکی پوست
  18. درمان خارش های پوستی
  19. کمک به انعطاف پذیری پوست
  20. استفاده در محصولات آرایشی
  21. جلوگیری و درمان آکنه
  22. درمان کننده تبخال
  23. شفاف کننده پوست
  24. جوانسازی پوست
  25. بهبود در روند جریان خون
  26. کمک به بهبود بیماری سرطان
  27. درمان کننده ماخولیا
  28. رایحه درمانی
  29. درمان کننده سردرد های میگرنی
  30. تقویت قوای ذهنی و افزایش حافظه
  31. درمان کننده کوفتگی عضلات
  32. درمان کننده برونشیت و آسم
  33. خوشبو کننده دهان
  34. رایحه درمانی
  35. تقویت عملکرد کبد
  36. از بین برنده افسردگی و غم و اندوه
  37. جلوگیری و درمان کننده میگرن
  38. درمان کننده ترشحات زنانگی
  39. تقویت کننده دستگاه قلبی عروقی
  40. کاهنده سطح قند خون بدن
  41. درمان کننده التهاب کلیه
  42. از بین برنده دل پیچه
  43. ازبین برنده حالت تهوع و استفراغ
  44. درمان کننده رفلاکس معده
  45. از بین برنده درد های شکمی
  46. تقویت کننده قوای جنسی
  47. کنترل کننده سطح کلسترول بدن
  48. درمان کننده عفونت گوش
  49. تقویت سیستم ایمنی بدن
  50. درمان کننده دردهای ناشی از جراحات ورزشی
  51. درمان کننده کبودی شدید
  52. استفاده در انواع سس ها و چاشنی ها

کاربرد روغن ریحان

  1. تسکین درد آرتروز/ کافیست روزی ۲ مرتبه محل درد را با روغن ریحان ماساژ دهید .این عمل را روزانه انجام دهید .
  2. درمان کننده سر درد/ کافیست چند قطره از روغن ریحان رازداخل دستگاه بوخور بچکانید و سپس بخار آن را استنشاق نمایید .
  3. درمان کننده عفونت های قارچی/ کافیست چند قطره از روغن ریحان را روی ناحیه عفونی شده بچکانید و به آرامی ماساژ دهید تا جذب گردد.
  4. آرامش بخش/ کافیست چند قطره از روغن ریحان را داخل دستگاه بوخور بچکانید و سپس بخار آن را استنشاق نمایید .
  5. از بین برنده التهاب ناشی از گزش حشرات/ کافیست ۱ الی ۲ قطره از روغن ریحان را روی محل گزش بچکانید سپس به آرامی ماساژ دهید تا جذب گردد. مشاهده خواهید کرد که به سرعت التهاب پوستتان از بین می رود .
  6. درمان کننده بی خوابی/ کافیست چند قطره از روغن ریحان را داخل دستگاه بخور بچکانید و بخار آن را استشمام نمایید.
  7. درمان کننده ریزش مو/ کافیست شب قبل از خواب کف سر خود را با روغن ریحان ماساژ دهید و سپس صبح روز بعد موهای خود را با آب ولرم و شامپوی بچه شستشو نمایید.
  8. درمان کننده انواع مشکلات اندام حس بویایی/کافیست ۸ الی ۱۰ قطره از روغن ریحان را داخل دستگاه بوخور بچکانید و سپس بخار آن را استشمام نمایید .
  9. از بین برنده نفخ معده و روده/کافیست چند قطره از روغن ریحان را به همراه سالاد خود میل نمایید .
  10. درمان کننده آبریزش بینی/کافیست چند قطره از روغن ریحان را داخل دستگاه بوخور بچکانید و سپس بخار آن را استنشاق نمایید .

ریحان

دمنوش ریحان

دمنوش ریحان هم نوشیدنی محبوبی است که گاهی می تواند جایگزین چای سیاه شود و استرس های مختلف روز را کاهش دهد.

طرز تهیه دمنوش ریحان

برای دم کردن این گیاه مانند چای سیاه و هر نوع دمنوش دیگر می توانید عمل کنید، مقداری از آن را در قوری ریخته و چند دقیقه بگذارید دم بکشد، اگر خواستید می توانید با عسل یا نبات آن را شیرین کنید.

فواید دمنوش ریحان

این نوشیدنی فوق العاده خواص بسیاری برای قلب، رنگ ها و آرامش اعصاب دارد و می تواند سردردهای حین سفر را از بین ببرد، خاصیت ضد تشنج این چای معروف است و البته ادرارآور هم هست که برای درمان سنگ کلیه بسیار موثر است، در ادامه به بررسی دقیق تر خواص این دمنوش می پردازیم.

  1. دمنوش گیاه ریحان برای قلب/این گیاه سلامت قلب را افزایش می دهد و گرفتگی رگ های خونی را باز می کند، تپش قلب را منظم می کند و امکان سکته را کاهش می دهد، برای راحتی ماهیچه های قلب موثر است و فشارخون را هم تنظیم می کند.
  2. تنظیم متابولیسم کبد/مصرف این چای نه تنها به درمان کبد چرب کمک می کند که نقش موثری هم در تنظیم آنزیم های کبدی دارد و کسانی که آن را مصرف می کنند وضعیت بهتری از نظر سلامت کبد دارند.
  3. از بین بردن زخم های دهانی/دمنوش برگ ریحان خاصیتی ضد عفونی کننده دارد و می تواند به عنوان نوعی دهان شویه طبیعی عمل کند و التهابات و زخم های دهانی را از بین ببرد.
  4. تاثیر چای ریحان بر روی دستگاه تناسلی/برای کاهش ترشحات زنانه و عفونت های دستگاه تناسلی می توانید از این چای استفاده کنید، خاصیت ادرار آور چای ریحان باعث از بین رفتن مشکلات مختلف و بخصوص عفونت ها و سنگ ها می شود.
  5. تقویت سیستم ایمنی بدن/آنتی اکسیدان های محلول در آب موجود در این دمنوش عملکرد سلول های سفید خون را تحریک می کنند و در از بین بردن عفونت ها بسیار موثرند، این دمنوش با خاصیت ضد باکتری خود نقش موثری در افزایش سلامت بدن دارد و البته خاصیت آرام بخش آن به بهبود وضعیت عمومی اعصاب هم کمک می کند.
  6. درمان سرفه با دمنوش گیاه ریحان/از مهم ترین فواید این دمنوش می توان به کاهش سرفه و سیاه سرفه اشاره کرد، دمنوش برگ ریحان تورم گلو و گلو درد را هم از بین می برد و در درمان آسم هم موثر است.
  7. افزایش شیر مادر/گفته می شود این دمنوش تاثیر مثبتی روی افزایش شیر مادران دارد و برای آن ها مفید است، اما باز هم قبل از مصرف بهتر است با پزشک مشورت کنید.
  8. خاصیت آرام بخش و ضد بی خوابی/تاثیر بسیار مثبت این دمنوش روی اعصاب باعث ایجاد حس آرامش می شود و بی خوابی را از شما دور می کند، برای معالجه سردردهای میگرنی و عصبی یا سرگیجه های مختلف می توانید از این دمنوش استفاده کنید، درضمن اگر شما هم جزو کسانی هستید که در مسافرت دچار سردرد می شوند به این دمنوش اعتماد کنید.
  9. تقویت قوای جنسی/دمنوش برگ ریحان ترشحات تستوسترون را افزایش می دهد و باعث افزایش تحریک جنسی می شود، افزایش این هورمون در افزایش سلامت جنسی هم نقش موثری دارد و توانایی تولید مثل را بالا می برد.
  10. خاصیت ضد سرطانی چای ریحان/آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش برگ ریحان احتمال جهش های سلولی و تغییرات سرطانی را کاهش می دهند و در پیشگیری از سرطان بسیار موثرند، این چای با افزایش سطح ایمنی بدن در مقابله با بیماری های سخت بدن را تقویت می کند.
  11. دمنوش برگ ریحان و فوایدش برای دستگاه گوارشی/برای تقویت دستگاه هاضمه از دمنوش ریحان استفاده کنید، نوشیدن یک فنجان از آن نفخ و گاز معده را از بین می برد و در هضم غذا به بدن کمک می کند، علاوه بر این در رفع بی اشتهایی و درمان اسهال و یبوست هم موثر است و دردهای روده را کاهش می دهد.
  12. دمنوش گیاه ریحان مفید برای دیابت و سندروم متابولیک/برای کنترل قند خون می توان از این دمنوش استفاده کرد، البته اگر دیابت دارید قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید، این چای در کاهش میزان گردش خون کلسترول هم کمک می کند و احتمال ابتلا به سندرم متابولیک را کاهش می دهد.
  13. خاصیت ضد التهابی چای ریحان/برای افزایش آنزیم های ضد التهاب در بدن خود دمنوش گیاه ریحان را امتحان کنید، این گیاه با خاصیت ضد التهابی خود از بروز بیماری های التهابی مختلف و طولانی مدت مانند آرتریت روماتوئید، بیماری قلبی و دیابت پیشگیری می کند.
  14. دمنوش ریحان برای کلیه/این چای برای رفع مشکلات کلیوی موثر شناخته شده و می تواند سنگ کلیه و مثانه را هم از بین ببرد، البته توجه کنید که اگر بیماری کلیوی خاصی دارید قبل از مصرف حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض و موارد منع مصرف چای ریحان

این دمنوش ممکن است برای افرادی که بیماری های خاصی دارند مضر باشد و با داروهای آن ها تداخل داشته باشد، پس قبل از مصرف باید حتما با پزشک مشورت کرد، زنان باردار هم بهتر است از آن استفاده نکنند زیرا باعث انقباضات رحمی می شود و می تواند خطرناک باشد.


سوالات متدوال درباره ریحان

ریحان به انگلیسی؟
ریحان به انگلیسی basil
کالری ریحان تازه چقدر است؟
کالری ریحان در حالت تازه 23 کیلو کالری در 100 گرم می باشد.
نام های دیگر ریحان ؟
ریحان که به نام های نازبو، شاهسپرم و شاهسپرغم هم شناخته می شود.نام های رایج ریحان عبارتند از: صعتر هندی، نازبویه، شاهسفرم، سلطان الریاحین، ضیمران، ریحان الملک، ضمیران
طبع ریحان چیست؟
طبیعت ریحان گرم و خشک است.
مصلح ریحان چیست؟
مصلح ریحان در طب سنتی نیلوفر و بدلش بادرنجبویه میباشد.
مهم ترین خواص ریحان؟
کاهش فشار خون، کاهش چربی و کلسترول، پیشگیری از سکته قلبی و مغزی، آرامبخش، کاهش استرس و اضطراب، کاهش خستگی، بهبود هضم غذا،درمان نفخ معده، درمان یبوست، درمان سرفه و سرماخوردگی، کاهش تب، پیشگیری از سرطان ، سرشار از آنتی اکسیدان، سرشار از ویتامین، سرشار از کلسیم، سرشار از آهن، پیشگیری از دیابت ، تقویت سیستم ایمنی بدن
مهم ترین عوارض ریحان؟
مصرف دوز مناسبی از ریحان، عوارض خاصی را در بر نخواهد داشت. البته از آنجایی که مصرف تخم ریحان منجر به کاهش سطح قند خون می ‌شود، توصیه ما به شما این است که قبل از مصرف روزانه آن حتما با پزشک خود مشورت کنید تا با داروهای مصرفی‌ تان تداخل پیدا نکند. مصرف تخم ریحان در هنگام بارداری و شیردهی توصیه نمی ‌شود، چون باعث کاهش استروژن شده و سبب تحریک قاعدگی می ‌شود. از این رو ممکن است عوارض و اثرات جانبی روی جنین و مادر داشته باشد. مصرف زیاد تخم ریحان باعث کاهش فشار خون می ‌شود. بنابراین، افرادی که فشار خون پایینی دارند نباید از تخم ریحان استفاده کنند. مصرف این دانه های گیاهی به صورت خشک برای نوزادان، کودکان و افراد سالخورده خطرناک است. این دانه در برخورد با بزاق موسیلاژ تولید می کنند و حجمشان افزوده می شود که همین موضوع احتمال خفگی را افزایش می دهد.
مصرف ریحان در دوران بارداری؟
در بارداری به دلیل اثر تحریک کننده ی رحم و سقط آوری، همچنین اثر موتاژنیک ترکیب موجود در روغن فرار آن (استراگل) نباید مصرف شود. البته مصرف آن به اندازه ی مقدار کمی که در سبزی خوردن استفاده می شود مشکلی ایجاد نمی کند بلکه به صورت دارویی و دمکرده نباید استفاده شود.
مصرف ریحان در دوران شیردهی؟

در مادران شیرده به خاطر اثر موتاژنیک جزئی فرار آن یعنی استراگل نباید مصرف شود.

مصرف ریحان برای بیماران دیابتی؟
مصرف ریحان امکان دارد با داروهای دیابت و کاهش کلسترول تداخل داشته باشد پس بهتر است قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
اگر داروهای کاهش قند خون مصرف میکنید در خوردن ریحان احتیاط کنید زیرا ریحان نیز قند خون را کاهش میدهد و مصرف آن به همراه داروهای کاهش قند خون میتواند باعث کاهش شدید سطح قند خون شما شود.
روغن ریحان خوراکی است؟

روغن ریحان خوراکی نیست و فقط استعمال خارجی دارد، خوردن روغن ریحان مشکلات شدید گوارشی را به همراه دارد.

میزان چربی و شکر موجود در ریحان ؟

میزان چربی و شکر موجود در ریحان صفر است.

ریحان باعث افزایش یا کاهش کلسترول بد خون؟
مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان های موجود در برگ ریحان باعث می شود تا سطح کلسترول بد خون کاهش پیدا کند.
ریحان باعث کاهش یا افزایش فشار خون؟

مطالعات انجام شده نشان می دهد که ریحان سرشار از پتاسیم می باشد و برای تنظیم فشار خون موثر است ، روغن چرب دانه های ریحان دارای اثرات کاهندگی فشار خون دارد.
مصرف ریحان باعث رفع اسهال می شود؟
اجزای موجود در ریحان باعث می شود تا اسهال برطرف شود. شما می توانید به کسانی که دچار بیماری اسهال هستند مقداری ریحان بدهید.
روش مصرف ریحان برای رفع سردرد؟
برای درمان سردردهای یک طرفه (میگرن) و سردردهای عصبی دم کرده ی 50 گرم ریحان شیرین شده را پس از هر غذا بنوشید. حتی استنشاق بوی ریحان له کرده سردردهای ناشی از سفر را برطرف می کند.
ریحان در کشور ایتالیا نماد چیست؟
ریحان به عنوان نماد عشق در کشور ایتالیا می باشد.
روش مصرف ریحان برای برطرف کردن گلودرد؟
دم کرده ی 50 گرم ریحان که با عسل شیرین شده باشد برای برطرف کردن گلودرد مؤثر است.
روش مصرف ریحان برای درمان آفت‌ دهانی ؟
برای درمان آفت‌های دهان 4 لیوان آب را بجوشانید و برگ ریحان را به آن اضافه کنید و به مدت 10 دقیقه اجازه دهید برگ‌ها در داخل آن باقی بماند و سپس محلول باقی مانده را در یخچال نگهداری کنید و روزی 2 بار دهان خود را با این ترکیب بشوئید.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد