hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > پزشکی > قرص متوکلوپرامید چیست؟ موارد مصرف، توصیه ها و تداخل دارویی

قرص متوکلوپرامید چیست؟ موارد مصرف، توصیه ها و تداخل دارویی

1401/11/26 , 11:43
متوکلوپرامید برای درمان تهوع و استفراغ است. معرفی Metoclopramide، کاربرد و نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی متوکلوپرامید و منع مصرف آن در بارداری را بخوانید.


معرفی داروی متوکلوپرامید

نام علمی(ژنریک)

متوکلوپرامید Metoclopramide

نام تجاری

متوکلوپرامید، رگلان،پلادیک، متوپامید، دمتیک، پلازیلین، ژلوپرامید

نوع

داروهای گوارشی

اشکال

قرص، کپسول، قطره خوراکی،آمپول

کاربرد

مشکلات معده و مری

مورد استفاده

درمان تهوع و استفراغ ناشی از جراحی يا شيمی درمانی، برگشت محتويات معده به مری و...

گروه سنی

کودکان-بزرگسالان

دسترسی

بانسخه_بدون نسخه

تداخل دارویی

داروهای ضد پارکینسون، سیکلوسپورین، آسپرین، استامینوفن، دیازپام

عوارض مصرف

احساس سرگیجه، تهوع،اسهال


قرص متوکلوپرامید
عکس قرص متوکلوپرامید

متوکلوپرامید چیست؟

متوکلوپرامید(Metoclopramide) یا پلازیل جز داروهای گوارشی است که اغلب برای مشکلات معده و مری یا برای درمان و پیشگیری تهوع و استفراغ ناشی از جراحی يا شيمی درمانی کاربرد دارد. همچنین این دارو برای، برگشت محتويات معده به مری، آهسته بودن تخليه معده، جلوگيری از پنومونی ناشی از آسپيراسيون، سردرد عروقی، سكسكه مقاوم و فلج معده ديابتيک مصرف می شود.

نحوه‌ی عملکرد داروی متوکلوپرامید با مسدود کردن یک ماده‌ی طبیعی (دوپامین) در بدن کار می‌کند. این عمل سبب تخلیه‌ی معده و حرکت روده‌ی فوقانی می‌شود.

داروی متوکلوپرامید می توان با نسخه و حتی بدون نسخه پزشک در اشکال دارویی قرص، کپسول، قطره خوراکی و آمپول تهیه کرد.قرص متوکلوپرامید با دوز 10 میلی گرم و کپسول متوکلوپرامید با دوز 10 میلی گرم معمولا برای بزرگسالان استفاده می شود. قطره خوارکی متوکلوپرامید با دوز 4 میلی گرم معمولا برای کودکان کاربرد دارد و همچنین آمپول متوکلوپرامید با دوز 10 میلی گرم در صورت نیاز توسط پزشک تجویز می شود که باید در درمانگاه تزریق شود.

هشدار مصرف متوکلوپرامید

  • حساسیت به دارو: قبل از مصرف داروی متوکلوپرامید، اگر نسبت به این دارو یا هر داروی دیگری (خصوصا به آنتی بیوتیک هایی مانند سيپرو فلوكساسين، لووفلوكساسين افلوكساسين ،داروهاي آرام بخش و داروهای تضعيف كننده ی اعصاب) حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • آسم یا آلرژی: قبل از استفاده از متوکلوپرامید،در صورتی که مبتلا به آسم یا آلرژی (حساسیت به غذا،رنگ های غذایی، نگه دارنده های غذایی یا حیوانات) می باشید، پزشک خود را مطلع نمایید .
  • بارداری: مصرف متوکلوپرامید در بارداری گروه B قرار دارد یعنی قابل استفاده در بارداری.این دارو اثر مخرب بر جنین ندارد.مصرف متوکلوپرامید در اواخر بارداری ممکن است خطراتی را برای جنین در پی داشته باشد.
  • شیردهی: مصرف متوکلوپرامید در شیردهی، تحقیقات کافی در زمینه خطر استفاده از این دارو برای نوزاد در دوران شیردهی وجود ندارد.
  • کودکان:مصرف متوکلوپرامید در کودکان به دلیل خطر بروز عوارض جانبی جدی مانند اسپاسم عضلانی و حرکات غیر قابل کنترل عضلات توصیه نمی‌شود.
  • سالمندان: مصرف متوکلوپرامید در سالمندان، مشکل و محدودیتی در رابطه با استفاده این دارو ندارند.هرچند احتمال بروز عوارضی مانند گیجی یا منگی و مشکلات کلیه مربوط به کهولت سن در سالمندان بیشتر است که موجب نیاز به تنظیم دوز دقیقتری برای این بیماران می شود.
  • سوابق پزشکی:قبل از استفاده از داروی متوکلوپرامید، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.از جمله: خونریزی معده، انسداد روده،بیماری کبد و کلیوی،ایست قلبی، دیابت، مشکلات نبضی ضربانی،فشار خون بالا،سابقه ی افسردگی و.....
  • تشنج: در صورت سابقه تشنج نباید از داروی متوکلوپرامید استفاده کنید.
  • پارکینسون: بیماران پارکینسون داروی متوکلوپرامید را با احتیاط مصرف کنند.
  • لیست داروها: از آنجا که داروی متوکلوپرامید می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.
  • رانندگی: احساس سرگیجه یا خواب آلودگی از عوارض شایع متوکلوپرامید می باشد لذا تا برطرف شدن اثر دارو، از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید.
  • احتیاط مصرف: در بیماران با سابقه دپرسیون، هیپرتانسیون، احتباس مایعات و نارسایی کلیه داروی متوکلوپرامید با احتیاط مصرف شود.
  • الکل: در زمان مصرف داروی متوکلوپرامید، از مصرف الکل خودداری کنید و در صورت مصرف ماری‌جوانا با پزشک خود صحبت کنید.
  • اسهال: در صورت استفاده از داروی متوکلوپرامید و بروز اسهال خفیف مصرف مایعات به مقدار کافی جهت بهبود وضیعت لازم است. اما در صورت طولانی شدن اسهال و یا همراه شدن با علائم دیگر به پزشک مراجعه نمایید .
  • دیابت: اگر مبتلا به دیابت هستید مصرف داروی متوکلوپرامید ممکن است کنترل قند خون شما را دشوارتر کند.بنابراین قند خون خود را به صورت مرتب و طبق دستور پزشک اندازه‌گیری کنید و نتیجه را با پزشک خود در میان بگذارید.
  • جراحی: قبل از عمل جراحی، تمام محصولات مورد استفاده خود از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی را به پزشک یا دندانپزشک خود بگویید
  • خشکی دهان، لک های قرمز پوستی، حساسیت و درد سینه، ضربان قلب بالا و نامنظم شدن قاعدگی می تواند از عوارض داروی متوکلوپرامید باشد که در صورت بروز آن ها باید با پزشک خود مشورت نمایید .
  • داروی متوکلوپرامید در افراد زیر20 سال و بالای 65 سال باید با احتیاط بیشتری مصرف شود زیرا در این سنین احتمال بروز عوارض ناخواسته بیشتر می باشد.
  • قرص‌های خرد شده ممکن است حاوی آسپارتام یا فنیل آلانین باشند. در صورتی که شما مبتلا به فنیل کتونوری یا PKU هستید یا دارای هر گونه شرایط دیگری هستید که نیاز به محدود کردن یا اجتناب از آسپارتام یا فنیل آلانین در رژیم غذایی خود دارید از پزشک خود یا دکتر داروخانه درباره‌ی مصرف این دارو سوال کنید.
  • این دارو ممکن است باعث tardive dyskinesia(یک بیماری حرکتی) شود. چنانچه هنگام مصرف این دارو علائم زیر را داشتید سریعا به پزشک اطلاع دهید: ملچ مولوچ لب، پف گونه، حرکات سریع و کرم مانند زبان، جویدن کنترل نشده، یا حرکات خارج از کنترل دست و پا.
  • باید از درمان طولانی تر از 12 هفته با داروی متوکلوپرامید پرهیز شود، مگر در موارد نادر.
  • اگر هنگام مصرف متوکلوپرامید علائم های مانند: عدم توانایی در تکان دادن چشم ها، افزایش پلک زدن یا اسپاسم پلک؛ تنفس، تکلم یا بلع دشوار، حرکات چرخی خارج از کنترا گردن، تنه، دست ها یا پاها؛ تحرکات صورت غیر عادی، ضعف در دستها و پاها داشتید سریعا به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر با مصرف داروی متوکلوپرامید علادم های: تشنج، تنفس دشوار، ضربان قلب سریع، تب شدید، فشار خون بالا یا پایین، افزایش تعریق، از دست دادن کنترل مثانه، خشکی شدید عضلات، رنگ پریدپی پوست یا خستگی داشتید مصرف را متوقف کرده و سریعا به پزشک اطلاع دهید.
  • اگر برای رفع اختلالات حرکتی ناشی از مصرف مواد مخدر، دارو مصرف می‌کنید، نباید از متوکلوپرامید استفاده کنید. زیرا ممکن است شدت اختلالات حرکتی را افزایش دهد.
  • این دارو ممکن است آسیب کبدی یا نارسایی قلبی را بدتر کند. زیرا باعث افزایش تجمع مایعات در بدن می‌شود. اگر این اتفاق افتاد، با پزشک معالج خود تماس بگیرید و مصرف این دارو را قطع کنید.
متوکلوپرامید
عکس آمپول متوکلوپرامید

کاربردهای متوکلوپرامید

  • در سردردهای میگرنی، متوکلوپرامید ممکن است به‌صورت همراه با استامینوفن یا همراه با آسپرین تجویز شود.
  • بر درمان تهوع و استفراغ مرتبط با شرایطی مانند اورمی، مسمومیت پرتوی، سرطان و اثرات شیمی‌درمانی، زایمان، عفونت و داروهای تهوع‌آور استفاده می شود.
  • کپسول متوکلوپرامید برای تهوع و استفراغ پس از جراحی تجویز می شود.
  • قرص متوکلوپرامید برای درمان برگشت محتویات معده به مری مصرف می شود.
  • داروی متوکلوپرامید برای درمان بیماران دیابتی که مشکل گاستروپارزی دارند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • جهت تسهیل در لوله گذاری روده کوچک و کمک به آزمونهای رادیولوژیک از داروی متوکلوپرامید استفاده می شود.
  • داروی متوکلوپرامید بیشتر برای درمان سوزش معده که پس از صرف غذا یا در طول روز اتفاق می‌افتد استفاده می‌شود.
  • درمان تاخیری در تخلیه معده ناشی از فلج معده در بیماران مبتلا به دیابت ، قرص متوکلوپرامید تجویز می شود.
  • متوکلوپرامید معمولا برای جلوگیری از استفراغ در گربه‌ها و سگ‌ها و همچنین به‌عنوان یک محرک روده در خرگوش‌ها مورد استفاده است.

19 نکته درباره نحوه استفاده از متوکلوپرامید

  1. قبل از شروع درمان با متوکلوپرامید، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
  2. دوز و مقدار داروی متوکلوپرامید، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و دارو را دقیقا همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  3. معمولا داروی متوکلوپرامید به صورت یک قرص 10 میلی گرمی، سه مرتبه در روز تجویز می شود اما ممکن است مقدار مصرف تجویز شده برای شما متفاوت باشد خصوصا در صورتی که از قطره خوراکی استفاده می نمایید، دارو را دقیقا به مقداری که تجویز شده، با قطره چکان مخصوص اندازه گیری نمایید.
  4. قرص متوکلوپرامید را بطور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید.
  5. برای تاثیرگذاری بیش‌تر داروی متوکلوپرامید این دارو را به صورت مرتب مصرف کنید. به یاد داشته باشید که هر روز در زمان مقرر، پیش از صرف یک وعده‌ی غذایی، از دارو استفاده کنید.
  6. بهتر است قرص متوکلوپرامید را نیم ساعت قبل از غذا و یا هنگام خواب مصرف نمایید .
  7. اگر قرص متوکلوپرامید، شکسته یا خرد شده بود از مصرف آن خودداری کنید.
  8. پیش از زمان مصرف قرص متوکلوپرامید آن را از بسته خارج نکنید و قبل از استفاده از این دارو دست‌های خود را خشک کنید.
  9. دو شکل داروی متوکلوپرامید (بطور مثال قرص و قطره) را بطور همزمان مصرف نکنید.
  10. آمپول متوکلوپرامید به صورت تزریق وریدی تجویز می‌شود و برای پیشگیری از تهوع و استفراغ ناشی از جراحی یا شیمی درمانی موثر است.
  11. تزريق متوكلوپراميد بايد به آهستگی و طی 2-1 دقيقه در مراکز درمانی انجام شود.
  12. داروی متوکلوپرامید به صورت قرص و کپسول 10 میلی گرم ، قطره ی 4 میلی گرم و آمپول تزریقی 10 میلی گرم موجود می باشد .
  13. معمولا مصرف داروی متوکلوپرامید به صورت کوتاه مدت ( حداکثر تا 5روز) تجویز می شود لذا در صورت مصرف طولانی مدت حتما تحت نظر پزشک باشید.
  14. دوره درمان با متوکلوپرامید نباید بیش‌تر از دوازده هفته طول بکشد زیرا ممکن است سبب ناتوانی های حرکتی غیرقابل برگشت شود.
  15. در صورتی داروی متوکلوپرامید را بدون نسخه از داروخانه تهیه می نمایید، در مورد مناسب بودن مصرف این دارو در شرایط خود، با داروساز مشورت نمایید .
  16. در صورتی که سوزش معده را فقط در مواقع خاصی از روز (مثلا بعد از شام) احساس می‌کنید ممکن است پزشک شما به جای مصرف داروی متوکلوپرامید در طول روز اینطور صلاح ببیند که دارو را تنها در آن زمان‌ها مصرف کنید. این شیوه خطر ابتلا به عوارض جانبی را کاهش می‌دهد.
  17. مصرف داروی متوکلوپرامید برای درمان گاستروپارزی دیابتی معمولا در حدود 2 تا 8 هفته طول می‌کشد و پس از آن روده‌ی شما به خوبی فعالیت می‌کند. بیماری شما ممکن است دوباره به همان صورت قبل تکرار شود.از پزشک خود در مورد زمان صحیح شروع به مصرف و توقف مصرف داروی متوکلوپرامید سوال کنید.
  18. روش قطع داروی متوکلوپرامید باید به صورت کاهش دوز مصرفی‌ دارو باشد زیرا توقف ناگهانی این دارو ممکن است باعث ایجاد علائم ترک ناگهانی مانند سرگیجه، ناآرامی و عصبانیت و سردرد شود.
  19. در صورتی که علائم بیماری شما مثل قبل ادامه پیدا کرد یا حالتان شما وخیم‌تر شد به پزشک خود اطلاع دهید.
متوکلوپرامید
عکس کپسول متوکلوپرامید

اشکال دارویی متوکلوپرامید

شکل دارو

نوع دارو

دوز دارو

قرص متوکلوپرامید 10 میلی 
کپسول نرم ژلوپرامید 10 میلی 
قطره

متوکلوپرامید

پلازیلین

4 میلی 
آمپول

پلادیک

متوکلوپرامید

متوپامید

دمتیک

10 میلی

دستور مصرف متوکلوپرامید

دستور مصرف متوکلوپرامید برای هر فرد به دلیل نوع بیماری،سن، تعداد دفعات مصرف و دوز دارو متفاوت خواهد بود و معمولا به صورت یک قرص متوکلوپرامید 10 میلی گرمی، سه مرتبه در روز تجویز می شود اما ممکن است مقدار مصرف تجویز شده برای شما متفاوت باشد.

مقدار مصرف متوکلوپرامید بر اساس نوع بیماری

بیماری بزرگسالان کودکان
تهوع واستفراغ

متوکلوپرامید خوراکی 10

هر 8 ساعت.

0.03 تا 0.1 خوراکی هر 8 ساعت.

حداکثر دوز در اطفال 0.5 میلی بر کیلوگرم.

دوز در اطفال باید به دقت توسط پزشک تعیین شود.

ریفلاکس مری

ریفلاکس معده

متوکلوپرامید خوراکی 10 تا 15،

نیم ساعت قبل از غذا

4 بار در روز

مصرف و میزان مصرف توسط پزشک تعیین می گردد.

تهوع بعد از

عمل جراحی

متوکلوپرامید تزریقی عضلانی 10 تا 20 میلی

هر 4 تا 6 ساعت بعد از عمل.

مصرف و میزان مصرف توسط پزشک تعیین می گردد.
فلج معده دیابتی

متوکلوپرامید خوراکی 10 میلی

30 دقیقه پیش از شروع علائم یا پیش از وعده غذایی

تا 4 نوبت روزانه.

مصرف و میزان مصرف توسط پزشک تعیین می گردد.
فلج معده  تزریقی: 10 میلی 4 بار در روز آهسته وریدی ظرف یک تا دو دقیقه و یا عضلانی تا 10 روز.
خوراکی: 10 میلی 4 بار در روز نیم ساعت قبل از غذا و قبل از خواب برای 2 تا 8 هفته .
مصرف و میزان مصرف توسط پزشک تعیین می گردد.

تهوع بعد از

شیمی درمانی

انفوزیون وریدی (حداقل طی 15 دقیقه) :

1 تا 2 میلی به ازای هر کیلو وزن بدن

30 دقیقه قبل از شیمی درمانی

تزریقی: 1 تا 2 میلی بله ازای هر کیلو وزن

نیم ساعت قبل از شیمی درمانی

میگرن 10 تا 20 میلی وریدی مصرف و میزان مصرف توسط پزشک تعیین می گردد.
متوکلوپرامید
قرص متوکلوپرامید 10

عوارض جانبی متوکلوپرامید

عوارض جانبی متوکلوپرامید اجتناب ناپذیر است اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند.

برخی از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت مشاهده هریک از عوارض های زیر با مصرف داروی متوکلوپرامید حتما با پزشک معالج خود مشورت نمایید. از جمله:

  • کهیر
  • تشنج
  • تهوع
  • اسهال
  • سر درد
  • سرگیجه
  • بی قراری
  • اضطراب
  • سستی
  • بی خوابی
  • خواب آلودگی
  • زردی پوست
  • زردی چشم
  • افکار خودکشی
  • افزایش فشارخون
  • بثورات پوستی
  • اختلالات روده ای
  • ضربان قلب تند یا نامنظم
  • بی اختیاری ادرار
  • اختلالات تنفسی
  • کاهش میل جنسی

با توجه به اینکه لیست عوارض داروی متوکلوپرامید کامل نیست ممکن است با عارضه‌ای برخورد کنید که ذکر نشده باشد. در این موارد با پزشک یا دکتر داروخانه مشورت کنید.

منع مصرف متوکلوپرامید

  • مبتلایان به صرع، ‌خونريزی گوارشی، انسداد مكانيكی يا پرفوراسيون مجرای گوارش يا فئوكروموسيتوم، در بیماران با حساسیت شناخته شده و عدم تحمل به دارو نبايد داروی متوکلوپرامید مصرف شود.


قبل از تجویز داروی متوکلوپرامید ، پزشک را در صورت وجود موارد زیر مطلع کنید:

  • حساسیت به این دارو یا دیگر داروها و مواد
  • بارداری
  • شیردهی
  • صرع
  • دیابت
  • بیماری کبدی
  • بیماری کلیوی
  • مشکلات قلبی
  • سابقه افسردگی
متوکلوپرامید
قطره خوراکی متوکلوپرامید

تداخل دارویی متوکلوپرامید

تداخلات دارویی متوکلوپرامید با سایر داروها ممکن است عملکرد و تاثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. از جمله داروهایی که با متوکلوپرامید تداخل دارند، عبارتند از:

  • داروهای ضد روان‌پریشی مانند آری پیپرازول و هالوپریدول
  • آتوواکون
  • آگونیست‌های دوپامین مانند کابرگولین، پرگولید و روپیرینول
  • داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش یا ضد اضطراب
  • داروهای مسکن
  • فنوتیازین‌ها مانند پرومتازین و پروکلرپرازین
  • ریواستیگمین
  • آنتی هستامین

جدول تداخل داروی متوکلوپرامید

الکل سیتریزین دیفن‌هیدرامین
فسفومایسین آلپرازولام دیازپام
ماری‌جوانا زولپیدم استامینوفن
پراملینتید کدئین کلوزاپین
بروموکرپتین آموکساپین سافینامید
پیموزاید پروپوکسیفن بوتالبیتال و استامینوفن
تاکرولیموس کابرگولین پرومازین
ریواستیگمین آیوهگزول (امنی پک) کاریپرازین
آیوپامیدول نالبوفین دکس مدتومیدین
الانزاپین اتوتوئین بریواراستام
بوپروپیون تیوتیکسن آسناپین
پرومتازین بوپروپیون + نالترکسون دس ونلافاکسین
میلناسیپران مولیندون تریمپرازین
داروهای ضد سایکوز داروهای ضد پارکینسون سیکلوسپورین
داروهای تضعیف‌کننده‌ CNS سوکسینیل کولین دروپریدول


این جدول شامل همه تداخل های دارویی متوکلوپرامید نیست و اگر دارویی مصرف می کنید حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین مصرف این دارو ممکن روی نتایج برخی آزمایش های پزشکی از جلمه دیابت تأثیر گذار باشد.

متوکلوپرامید
آمپول تزریقی متوکلوپرامید

مصرف بیش از حد متوکلوپرامید

اگر فردی بیش از اندازه از داروی متوکلوپرامید استفاده کرده بود و دچار علائمی مانند بی‌هوش شدن یا مشکل در تنفس شد به سرعت با مرکز فوریت‌های پزشکی 115 تماس بگیرید.

فراموش کردن مصرف یک نوبت متوکلوپرامید

اگر دوز مصرفی داروی متوکلوپرامید را فراموش کردید در اولین زمان ممکن آن را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به مصرف دوز بعدی به یاد آوردید که دارو را مصرف نکرده‌اید نیازی به مصرف دو برابر داروی متوکلوپرامید نیست؛ فقط دوز مقرر را مصرف کنید.

شرایط نگهداری از دارو متوکلوپرامید

  • قرص متوکلوپرامید را در دمای اتاق و به دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید.
  • از یخ زدگی آمپول متوکلوپرامید محافظت گردد.
  • داروی متوکلوپرامید را در حمام نگه‌داری نفرمایید.
  • داروی منقضی شده متوکلوپرامید را مصرف نکنید.
متوکلوپرامید
قطره خوراکی متوکلوپرامید

اطلاعات تخصصی درباره متوکلوپرامید

مکانیسم اثر

متوکلوپرامید آنتاگونیست گیرندهD2 دوپامین و همچنین آگونیست گیرنده های 5HT3 و 5HT4 سروتونین است . متوکلوپرامید احتمالا شل ‌شدن‌ عضلات ‌صاف ‌معدی ‌ناشی ‌از دوپامین‌ را مهار می‌کند و بنابراین ‌باعث‌ تقویت ‌اثرات ‌کولینرژیک ‌می‌شود . اثرات‌ ضد تهوع‌ دارو ناشی ‌از افزایش‌ آستانه‌ فعالیت‌ گیرنده‌های ‌شیمیائی‌ (CTZ) می‌باشد .

فارماکودینامیک

متوکلوپرامید با وجود این که از نظر شیمیایی شبیه پروکاینامید است ولی خواص بی حس کنندگی موضعی یا آنتی آریتمی آن را ندارد. متوکلوپرامید بعنوان افزایش دهنده حرکات دستگاه گوارش ،درمان فلج معده دیابتیک و بعنوان ضد تهوع در انواع تهوع ها و همچنین تهوع ناشی از شیمی درمانی استفاده میشود .

فارماکوکینتیک

متوکلوپرامید به خوبی از دستگاه گوارش جذب می شود و حداکثر غلظت پلاسمایی آن ظرف 1 تا 2 ساعت بعد از مصرف تک دوز خوراکی ایجاد میگردد. فراهمی زیستی آن در مصرف خوراکی، تقریباٌ 80 درصد است و حجم توزیع آن در بدن بالاست .
85درصد آن از طریق ادرار طی 72 ساعت دفع می گردد. نیمه عمر آن در افراد با عملکرد کلیوی طبیعی 5 تا 6 ساعت است. میزان اتصال آن به پروتئین های پلاسما کم است .

متوکلوپرامید
عکس قرص متوکلوپرامید 10

اسامی تجاری متوکلوپرامید موجود در ایران

نام تجاری تولید کننده قیمت به ریال تاریخ
قطره خوراکی متوکلوپرامید 4 میلی 
قرص متوکلوپرامید 10 میلی 
قرص متوکلوپرامید 10 میلی 
قرص امی متوکلوپرامید 10 میلی 
آمپول پلادیک 10 میلی 
آمپول متوکلوپرامید 10 میلی 
آمپول متوپامید 10 میلی 
آمپول متوکلوپرامید 10 میلی 
آمپول متوکلوپرامید 10 میلی 
آمپول متوکلوپرامید پرنترال 10 میلی  کیمیدارو 342,000 1401/10/18
آمپول دمتیک 10 میلی 
آمپول متوکلوپرامید پرنترال 10 میلی  البرز  342,000 1401/10/18
قطره پلازیلین 4 میلی 
قطره متوکلوپرامید 4 میلی 
قطره متوکلوپرامید 4 میلی 
قطره متوکلوپرامید 4 میلی 
قطره متوکلوپرامید 4 میلی شهردارو 109,294 1401/10/18
قطره متوکلوپرامید 4 میلی 
قطره متوکلوپرامید 4 میلی تولیددارو 109,294 1401/10/18
قطره متوکلوپرامید 4 میلی عماد 109,294 1401/10/18
کپسول نرم ژلوپرامید 10 میلی 
قطره متوکلوپرامید 4 میلی
قطره متوکلوپرامید 4 میلی 
متوکلوپرامید
داروی متوکلوپرامید

توجهات پزشکی - پرستاری:

  • متوکلوپرامید را 30 دقیقه قبل از غذا و هنگام خواب تجویز نمایید.
  • جهت تجویز وریدی مقادیر بیش از 10 میلی گرم متوکلوپرامید، دارو باید در محلول تزریقی رقیق شده و تزریق باید در خلال 15 دقیقه انجام شود.
  • در طول تزریق وریدی متوکلوپرامید، محلول حاوی متوکلوپرامید را باید در مقابل نور محافظت کرد.
  • علایم اکستراپیرامیدال ناشی از متوکلوپرامید در کودکان و افراد مسن شایع می باشد.
  • در طول مصرف متوکلوپرامید بیمار را از نظر هیپرناترمی و هیپوکالمی بررسی نمایید.
  • افزایش پرولاکتین سرم ناشی از مصرف متوکلوپرامید اغلب ظرف چند هفته تا چند ماه اصلاح خواهد شد.

توجهات بیمار - خانواده:

  • دوز متوکلوپرامید و نحوه مصرف متوکلوپرامید باید توسط پزشک تعیین شود. هرگز نباید دوز متوکلوپرامید را افزایش داد و یا به مدت بیش از 12 هفته از متوکلوپرامید استفاده نمود.
  • مصرف متوکلوپرامید اغلب سبب خواب آلودگی خواهد شد بنابراین تا مشخص شدن تاثیرات درمانی متوکلوپرامید بهتر است از انجام فعالیت هایی که به هشیاری کامل نیاز دارند مانند رانندگی اجتناب کنید.
  • در صورت ایجاد حرکات غیر عادی در چشم ها، صورت یا اندام ها مصرف متوکلوپرامید را فورا قطع کنید.
  • در طول درمان با متوکلوپرامید از مصرف داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی و الکل اجتناب کنید.
  • طرز استفاده از قطره متوکلوپرامید را بیاموزید. قطره متوکلوپرامید را با استفاده از سرنگ به دقت اندازه گیری کنید.
  • هرگز نباید به طور همزمان از فرم های مختلف متوکلوپرامید استفاده کرد.

دارو های هم گروه متوکلوپرامید

  • سیزاپراید
  • دومپریدون

پرسش های متداول

متوکلوپرامید به انگلیسی چه می شود؟
Metoclopramide
نحوه مصرف متوکلوپرامید در دوران بارداری و شیردهی چگونه است؟

مصرف متوکلوپرامید در بارداری در گروه B قرار دارد یعنی قابل استفاده در بارداری اما در اواخر بارداری ممکن است خطراتی را برای جنین در پی داشته باشد. و مصرف متوکلوپرامید در شیردهی، تحقیقات کافی در زمینه خطر استفاده از این دارو برای نوزاد در دوران شیردهی وجود ندارد.

روش قطع داروی متوکلوپرامید چگونه است؟

روش قطع داروی متوکلوپرامید، به صورت یکدفعه نباشد.توقف ناگهانی این دارو ممکن است باعث ایجاد علائم ترک ناگهانی مانند سرگیجه، ناآرامی و عصبانیت و سردرد شود. برای جلوگیری از ابتلا به علائم ترک ناگهانی ممکن است پزشک شما میزان دوز مصرفی‌تان را به تدریج کاهش دهد

بهترین موقع مصرف داروی متوکلوپرامید چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف داروی متوکلوپرامید بهتر است نیم ساعت قبل از غذا و یا هنگام خواب مصرف نمایید .

متوکلوپرامید چیست؟

متوکلوپرامید داروی پر مصرف برای درمان و پیشگیری تهوع و استفراغ می باشد.
متوکلوپرامید را می توان بدون نسخه هم تهیه کرد؟
متوکلوپرامید را می توان بدون نسخه نیز تهیه کرد.
نام های تجاری متوکلوپرامید چه هستند؟
پلازیل، متوکلوپرامید، رگلان،پلادیک، متوپامید،دمتیک، پلازیلین، ژلوپرامید
آیا به کودک ۸ ساله می توانم قرص متوگلوپرامید بدهم؟

مصرف قرص متوگلوپرامید در کودکان به دلیل خطر بروز عوارض جانبی جدی مانند اسپاسم عضلانی و حرکات غیر قابل کنترل عضلات توصیه نمی‌شود.

قطره متوکلوپرامید خوراکی است یا از بینی هم می توان آن را استفاده کرد؟
قطره متوکلوپرامید خوراکی است و مصرف در بینی ممنوع است.
اشکال داروی متوکلوپرامید چه هستند؟
داروی متوکلوپرامید به اشکال قرص، کپسول، قطره خوراکی،آمپول وجود دارد.
روش تزریق آمپول متوکلوپرامید چگونه است؟
روش تزریق آمپول متوکلوپرامید به صورت وریدی، به آهستگی و طی 2-1 دقيقه در مراکز درمانی انجام شود.
نحوه عملکرد داروی متوکلوپرامید چیست؟
متوکلوپرامید با افزایش حرکات گوارش انتقال غذا از معده به روده را تسریع می کند و با تخلیه معده، حالت تهوع کاهش می یابد.
آیا تزریق آمپول متوکلوپرامید در بارداری مجاز است؟ آیا عوارضی برای مادر و جنین دارد؟
جزء داروهای مجاز در بارداری است. فقط با تجویز پزشک و بصورت محدود قابل استفاده است.
آمپول متوکلوپرامید را می توان در خانه می توان تزریق کرد؟
خیر
روش دفع داروی متوکلوپرامید چگونه است؟
بیشتر از طریق ادرار و مدفوع دفع می شود

موارد منع مصرف متوکلوپرامید چه هستند؟

خونریزی،انسداد مکانیکی یا پرفوراسیون دستگاه گوارش، در بیماران مبتلا به فئوکروموسیتوما، در بیماران با حساسیت شناخته شده و عدم تحمل به دارو، بیماران مبتلا به صرع

عوارض جانبی متوکلوپرامید چیست؟

تهوع،سردرد،کاهش اشتها،گیجی، تشنج،ضربان قلب تند یا نامنظم

دارو های مشابه متوکلوپرامید چه هستند؟

سیزاپراید، دومپریدون
مدت مصرف متوکلوپرامید باید چقدر باشد؟
داروی متوکلوپرامید معمولا به عنوان یک درمان کوتاه مدت بین ۴ تا ۱۲ هفته مورد استفاده قرار می‌گیرد
بعد از استفاده از داروی متوکلوپرامید دهانم به شدت قفل شد و اصلا نمیتونستم حرف بزنم، آیا این از عوارض داروست؟
یکی از عوارض جانبی این دارو اسپاسم عضلانی است. ممکنه این عارضه در شما موجب اسپاسم عضلات فک و قفل شدن آن شده باشد
آیا قرص متوکلوپرامید برای افزایش شیر مادر استفاده می شود؟

قرص متوکلوپرامید برای افزایش شیر مادر موثر است اما نباید تجویز شود و خوذسرانه مصرف شود. در کل از داروی متوکلوپرامید نباید به عنوان شیرافزا استفاده شود.

مقدار مصرف متوکلوپرامید باید چقدر باشد؟

به صورت خوراکی ۳۰ دقیقه قبل از غذا و پیش از خواب، معمولا چهار بار در روز و طبق دستور پزشک، مصرف کنید.
آیا متوکلوپرامید برای کنترل اسهال موثر است؟
متوکلوپرامید برای اسهال تجویز نمی شود زیرا یکی از عوارض مصرف این دارو اسهال است.
قرص متوکلوپرامید ۱۰ برای چیست؟
قرص متوکلوپرامید ۱۰ برای ناراحتی های معده و روده، درمان تهوع و استفراغ ناشی از جراحی يا شيمی درمانی، برگشت محتويات معده به مری و ..کاربرد دارد.
آمپول متوکلوپرامید در سرم هم تزریق می شود یا فقط وریدی است؟
آمپول متوکلوپرامید در سرم تزریق نشود بلکه باید به صورت عضلانی تزریق شود.
متوکلوپرامید و افسردگی رابطه ای با هم دارند؟
قبل از مصرف متوکلوپرامید اگر مبتلا یا سابقه ای افسردگی دارید به پزشک اطلاع دهید.
متوکلوپرامید برای کودکان چگونه و با چه دزی تجویز می شود؟
 متوکلوپرامید برای کودکان به دلیل خطر بروز عوارض جانبی جدی مانند اسپاسم عضلانی و حرکات غیر قابل کنترل عضلات توصیه نمی‌شود.
متوکلوپرامید در بارداری منع مصرف دارد؟
متوکلوپرامید در بارداری منع مصرف ندارد اما بهتر است با نظر پزشک مصرف شود.
آیا متوکلوپرامید کرونا را کنترل و درمان می کند؟
ممکن است پزشک برای کاهش حالت تهوع ناشی از بیماری کرونا متوکلوپرامید را تجویز کند.
قطره متوکلوپرامید چه کاربردهایی دارد؟
قطره متوکلوپرامید به صورت محلول خوراکی با دوز 4 میلی گرم است که بیشتر برای کودکان تجویز می شود.
کپسول ژلوپرامید چه دزهایی دارد؟
کپسول ژلوپرامید جز داروهای متوکلوپرامید است و شکل دارویی آن به صورت کپسول ژلاتینی نرم ژلوپرامید 10 میلی گرم است.

 روش مصرف قرص متوکلوپرامید 10 چگونه است؟

 این دارو را طبق دستور پزشک و حداکثر 4 بار در روز (حداقل 30 دقیقه قبل از غذا و هنگام خواب ) به صورت خوراکی مصرف کنید .
قیمت قرص متوکلوپرامید 10 چقدر است؟
قیمت قرص متوکلوپرامید 10 حدود 19400 تومان در دی ماه سال 1401 است.
قیمت قطره خوراکی متوکلوپرامید چقدر است؟
قیمت قطره خوراکی متوکلوپرامید حدود 11 هزار تومان در دی ماه سال 1401 است.
فیمت آمپول متوکلوپرامید چقدر است؟
فیمت آمپول متوکلوپرامید بر اساس شرکت سازنده متغیر است اما قیمت متوکلوپرامید تزریقی البرز دارو حدود 34200تومان در دی ماه سال 1401 است.
قرص متوکلوپرامید چیست و چه دزهایی دارد؟
قرص متوکلوپرامید که با عبارت های مانند قرص متوکلوپرامید ۱۰ و قرص متوکلوپرامید 10 نیز جست و جو می شود برای درمان مشکلات معده و مری در بزرگسالان استفاده می شود.
قرص متپامید چیست؟
قرص متپامید همان قرص متوکلوپرامید است.
قرص نئوتادین چیست؟
قرص نئوتادین داروی آنتی هیستامین است که  در درمان انواع آلرژی موثر است.
قرص متوکلوپرامید برای سگ و گربه چه کاربردی دارد؟
قرص متوکلوپرامید برای سگ و گربه برای جلوگیری از استفراغ استفاده می شود.
آیا می توانم متوکلوپرامید را بعد از شام و هنگام خواب بخورم؟
 معمولا بهتر است دارو ۳۰ دقیقه قبل از شام مصرف شود
آیا بعد مصرف متوکلوپرامید می شود الکل خورد؟
خیر مصرف الکل با این دارو می تواند سبب تشدید عوارض جانبی متوکلوپرامید بشود
متوکلوپرامید عوارض اش کمتر است یا اندروسترون؟
هر یک از داروها را که پزشک برایتان تجویز کرده است، مصرف کنید. این مقایسه درستی نیست که کدام دارو بهتر از داروی دیگر است.
نحوه مصرف قرص متوکلوپرامید بدون آب؟
قرص را روی زبان تان بگذارید. دارو بلافاصله شروع به حل شدن خواهد کرد. از بلعیدن قرص اجتناب کنید و اجازه دهید بدون جویدن در دهان تان حل شود. قرص حل شده را برای چندین بار ببلعید. برای کمک به حل شدن دارو احتیاجی به مصرف مایعات نمی باشد.
در گذشته سابقه تشنج داشتم مصرف داروی متوکلوپرامید مشکلی داره برام؟
 نباید از این دارو استفاده کنید
حداکثر استفاده از متوکلوپرامید چند هفته است؟
حداکثر استفاده از متوکلوپرامید 4 تا 12 هفته است.

دوز متوکلوپرامید در اطفال چقدر است؟

قطره خوراکی متوکلوپرامید برای نوزادان جهت کاهش ریفلاکس معده تجویز می‌شود. در صورت نشان دادن هر گونه واکنش آلرژیک نوزاد به این دارو، بایستی مصرف آن را قطع کنید و به پزشک نوزاد اطلاع دهید.

چند قطره متوکلوپرامید برای کودکان باید استفاده کرد؟

میزان دقیق مصرف این دارو حتما باید توسط پزشک متخصص تعیین گردد. به طور معمول به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، یک قطره و هر ۸ ساعت یک بار استفاده می‌شود.




سخن آخر

متوکلوپرامید جز داروهای گوارشی است که که اغلب برای مشکلات معده و مری استفاده می‌شود و با عواضی چون احساس سرگیجه، تهوع،اسهال،سردرد همراه است. همچنین این دارو با داروهای ضد پارکینسون، مسکن، خواب آور و آنتی هیستامین ها تداخل دارویی دارد.ما در مطلبی به معرفی شربت دیفن هیدرامین چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی و شربت کتوتیفن چیست؟ موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی پرداختیم که در صورت تمایل می توانید مطالعه کنید.اگر درباره داروی متوکلوپرامید ، نحوه مصرف، عوارض و تداخل دارویی آن سوالی دارید در قسمت نظرات سؤال خود را مطرح کنید و یا تجربه خود را از مصرف این دارو با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
هاجر خانی
هاجر خانی
علاقه مند به خبرنگاری و تولید محتوا

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد