hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > آشنایی با رشته مدیریت؛ گرایش ها، لیست و چارت دروس و درآمد

آشنایی با رشته مدیریت؛ گرایش ها، لیست و چارت دروس و درآمد

درباره رشته مدیریت از تاریخچه، ضرایب، لیست و چارت دروس، گرایش ها، دانشگاه های پذیرنده تا فرصت های شغلی، بازار کار و درآمد و آینده کاری این رشته را آورده ایم.

یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته مدیریت( به انگلیسی course management) می باشد. داوطلبان علاقه مند به مدیریت می بایست پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور اطلاعات کافی در خصوص این رشته، درس های عمومی و اختصاصی و بازارکار آن داشته باشند. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم رشته مدیریت را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی و بازارکار آن توضیحاتی ارائه دهیم.

مدیریت عبارت است از فرایند به‌کارگیری کارامد و اثربخش منابع مادی و انسانی زیر نظام ارزشی پذیرفته شده آن جامعه با عنایت به اصولی چون برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل و نظارت بر اساس هدف‌های از پیش تعیین شده.
رشته مدیریت

تاریخچه رشته مدیریت

مدیریت، فرایندی است شامل برنامه‌ریزی، فرماندهی، هدایت و نظارت بر تلاش‌های اعضای سازمان و استفاده از منابع به‌منظور رسیدن به اهداف سازمان که در اواخر قرن نونزدهم برای اولین بار توسط فردریک وینسلو تیلور به شکل علمی و امروزی طرح گردید.
مدیریت بنیاد تمام موفقیت‌های بشر است که هدف اصلی آن ارتقاء بهره‌وری و کارایی سازمان است و هر جامعه‌ای برای برطرف کردن مشکلات خود، قبل از هر چیز باید به مسئله آموزش صحیح مدیریت نگاه عمیقی داشته باشد.
در حال حاضر علم مدیریت توسعه چشمگیری پیدا کرده و در بیشتر کشورها جهت پیشرفت کسب‌وکار و کنترل مجموعه، پیوسته به دنبال بهره‌گیری از مدیران توانا و باانگیزه هستند. کلمه مدیریت را به خاطر برخی دلایل نمی‌توان به‌آسانی تشریح کرد. یکی از دلایلِ آن را که می‌توان نام برد، وسعت دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن است. برخی مدیریت را هنر و برخی نیز آن را علم می‌دانند و برخی دیگر ترکیبی از این دو، اما آنچه که بسیار مهم است، نقش و جایگاه مدیریت در جامعه‌ی امروز است.

هدف اصلی رشته مدیریت

هدف اصلی مدیریت این است که مدیران بتوانند از خود و همچنین کارمندان عملکرد بالایی کسب کنند. عملکرد بالا معمولاً توسط یک محیط کار مثبت انجام پذیر است. کارمندان باید این توانایی را داشته باشند که مشکلات و نگرانی های مدیر را برطرف کنند. برای مدیران مهم است که محیطی حرفه ای ایجاد کنند. مدیران باید اطمینان حاصل کنند که کارمندان آنچه را که برای تحقق اهداف شرکت لازم است انجام می دهند. یک مدیر خوب نیازی به فریاد زدن در برابر کارمندان را ندارد بلکه توانایی مکالمه با آنها و ایجاد انگیزه برای موفقیت را دارد. شما به عنوان یک مدیر باید آماده باشید تا هر وظیفه ای را که به شما تحویل داده شده است، را بر عهده بگیرید.


ضرایب رشته مدیریت

رشته مدیریت از هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می‌پذیرد.ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به سه گرایش نامبرده در آزمون ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی عبارتند از:

ضریب ۴ برای درس ریاضی، ضریب ۲ برای دروس اقتصاد و ادبیات فارسی، ضریب ۱ برای دروس زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، علوم اجتماعی، فلسفه و منطق و روانشناسی.

توانایی های لازم جهت تحصیل در رشته مدیریت

قدرت رهبری، اعتماد به نفس، روابط اجتماعی خوب، توان تجزیه و تحلیل و قدرت بیان قوی از ویژگی های لازم برای دانشجوی رشته مدیریت در تمامی گرایش ها است. دانشجوی این رشته بخصوص در گرایش های بازرگانی و صنعتی باید به مسائل تجاری و اقتصادی و محیط بازار علاقه مند بوده و در دروس ریاضی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی قوی باشد.

همچنین دانشجوی رشته مدیریت بخصوص مدیریت صنعتی باید در دروس ریاضی و آمار قوی باشد. دانشجوی مدیریت جهانگردی نیز لازم است که به تاریخ و فرهنگ خود و به درس جغرافیا علاقه مند باشد و از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و به یک زبان خارجی مثل انگلیسی، فرانسه یا عربی مسلط باشد تا بتواند با جهانگردان خارجی به راحتی ارتباط برقرار کند. این رشته از هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو می پذیرد.

وظایف و مسئولیت های یک مدیر

این کار همواره یک موقعیت شغلی تمام وقت است که حتی شاید جمعه ها هم ملزم به انجام وظایف شغلی باشید. شغل هر مدیر می تواند کمی متفاوت باشد، اما همه آنها به طور کلی این مسئولیت ها را دارند. به طور معمولی، شرح وظایف مدیران مستلزم توانایی انجام کارهای زیر است:

  • برنامه ریزی و بهره برداری برای قسمتی که به آنها اختصاص داده شده است به گونه ای که اهدافی را که مسئولیت آنها در عملکرد سازمان کل مسئول است به دست آورد.
  • تولید کار، و همچنین نیروی کار ، آموزش و سازماندهی منابع لازم برای انجام کار
  • راهنمایی، هدایت، رهبری و پشتیبانی لازم را برای کارکنان و فراهم کردن منابع
  • پیگیری از نحوه صحیح اجرای طرح
  • ارزیابی موفقیت هدف، برنامه و تخصیص کارمندان و منابع

شرح شغل یک مدیر از سازمان به سازمان دیگر متفاوت است و به مسئولیت های منحصر به فرد او بستگی دارد. در برخی سازمان ها عنوان مدیر به کارمندانی اختصاص می یابد که سایر کارمندان را نظارت می کنند و به آنها گزارش می دهند.

رشته مدیریت

دروس رشته مدیریت در دانشگاه

همان طور که می دانید مدت مجاز تحصیل مقطع لیسانس حدود چهار سال و برابر با هشت نیمسال تحصیلی می باشد.در ادامه جدول این دروس ارائه شده است.

گرایش‌های رشته مدیریت

مدیریت‌ بازرگانی، مدیریت‌ صنعتی، مدیریت‌ دولتی، مدیریت سازمانی، مدیریت بازاریابی، مدیریت‌ گردشگری، مدیریت‌ بیمه، مدیریت‌ بیمه‌ اکو، مدیریت استراتژیک، مدیریت بانکداری، مدیریت‌ امور گمرکی، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت تکنولوژی، مدیریت مالی، مدیریت کسب و کار، مدیریت اجرایی، مدیریت کار آفرینی، مدیریت منابع انسانی

دروس مشترک گرایش‌های مدیریت

  • اصول‌ حسابداری‌
  • ریاضیات‌ و کاربرد آن‌ در مدیریت‌
  •  آمار و کاربرد آن‌ در مدیریت‌
  •  کامپیوتر و کاربرد آن‌ در مدیریت‌
  •  اقتصاد خرد
  •  اقتصاد کلان‌
  •  روش‌ تحقیق‌ در مدیریت‌
  •  مبانی‌ سازمان‌ و مدیریت‌
  •  تحقیق‌ در عملیات‌
  •  مدیریت‌ رفتار سازمانی‌
  •  مدیریت‌ منابع‌ انسانی‌
  •  حقوق‌ اساسی‌
  • مبانی‌ مدیریت‌ اسلامی‌
  • سیستم‌های‌ اطلاعاتی‌ در مدیریت‌

معرفی رشته های مدیریت

1- رشته مدیریت مالی

مدیریت مالی ( به انگلیسی Financial Management) را می‌توان یکی از جدیدترین گرایش‌های رشته مدیریت قلمداد کرد. به این دلیل که اکنون تنها حدود 16 سال است که در دانشگاه‌های ایران به شکل یک گرایش مجزای مدیریت تدریس می‌شود. در واقع تا پیش از سال 1381 رشته مدیریت مالی به عنوان یکی از گرایش‌های مدیریت بازرگانی به شمار می‌رفت. با این حال به دلیل گستردگی مباحث موجود در آن، از تاریخ مذکور به بعد به یکی از رشته‌های مجزای مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ایران تبدیل شد.

فرصت‌های شغلی مدیریت مالی

کسانی که تحصیلات خود را در گرایش مدیریت مالی به پایان برسانند، از این امکان برخوردار خواهند بود تا در حوزه‌هایی نظیر مدیریت، معاونت امور مالی و حسابرسی شرکت‌های دولتی یا خصوصی به فعالیت بپردازند. به این معنی که در زمینه‌ی فرصت‌های شغلی این گرایش می‌توان حوزه‌هایی نظیر معاونت مالی، معاونت سرمایه‌گذاری و تامین مالی اعتبارات مالی در بانک‌ها، ارزیابی اقتصادی پروژه‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری و بورس اوراق بهادار را بر شمرد. ضمن آن که دانشجویان مدیریت مالی می‌توانند در این گرایش تا مقطع دکترا ادامه‌ی تحصیل دهند.

درس‌های مدیریت مالی

از آن‌جایی که مدیریت مالی خود یک گرایش منفک شده از مدیریت بازرگانی به شمار می‌رود و مباحث آن هنوز گسترش چندانی نیافته، در حال حاضر فاقد گرایش خاصی است. تمام درس‌های ارائه شده در گرایش مدیریت مالی دو واحدی هستند و تعداد واحدهای درسی که دانشجویان این گرایش برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید بگذرانند در مجموع به 32 واحد می‌رسد. البته باید به این نکته اشاره کرد که چهار واحد درسی از این تعداد به پایان‌نامه دانشجویان اختصاص دارد.

از میان درس‌های این گرایش می‌توان به مواردی نظیر تئوری‌های مدیریت پیشرفته، روش تحقیق، بازارهای پولی و مالی، اقتصاد مدیریت، بررسی موارد خاص، مدیریت سرمایه‌گذاری پیشرفته‌ی شماره 1 و 2، ریاضیات مالی، تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، سازمان‌های پولی و مالی، سیمنار در مدیریت مالی، مدیریت مالی پیشرفته و تحقیق در عملیات اشاره کرد.


2- رشته مدیریت بازرگانی

مدیریت بازرگانی( به انگلیسی Business Management)  را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین گرایش‌های رشته مدیریت در ایران قلمداد کرد. به این دلیل که اکنون حدود 64 سال است که این رشته در دانشگاه‌های کشور ما تدریس می‌شود. نخستین بار در ابتدای دهه 30 خورشیدی بود که این رشته‌ی دانشگاهی در ایران پا گرفت. بر اساس پیمانی که میان دانشگاه تهران و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در آن زمان بسته شد، با همکاری تعدادی از اساتید آمریکایی گروهی از مدیران ایرانی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برای فعالیت در سازمان‌های دولتی و خصوصی به صورت کاملا علمی آموزش دیدند.

پس از آن پای رشته مدیریت بازرگانی به سایر دانشگاه‌های ایران نیز باز شد و دانشجویان توانستند با گرایش‌های مختلف این رشته آشنا شوند. گرایش‌هایی نظیر امور مالی، بیمه، بازاریابی، بازاریابی بین الملل، مدیریت تحول، بازرگانی بین الملل و سایر موارد مشابه که هر کدام از آنها حوزه‌ی مدیریتی مجزایی را در بر می‌گیرد.

فرصت‌های شغلی مدیریت بازرگانی

کسانی که تحصیلات خود را با گرایش مدیریت بازرگانی به پایان برده باشند می‌توانند علاوه بر مدیریت سازمان‌ها در امور بازرگانی و بازاریابی هم به فعالیت بپردازند. در واقع این دسته از افراد قادر خواهند بود در واحدهای بازرگانی سازمان‌ها مشغل به کار شوند یا با توجه به شناخت کافی که از کسب و کار و تجارت کسب کرده‌اند در حوزه‌ی کارآفرینی و تشکیل کسب و کارهای تازه فعالیت نمایند. علاوه بر آن امکان شرکت در کارهای پژوهشی و تحقیقاتی نیز برای کسانی که تحصیلات خود را با گرایش مدیریت بازرگانی به پایان رسانده‌اند وجود دارد.

دانشجویان مدیریت بازرگانی در طول تحصیل خود در این رشته می‌توانند با وظایف اصلی سازمان‌های بازرگانی آشنا شوند و مهارت و توانایی خود را در شناخت مسائل مربوط به بحث مدیریت، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مرتبط با آن و همچنین ارزیابی راه حل‌های مختلفی که در مورد مسائل و تصمیم گیری‌های مدیریتی وجود دارد ارتقا بخشند.

درس‌های مدیریت بازرگانی

تعداد واحدهای درسی گرایش مدیریت بازرگانی نیز مانند مدیریت مالی 32 واحد در مقطع کارشناسی ارشد است که چهار واحد از آن به پایان نامه‌ی دانشجویان این رشته اختصاص دارد. در مجموع درس‌های ارائه شده در این گرایش شامل 14 درس دو واحدی می‌شود. از این میان این درس‌ها می توان به مواردی نظیر مدیریت پیشرفته، تحلیل آماری و تحقیق در عملیات، مباحث استراتژیک سازمانی و مدیریت بازار اشاره کرد. گفتنی است که در حال حاضر امکان تحصیل در رشته مدیریت بازرگانی در تعداد قابل توجهی از دانشگاه‌های کشور نظیر دانشگاه دولتی، آزاد و پیام نور وجود دارد.

رشته مدیریت

3- رشته مدیریت دولتی

سابقه‌ی تدریس گرایش مدیریت دولتی ( به انگلیسی governmental management) در دانشگاه‌های ایران کم و بیش به گرایش مدیریت بازرگانی شباهت دارد و به اوایل دهه 30 خورشیدی باز می‌گردد. این گرایش در سومین سال از دهه‌ی سی خورشیدی برای نخستین بار تحت عنوان علوم اداری در موسسه‌ی علوم اداری که زیر نظر دانشکده حقوق دانشگاه تهران فعالیت می‌کرد آغاز به کار نمود. ضمن آن که گرایش مدیریت دولتی هم با همکاری مستقیم دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در دانشگاه تهران پا گرفت. در حال حاضر این رشته در اکثر دانشگاه‌های کشور در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا تدریس می‌شود.

در گرایش مدیریت دولتی آموزش آن دسته از نیروی انسانی متخصصی که سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی به آن نیاز دارند در دستور کار قرار دارد. به موجب تحصیل در این گرایش مدیریتی دانشجویان می‌توانند با کاربرد روش‌های علمی در مدیریت سازمان‌های مختلف آشنا شوند.

فرصت‌های شغلی مدیریت دولتی

پس از تحصیل در گرایش مدیریت دولتی دانشجویان این رشته توانایی اداره کردن موسسات دولتی و خصوصی را خواهند داشت. به این ترتیب قادر به فعالیت در حوزه‌هایی نظیر معاونت منابع انسانی و کارگزینی و اصلاح ساختار سازمانی خواهند بود. به دلیل وجود زیرشاخه‌های فراوان در این گرایش مدیریتی تعداد مشاغلی که فارغ التحصیلان مدیریت دولتی قادر به تصاحب آن خواهند بود قابل توجه بوده و از تنوع مناسبی برخوردار است. در واقع فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلفی نظیر تشکیلات سازمانی، منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی و دیگر شاخه‌های مدیریتی در بخش خصوصی و دولتی به عنوان مشاور یا مجری طرح مشغول به کار شوند.

در مجموع پس از پایان تحصیل در رشته مدیریت دولتی می‌توان وظایفی نظیر کارشناس اداری، امور کارکنان، تشکیلات و روش‌ها، طبقه‌بندی مشاغل، حقوق و دستمزد، برنامه‌ریزی پرسنلی را برعهده گرفت. به این ترتیب فارغ‌التحصیلان این گرایش خاص از مدیریت قادر خواهند بود نقش مدیران سطوح میانی، سرپرستی واحدهای اداری و خدماتی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی یا شهرداری‌ها را بر عهده بگیرند.

مدیریت دولتی خود شامل پنج گرایش مجزا است که هر کدام از آنها در بسیاری از دانشگاه‌های ایران در مقطع کارشناسی ارشد تدریس می‌شوند. این گرایش‌ها مواردی نظیر ساختار و تشکیلات و روش‌ها، مدیریت منابع انسانی، سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت، تحول سازمانی و مدیریت مالی دولتی را در بر می‌گیرد. در مقطع دکترای تخصصی نیز گرایش مدیریت دولتی خود به سه گرایش مجزای سیاست‌گذاری، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی تقسیم می‌شود.

درس‌های مدیریت دولتی

گرایش‌های پنج گانه‌ی مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی به طور کلی در 20 واحد درسی با یکدیگر اشتراک دارند و تنها در 8 واحد درسی با یکدیگر متفاوت هستند. این گرایش ویژه از مدیریت هم‌اکنون در اکثر دانشگاه‌های معتبر ایران نظیر سراسری، آزاد و پیام نور تدریس می‌شود.

4- رشته مدیریت صنعتی

گرایش مدیریت‌ صنعتی‌( به انگلیسی Industrial Management) دارای‌ سه‌ زیرشاخه‌ی اصلی‌ فنی‌ و تکنیکی‌، مالی‌ و رفتاری‌ و اجتماعی‌ است. شاید برخی از افراد این رشته را با مهندسی صنایع مقایسه کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که‌ رشته‌ی مهندسی‌ صنایع‌‌ بیشتر به‌ مطالعه‌‌‌ کردن صنایع مختلف از دیدگاه فنی‌ و تکنیکی می‌پردازد. اما در مدیریت‌ صنعتی‌ بیش از هر چیز به جنبه‌های مالی‌ و رفتاری‌ صنایع‌ توجه می‌شود.

فرصت‌های شغلی مدیریت صنعتی

کسانی که در رشته مدیریت با گرایش صنعتی تحصیل کرده‌اند می‌توانند پس از پایان تحصیل خود در واحدهای صنعتی یا تولیدی به فعالیت مشغول شوند و در بحث‌هایی مانند کنترل کیفیت و مدیریت تولید صاحب نظر باشند.

در واقع گرایش مدیریت صنعتی به آموزش نیروی انسانی متخصص برای کار در کارخانه‌ها، موسسات و شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌پردازد. به این ترتیب دانشجویان این رشته می‌توانند با تئوری‌های نوین مدیریت صنعتی آشنا شوند و پس از تحصیل در این رشته در بخش‌های مختلفی نظیر مدیریت تولید، اداره‌ی حفاظت فنی و قسمت کنترل کیفیت کالا مشغول به کار شوند. علاوه بر آن یافتن توانایی لازم در اموری که به مدیریت و کنترل پروژه مربوط می‌شود نیز از دیگر توانایی‌هایی است که دانشجویان این رشته قادر به کسب آن خواهند بود. به این ترتیب آنها می‌توانند در هر واحد صنعتی‌ با استفاده‌ از دانش‌ و مهارتی که آموخته‌اند میزان مشارکت‌، مهارت‌ و انگیزه‌ی‌ نیروهای‌ انسانی فعال در آن‌ را افزایش‌ دهند.

درس‌های مدیریت صنعتی

از میان درس‌های تخصصی تدریس شده در گرایش مدیریت صنعتی می‌توان به مواردی نظیر مدیریت‌ مالی‌، روانشناسی‌ صنعتی‌، حسابداری‌ صنعتی‌، بازاریابی‌ و مدیریت‌ بازار ، کنترل‌ کیفیت‌ آماری‌، سیستم‌های‌ خرید و انبارداری‌ و توزیع‌، تحقیق‌ در عملیات‌، کنترل‌ پروژه‌ ، طرح‌ریزی‌ و تعمیرات‌ و نگهداری‌، کارسنجی‌ و روش‌سنجی‌، مدیریت‌ کارخانه‌، حفاظت‌ صنعتی‌، بررسی‌ اقتصادی‌ طرح‌های‌ صنعتی‌، روابط‌ صنعتی‌، فنون‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ و طراحی‌ سیستم‌، بازاریابی‌ بین‌المللی‌، بهره‌وری‌ و تجزیه‌ و تحلیل‌ آن‌ در سازمان‌ اشاره کرد.

رشته مدیریت

5- رشته مدیریت فناوری اطلاعات

گرایش فناوری اطلاعات( به انگلیسی IT management) یکی از جدیدترین گرایش‌های مدیریت در دانشگاه‌های ایران به شمار می‌رود و اکنون تنها حدود 17 سال است که در دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. نخستین میزبان این گرایش جدید دانشگاه علامه طباطبایی بود و پس از آن تعداد دیگری از دانشگاه‌ها (که اکثر آنها در تهران قرار دارند) نیز پذیرای دانشجویان گرایش مدیریت فناوری اطلاعات شدند. البته میزان فراگیری این گرایش جدید در دانشگاه‌های ایران به اندازه‌ی سایر گرایش‌های رشته‌ی دانشگاهی مدیریت نیست.

فرصت‌های شغلی مدیریت فناوری اطلاعات

آن دسته از دانشجویان رشته‌ی مدیریت که گرایش فناوری اطلاعات را به عنوان گرایش اصلی خود برگزیده‌اند از این امکان برخوردار خواهند بود تا در زمینه‌ی فناوری اطلاعات و کاربرد آن در امور مربوط به مدیریت اطلاعات آموزش ببینند. از وجود افرادی که در این رشته تحصیل کرده‌اند می‌توان جهت ایجاد پایگاه اطلاعات در سازمان‌های مختلف برای بهبود تصمیم‌گیری‌های مدیران ارشد بهره گرفت.

کسانی که این گرایش جدید از مدیریت را آموخته‌اند همچنین می‌توانند با توجه به توان خود با واحدهای نرم افزاری سازمان‌های بزرگ همکاری کنند یا به خدمت گروه‌های عملیاتی مختلف در شرکت‌های تولید کننده و توسعه دهنده‌ی نرم افزار در بیایند. البته با توجه به نوپا بودن این گرایش هنوز نیاز به زمان بیشتری است تا فرصت‌های شغلی بهتری برای دانش آموختگان آن فراهم گردد.

درس‌های مدیریت فناوری اطلاعات

برای گرایش مدیریت فناوری اطلاعات شش واحد درسی پیش نیاز تعریف شده است که شامل سه درس دو واحدی به نام‌های کامپیوتر، آمار و روش تحقیق هستند. در کنار آن 24 واحد درسی دیگر هم به عنوان واحدهای درسی اصلی برای این گرایش ارائه شده است. دروسی که علاوه بر چهار واحد پایان نامه موارد دیگری مانند تئوری مدیریت پیشرفته،‌ مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تحلیل آماری، سیستم‌های اطلاعات مدیریت پیشرفته، مدیریت منابع اطلاعاتی، تحقیق در عملیات پیشرفته، تحلیل و طراحی سیستم‌های ساختار یافته، سیستم‌های معین تصمیم گیری و خبر،‌ سیستمهای مدیریت و بانک‌های اطلاعاتی و در نهایت فن آوری اطلاعات را در بر می‌گیرد.

علاوه بر موارد یاد شده 8 واحد درس تخصصی نیز با توجه به هر کدام از گرایش‌های این رشته در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت. برای رشته‌ی دانشگاهی مدیریت فناوری اطلاعات سه گرایش مختلف تعریف شده است که شامل گرایش نظام کیفیت فراگیر، گرایش مدیریت منابع اطلاعاتی و گرایش سیستمهای اطلاعاتی پیشرفته می‌شود.

6- رشته مدیریت کارآفرینی

گرایش مدیریت کارآفرینی( به انگلیسی Entrepreneurial management) همان گونه که از نام آن پیدا است به بحث کارآفرینی اختصاص دارد. در واقع این گرایش از رشته‌ی دانشگاهی مدیریت مجموعه‌ای از راه و روش‌ها و نظریات مرتبط با بحث کارآفرینی را در بر می‌گیرد که شکل علمی به خود گرفته است.

فرصت‌های شغلی مدیریت کارآفرینی

در مجموع دانش آموختگان این رشته به منظور انجام فعالیت‌های کارآفرینی در بخش خصوصی یا دولتی تربیت می‌شوند. در حالت کلی می توان گرایش مدیریت کار آفرینی را یکی از گرایش‌های نوپای مدیریت دانست که هدف اصلی آن افزایش دانش در رابطه با ایجاد واحدهای مختلف کاری و اداره کردن موسسات یا کارگاه‌های کوچک است.

علاوه بر آن کسانی که در این رشته موفق به کسب مدرک دانشگاهی شده‌اند می‌توانند به عنوان مدرس و پژوهشگر در زمینه‌ی توسعه‌ی کارآفرینی فعالیت کنند و این امر را در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بسط بدهند.

درس‌های مدیریت کارآفرینی

تعداد دروس اصلی این گرایش شامل 18 واحد است و در تعدادی از دانشگاه‌های کشور تدریس می‌شود. به هر حال در مطلب پیش رو تا آن‌جا که ممکن بود به گرایش‌های مختلف رشته مدیریت پرداخته شد و توضیحاتی در رابطه با آنها ارائه گردید.

بازار کار رشته مدیریت

یک فارغ التحصیل رشته مدیریت نباید انتظار داشته باشد که از همان بدو امر به عنوان مدیر یک شرکت یا کارخانه مشغول به کار گردد. چون بخشی از مطالب و محتوای کلاس های مدیریت باید به عنوان تجربه از محیط و سازمان های جامعه گرفته شود. بنابراین فارغ التحصیل این رشته در ابتدا باید به عنوان یک کارشناس در رده های پایین تر وارد بازار کار شده و سپس به مرور پله های ترقی را طی کند. در کل فارغ التحصیل مدیریت دولتی می تواند در مؤسسات دولتی و عمومی و خدماتی مشغول به کار گردد.

رشته مدیریت

فرصت های شغلی برای رشته های مدیریت

هر گرایش رشته مدیریت، در یک حوزه منحصر به فرد کاربرد دارد، به همین خاطر فرصت های شغلی برای گرایش های این رشته متفاوت است. این رشته می تواند یک موقعیت استرس زا با مسئولیت زیاد باشد. بسته به صنعتی که شما ممکن است در آن به فعالیت بپردازید. به عنوان مثال ممکن است در یک دفتر کار کنید و با کارمندان ارتباط مستقیم داشته باشید، و یا به عنوان مدیر بازرگانی به انجام ماموریت و سفر کاری بپردازید. در ادامه به معرفی فرصت های شغلی برای هر گرایش می پردازیم.

مدیر صنعتی

این فارغ التحصیلان، سعی در هدایت واحد های صنفی مختلف و افزایش راندمان کاری واحدها با استفاده از شناخت خویش از مسائل مالی و رفتار های نیرو های سازمان ها دارند.

مدیر بازرگانی

فارغ التحصیلان این گرایش باید روحیه کارآفرینی، ایجاد بازار کار جدید و یا ارائه روش های جدید را داشته باشند. این فارغ التحصیلان می توانند در ادرات دولتی، واحد های تولیدی بزرگ، واحد های بازرگانی به عنوان مدیرفروش یا بازاریابی مشغول به کار شوند.

مدیر مالی

فارغ التحصیلان این گرایش میتوانند در سازمان های دولتی، بانک ها، شرکت های خصوصی، شرکت های بیمه مشغول به کار شوند. این افراد سعی در افزایش دارایی و افزایش سود شرکت ها دارند.

مدیر فناوری و اطلاعات

فارغ التحصیلان این گرایش سعی در هدایت موسسات تولید کننده نرم افزار سازمان های بزرگ را دارند. این فارغ التحصیلان با مباحث کامپیوتری، مدیریت و منابع انسانی آشنا هستند.

مدیر دولتی

فارغ التحصیلان این گرایش معمولا در موسسات دولتی به فعالیت می پردازند و سعی در سازمان دهی کارکنان، نظارت و رهبری واحدها، برنامه ریزی و اجرای آن، تعیین عملیات استخدامی پرسنل را دارند.

مدیر جهانگردی

این رشته بسیار جذاب سعی در جذب گردشگر با استفاده از برنامه ریزی های مناسب و ارائه آن ها به دولت را دارد. با توجه پتانسیل بالا برای جذب گردشگر از دیگر کشور ها در ایران، این رشته آینده شغلی خوبی دارد. اگر به نسبت به آشنایی با این رشته و بازار کار آن علاقه دارید، میتوانید مطلب “ارشد مدیریت جهانگردی” را در سایت فسفر مطالعه کنید.

مدیر بیمه

فارغ التنحصیلان این گرایش سعی در هدایت، توسعه و ارتقا سازمان های بیمه کشور را دارند. این فارغ التحصیلان با راه اندازی دفاتر نمایندگیم می توانند با مشاوره به افراد برای شرکت در طرح های بیمه، از هزینه های مختلف جامعه پیشگیری کنند.

درآمد و حقوق رشته مدیریت در ایران

فرصت های شغلی برای گرایش های این رشته بسیار متنوع است و عواملی بسیار زیادی در میزان درآمد این افراد تاثیر گذار است. به همین خاطر در جدول زیر به معرفی میانگین حقوق ماهانه برخی مدیریان پرداخته ایم.

سمت شغلی میانگین حقوق ماهانه
مدیر منابع انسانی 9 میلیون تومان
مدیر بازاریابی و فروش 10 میلیون تومان
مدیر امور تبلیغات 9 میلیون تومان
مدیر فناوری اطلاعات 12 میلیون تومان
مدیر مالی 10 میلیون تومان
درآمد رشته مدیریت در ایران

دانشگاه های برتر رشته مدیریت در ایران

دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی از بهترین دانشگاه های ارائه دهنده رشته مدیریت در ایران هستند.

سوالات متدوال درباره رشته مدیریت

رشته مدیریت چیست؟
رشته مدیریت در خصوص آموزش برنامه ریزی، نظم دهی و نظارت بر کار ها برای رسیدن به هدف به دانشجویانی بوده که در این رشته تحصیل می کنند.
بازارکار رشته مدیریت چگونه است؟
موقعیت های شغلی و بازار کار رشته مدیریت با توجه به علاقه داوطلب و فراخوان های استخدامی در سطح خوبی قرار دارد و در متن مطلب نام موقعیت های شغلی پیشنهادی ارائه شده است.

کدام رشته مدیریت بهتر است؟

در واقع نمی‌توان گفت که کدام بهتر است و کدام بدتر است. تمام این رشته‌های مدیریتی در حال حاضر بازار کار بسیار خوبی دارند و بیشتر شرکت‌ها به دنبال افراد ماهر و تحصیل کرده در این رشته‌ها هستند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد