hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > دانش و مهارت > معرفی رشته پرستاری+تعریف، دانشگاه های برتر، بازارکار و درآمد

معرفی رشته پرستاری+تعریف، دانشگاه های برتر، بازارکار و درآمد

آیا انتخاب پرستاری برای شغل آینده کار درستی است؟ ما در این مطلب به معرفی کامل رشته از تعریف، دروس پراهمیت، دانشگاه های برتر، بازار کار و درآمد پرستاری پرداختیم.

رشته پرستاری چیست؟

پرستاری یکی از شاخه های علوم پزشکی است که وظیفه ی مراقبت از بیماران را به عهده دارد.

وظایف یک پرستار چیست؟

  • ثبت مشخصات بیمار در پرونده های پزشکی او و گزارشات پرستاری
  • بررسی منظم وضعیت بیماران از جمله گرفتن دمای بدن، اندازه گیری فشار خون و کنترل وضعیت تنفسی آنها
  • کمک به پزشکان و سایر تیم درمان
  • دادن داروی بیماران مطابق با دستور پزشک
  • انجام تزریقات، تزریق خون، تمیز کردن و پانسمان زخم ها
  • استفاده از تجهیزات و دستگاه های پیشرفته پزشکی
  • احترام به بیماران و رعایت حقوق آنها
  • همکاری با بخش های مختلف بیمارستان
  • آرام سازی محیط فیزیکی، کنترل دما و نور، سر و صدای محیط و سایر عوامل محیطی و تامین شرایط استراحت به آرامش بیمار
  • کنترل و نظارت بر کار واحد پرستاری و برنامه ریزی شیفت های کاری (از وظایف سرپرستار)

رشته پرستاری در یک نگاه

در نمودار و جدول زیر رشته پرستاری به اجمال بررسی شده است.

معرفی کامل دوره کارشناسی رشته پرستاری
معرفی کامل دوره کارشناسی رشته پرستاری


عنوان ویژگی کارشناسی رشته پرستاری

وضعیت

آرامش و امنیت روانی کارشناسی رشته پرستاری

پایین

بازار کار کارشناسی رشته پرستاری

بالا

میزان شناخته بودن رشته پرستاری در میان مردم

بالا

مدت زمان ورود به بازار کار رشته پرستاری

پایین

سختی کار نسبت به درآمد کارشناسی رشته پرستاری

بالا

درصد قبولی در کارشناسی رشته پرستاری داوطلبان در کلیه دانشگاه های کشور

حدودا 5 هزار نفر

شانس قبولی کارشناسی رشته پرستاری در دانشگاه های برتر

حدود 400 نفر

امکان ادامه تحصیل کارشناسی رشته پرستاری

تخصص و فوق تخصص

امکان بورسیه تحصیلی رشته پرستاری در سایر کشورها

متوسط رو به بالا

خطرپذیری کارشناسی رشته پرستاری

بالا


شرایط ورود به رشته پرستاری

برای ورود به رشته پرستاری ، باید در کنکور سراسری تجربی شرکت کنید و در صورت کسب رتبه مناسب و انتخاب رشته صحیح، میتونید وارد رشته پرستاری بشید. بعد از قبولی کنکور، حدود ۴ سال (معادل ۸ ترم) در دانشگاه علوم پزشکی درس میخونید و در نهایت پرستار میشید.

برای رشته پرستاری چه درس هایی مهم است؟

مهم ترین درس برای قبولی پرستاری به ترتیبب اولویت

  1. درس زیست شناسی
  2. درس شیمی
  3. درس فیزیک
  4. درس ریاضی
  5. دروس عمومی

آیا قبولی در رشته پرستاری سخت است؟

قبولی پرستاری در مقایسه با قبولی رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی به نسبت راحت تر هست چون معمولا رتبه های برتر کنکور ابتدا این سه رشته دکتری عمومی رو انتخاب می کنند.از طرفی پرستاری و مامایی در بین رشته های پیراپزشکی بالاترین ظرفیت پذیرش دانشجو رو دارند و علاوه بر دانشگاه های دولتی، در دانشگاه آزاد هم این رشته ها وجود دارند. به همین دلیل قبولی در رشته پرستاری معمولا در مقایسه با قبولی رشته هایی مثل بینایی سنجی و فیزیوتراپی که ظرفیت پذیرش پایینی دارند به نسبت ساده تر هست.

رشته ی پرستاری برای کسانی مناسب است که:

  • بتوانند ساعت های طولانی بیدار باشند و به ارائه خدمات مشغول شوند.
  • باید صبور و با حوصله نیز باشند
  • برخورد صمیمی و مناسب با بیماران داشته باشند؛ چرا که پرستاران ساعت های زیادی را با بیماران می گذرانند
  • تحمل بالایی داشته باشند

برای قبولی در رشته پرستاری چه درس هایی ضریب بیشتری دارند؟

رشته پرستاری در زیرگروه 1کنکور تجربی قرار دارد؛ به همین علت همانند رشته های پزشکی و دندانپزشکی، مطالعه و تسلط بر دروس زیست شناسی و شیمی برای کنکور تجربی اهمیت بالایی دارد. زیرا زیست شناسی ضریب 4 و شیمی ضریب 3 را در کنکور سراسری تجربی دارد. درس های دیگر مثل فیزیک و ریاضیات اهمیت کمتری دارند و ضریب آن ها 2 است. زمین شناسی برای رشته پرستاری برخلاف رشته داروسازی ضریب صفر را دارد.

رشته پرستاری چند سال است؟

مدت تحصیل پرستاری در مقطع کارشناسی (لیسانس) ۴ ساله که تقریبا میشه ۸ ترم. حالا هر ترم پرستاری چند ماهه؟ تقریبا شش ماه.

طرح پرستاری چیست و چند سال است؟

فارغ التحصیلان پرستاری نیز همانند دانش آموختگان پزشکی بعد از پایان تحصیل خود ملزم به گذراندن طرح دوساله پرستاری در مناطق محروم هستند. طرح دوساله پرستاری برای کسانی که به سربازی نرفته اند، سربازی محسوب می شود و لازم نیست آن ها بعد از طرح به سربازی بروند. همچنین گذراندن طرح پرستاری اجباری و غیرقابل خرید است.

چه کسانی از گذراندن طرح پرستاری معاف می شوند؟

شرایط معافیت از طرح دوساله پرستاری عباتند از؛

  • دانش آموختگانی که در دانشگاه های خارج از کشور تحصیلات خود را گذرانده اند یا با انتقالی در دانشگاه های داخل کشور تحصیل کرده اند و از مزایای ارز دولتی استفاده نکرده اند، در صورتی که دوره تکمیلی را در داخل کشور گذرانده باشند و شهریه مربوطه را پرداخته باشند، از طرح دوساله پرستاری معاف هستند.
  • بانوان متاهلی که قبل از تاریخ 1 آذر سال 1380 فارغ التحصیل شده اند.
  • افرادی که در مقطع تحصیلی قبلی خود، گواهی معافیت از طرح را دریافت کرده باشند.
  • فارغ التحصیلانی که مشکل حاد پزشکی دارند و شورای عالی پزشکی برای آن ها گواهی معافیت از طرح دوساله را صادر کرده باشد.
  • افرادی که حداقل شش ماه به طور داوطلبانه در جبهه خدمت کرده اند، از گذراندن طرح دوساله پرستاری معاف هستند.
  • فارغ التحصیلان استعدادهای درخشان مثل برندگان مدال طلای المپیاد کشوری، نفرات اول تا سوم آزمون جامع علوم پایه، نفرات اول تا دهم کنکور سراسری گروه تجربی، نفرات اول تا سوم آزمون ورودی دستیاری تخصصی (به استثناء رشته داروسازی) از گذراندن طرح دوساله پرستاری معاف هستند.

علاوه بر موارد بالا دانشگاه علوم پزشکی کشور نیز می تواند به بعضی افراد گواهی معافیت از طرح دوساله پرستاری بدهد که عبارتند از؛

  • مادری که حضانت فرزند خود را بر عهده دارد.
  • آزادگان ، همسران و فرزندان آزادگان
  • فرزندان و همسران شهدا و مفقودین جنگ تحمیلی
  • تک فرزند خانواده
  • خواهر و برادر شهدا (تنها یک نفر از اعضای خانواده مجاز به استفاده از معافیت می باشد.)
  • جانباز بالای 25 درصد (خود داوطلب) و فرزند جانباز بالای 50 درصد و همسر جانباز بالای 70 درصد
  • افراد فارغ التحصیل در رشته های اجباری در صورت رسیدن به سن 45 سال
  • افرادی که به مدت 4 ماه در صف انتظار به کارگیری به سر می برند. فارغ التحصیلانی که بومی هستند و در رشته های غیر از پزشکی و دندانپزشکی تحصیل کرده اند ، در صورتی که علاوه بر این 4 ماه به صورت پیوسته در صف انتظار یک شهرستان در یک دانشگاه باشند و دانشگاه نیاز یا امکان به کارگیری آن ها را نداشته باشد ، از گذراندن طرح خود معاف می شوند.
  • سپری کردن خدمت نظام وظیفه برای آقایانی که دارای شرایط معافیت های خدمت نظام وظیفه می باشند.

محل کار پرستار

به جز بیمارستان ها، پرستار میتونه در درمانگاه ها، مراکز درمانی، مراکز نگهداری سالمندان و کودکان دولتی و خصوصی و حتی توی اتاق عمل هم کار کند.

ارتقای شغلی و درجات پرستاری در بیمارستان

بسته به سطح تحصیلات و مدرک دانشگاهی و سابقه کار و راضی بودن بالادستی ها و یه سری مسائل دیگه، پرستار میتونه همون پرستار شیفت بمونه یا ارتقا پیدا کنه و بشه سرپرستار یا سوپروایزر یا مترون و حتی بالاتر. بجز رئیس بیمارستان، پست هایی که گفتیم با لیسانس هم امکان پذیره و الزما نیازی نیست مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری داشته باشید.

شیفت های پرستاری چگونه است؟

در هر شبانروز ۳ تا شیفت هست: شیفت صبح، شیفت عصر و شیفت شب. هر پرستار در ماه تعدادی شیفت براش میزارن حالا گه اضافه کاری بیشتری داشته باشه در اون بیمارستان تعداد شیفت هاش بیشتر میشه. ممکنه یک روز خالی باشه و شیفت نداشته باشه (به اصطلاح آف باشه) و ممکنه شرایطی پیش بیاد که در یک روز یا اجبارا یا به درخواست خودش برای جابجایی حتی دو شیفت هم داشته باشه. یه شیفت دیگه هم هست به نام آنکال یعنی شما باید موبایلت روشن باشه اگه لازم شد بهت زنگ میزنند.

بازار کار و درآمد رشته پرستاری

اگر می خواهید زود استخدام بشوید و شغل و حقوقتان تضمین باشد پرستاری بهترین رشته است. درآمد یک پرستار بستگی به محل استخدام، پست های بیمارستان، ساعت شغلی و موقعیت جغرافیایی دارد.

پرستار می تواند در بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز درمانی، مراکز نگهداری سالمندان و کودکان دولتی و خصوصی کار کند. شرایط محیط کار پرستار بستگی به نوع مسئولیت و بخشهای بیمارستان و مراکز درمانی که در آن مشغول می باشد، دارد مثلا یک پرستار که در بخش اورژانس و یا پایگاه اورژانس بیمارستان کار می کند یا پرستاری که در بخش اطفال بیمارستان یا بخش داخلی و جراحی و یا ICU و CCU و یا اطاق عمل از نظر شرایط محیط کار با هم تفاوت دارند .

پرستار می تواند در بیمارستان براساس سطح تحصیلات ( کارشناسی ، کارشناسی ارشد، دکتری ) و سابقه کار، در پستهای پرستار شیفت ، سر پرستار ، سوپروایزر بالینی ، سوپروایزر کنترل عفونت ، سوپروایزر آموزشی و ریاست پرستاری بیمارستان مشغول به کار شود .همچنین می تواند به صورت پرستار خصوصی در منازل بیماران کار کند.

فرصت های تحصیلی رشته پرستاری

رشته ی پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های علوم پزشکی وجود دارد. رشته ی کارشناسی پرستاری، عمومی بوده و گرایش خاصی ندارد اما از مقطع کارشناسی ارشد به گرایش های متنوعی تقسیم می شود.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

فارغ التحصیلان رشته پرستاری می توانند در مقاطع بالاتر تحصیلی نیز ادامه تحصیل بدهند. در صورت علاقه زیاد به رشته پرستاری می توانند در آزمون کارشناسی ارشد پرستاری شرکت کنند. همچنین آن ها می توانند در گرایش های پرستاری شامل

  • داخلی جراحی
  • اطفال
  • مدیریت
  • بهداشت
  • روان پرستاری
  • پرستاری ویژه
  • اپیدمیولوژی
  • آناتومی
  • فیزیولوژی
  • بافت شناسی

ادامه تحصیل دهند. همچنین دانشجویان پرستاری می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته پزشکی آزمون دهند. یکی از شرایط مهم کارشناسی پرستاری به ارشد پزشکی، داشتن مدرک معتبر زبان انگلیسی است.


تعداد واحد و دروس رشته پرستاری

رشته پرستاری در مقطع کارشناسی 130 واحد درسی را دربرمی گیرد که 22 واحد درسی مربوط به دروس عمومی،15 واحد درسی مربوط به دروس پایه ،54 واحد درسی مربوط به دروس تخصصی ،18 واحد درسی مربوط به دروس کار آموزی و 21 واحد هم به دروس کارآموزی درعرصه اختصاص دارد.


لیست دروس مقطع کارشناسی رشته پرستاری

دروس عمومی

دو درس ازدروس مبانی نظری اسلام – ادبیات فارسی – یک درس از دروس اخلاق اسلامی – زبان عمومی – یک درس از دروس انقلاب اسلامی 0 تربیت بدنی 1 و 2 – یک درس ازدروس تاریخ وتمدن اسلامی – دانش خانواده و جمعیت – تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام وایران – یک درس از دروس آشنایی با منابع اسلامی

دروس پایه

تشریح – میکروب شناسی – فیزیولوژی – انگل شناسی – ژنتیک و ایمونولوژی – آمارحیاتی مقدماتی – بیوشیمی – تحقیق در پرستاری – فناوری اطلاعات در پرستاری

دروس تخصصی

تغذیه و تغذیه درمانی – اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریهای شایع در ایران – روانشناسی فردی و اجتماعی – داروشناسی – زبان تخصصی – فرایند آموزش بیمار – اخلاق پرستاری و ارتباط حرفه ای – پرستاری سلامت فرد و خانواده – پرستاری سلامت جامعه – پرستاری و بهداشت محیط – اصول ومهارتهای پرستاری – بررسی وضعیت سلامت – پرستاری بهداشت مادر و نوزاد – پرستاری در اختلالات سلامت مادر و نوزاد – مفاهیم پایه پرستاری – پرستاری بزرگسالان / سالمندان 1 – پرستاری بزرگسالان / سالمندان 2 – پرستاری بزرگسالان / سالمندان 3 – مراقبتهای پرستاری در منزل – مراقبتهای جامع پرستاری در بخشهای ویژه – پرستاری اورژانس در بحران ها و حوادث غیرمترقبه – پرستاری کودک سالم – پرستاری بیماریهای کودکان – پرستاری بهداشت روان – پرستاری بیماریهای روان – اصول مدیریت خدمات پرستاری

دروس کار آموزی

اصول و مهارتهای پرستاری – پرستاری بهداشت مادران و نوزاد – پرستاری سلامت جامعه/ فرد و خانواده / محیط – پرستاری بزرگسالان/سالمندان 1 – پرستاری بزرگسالان/سالمندان 2 – پرستاری بزرگسالان/سالمندان 3 – پرستاری در مشکلات شایع ایران – پرستاری کودک سالم و پرستاری بیماریهای کودکان – پرستاری بهداشت روان و پرستاری بیماریهای روان – فارماکولوژی بالینی – پرستاری مراقبتهای ویژه

دروس کارآموزی در عرصه

پرستاری بهداشت مادران ونوزاد – پرستاری سلامت جامعه/فرد و خانواده/محیط – پرستاری بزرگسالان/سالمندان (3-1) و پرستاری مراقبت در منزل – پرستاری بیماریهای کودکان – اصول مدیریت خدمات پرستاری – پرستاری مراقبتهای ویژه – پرستاری اورژانس در بحران ها و حوادث غیر مترقبه

در جدول زیر لیست رشته های مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری را در اختیارتان قرار داده ایم.

رشته های مقطع کارشناسی ارشد رشته پرستاری

رشته پرستاری داخلی – جراحیسم شناسیرشته علوم بهداشتی در تغذیهمدیریت پرستاریتاریخ علوم پزشکی

پرستاری اورژانس

رشته پرستاری کودکانرشته روان پرستاریاتاق عملرشته مهندسی پزشکی (زیست مواد)ژورنالیسم پزشکیبرنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی
اکولوژی انسانیپرستاری توانبخشیرشته ارزیابی فناوری سلامتتکنولوژی آموزشی در علوم پزشکیرشته مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)مدیریت توانبخشی
رشته آمار زیستیرشته آموزش بهداشترشته تکنولوژی گردش خونرشته انفورماتیک پزشکیرشته پرستاری نظامیرشته ارگونومی
آموزش پزشکیرشته رفاه اجتماعیرشته زیست فناوری پزشکیرشته نانوتکنولوژی پزشکیرشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانیرشته کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
رشته سلامت سالمندیرشته علوم تشریحیرشته پرستاری سالمندیرشته فیزیولوژیرشته پرستاری مراقبتهای ویژهرشته فناوری اطلاعات سلامت
رشته پرستاری سلامت جامعهرشته اقتصاد بهداشترشته علوم تغذیهرشته اپیدمیولوژیرشته پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان

کدام دانشگاه ها در رشته پرستاری دانشجو می پذیرند؟

  • دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
  • دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • دانشگاه علوم پزشکی زابل
  • دانشگاه علوم پزشکی ایلام
  • دانشگاه علوم پزشکی دزفول
  • دانشگاه علوم پزشکی اراک
  • دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
  • دانشگاه علوم پزشکی البرز
  • دانشگاه علوم پزشکی بندرعباس
  • دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
  • دانشگاه علوم پزشکی بجنورد
  • دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
  • دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
  • دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
  • دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
  • دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • دانشگاه علوم پزشکی جهرم
  • دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
  • دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • دانشکده علوم پزشکی سمنان
  • دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • دانشگاه علوم پزشکی جیرفت
  • دانشگاه علوم پزشکی بابل
  • دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
  • دانشکده علوم پزشکی تبریز
  • دانشگاه علوم پزشکی بم
  • دانشگاه علوم پزشکی قم
  • دانشگاه شاهد
  • دانشگاه علوم پزشکی شاهرود
  • دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد
  • دانشگاه علوم پزشکی کاشان
  • دانشگاه علوم پزشکی شیراز
  • دانشگاه علوم پزشکی فسا
  • دانشگاه علوم پزشکی قزوین
  • دانشگاه علوم پزشکی لرستان
  • دانشگاه علوم پزشکی گیلان
  • دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد
  • دانشکده علوم پزشکی یزد
  • دانشکده علوم پزشکی ساوه
  • دانشکده علوم پزشکی خلخال
  • دانشگاه علوم پزشکی ارتش
  • دانشگاه علوم پزشکی سراب
  • دانشگاه علوم پزشکی همدان
  • دانشکده علوم پزشکی اسفراین
  • دانشکده علوم پزشکی بهبهان
  • دانشکده علوم پزشکی آبادان
  • دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر
  • دانشکده علوم پزشکی تربت جام
  • دانشگاه علوم پزشکی کردستان
  • دانشگاه علوم پزشکی گلستان
  • دانشگاه علوم پزشکی کرمان
  • دانشکده علوم پزشکی کرمانشاه
  • دانشگاه علوم پزشکی مازندران
  • دانشگاه علوم پزشکی گناباد
  • دانشکده علوم پزشکی سیرجان
  • دانشکده علوم پزشکی گراش
  • دانشکده علوم پزشکی لارستان
  • دانشکده علوم پزشکی شوشتر
  • دانشکده علوم پزشکی نیشابور
  • دانشکده علوم پزشکی مراغه


سوالات متدوال ؟

ظرفیت پذیرش رشته پرستاری در دانشگاه های برتر چقدر است؟
ظرفیت دوره کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران: روزانه 100 نفر

ظرفیت دوره کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران: روزانه 27 نفر زن - 40 نفر مرد

ظرفیت دوره کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه شاهد : روزانه 30 نفر

ظرفیت دوره کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه شهید بهشتی : روزانه 170 نفر - پردیس خودگردان 60 نفر

حداقل رتبه برای قبولی در رشته پرستاری چند است؟
می توان تا رتبه 10 هزار برای قبولی در رشته پرستاری امیدوار بود. برای مثال در کارنامه ای برای قبولی در دانشگاه علوم پزشکی گناباد در رشته پرستاری رتبه های زیر لازم است:

ادبیات فارسی :45.4

زبان عربی: 38.7

دین و زندگی: 58.7

زبان خارجی: 13.4

زمین شناسی: 0

ریاضیات: 28.9

زیست شناسی: 53.4

فیزیک: 37.8

شیمی: 51

طرح دوساله پرستاری چیست؟
فارغ التحصیلان پرستاری نیز همانند دانش آموختگان پزشکی بعد از پایان تحصیل خود ملزم به گذراندن طرح دوساله پرستاری در مناطق محروم هستند. طرح دوساله پرستاری برای کسانی که به سربازی نرفته اند، سربازی محسوب می شود و لازم نیست آن ها بعد از طرح به سربازی بروند. همچنین گذراندن طرح پرستاری اجباری و غیرقابل خرید است.
شرایط سنی قبولی در رشته پرستاری؟
ثبت نام در کنکور سراسری شرایط سنی ندارد و افراد در سنین مختلف می‌توانند در آن شرکت کنند. اما در مورد رشته پرستاری برای داوطلبانی که قصد قبولی در این رشته را دارند، شرایط سنی خاصی وجود دارد. قبولین این رشته در صورتی که می‌خواهند در مراکز دولتی استخدام شوند، بعد از پایان دروره کارشناسی برای استخدام باید حداقل 20 سال و حداکثر 35 سال سن داشته باشند.

کسانی که مایل به استخدام در مراکز دولتی نیستند، این محدودیت سنی شامل آن‌ها نمی‌شود و افراد با سن بالاتر نیز می‌توانند در بیمارستان‌های خصوصی شروع به کار کنند. همچنین برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد حداکثر سن قابل قبول برای استخدام در مراکز دولتی 40 سال و برای دارندگان مدرک دکتری 45 سال است.

رشته پرستاری چند سال است؟
تعداد واحدهای درسی پرستاری در مقطع کارشناسی 130 واحد و طول مدت تحصیل مقطع کارشناسی این رشته حداقل ۴ سال و حداکثر ۵ سال بوده و پس از آن امکان ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.
مقاطع رشته پرستاری؟
رشته پرستاری در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد. رشته کارشناسی پرستاری، عمومی بوده و گرایش خاصی ندارد؛ اما از مقطع کارشناسی ارشد به گرایش‌های متنوعی تقسیم می‌شود.
شرایط قبولی در رشته پرستاری به چه صورت است؟
پذیرش رشته پرستاری در اکثر دانشگاه‌ها به صورت پذیرش با کنکور انجام می‌گیرد و پذیرش بدون کنکور منوط به شرایط خاص و براساس صلاح دید وزرات بهداشت است.
امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد