hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تامین حقابه گاوخونی تداوم جریان زنده رود را به همراه دارد

تامین حقابه گاوخونی تداوم جریان زنده رود را به همراه دارد

کنشگر محیط زیست گفت: اگر در همان ابتدای سال برای ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب تالاب گاوخونی برنامه ریزی شده و حق آبه آن تامین شود، جریان زاینده رود همواره تداوم خواهد داشت.

تالاب گاوخونی در۳۰ کیلومتری شهرستان ورزنه و ۱۴۰ کیلومتری اصفهان است؛ با توجه به بارش های مناسب بهاری و احیای بسیاری از تالاب های کشور حق گاوخونی ادا نشد و همچنان تشنه است؛ بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری حیات خود را از دست دادند و حتی برخی پرنده های مهاجر هم تاوان مسیر اشتباه به مقصد گاوخونی را با جان خویش دادند.

۶ روزی می شود که به علت پایان فصل کشت کشاورزان شرق اصفهان، توزیع آب کشاورزی متوقف شد و دریچه های سد رودشتین باز شد تا زنده رود جانی به گاوخونی دهد.

اگرچه به گفته معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان ۹۷ درصد از وسعت تالاب بین المللی گاوخونی خشک است و حفظ این تالاب به تامین حقابه آن وابسته است که تاکنون محقق نشده اما همین ۳ میلیون مترمکعب آبی که از سد رودشتین در این شش روز روانه تالاب گاوخونی شده هم دل دوستداران محیط زیست را شاد کرده است.

تامین یک صدم حقابه تالاب گاوخونی

کارشناسان بر دبی ۲۰ تا ۳۰ مترمکعب بر ثانیه برای آب خروجی از سد رودشتین تاکید داشتند و تاثیر دبی بالا در مدت زمان کم را موثرتر از دبی کم و مدت زمان طولانی تر می دانستند اما این آب توانست با دبی ۱۷ مترمکعب بر ثانیه آخرین بند زاینده رود را پشت سر بگذراند تا با با ادغام زهاب‌هایی که از منطقه سگزی در بند شاخ کنار وجود داشت بیش از یک صدم حقابه تالاب گاوخونی را تامین کند.

 در این ارتباط فعال محیط زیستی، در حاشیه سفر خود به اصفهان در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۱۰ درصد از آب حوضه زاینده رود مربوط به تالاب گاوخونی است به این معنا که باید ۱۶۰میلیون مترمکعب آب به گاوخونی برسد تا حیات تالاب پایدار بماند.

در تمام کشورها اولویت دوم بعد از تامین آب شرب، حقابه محیط زیست است

محمد درویش افزود: تامین این ده درصد آب نباید کار دشواری باشد؛ در تمام کشورها اولویت دوم بعد از تامین آب شرب، حقابه محیط زیست است؛  بر این اساس اگر در کشور ما هم بلافاصله بعد از تامین آب شرب، حقابه گاوخونی داده می شد زاینده رود همیشه جریان داشت.

وی با اشاره به اینکه خشکی تالاب گاوخونی باعث افزایش تفاوت بیشینه و کمینه دما در استان اصفهان شده است، ابراز داشت: باید بدانیم که ته مانده آب زاینده رود را روانه تالاب گاوخونی کردن اقدامی نسنجیده است؛ وقتی تالاب گاوخونی خشک شود کانون گردو غبار و ذرات سمی می شود و نه تنها زیست موجوداتی که زندگی شان به تالاب وابسته است نابود می شود بلکه شهروندان هم تاوان سنگینی خواهند داد.

وی ادامه داد: خشکی تالاب گاوخونی در نهایت منجر به افزایش هزینه های درمانی افراد می شود.

احیای تالاب گاوخونی و رونق گردشگری در  شرق اصفهان

درویش تاکید کرد: اگر در همان ابتدای سال برای ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب تالاب گاوخونی  برنامه ریزی شده و حق آبه آن تامین شود زاینده رود همواره جریان خواهد داشت؛ به این ترتیب نشاط اجتماعی برای مردم اصفهان  نیز حاصل می شود و صنعت گردشگری در استان اصفهان برای ساکنان شرق اصفهان نیز درآمدزایی به همراه خواهد داشت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد