hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > مقامات غربی تا حد زیادی برجام را ازدست رفته می بینند

مقامات غربی تا حد زیادی برجام را ازدست رفته می بینند

رویترز از قول منابع آگاه نوشته است که مقامی آمریکایی برجام را دچار بن بستی دانسته که رهایی از آن ممکن نیست و بسیاری از مذاکره کنندگان امیدی بر احیای آن ندارند.

رویترز نوشت: منابع آگاه گفتند که مقامات غربی تا حد زیادی امید خود را برای احیای توافق هسته ای ایران از دست داده اند. این مسئله، آنها را مجبور به بررسی چگونگی محدود کردن برنامه اتمی ایران کرده، حتی در شرایطی که حمله روسیه به اوکراین قدرت های بزرگ را دچار اختلاف کرده است. 

در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که غرب به طور کامل دست از برجام نشسته، این باور وجود دارد که ممکن است دیگر امکان نجات توافق وجود نداشته باشد.

یکی از منابع، که مانند سایر منابع نقل قول شده به دلیل حساسیت موضوع، نخواست نامش فاش شود، گفت: آنها سرم را از بازوی بیمار (برجام) بیرون نمی‌کشند... اما انتظار کمی دارم که راه مثبتی (برای برون رفت از شرایط موجود) وجود داشته باشد.

چهار دیپلمات غربی این عقیده را تکرار کردند که برجام در حال زوال است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: اگر آنها آماده کنار گذاشتن خواسته های فرابرجامی نیستند و همچنان به حذف سپاه از لیست تروریسم وزارت خارجه اصرار بورزند، و همچنین از رسیدگی به نگرانی های فرابرجامی ما خودداری می‌کنند، بله، ما به بن بستی می‌رسیم که احتمالاً نخواهد شکست.

این مقام گفت: آیا برجام مرده است؟ هنوز نمی‌دانیم و صادقانه بگویم که فکر نمی‌کنیم ایران هم بداند.

وال استریت ژورنال: پیشنهاد اروپا به ایران چشم پوشی از رفع تحریم سپاه پاسداران است

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود درباره وقفه ایجاد شده در مذاکرات رفع تحریم های ایران به نقل از دیپلمات های غربی مدعی شد که مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال فشار جدید در مذاکرات وین به منظور حفظ توافق هسته ای با ایران هستند و قصد دارند یکی از مذاکره کنندگان ارشد اتحادیه اروپا را در تلاش برای خروج از بن بست در مذاکرات وین به تهران بفرستند.

به ادعای وال استریت ژورنال، این دیپلمات ها همچنین می‌گویند: انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات وین به ایران گفته است که آماده است برای عبور از بن بست ایجاد شده در مذاکرات، به تهران برود و با مقامات ایران رایزنی کند اما تهران هنوز پاسخی نداده و از او دعوت نکرده است.

این روزنامه نوشت: مذاکرات وین با هدف رفع تحریم های ایران و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای از ۱۱ مارس تاکنون متوقف شده است، این در حالی است که همان زمان مقامات ایرانی و غربی گفتند که متن توافق عملا کامل شده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش ادعایی خود آورده است: در هفته های اخیر به دلیل درخواست ایران مبنی بر حذف نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان های تروریستی، مشکلاتی پیش آمده است چراکه هر دوحزب دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا با چنین اقدامی مخالف هستند و به علاوه خشم متحدان سنتی واشنگتن را نیز برانگیخته است.

همچنین به گفته این دیپلمات ها، اروپا می‌خواهد بار مسئولیت را مجدداً بر دوش ایران بیندازد و مشخص کند که مذاکرات ممکن است به پایان برسد مگر اینکه تهران راهی برای خروج از این بن بست بیابد. به همین منظور، انریکه مورا قصد دارد ایران را متقاعد کند که متن توافق را بدون حذف نام سپاه از فهرست مذکور نهایی کند و این موضوع را به زمانی در آینده موکول کند.

به ادعای وال استریت ژورنال، این دیپلمات ها می‌گویند که اگر ایران پیشنهاد دیگری برای گرفتن امتیاز ارائه دهد واشنگتن آماده بررسی آن است و به علاوه هیچ مذاکرات گسترده دیگری درباره توافق هسته ای وجود نخواهد داشت.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد