hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > جشن خردادگان در تقویم 1403؛ تاریخ روز آیین ایرانی و تاریخچه

جشن خردادگان در تقویم 1403؛ تاریخ روز آیین ایرانی و تاریخچه

1402/12/15 , 12:29
تاریخ جشن خردادگان در تقویم سال1403 به شمسی، قمری و میلادی را همراه تاریخچه و آیین این روز کهن ایرانی در ادامه برای شما عزیزان آورده ایم.

جشن خردادگان در روز 6 خرداد و به مناسبت همنام شدن روز و ماه خرداد در آن برگزار می شود. در ادامه تاریخ دقیق خردادگان در تقویم سال جاری همراه با تاریخچه ای از این جشن کهن ایرانی برای مطالعه شما آمده است: 

تاریخ جشن خردادگان در تقویم سال1403 چه روزی است؟

تاریخ جشن خردادگان در تقویم سال 1403 در روز یکشنبه 6 خرداد است.

تاریخ دقیق جشن خردادگان به قمری: ١٨ ذوالقعده ١٤٤٥

تاریخ دقیق جشن خردادگان به میلادی: 26 May 2024

 



جشن خردادگان
جشن خردادگان

جشن خردادگان در تقویم سال 1403 چندشنبه است؟

 جشن خردادگان در تقویم سال 1403 روز یکشنبه 6 خرداد است.

خردادگان چیست؟

خردادگان به خردادروز در ماه خرداد گفته می شده است. در خردادروز از خردادماه که نام ماه و روز با هم موافق باشد، ایرانیان باستان جشن برپا می کردند و آن را عید می شمردند و جشن آن را خردادگان می نامیدند. در این روز نیک، «طلب حاجات» و «زن خواستن» برای مردان مجرد انجام می شده است. به نقلی از شاهنامه فردوسی، فریدون این روز را به فال نیک گرفت و با سپاهیان بسیار به جنگ ضحاک رفت.

«خرداد» پنجمين امشاسپند از ۶ امشاسپند در آيين ايرانيان باستان است. خرداد در اوستا «هـَئوروَتات» و در پهلوی «خُردات» یا «هُردات» به معنی رسایی و کمال است که در گات‌ها یکی از فروزه‌های اهورامزدا و در اوستای نو نام یکی از هفت امشاسپند و نماد رسایی اهورامزدا است.

خرداد، امشاسپند‌بانویی است که همراه با «اسپندارمذ» و «امرداد» گروه سه‌گانه امشاسپندبانوان را تشکیل می‌دهند. نگهداری از آب‌ها در این جهان خویش‌کاری «خرداد» است و کسان را در چیرگی بر تشنگی یاری می‌کند. ازاین‌رو در سنت، به هنگام نوشیدن آب از او به نیکی یاد می‌شود.

در گات‌ها، از خرداد و امرداد پیوسته در کنار یکدیگر یاد می‌شود و در اوستای نو نیز این دو امشاسپند، پاسدارنده آب‌ها و گیاهان‌اند که به یاری مردمان می‌آیند و تشنگی و گرسنگی را شکست می‌دهند. در گاه‌شماری ایرانی، ششمین روز هر ماه و سومین ماه هر سال نیز «خرداد» نام دارد. به فرخندگی هم‌نامی روز و ماه به نام امشاسپند خرداد و بزرگداشت جایگاه آن در اندیشه‌ی ایرانیان، روز ششم خردادماه «جشن خردادگان» برگزار می‌شود.

جشن خردادگان چه آیینی دارد؟ 

آیین‌های خردادروز که در جشن خردادگان پُررنگ‌تر از همیشه می‌شود، رفتن به سرچشمه‌ آب‌ها یا کنار دریاها و رودها، شستشو خود در آب و خواندن دعاها و نیایش‌های ویژه این روز همراه با شادی در کنار خانواده و دوستان بوده‌است.

در این جشن‌ مردم به سرچشمه‌ها، چمنزارها، کنار رودها و رودخانه‌ها می‌رفتند، تن شویی و شادی کرده و مراسم جشن خود را برگزار می‌کردند و در کنار این مراسمات نیز دعاها و نیایش‌های خاص خود را هم در آتشکده‌هایی که داشتند انجام می‌دادند.

تقویم در ایران باستان

در ایران باستان تقویم‌ها و گاهشماری‌های مختلفی رایج بوده ‌است. برای مثال در زمان ساسانیان دو نوع تقویم معمول بود. یکی از آن‌ها سال عرفی (سال سیار) یا همان گاه‌شماری اوستایی نو بود. بر طبق این گاه‌شماری هر سال از 12 ماه و هر ماه کامل از ۳۰ روز شکل گرفته است. این ۳۰ روز، دارای ۳۰ نام مشخص و خاص خود است. اما 5 روز از کل سال باقی می‌ماند.

این 5 روز پس از آخرین روز از ماه اسفند اضافه می‌شده که پنجه، پنجه دزدیده، خمسه مسترقه یا اندرگاه خوانده می‌شد. تقویم دیگر؛ تقویم سال ثابت یا گاه‌شماری بهیزکی بود که در این گاه شماری کبیسه، هر ۱۲۰ سال یک بار حساب می‌شد و نوروز و سال شمسی در هر ۱۲۰ سال ثابت می‌ماند و هیچ‌گاه آغاز سال بیشتر از 30 روز جلو نمی‌افتاد و اغلب تا جای ممکن تلاش می‌کردند که شروع سال جدید را در محل نجومی خودش نگه دارند.

پرسش های متداول


خردادگان چه روزی است؟
خردادگان جشنی باستانی است که در خردادروز و خردادماه ایرانیان کهن آن را عید می شمرند و به آیین ویژه ای در آن می پرداختند. 
خردادروز چیست؟
در تقویم ایران باستان، روز ششم هر ماه و ماه سوم هر سال، به نام خرداد است و روز سوم از هر ماه را خردادروز می‌نامیدند. یکی از مهم‌ترین خردادروزها، نوروز بزرگ یا خردادروز فروردین است که نام ششمین روز از فروردین ماه در ایران باستان بوده ‌است.
گل مخصوص خرداد در ایران باستان چیست؟

گل سوسن را به‌ عنوان گل ویژه خرداد می شناخته اند. در نمادهای دینی و هنری، سوسن نشان پاکی است. در اسطوره‌های ایرانی نگهبانی از آب‌ها را امشاسپندبانو «خرداد» به عهده دارد و «سوسن» گل ویژه‌ی امشاسپند بانو «خرداد» است. پس سوسن را به «آناهیتا» ایزدبانوی آب‌های روان نیز منسوب دانسته و آزادگی ناهید را به سوسن نسبت داده‌اند. 

جمع بندی

جشن باستانی خردادگان را همراه با تاریخ دقیق و آیین مربوط به آن در این مطلب برایتان توضیح دادیم و تقویم ایرانیان باستان را مرور کردیم. اگر درباره آیین ویژه جشن های کهن ایرانیان اطلاعاتی دارید می توانید با دیگر مخاطبان سایت در میان بگذارید.   

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد