hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اگر هزینه تمام‌شده خدمات سلامت پرداخت نشود، به جای فقر، مرگ در جامعه گسترش پیدا می‌کند

دبیر جامعه جراحان ایران شاخه خراسان رضوی:

اگر هزینه تمام‌شده خدمات سلامت پرداخت نشود، به جای فقر، مرگ در جامعه گسترش پیدا می‌کند

عضو هیات مدیره نظام پزشکی مشهد و نایب رئیس انجمن جراحان عمومی خراسان رضوی گفت : همان‌طور که مریض جز تحمل درد و رنج، نباید دغدغه دیگری داشته باشد، پزشک هم جز درمان مریض و بازگرداندن سلامت او، نباید دغدغه دیگری داشته باشد. وقتی این دو را کنار هم بگذاریم، وضعیت سلامت مردم اصلاح می‌شود.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-غلامرضا زمانی افزود: در قانون آمده که تعرفه خدمات سلامت هر سال باید براساس تورم به روز شود و محاسبه آن عبارت از هزینه تمام شده به اضافه یک سود قابل قبول که بتوان براساس آن یک معیشت قابل قبول برای پزشک ایجاد کرد که دغدغه مسائل اقتصادی را نداشته باشد.

 وی در خصوص راهکارهای جبرانی برخی پزشکان در مواجهه با مسائل مالی بیان داشت : برخی پزشکان به سمت خدمات زیبایی که تعرفه‌های آن آزاد و توافقی است، سوق پیدا کنند و در واقع رسالت اصلی پزشکی را رها کنند. 

نایب رئیس انجمن جراحان عمومی خراسان رضوی رضوی تصریح کرد: راه‌های جبرانی دیگری هم وجود دارد. مثلا ممکن است پزشک شغل خود را رها کرده و به مشاغل دیگر روی بیاورد ،همچنین ممکن است روش‌های دیگری را انتخاب کند. مثلا به جای اینکه در یک ساعت، ۴ بیمار را به دقت ویزیت کند، ۱۰ بیمار را ببیند و به جای وقت گذاشتن روی معاینه، استفاده از پاراکلینیک رواج پیدا کند. 

از نظروی کسانی که اصرار می‌کنند تعرفه را پایین نگه دارند، با سلامت مردم بازی می‌کنند: وزیر رفاه، جمله جالبی گفته که اگر تعرفه‌ها را افزایش دهیم، فقر در بین مردم گسترش پیدا می‌کند. من می‌خواهم این جمله را اصلاح کنم. اگر بخواهیم اصرار کنیم که هزینه تمام شده را نپردازیم، فقر که چه عرض کنم، مرگ را گسترش می‌دهیم

زمانی ادامه داد : نمی‌توان فقط دغدغه بیمار را در نظر گرفت اما به پزشک بی توجه بود. پزشک با هزار دغدغه نمی‌تواند فقط دغدغه درمان و سلامت مریض را داشته باشد. پزشک هم مثل بقیه انسان‌ها، یک انسان است و نیازهای خود را دارد و اگر بخواهد خدمتی انجام دهد، این خدمت متضمن برخی هزینه‌هاست که باید پرداخت شود. 

وی افزود: این یک اصل است که اگر کسی خلاف اینها را بگوید، یعنی از اصول اولیه اقتصاد به دور است. این انسان می‌تواند وزیر، رئیس جمهور، قانون‌گذار، یا یک فرد عادی باشد، هیچ تفاوتی نمی‌کند. بنابراین پرداختن به سایر مسائل، فرافکنی و ورود به سیاست است و اهدافی غیر از سلامت و منافع مردم را دنبال می‌کند. این در قانون دیده شده است. 

عضو هیات مدیره نظام پزشکی مشهد تصریح داشت :یک جنبه پزشکی تدافعی، مسئولیتی و جنبه دوم آن، اقتصادی است. یعنی اینکه از نظر اقتصادی ممکن است که پذیرش بیماران صرفه نداشته باشد. در هر صورت ممکن است که با روش‌های مختلف، کمیت را جایگزین کیفیت کنند. در نهایت به هم ریختگی اتفاق خواهد افتاد و این به هم ریختگی باعث خواهد شد که تعداد پزشک با کار موثر درمان و سلامت ریزش پیدا کند، حتی اگر ظرفیت‌ها را ده برابر کنند.

غلامرضا زمانی در خصوص نقش بیمه ها در این بین گفت: درواقع علت اصلی اینکه وضعیت اقتصاد سلامت در کشور به اینجا رسیده، بیمه‌های ناکارآمد هستند. در همه دنیا بیمه یک ابزار است تا رابط تخصصی و حلقه ارتباطی شود بین ارائه دهنده و گیرنده خدمت. در خیلی از جاهای دنیا پزشک مستقیما با بیمار خود در ارتباط است و خدمت خوب ارائه می‌دهد و ممکن است که تعیین قیمت هم انجام دهد. برای اینکه این سیستم را یکنواخت کنند، یک رابط تخصصی بین اینها می‌گذارند که اولا فسادی شکل نگیرد، ثانیا خدمات به صورت تخصصی خریداری شود. پس بنابراین بیمه‌ای که این مسئولیت را برای ارائه خدمت به عهده گرفته، اولا باید تخصصی و ثانیا کارآمد باشد. یعنی هم توان اقتصادی داشته باشد و هم علم. بیمه‌های ما در این زمینه مشکل دارند. توان اقتصادی بیمه به علت ناکارآمدی پایین است و نمی‌تواند هزینه‌ها را تامین کند. شاید هم مقاصد دیگری دارد و هزینه‌ها را به جاهای دیگر منتقل می‌کند که در این صورت به سلامت مردم بی توجهی کرده و ارزش کمی برای سلامت مردم قائل شده است. خود نیز دائم به پشت مردم پناه می‌برد که مردم ندارند و فقیر هستند و شما باید این خدمات را ارزان ارائه دهید. در حالی که بیمه باید بگوید که مردم مورد حمایت من هستند، شما باید خدمات با کیفیت به مردم بدهید و پول مناسب با آن را هم دریافت کنید. اینجا می‌شود بین پزشک و بیمه چانه‌زنی صورت گیرد، اما اینکه بخواهد تمام قوانین اقتصادی را زیر پا بگذارد و بگوید چون من نمی‌توانم این خدمات را ارائه دهم، پس شما هم باید از بعد اقتصادی قضیه بگذرید و خدمت بدون کیفیت و به هر فرمی ارائه دهید. کمااینکه وقتی تعرفه واقعی خدمت پرداخت نشود، آن خدمت به شکل خودکار بی‌کیفیت می‌شود و این داستان بیمه‌های ماست. 

 

 

وی تاکید کرد: جامعه پزشکی نباید تحت تاثیر قرار بگیرد. کمااینکه اگر جامعه پزشکی هم قرار باشد به هر بادی بلرزد، شرایط بدتر می‌شود. جامعه پزشکی زحمت زیادی کشیده و رسالت سلامت مردم را به عهده دارد و نباید در این موارد جا خالی کند. ویکی از راه‌ها این است که موارد قانونی را از طریق سازمان نظام پزشکی، قوه‌های قضاییه و مقننه به جد پیگیری کنند تا بتوانند وضعیت را اصلاح کنند.

دبیر انجمن جراحان عمومی خراسان رضوی ادامه داد : اگر قانون معیوب یا جای ناسالمی هست، آن را اصلاح کنند. این وظیفه را سازمان نظام پزشکی کل کشور و شورای عالی نظام پزشکی به عهده دارند و باید با همکاری وزارت بهداشت پیگیری کنند و در برنامه درازمدت و میان‌مدت آنها قرار گیرد. اما در کوتاه مدت هم نبایستی اجازه دهند که وضعیت به سمت وخامت پیش رود و ما دچار کلاپس شویم ومردم سرگردان شوند و به سمت پزشکی‌های مختلف موجود در جامعه که سو‌ء استفاده کننده است، بروند. ما در قبال آنها مسئولیت داریم. 

وی اقزود : یکی از این راه‌های جبرانی گردشگری سلامت است. ما در کنار گردشگری سلامت می‌توانیم درآمدهایی داشته باشیم تا به مردم خود خدماتی بدهیم، فرصت پیدا کنیم و شرایط را اصلاح کنیم. راه دوم هم که به نظر اجتناب‌ناپذیر می‌آید، این است که خیلی از پزشکان ما ازجمله پزشکان نسخه‌نویس و عمومی و خیلی از جراحانی که کار زیبایی نمی‌کنند و بیشتر کارهای درمانی انجام می‌دهند، ممکن است به گردشگری سلامت دسترسی نداشته باشند. اینها باید تعرفه‌ای بالاتر از آنچه که هست و آن چیزی که انجمن‌ها به صورت کارشناسی می‌دهند اما با مقداری چشم‌پوشی و سختی همانند تاب‌آوری و از خود گذشتگی قبلی خود، الان به نسبت کمتری هزینه کنند و تخفیف بیشتری اعمال کنند و به قول معروف هوای بعضی از مردم را بیشتر داشته باشند. 

نایب رئیس انجمن جراحان عمومی خراسان رضوی در خاتمه یاد آور شد:توصیه من به‌عنوان دلسوز سلامت این است که اگر کسی واقعا دلسوز مردم وسلامتی آنها هست در بررسی‌ها آن فردی را به‌عنوان متخلف اعلام کند که از آن سقف تعرفه‌ای که انجمن‌ها به عنوان هزینه تمام شده اعلام کردند، فراتر رود. چون به منزله حفظ، دوام و بقای سیستم سلامت است و نمی‌توان اسم آن را تخلف گذاشت.دلیل دوم این است که قانون بیمه خدمات درمانی به تمام و کمال اجرا نمی‌شود و زمانی که یک قانون را نصفه نیمه اجرا کنیم، همین وضعیت را شاهد خواهیم بود. بنابراین پیشنهاد من این است که به بازرسین و کسانی که در سیستم‌های نظارتی دخالت دارند گوشزد شود که اگر بخواهند همان قانون موجود را به صورت نیمه کاره اجرا و برخورد کنند، ممکن است که نتایج خیلی خوبی نداشته باشد و در نهایت دود آن به چشم مردم خواهد رفت.


 

 

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد