hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > ۴۰۰ رشته قنات در سیستان و بلوچستان در اولویت مرمت قرار دارند

۴۰۰ رشته قنات در سیستان و بلوچستان در اولویت مرمت قرار دارند

سرپرست مدیریت آب و خاک جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: مرمت و بازسازی ۴٠٠ رشته قنات امسال در برنامه است که تحقق این هدف نیازمند اعتباری بیش‌از ١٢٠ میلیارد تومان است.

به گزارش رویدادایران به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، حسینعلی رمرودی اظهار داشت: با تداوم خشکسالی، ضرورت احیا و مرمت و بازسازی و حفظ آبدهی قنوات برای بخش کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.

  وی افزود: سال گذشته مرمت و بازسازی ٢٠٨ رشته قنات با اعتبار بیش‌از ۵٨٠ میلیارد ریال در تعهد این مدیریت بوده که تاکنون مرمت و بازسازی ١٠٠ رشته به اتمام رسیده است.

 سرپرست مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین بقیه قنات‌های پارسال با پیشرفت فیزیکی بالای ٧٠ درصد در حال اجراست.

   وی با بیان اینکه با صرفه‌ترین، منطقی‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه استحصال آب، قنات است و همین موضوع ضرورت تأمین اعتبار برای طرح‌های مرمت و بازسازی قنات را دوچندان می‌کند، گفت: عملیات مرمت و بهسازی قنوات انجام شده در خاش شامل کول گذاری، ریزش برداری، سنگ بند سیمان، طوقه چینی، بغل بری، تغییر مسیر و پوشش بتنی مظهر قنات بوده است.

رمرودی گفت: هم‌اینک هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر طول در سیستان و بلوچستان وجود دارد که بیشترین آنها در شهرستان‌های خاش، نیکشهر، سراوان و ایرانشهر قرار دارد.  

وی با اشاره به اهمیت آب قنات در بخش کشاورزی تصریح کرد: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ۶ کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد