hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > تیم ملی در کدام ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر بازی می کند؟

تیم ملی در کدام ورزشگاه های جام جهانی 2022 قطر بازی می کند؟

در این مطلب قصد داریم به معرفی استادیوم های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و ورزشگاه‌های میزبان دیدارهای ایران بپردازیم.

۸ ورزشگاه قطر برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ به بهره برداری کامل رسیده است و آماده میزبانی هستند.

جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال در تاریخ ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان ۱۴۰۱) آغاز و در تاریخ ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر ۱۴۰۱) به پایان خواهد رسید. بازیها قرار است در ۸ ورزشگاه برگزار شود و به همین خاطر در گزارشی به بررسی ورزشگاه های جام جهانی قطر می پردازیم.

معرفی ورزشگاه های قطر برای جام جهانی 2022

ورزشگاه البیت

ظرفیت: ۶۰۰۰۰

طراح: دارالهندسه

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۴۳ کیلومتر

البیت که میزبان بازی افتتاحیه قطر ۲۰۲۲ است. طرح البیت که توسط بنیاد Aspire Zone ارائه شده ، یادآور چادر سنتی عربی است که به نام بیت الشعر معروف بوده و نمادی از مهمان نوازی اعراب است.این استادیوم اوایل سال 2020، همزمان با روز ملی ورزش قطر افتتاح شد.

این استادیوم منحصر به فرد قطر دارای یک سقف جمع شونده پیشرفته است و ۴۰۰۰۰۰ متر مربع فضای سبز دارد. این محل میزبان ۹ بازی تا مرحله نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود.


ورزشگاه الجنوب

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراحی با الهام از: دام زاها حدید

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۲۳ کیلومتر

در سال 2013، گروه معماری زاها حدید، معمار معروف عراقی و همکارانش برای طراحی و ساخت استادیوم الجنوب (که پیش از این به عنوان استادیوم الوکره شناخته می‌شد) انتخاب شدند. این طرح که در الوکره، یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی جنوب دوحه ساخته شده و در یک مکان فرهنگی غنی با میراث باستان‌شناسی عمیق قرار دارد، از تاریخچه غواصی مروارید، ماهیگیری و قایق‌های سنتی شهر الهام گرفته است.

این ورزشگاه 40 هزار نفری در 16 می 2019 همزمان با فینال جام امیر قطر افتتاح شد و میزبان هفت بازی تا مرحله یک شانزدهم خواهد بود. سیستم خنک کننده نوآورانه و سقف جمع شونده به این معنی است که ورزشگاه می تواند در تمام طول سال استفاده شود.

امکانات پذیرایی و تفریحی و همچنین مدرسه، سالن رویداد، دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری و پیست‌های دویدن از جمله امکانات جدیدی هستند که در حال حاضر در کنار استادیوم برای اطمینان از استفاده طولانی‌مدت از آن در حال توسعه هستند.


ورزشگاه الریان

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: رامبول

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۲۲ کیلومتر

ورزشگاه الریان بهترین فرهنگ قطر را به نمایش می گذارد و میزبان هفت مسابقه تا مرحله یک شانزدهم نهایی قطر ۲۰۲۲ است. نمای بیرونی از الگوهای پیچیده ای که قطر را نشان می دهد، از تاریخ تجارت گرفته تا جانوران متنوع آن تشکیل شده است.


ورزشگاه الثومه

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: دفتر مهندسی عرب

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر

استادیوم الثمامه توسط معمار قطری ابراهیم ام جیده طراحی شده که قرار است نمایانگر فرهنگ عرب باشد و در این راه از الگوهای بافته شده قهفیه، کلاه سنتی مردان عرب الهام گرفته است.

این ورزشگاه با استفاده از آب بازیافتی برای آبیاری مناطق سبز، در مقایسه با یک استادیوم معمولی 40 درصد بیشتر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌کند. همچنین 50 هزار متر مربع از مساحت پارک اطراف استادیوم، در طراحی آن ادغام شده است و از درختان بومی برای پوشش 84 درصد از چشم‌انداز آن استفاده می‌شود. این ورزشگاه در چهل‌ونهمین دوره فینال امیر قطر (امیر کاپ) در 22 اکتبر 2021 افتتاح شد.


استادیوم مدینه التعلمیه (شهر آموزش)

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: FIA Fenwick Iribarren Architects

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۲ کیلومتر

استادیوم شهر آموزش در قلب بنیاد قطر واقع شده است، یک مرکز پر جنب و جوش از دانش و نوآوری که در آن این ورزشگاه نمادی از پایداری خواهد بود. این ورزشگاه میزبان هشت بازی تا مرحله یک چهارم نهایی در قطر ۲۰۲۲ خواهد بود و در نهایت به ورزشگاه اصلی تیم ملی زنان قطر تبدیل خواهد شد.

با توجه به موقعیت خاص مدینه التعلیمیه، این سازه با تمرکز زیادی بر دسترسی طراحی شده است. حفاری‌ها حین ساخت، سنگ‌هایی را کشف کردند که قدمت آن‌ها به 20 تا 30 میلیون سال قبل می‌رسید.

مدینه التعلیمیه در بین استادیوم های جام جهانی 2022 قطر ظاهر منحصر به‌فردی دارد. نمای این ورزشگاه دارای الگوهای مثلثی است؛ تجسم مجدد الگوهای سنتی عربی که به نظر می‌رسد در طول روز پس از حرکت خورشید در آسمان تغییر رنگ می‌دهند.

این ورزشگاه اولین محل برگزاری مسابقات جام جهانی شد که قبل از افتتاحیه بزرگ خود در ژوئن ۲۰۲۰، رتبه پنج ستاره GSAS را دریافت کرد. اخیراً، شهر آموزش میزبان مسابقات در منطقه غرب لیگ قهرمانان آسیا بوده است.


استادیوم بین المللی خلیفه

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر

استادیوم بین‌المللی خلیفه که در سال 1976 در الریان ساخته شد، مدت‌هاست که یکی از برجسته‌ترین ورزشگاه‌های قطر است و پیش از این میزبان بازی‌های آسیایی، جام خلیج و جام ملت‌های آسیا بوده است.

استادیوم برای میزبانی جام جهانی و پذیرایی از 40 هزار هوادار گسترش یافته و مجهز به فناوری خنک‌کننده نوآورانه است که به بازیکنان اجازه می‌دهد در یک محیط راحت به رقابت بپردازند.

این سازه شامل یک سقف منفرد برای پناه دادن به قسمت‌های نشیمن، همراه با ساختار جدید بال شرقی است که میزبان فودکورت، فروشگاه‌ها، اتاق‌های چندمنظوره، سالنهای VIP، موزه و یک مرکز بهداشتی خواهد بود.

مراسم بازگشایی این ورزشگاه در ۱۹ می 2017 انجام شد.


ورزشگاه لوسیل

ظرفیت: ۸۰۰۰۰

طراح: فاستر

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۶ کیلومتر

استادیوم 80 هزار نفری لوسیل، بزرگترین استادیوم در این فهرست است که میزبان فینال جام جهانی 2022 قطر خواهد بود.

طراحی این ورزشگاه از تعامل نور و سایه الهام گرفته است و فرم ساختاری و نمای آن منعکس‌کننده نقوش پیچیده هنری است که در سراسر جهان عرب و اسلام در طول تمدن‌های اولیه یافته می‌شود.

با توجه به موقعیت‌های برجسته این استادیوم در لوسیل (یک کلانشهر تازه ساخته شده در قطر) برنامه‌ریزی اصلی استادیوم دارای سیستم تراموا و فضاهای سبز است و آن را به عرصه‌ای متمرکز بر پایداری (sustainability) تبدیل می‌کند که بر نیازهای انسانی و حفاظت از محیط زیست تمرکز دارد.

پس از پایان این رویداد، استادیوم لوسیل به یک مرکز اجتماعی چندمنظوره با مدارس، مغازه‌ها، کافه‌ها، امکانات ورزشی و کلینیک‌های بهداشتی تبدیل خواهد شد. شایان ذکر است این ورزشگاه در پایان سال 2021 افتتاح شد.


استادیوم 974 (راس ابوعبود)

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: Fenwick Architects

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۰ کیلومتر

استادیوم 974 که تا پیش از این با نام راس ابوعبود شناخته می‌شد، یکی از خلاقانه‌ترین طرح‌های ممکن است که از تجارت بین‌المللی و دریانوردی قطر الهام گرفته است.

شماره 974 برای این پروژه بسیار مهم است، زیرا این کد تلفن بین‌المللی قطر و همچنین تعداد کانتینرهای حمل‌ونقل مورد استفاده در ساخت آن است. این سازه در ساحل افق خلیج غربی دوحه واقع شده است.

استادیوم راس ابو عبود اولین استادیوم مسابقات کاملاً جداشدنی و قابل استفاده مجدد در تاریخ جام جهانی FIFA خواهد بود. این استادیوم ۴۰۰۰۰ نفری  توسط معماران Fenwick Iribarren طراحی شده است و میزبان هفت بازی تا مرحله یک شانزدهم در قطر ۲۰۲۲ خواهد بود.

گفتنی است استادیوم راس ابوعبود، پس از اتمام جام جهانی به طور کامل تخریب خواهد شد و به عنوان یک توسعه ساحلی برای مردم محلی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 


معرفی ورزشگاه‌های میزبان دیدارهای ایران

ورزشگاه های میزبان دیدارهای تیم ملی فوتبال ایران مشخص شدند.  پس از انجام قرعه‌کشی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ایران در گروه B با تیم‌های انگلیس، آمریکا و پلی‌آف اروپا هم‌گروه شد.

زمان دیدارهای ایران در جام جهانی:

بازی نخست: ۳۰ آبان

انگلیس - ایران ساعت ۱۶:۳۰ ورزشگاه بین المللی خلیفه

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر

استادیوم بین‌المللی خلیفه اولین استادیوم جام جهانی ۲۰۲۲ شد که با میزبانی فینال امیر کاپ در حضور بیش از ۴۰۰۰۰ هوادار افتتاح شد. این مکان تاریخی  در منطقه Aspire Zone قرار دارد. 

ورزشگاه احمد بن علی الریان


بازی دوم: ۴ آذر

پلی‌آف اروپا (اوکراین - ولز/ اسکاتلند) - ایران ساعت ۱۳:۳۰ ورزشگاه احمد بن علی الریان

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: رامبول

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۲۲ کیلومتر

ورزشگاه الریان بهترین فرهنگ قطر را به نمایش می گذارد و میزبان هفت مسابقه تا مرحله یک شانزدهم نهایی قطر ۲۰۲۲ است. نمای بیرونی از الگوهای پیچیده ای که قطر را نشان می دهد، از تاریخ تجارت گرفته تا جانوران متنوع آن تشکیل شده است. 

ورزشگاه احمد بن علی الریان


بازی سوم: ۸ آذر

ایران - آمریکا ساعت ۲۲:۳۰ ورزشگاه الثومه 

ظرفیت: ۴۰۰۰۰

طراح: دفتر مهندسی عرب

فاصله از مرکز شهر دوحه: ۱۳ کیلومتر

نمای این ورزشگاه از یک کلاه بافته سنتی که برای قرن ها توسط مردان در سراسر جهان عرب استفاده شد الهام گرفته شده است. این ورزشگاه توسط معمار قطری ابراهیم ام جیده طراحی شده است. این ورزشگاه میزبان هشت بازی تا مرحله یک چهارم نهایی در قطر ۲۰۲۲ خواهد بود.

امتیاز: 1 (از 1 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد