hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > یادداشت > چالش اینترنت و اقتصاد دانش‌بنیان + پادکست

چالش اینترنت و اقتصاد دانش‌بنیان + پادکست

بهتر است با معرفی کامل و جامع دورنمای اقتصادی دنیا و کشور در حوزه توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برای مسئولان و تصمیم‌گیرندگان در سطوح مختلف، ضمن کاهش تنش روانی اکوسیستم نوآوری کشور، توان و حمایت عمومی به سمت حل مشکلات پیش‌روی نخبگان و صاحبان ایده متمرکز شود.

بخشی از اولویت نام‌گذاری امسال به حوزه اقتصاد و تولید دانش‌بنیان تاکید دارد. شکل‌گیری زنجیره فعالیت هر چرخه تولیدی و اقتصادی نیازمند زیرساخت، جهت‌گیری دولتی، رفع موانع و سیاست‌های حمایتی دارد. در اقتصاد دانش‌بنیان کشور ما، شعارهای زیبایی از سوی مسئولان مرتبط و غیرمرتبط بیان می‌شود که در بسیاری موارد، ضمن آنکه نشانگر شناخت سطحی یا حتی بی‌اطلاعی کامل آنان از این حوزه مهم است، با بسیاری فعالیت‌ها و اقدامات آنان تضاد آشکار دارد.


 
 
گوینده: رضا امینی - رویداد ایران

در ماه‌های گذشته دغدغه بخش وسیعی از مردم در زمینه موضوعات مرتبط با صیانت یا محدودسازی دسترسی و کاربری اینترنت در کشور بوده است. این تحدید از سوی شوراها، کارشناسان و نمایندگانی در مجلس پیگیری می‌شود که بر اساس حوزه مسئولیت خود باید بیش از همه به توسعه کمی و کیفی دسترسی به اینترنت باکیفیت و تعمیق استفاده از آن در زندگی روزمره و اقتصاد کشور اهتمام داشته باشند. هم‌زمان با این تلاش‌ها زمزمه رشد تصاعدی قیمت اینترنت خواسته یا ناخواسته، تلاش غیرمستقیم طراحان طرح صیانت برای کاهش دسترسی عمومی محسوب شده و به‌صورت عملی بخش وسیعی از جمعیت کشور را از خدمات فعلی که با شرایط مطلوب هم فاصله زیادی دارد، محروم خواهد ساخت. 

در دو سال گذشته اگر خدمت غیرمستقیم همه‌گیری کرونا به توسعه خدمات اینترنت‌پایه و عمومی کردن استفاده از خدمات متنوع آنلاین در حوزه آموزش، خدمات، سرگرمی، رسانه، فیلم و ارتباطات نبود، شاید طراحان محدودسازی اینترنت توجیه بهتری برای ایده‌های جنجال‌آفرین خود داشتند. اما اکنون که بیشتر مردم به توان ارتباطات و خدمات اینترنتی در بهبود دسترسی، توسعه عدالت اجتماعی، رشد اقتصادی و خدمات نوین آگاه شده‌اند، چنین طرح‌هایی رویارویی با زندگی مردم و برخلاف حاکمیت خردمندانه و دلسوزانه به شمار می‌رود.

در این میان و در سالی که لزوم توجه به اقتصاد دانش‌بنیان مورد تاکید قرار گرفته است، گسترش خدمات کیفی اینترنت برای همه مردم سبب تضمین و گسترش اصلی‌ترین بازار مرتبط با این حوزه اقتصادی خواهد شد. شاید گفته شود بخشی از موضوعات مرتبط با فناوری و های‌تک، اینترنت پایه نیستند، اما شرط هرگونه رشد فناوری و ارتباطات دانشگاهی نیز وجود بستر ارتباطات و دسترسی به پژوهش‌ها و منابع دانشگاهی است. شوربختانه در این زمینه افزون بر به‌ظاهر دلسوزان داخلی، تحریم کشورهای خارجی هم در ایجاد مشکل برای پژوهشگران کشور ما سنگ تمام گذاشته است.

بهتر است با معرفی کامل و جامع دورنمای اقتصادی دنیا و کشور در حوزه توسعه فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان برای مسئولان و تصمیم‌گیرندگان در سطوح مختلف، ضمن کاهش تنش روانی اکوسیستم نوآوری کشور، توان و حمایت عمومی به سمت حل مشکلات پیش‌روی نخبگان و صاحبان ایده متمرکز شود.

امتیاز: 5 (از 1 رأی )
نویسنده
امیر اکبری
امیر اکبری
مدیر مسئول

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد