hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > چالش‌های صنعت آب و فاضلاب قم روی میز استاندار

چالش‌های صنعت آب و فاضلاب قم روی میز استاندار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در دیدار با استاندار قم به تشریح وضعیت صنعت آب و فاضلاب استان، برنامه‌ها، اولویت‌ها و چالش‌های پیش روی این صنعت پرداخت.

مهندس حسن بختیاری در جلسه ای که با حضور سردارشاهچراغی استاندار، معتمدی معاون امور عمرانی استاندار، نوربخش رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و...  در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد به تبیین وضعیت شبکه و تأسیسات فاضلاب شهر قم پرداخت و خاطرنشان کرد: در حال حاضر با اجرای 1070 کیلومتر شبکه فاضلاب و احداث 4 باب تصفیه‌خانه با ظرفیت 120 هزار مترمکعب در شبانه‌روز، 41 درصد جمعیت شهر قم تحت پوشش شبکه جمع‌آوری بهداشتی فاضلاب قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم مشکلات زیست‌محیطی در مناطق محروم، افزایش احتمال ناپایداری و تخریب سازه‌ها، افزایش روزافزون درخواست ایجاد تأسیسات جمع‌آوری فاضلاب در مناطق با تراکم بالا، ضرورت اصلاح شبکه سیمانی قدیمی و جلوگیری از مخاطرات، جلوگیری از تکرار معضلات فاضلاب مسکن مهر در سایت 560 هکتاری اقدام ملی را از جمله دلایل اولویت اجرای پروژه‌های فاضلاب در مناطق مختلف شهر برشمرد.

وی اجرای شبکه فاضلاب در پردیسان را از اولویت‌های شرکت آب و فاضلاب برشمرد و گفت: با توجه به اینکه هنوز بحث توسعه در پردیسان ادامه دارد باید 165 کیلومتر شبکه اجرا کنیم تا بتوانیم پوشش لازم را در این منطقه داشته باشیم.

مهندس بختیاری بر فوریت اجرای خط انتقال فاضلاب پردیسان و رینگ شرقی شبکه فاضلاب شهر قم به طول 21 کیلومتر با اعتباری بالغ‌بر 4 هزار و 500 میلیارد ریال تأکید کرد و اظهار داشت: با اجرای این خط می‌توانیم فشار بر روی خط انتقال پردیسان را کم کنیم و مناطق با تراکم بالا را نیز پوشش دهیم.

وی زیاندهی بالای بخش فاضلاب، چالش‌های توسعه زیرساخت‌های فاضلاب به دلیل مشکلات تأمین اعتبار، مخاطرات بیش از 240 کیلومتر شبکه فاضلاب فرسوده و عدم وجود اعتبار بازسازی و معضلات عدم ساماندهی تانکرهای حمل فاضلاب‌های صنعتی را نیز از چالش‌های پیش روی صنعت فاضلاب استان اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ادامه به تشریح راهبردهای افزایش استفاده مجدد از فاضلاب پرداخت و اذعان داشت: کاهش تخصیص بخش صنعت از 31 به حداکثر 5 میلیون مترمکعب در سال و جایگزینی با پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، استقرار صنایع کم آب‌بَر، برنامه‌ریزی شهرداری‌ها برای استفاده و جایگزینی پساب تصفیه‌شده در توسعه و نگهداری فضای سبز شهری و الزام ادارات و مجموعه‌های با سطح بالا برای احداث تصفیه‌خانه‌های محلی فاضلاب یا آب خاکستری از جمله این راهبردها است.

وی افزایش اعتبار مصوب طرح فاضلاب قم در قانون بودجه و استفاده از ظرفیت ردیف‌های متفرقه برای تسریع در اجرای پروژه، همکاری مضاعف شورای اسلامی برای استفاده از ظرفیت تبصره 3 قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و استفاده از اعتبارات تنش فاضلاب را از جمله راهکارهای افزایش منابع مالی برای اصلاح و توسعه زیرساخت‌های فاضلاب ذکر کرد.

مهندس بختیاری اجرای خط انتقال فاضلاب پردیسان و رینگ شرقی شهر قم، احداث تصفیه‌خانه فاضلاب پردیسان با ظرفیت 55 هزار مترمکعب در شبانه‌روز، توسعه شبکه فاضلاب شهری در نقاط پرتراکم و با اولویت بالا مانند انسجام، 15خرداد، بلوار غدیر به طول حدود 100 کیلومتر، اصلاً ح شبکه فرسوده فاضلاب شهری در سطح شهر به طول حدود 150 کیلومتر در طی 5 سال را از جمله اولویت‌های اجرایی بخش فاضلاب قم عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چالش‌های پیش روی بخش آب استان پرداخت و راهکارهایی را برای رفع این چالش‌ها ارائه کرد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد