hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > سرگرمی > روز قوه قضاییه در 1402 چه تاریخی است؟ زندگینامه دکتر بهشتی

روز قوه قضاییه در 1402 چه تاریخی است؟ زندگینامه دکتر بهشتی

1401/12/10 , 11:46
شهادت آیت الله بهشتی در تقویم سال 1402به شمسی، قمری و میلادی همراه زندگی نامه او و تاریخچه روز قوه قضاییه را در ادامه برایتان آورده ایم.

7 تیر سالروز شهادت دکتر بهشتی است که در تقویم جمهوری اسلامی با نام روز قوه قضایییه نامگذاری شده است. در ادامه تاریخ روز قوه قضاییه در سال 1402 را به همراه زندگی نامه دکتر بهشتی بخوانید:

سالروز شهادت دکتر بهشتی در تقویم 1402 

سالروز شهادت دکتر بهشتی در تقویم سال 1402 روز چهارشنبه 7 تیر است.

تاریخ سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی در تقویم شمسی برابر است با: روز چهارشنبه 7 تیر سال 1402

تاریخ سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی در تقویم قمری برابر است با: روز چهارشنبه 9 ذی الحجه سال 1444

تاریخ سالروز شهادت آیت الله دکتر بهشتی در تقویم میلادی برابر است با: روز چهارشنبه ۲۸ ژوئن سال 2023

روز قوه قضائیه شهادت دکتر بهشتی


شهادت آیت الله دکتر بهشتی در تقویم سال 1402 چند شنبه و چه روزی است؟

شهادت آیت الله دکتر بهشتی در تقویم سال 1402 روز چهارشنبه 7 تیر است.

زندگینامه شهید بهشتی

سید محمدحسینی بهشتی در 2 آبان ۱۳۰۷ هجری شمسی در اصفهان چشم به جهان گشود. پدرش از روحانیان اصفهان و امام جماعت مسجد لومبان بود. وی از چهار سالگی به مکتب رفت و در اندک زمانی قرائت قرآن و خواندن و نوشتن را آموخت و با ورود به دبیرستان به دلیل علاقه به تحصیل علوم دینی، مدرسه را رها و در سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه شد.

به سال ۱۳۲۵ یعنی در هجدهمین بهار زندگی خود به قم عزیمت کرد و در کنار تحصیل علوم دینی، در سال ۱۳۲۷ موفق به دریافت دیپلم ادبی در امتحانات متفرقه شد. در همان سال، وارد دانشکده الهیات معقول و منقول شد و در سال ۱۳۳۰ با دریافت درجه لیسانس به قم بازگشت و در دبیرستان حکیم نظامی مشغول تدریس زبان انگلیسی شد.

در سال ۱۳۳۱ ازدواج کرد که حاصل این پیوند، دو پسر و دو دختر بود. وی در سال ۱۳۳۳، دبیرستان دین و دانش قم را تأسیس کرد و تا سال ۱۳۴۲ سرپرستی آن را برعهده داشت. در فاصله سال های ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸، دوره دکترای فلسفه الهیات را گذراند سپس، با شرکت فعال در مبارزات سال های ۴۱ و ۴۲ از سوی ساواک مجبور به عزیمت از شهر قم به تهران گردید.

روز قوه قضائیه شهادت دکتر بهشتی

این شهید راست قامت تاریخ به پیشنهاد و درخواست آیت الله حائری رحمه الله و آیت الله میلانی رحمه الله به هامبورگ عزیمت و سرپرستی مسجد و تشکل مذهبی جوانان آن شهر را عهده دار و به فعالیت های عمیق دینی و فرهنگی پرداخت. در طی این مدت سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، ترکیه و عراق (به منظور دیدار امام رحمه الله) انجام داد.

سرانجام در سال ۱۳۴۹، به ایران بازگشت و به فعالیت های علمی، فرهنگی و سیاسی روی آورد. در این مدت، چندین بار توسط ساواک دستگیر و روانه زندان شد. در آذر ماه ۱۳۵۷ به فرمان امام خمینی رحمه الله شورای انقلاب را تشکیل داد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره به عنوان ایدئولوگ و لیدر در صحنه های سیاسی، اجتماعی به فعالیت می‌پرداخت.

شهید بهشتی
 زندگینامه شهید بهشتی

حزب جمهوری اسلامی را با هدف تربیت و شناسایی نخبگان سیاسی فرهنگی پایه گذاری کرد. در تدوین قانون اساسی به عنوان نایب رئیس مجلس خبرگان ایفای نقش می‌کرد. پس از استعفای دولت موقت در سال ۱۳۵۸، مدتی به عنوان وزیر دادگستری و سپس، از سوی امام خمینی رحمه الله به ریاست دیوان عالی کشور منصوب گردید.

او سرانجام در حین انجام وظیفه در این سمت بود که در شامگاه ۷ تیر سال ۱۳۶۰ هنگام سخنرانی در تالار حزب جمهوری اسلامی بر اثر انفجار ساختمان حزب توسط منافقین به همراه ۷۲ نفر دیگر به شهادت رسید.


نامگذاری روز قوه قضائیه

جهت ارج نهادن به مقام والای قضاء و قضاوت و تکریم از مقام شامخ شهید مظلوم آیةالله دکتر بهشتی اوّلین مسئول دستگاه قضایی جمهوری اسلامی که در هفتم تیرماه 1360 بر اثر انفجار بمب در محل دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی به شهادت شهید رسید، بنا به پیشنهاد قوه قضائیه، مبنی بر نامگذاری هفته اوّل تیرماه به عنوان هفته قوه قضائیه، این پیشنهاد در تاریخ 27/4/1373 در شورای فرهنگی عمومی مطرح شد و به تصویب رسید.

روز قوه قضائیه شهادت دکتر بهشتی


پیشنهاد نامگذاری هفته قوه قضاییه از سوی چه کسی مطرح شد؟

پیشنهاد نامگذاری هفته قوه قضاییه برای اولین بار از سوی سید اسدالله جولایی در محضر آیت الله یزدی، رییس وقت قوه قضاییه مطرح شد.

اسد الله جولایی مدیرعامل ستاددیه کشور گفت: در زمان ریاست آیت الله یزدی در قوه قضائیه آن ایام که مسئولیت روابط عمومی این مجموعه بر عهده بنده بود موظف شدیم برای انسجام بیشتر کارکنان قضایی و ایجاد یک رویه واحد رسیدگی در سطح کشور حداقل ماهی یک بار همایش مسئولان قضایی را برگزار کنیم. روزی در محضر آیت الله یزدی به ایشان عرض کردم چه لزومی دارد این همایش به صورت ماهانه برگزار شود؟ برگزاری ماهانه همایش در این حجم، هزینه های بسیار سنگینی دارد که اختصاص این بودجه در شرایط فعلی به این امور شاید مطلوب نباشد.

او ادامه داد: بغیر از هزینه مالی به ایشان عرض کردم این برنامه ها لااقل 3 روزی وقت مسئولان را به خود معطوف خواهد کرد و عملا بسیاری از امور قضایی مردم و مشکلات آن ها، روی زمین خواهد ماند که بعد از عرایض حقیر، آیت الله یزدی فرمودند اگر ماهی یک بار نباشد پس چه کنیم؟ به ایشان برگزاری سالانه را پیشنهاد دادم که این همایش را می‌شود به مدت یک هفته و تا سالروز شهادت آیت الله بهشتی میزبانی کنیم که این عرض بنده تحت عنوان «هفته عدالت» که در ادامه به نام هفته قوه قضائیه تغییر نام داد مورد موافقت قرار گرفت.

پرسش های متداول


شهادت آیت الله بهشتی در سال 1402 چه تاریخی است؟

سالروز شهادت دکتر بهشتی در تقویم سال 1402 روز چهارشنبه 7 تیر است.
روز قوه قضاییه در جمهوری اسلامی چه تاریخی است؟
روز قوه قضائیه جمهوری اسلامی در سالروز شهادت دکتر بهشتی و در 7 تیرماه در نظر گرفته شده است.
روز قوه قضاییه به پیشنهاد چه کسی در نظر گرفته شد؟
روز قوه قضائیه جمهوری اسلامی به پیشنهاد اسدالله لاجوردی در سالروز فوت دکتر بهشتی به آیت الله یزدی رئیس وقت قوه قضاییه داده شد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
گروه تحریریه
گروه تحریریه
گروه تحریریه پایگاه خبری رویداد ایران

برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد