hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > اصفهان > 5 جاذبه تاریخی ناشناخته اصفهان که در نوروز 1401 باید ببینید

5 جاذبه تاریخی ناشناخته اصفهان که در نوروز 1401 باید ببینید

در ادامه قصد داریم به معرفی 5 جاذبه گردشگری و تاریخی ناشناخته اصفهان بپردازیم که نوروز 1401 فرصت مناسبی برای دیدن آنهاست و چه‌بسا اصفهانی‌ها نیز از دیدن این 5 جاذبه تاریخی بی‌نصیب بوده و نوروز فرصت خوبی برای بازدید از این اماکن است.

معمولا برای سفر به شهرهای تاریخی فهرستی از اماکن و جاذبه‌های گردشگری شناخته شده وجود دارد که پای ثابت بازدیدهای مسافران و گردشگران است. اصفهان نیز ازجمله شهرهایی است که در تعطیلات نوروزی میزبان گردشگران از سراسر ایران است. هرچند برای دیدن زیبایی‌های اصفهان تعطیلات نوروز زمان بسیار کمی است اما می‌توان این فرصت را غنیمت شمرد و بخشی از زیبایی‌های بهشت ثانی را از نزدیک دید. فهرست ثابتی از دیدنی‌های اصفهان در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که قطعا هر گردشگری باید در بازدید از اصفهان آنها را حتما ببیند از میدان نقش‌جهان زیبا گرفته تا پل‌ها و مساجد تاریخی اما در ادامه قصد داریم به معرفی 5 جاذبه گردشگری و تاریخی ناشناخته اصفهان بپردازیم که نوروز 1401 فرصت مناسبی برای دیدن آنهاست و چه‌بسا اصفهانی‌ها نیز از دیدن این 5 جاذبه تاریخی بی‌نصیب بوده و نوروز فرصت خوبی برای بازدید از این اماکن است.

  1. موزه ملی هنرهای اصفهان

موزه ملی هنرهای اصفهان را شاید اصفهانی‌ها هم ندیده باشند چراکه تنها یک ماه از افتتاح آن می‌گذرد. موزه‌ای که یکی از شگفت‌انگیزترین موزه‌های ایران و اصفهان است و ۳۲۰ اثر از هزاره‌های پیش‌ازتاریخ تا دوران معاصر در یک عمارت تاریخی گردهم آمده‌اند تا سبب حیرت بازدیدکنندگان شوند. ۳۲۰ اثر هنری اصفهان از هزاره‌های پیش‌ازتاریخ تا دوران معاصر در ۷ گذر و ۱۸ اتاق این موزه نگهداری می‌شود. در این موزه آثاری از دوران پارینه‌سنگی و نوسنگی شامل ابزار اولیه، ابزارآلات سنگی و فلزی، تزئینات اولیه، سفالینه‌ها، مسکوکات، یک کلکسیون بی‌نظیر و ارزشمند از آثار لاکی، رزم افزارها و جنگ‌افزارهای تاریخی به نمایش درآمده است.

اما این تمام آن چیزی نیست که در موزه ملی هنرهای اصفهان خواهید دید این موزه میزبان آثار شاخص هنرمندان اصفهانی از میرزا آقا امامی، میرزا باباجان و مصورالملکی تا هنرمندان معاصر ازجمله استاد فرشچیان، ناهاپتیان، آثار قلمزنی، خاتم، میناکاری و سبک‌های مختلف نقاشی از هنرمندان اصفهانی است. آثار گردآوری‌شده در این موزه که پیش‌ازاین در خزانه مؤسسه موزه‌های بنیاد نگهداری می‌شده‌، غیرقابل قیمت‌گذاری و بسیار ارزشمند هستند که طی فرایندی پنج‌ماهه در موزه‌ ملی هنرهای اصفهان به نمایش درآمده است. فرصت نوروز را برای تماشای بی‌نظیرترین موزه ایران در اصفهان از دست ندهید. موزه ملی هنرهای اصفهان از ساعت 9 صبح تا 17 در خیابان عباس‌آباد، جنب کوچه مسرور از علاقه‌مندان به هنر و تاریخ میزبانی می‌کند

2. گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو

موزه ملی هنرهای اصفهان تنها موزه جدید التاسیس اصفهان نیست بلکه یک سالی است چشم محله جلفای نو اصفهان به موزه‌ای بی‌نظیر و ویژه روشن‌شده است. موزه‌ای تحت عنوان گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو که همان‌طور که از نامش پیداست با موزه‌ای خاص و گوش‌نواز روبه‌رو هستید. گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو نوعی موزه موسیقی است که شامل موسیقی در کلیسای ارمنی، موسیقی در زندگی، تأثیر موسیقی در آداب، رسوم و سنت‌ها، مکتب عاشوق های جلفا، سازهای کوبه‌ای در مراسم کلیسا است که مردم از نزدیک می‌توانند آن را ببینند، لمس کنند و حتی به صدا دربیاورند که این موضوع به نوع خود در اصفهان یا ایران منحصربه‌فرد است. هر بخش از موزه تبلت خاص خود را دارد که افراد می‌توانند با هندزفری شخصی یا موجود در موزه صدای سازهای مختلف و آهنگ‌های معروف مرتبط را در این زمینه بشنوند.

طبقه اول این گنجینه، دارای اتاق‌ها و غرفه‌هایی است که مخاطب را با پیشینه اجرای موسیقی در جلفای نو، روش نت‌نویسی قدیمی در مراسم کلیسای ارمنی، معرفی و نقش ضرب‌آهنگ کلیسایی، ادوات کوبه‌ای در کلیسای ارمنی و «شاراکان» به‌عنوان بخش مهمی از آواز کلیسای ارمنی، نقشه مصور نوازندگان و سازها در ارمنستان و جلفای نو، تصاویری از سنگ‌قبر سازندگان و مرمت گران ساز و عاشوق های ارمنی در قبرستان ارمنیان جلفای نو، نمونه‌هایی از خاز و خاز نویسی، طنین‌های کلیسایی، شکل‌گیری موسیقی مذهبی در جلفای نو، هنر عاشوقی، مکتب عاشوق های جلفای نو و آیین اعطای لقب عاشوقی، روایت معجزه صومعه کاراپت مقدس، بهترین ساز سازان جلفای نو، پیوند معماری و موسیقی، رقص-آواز فولکلور و گروه‌های موسیقی آشنا می‌کند.

در طبقه دوم گنجینه موسیقی ارمنیان جلفای نو سالن اجرا، کتابخانه صوتی، اتاق آموزش، کارگاه ساز سازی و اتاق معرفی مشاهیر موسیقی ارمنی ایران و جهان قرار دارد و علاوه بر این، مجموعه دارای بخش‌های جانبی مانند فروشگاه صنایع‌دستی و آلات موسیقی و کافی‌شاپ نیز هست.

این موزه یکی از جذاب‌ترین موزه‌های اصفهان است که نمونه آن نیز در ایران وجود ندارد. این گنجینه بی‌بدیل از ساعت 9 صبح تا 13 و از 14:30 تا 17:30 در خیابان حکیم نظامی، محله سنگتراشها، پلاک 57 پذیرای شیفتگان موسیقی و هنر است.

3. حمام شاهزاده‌ها

سومین پیشنهاد این فهرست بازدید از یکی از حمام‌های تاریخی زیبا و کم‌نظیری است که به‌تازگی مرمت‌شده و قرار است در ایام نوروز پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ باشد. حمام شاهزاده‌ها یکی از چندین و چند حمام موزه تاریخی اصفهان است که باید به تماشای آنها نشست؛ حمام شاهزاده‌ها یکی از 12 حمام تاریخی و زیبای اصفهان است که در دوره طلایی تاریخ اصفهان یعنی دوران صفوی ساخته‌شده است. بانی ساخت این حمام یکی از شاهزادگان صفوی به نام شهربانو بیگم، دختر شاه سلطان حسین بوده که این حمام را برای یک مدرسه وقف کرد. حمام شاهزاده‌ها در بازار تاریخی اصفهان قرار دارد و بر سردر آن نقش و نگار دو فرشته تاجدار به بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گوید. به راهرو حمام که وارد شوید تزئینات خیره‌کننده کاشی‌کاری آن دوران را خواهید دید. سربینه، پیچ خاصی بوده که ورودی را از بقیه قسمت‌ها جدا می‌کرده و افراد داخل حمام همدیگر را آنجا ملاقات می‌کردند. سربینه حمام شاهزاده‌ها با کاشی‌های فیروزه‌ای، سبز و سفید، حوضی هشت‌ضلعی و گنبدی که تزئینات سربندی دارد، نقش و نگارهای انسان و همچنین آجر تزئین شده است. حمام شاهزاده‌ها مرمت‌شده و در طول سال میزبان نمایشگاه‌ها و نشست‌های فرهنگی بوده که در ایام نوروز در خیابان مسجد حکیم، کوچه شاهزاده‌ها، نبش بازارچه نوی شرقی چشم‌انتظار گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ است.

4. حمام دردشت

حمام‌های تاریخی بخش مهمی از تاریخ و فرهنگ اصفهان هستند شاید مشهورترین حمام تاریخی در اصفهان حمام علی‌قلی آقا باشد که زیبایی بی‌نظیر آن چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند؛ اما حمام‌های دیگر اصفهان نیز از زیبایی و معماری چیزی کم ندارند. حمام دردشت چهارمین پیشنهاد برای ایام نوروز است این حمام در جنوب خیابان ابن‌سینا فعلی و در شمال میدان کهنه اصفهان قرار دارد. این حمام که در یکی از محله‌های بسیار قدیمی اصفهان در خیابان ابن‌سینا و در میان بازارچه‌ای قرار دارد که به نام حمام شناخته می‌شود، البته شاید هم اسم گرمابه را از نام بازارچه دردشتی گرفته و بر این بنا نهاده‌اند. محلیان به این حمام، آقا مومن نیز می‌گویند چراکه در زمان شاه‌عباس و شاه صفی صفوی، درست 500 سال قبل این حمام توسط شخصی به نام آقامومن بنا شد که از معماری متفاوتی نیز برخوردار است، از راهروهای تو در تو تا حوضچه‌های کوچک و بزرگ برای استحمام مردم آن زمان که هرکدام زیبایی منحصر بفرد خود را دارد.

حمام دردشت بااینکه نسبت به دیگر حمام‌های شهر اصفهان از بخش‌های کمتر و فضای کوچک‌تری برخوردار است اما دارا بودن بامی بسیار زیبا و کاشی‌کاری‌های زرد و لاجوردی‌رنگش در کنار رنگ فیروزه‌ای حوض‌ها و دیوارهای سفیدش به آن جذابیت دیگری بخشیده است. این حمام می‌تواند بهانه‌ای برای بازدید گردشگران از یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان یعنی محله دردشت نیز باشد.

5. موزه گالری و اتاق ساعت قیصریه

میدان نقش‌جهان سراسر حیرت و زیبایی است و قطعا یکی از اولین مقاصد گردشگران و مسافران در اصفهان است. زیبایی این میدان در بهار قابل وصف نیست به همین دلیل نیازی به پیشنهاد ندارد که هر ایرانی باید این میدان را یک‌بار هم شده از نزدیک تماشا کند؛ اما در میدان نقش‌جهان در کنار عالی‌قاپویی که این روزها بدون داربست شکوه و زیبایی پیداکرده، مساجد شیخ لطف‌الله و جامع عباسی و هم‌چنین بازار قدیمی و منحصربه‌فردش میزبان مکانی زیبا و زیباترین چشم‌انداز ایران به نام مجموعه سردر قیصریه نیز هست. پیش از آنکه وارد بازار قیصریه شوید پله‌های ورودی سردر قیصریه اصفهان به چشمتان می‌آید. سردر قیصریه اصفهان شامل موزه، کافه گالری، اتاق ساعت و فروشگاه صنایع‌دستی و هنری است. سردر قیصریه در زمان صفویان محلی بوده که از مهمان‌های دربار قبل از دیدار با شاه پذیرایی می‌شده است هم‌چنین گفته‌شده شیخ بهایی در همین مکان بر روی ساخت میدان نقش‌جهان نظارت می‌کرده است. عمارت تاریخی قیصریه یکی از زیباترین چشم‌اندازها به میدان نقش‌جهان را دارد و می‌توان آن را زیباترین چشم‌انداز اصفهان نیز نامید. با ورود به این مجموعه می‌توانید از اتاق ساعت (با چشم‌اندازی بی‌نظیر به میدان نقش‌جهان)، شاه‌نشین، موزه گالری آثار فاخر هنری معاصر، فروشگاه آرت شاپ و صنایع‌دستی و هم‌چنین کافی‌شاپی با چشم‌انداز به میدان نقش‌جهان بهره ببرید. بی‌شک عمارت تاریخی قیصریه کامل‌ترین و زیباترین بخش از میدان نقش‌جهان است که به دست بخش خصوصی اداره می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست

نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد