hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > رشد ۶ درصدی بارندگی‌های استان مرکزی/سرریز سدها بعید است

رشد ۶ درصدی بارندگی‌های استان مرکزی/سرریز سدها بعید است

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی از رشد ۶ درصدی میزان بارش‌ها در این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

عزت‌اله آمری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۱۴۰۰ ) تاکنون ۱۷۰ میلیمتر بارندگی بطور میانگین در استان به ثبت رسیده است که این میزان بازندگی نسبت به دوره درازمدت تقریبا برابر است و نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: میزان بارش‌های صورت گرفته در مناطق غرب استان نظیر خنداب و کمیجان و همچنین مناطقی از جنوب شرقی استان مانند خمین، دلیجان و محلات نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۲۰ درصد کاهش دارد.

او افزود: بارش‌های صورت گرفته در سال‌جاری آبی موجب جاری شدن آب در رودخانه‌ها و آبگیری نسبی مخازن سدهای استان شده است و حجم آب در سدکمال صالح تاکنون به حدود ۵۵ میلیون مترمکعب رسیده است که بیش از نیمی از ظرفیت آن را تشکیل می‌دهد.

آمری با اشاره به اینکه حجم سد الغدیر ساوه نیز ۲۷۷ میلیون متر مکعب است، افزود: از ابتدای آبگیری سدالغدیر در سال‌جاری آبی تاکنون حجم آب ذخیره شده در دریاچه این سد نیز از ۱۱۰ میلیون متر مکعب فراتر رفته است و تاکنون سیلاب چشمگیری وارد این سد نشده و دبی ورودی به آن با وجود این میزان بارش افزایش چندانی نداشته است که امیدواریم سیلاب‌های بهاره بتواند حجم آب مخزن سد الغدیر را افزایش دهد.

او گفت: بارندگی‌های سال آبی جاری گرچه منجر به سیلابی شدن رودخانه‌ها نشد، اما موجب تغذیه آب‌های زیرزمینی شده و جریان پایه‌ای رودخانه راه افتاد و امیدواریم بارندگی‌های مرحله بعدی دبی ورودی به سدها را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: تداوم بارندگی‌هایی که خوشبختانه روند قابل قبولی از ابتدای سال آبی جاری داشته است منجر به بهبود سفره‌های آب‌های زیرزمینی خواهد شد. با وجود این میزان بارندگی و حتی پوشش برف زمستان که نسبت به گذشته و درازمدت افزایش داشته است، جریان سیلابی چشمگیری در استان شکل نگرفت که بخواهد با روان شدن در رودخانه‌ها و سرازیر شدن به سمت سدهای استان دبی ورودی به سدها را افزایش دهد.

این مسئول در آب منطقه‌ای مرکزی افزود: با این میزان بارش، سرریز شدن سدهای استان به ویژه سد کمال صالح شازند و الغدیر ساوه دور از انتظار است و تکمیل تراز آبی، به دلیل عدم سیلابی شدن بارش ها، بعید است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد