hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سوز خسارت ۳۵۰ میلیاردی سرما بر تن باغات ساوه

سوز خسارت ۳۵۰ میلیاردی سرما بر تن باغات ساوه

ایسنا/مرکزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ساوه با اشاره به وقوع سرمای روزهای اخیر گفت: برآورد اولیه نشان از بروز خسارت ۳۵۰ میلیارد تومان به باغات و بخشی از مزارع این شهرستان دارد.

حسن شریفی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به کاهش محسوس دمای هوا طی روزهای اخیر در شهرستان ساوه اظهار کرد: این سرمازدگی در پی افت شدید دما از ۲۶ لغایت ۲۸ اسفندماه سال جاری بوقوع پیوست که در شهر غرق آباد دمای هوا به منفی چهار درجه و در دشت مرکزی ساوه به منفی دو درجه کاهش یافت.

وی بیان کرد: در پی کاهش قابل ملاحظه دمای هوا و یخبندان صورت گرفته، از مجموع افزون بر هزار هکتار از باغات بادام شهرستان ساوه ۹۰۰ هکتار آن که اغلب در شهرهای غرق آباد و نوبران قرار دارد، به میزان ۶۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیدند.

وی افزود: از مجموع ۸۰۰ هکتار باغات زردآلوی این شهرستان ۶۰۰ هکتار آن بین ۵۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیده و شکوفه‌های میوه از بین رفته است. همچنین از مجموع ۶۰۰ هکتار محصول گوجه سبز به ۴۰۰ هکتار بین ۲۰ الی ۱۰۰ درصد و از ۱۰ هزار هکتار باغات انار نیز حدود ۳۰۰ هکتار آن تقریبا ۳۰ درصد خسارت وارد شده است.

شریفی در خصوص حمله سرما به مزارع شهرستان ساوه نیز گفت: سرمای اخیر به ۳۰ هکتار از ۲۶۰ هکتار اراضی کلزای این شهرستان تا ۳۵ درصد خسارت وارد کرده است.

وی گفت: میزان دقیق خسارت وارده متاثر از سرمازدگی به باغات و بخشی از مزارع کلزا از نظر وسعت و ارزش ریالی به صورت تفکیک هر محصول خسارت دیده پس از جمع بندی نهایی اعلام خواهد شد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه با اشاره به اینکه خوشبختانه باغات پسته و بخش اعظمی از باغات انار ساوه از سرمای روزهای پایانی سال جاری در امان مانده‌اند، گفت: تولیدکنندگان انار و پسته در شهرستان باید مراقب وقوع جبهه هوای سرد احتمالی در فصل بهار باشند.

وی افزود: باغداران خسارت دیده که اقدام به بیمه محصولات خود کرده‌اند با معرفی به بیمه از خدمات حمایتی برای پرداخت خسارت وارده بهره‌مند خواهند شد و افرادی که بیمه نکرده‌اند فرصتی برای بیمه محصولات ندارند و زمان آن به اتمام رسیده است.

شریفی تصریح کرد: محصول باغاتی که در روزهای اخیر بر اثر سرمازدگی از بین رفته اند امکان باردهی و شکوفه دادن مجدد نداشته و باید کشاورزان منتظر باشند تا سال آینده درخت مجددا به بار بنشیند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد