hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > تنها شاعر بزرگ معاصر که از نیما تاثیر نپذیرفت

تنها شاعر بزرگ معاصر که از نیما تاثیر نپذیرفت

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: به گفته قادر طراوت‌پور پروین اعتصامی از نظر اندیشه‌های اجتماعی تحت تاثیر علامه دهخدا قرار دارد.

قادرطراوت پور می‌گوید: پروین اعتصامی در واقع بانوی شعر فارسی و یکی از پیروان جدی شعر ناصرخسرو است. عمده اشعار پروین اعتصامی ادبیات تعلیمی است. زبان ساده، سخته و سنجیده‌ای دارد. روانی، زیبایی و سادگی شعرش باعث شده تمام اقشار مختلف جامعه مخاطب شعرش باشند. به مناظره توجه ویژه‌ای می‌کند. این دسته از آثارش هم به لحاظ کیفیت هم کمیت آثار قابل قبولی است. از قدرت کلامی و چیره دستی در زمینه سخنوری چیزی کم ندارد.

پروین اعتصامی در سنت ادبی ریشه دارد. به هیچ وجه به پیشنهادهای شعر نیمایی روی خوش نشان نمی‌دهد. تنها شاعری است که در میان بزرگان پس از نیما از این شاعر تاثیر نپذیرفت. در شعرش ترکیبی از سبک خراسانی و عراقی وجود دارد. از خیال در شعرش به میزان ناچیزی استفاده کرده است. مستقیم گویی یکی از دلایل خاص بودن پروین اعتصامی است.

شاعر گفت که هنر سخنوری پروین اعتصامی بالاتر از هنر شاعری اش است. به همین دلیل هرحرفی زده با استقبال طبقات مختلف جامعه مواجه شده است. پروین اعتصامی در روزگار محدودیت اجتماعی زنان زندگی می‌کرد در آن دوران ثابت می‌کند زنان ایرانی هیچ چیزی از مردان ایرانی و دیگر زنان جهان کم ندارند. از حدیث نفس در آثارش سخن نمی‌گوید. سخنی است درباره اینکه به دلیل سرودن شعری علیه رضاخان ترور شد از این رو می‌توان وی را از شهیدان وطن دانست.

پروین اعتصامی در ۲۹ سالگی دیوان منتشر کرد. از این رو جزء نوابع روزگارش محسوب می‌شود. هیچ شاعری دیوانی به خوبی اثر پروین اعتصامی در ۲۹ سالکی منتشرنکرد. این مسئله مقدمه ظهور شعر زنان شد. اگر پروین اعتصامی در شعر ظهور نمی‌کرد سیمین دانشور و فروغ فرخزاد به درجه درخشانی‌اش نمی‌رسیدند. از این جهت وی راه را برای زنان شاعر و نویسنده باز کرد. این اتفاق در دهه چهل روی داد. شعر زنان پس از ظهور فروغ فرخزاد به سمت شعر زنانه رفت. در شعر زنان امروز آثاری مانند اشعار پروین اعتصامی کمتر دیده می‌شود و به سمت شعر زنانه و آزادی اجتماعی رفتند از این منظر دغدغه شعر تعلیمی، عرفانی، اخلاقی و حکمی در شعر امروز کمتر دیده می‌شود.

طراوت پور می‌گوید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با ظهور شاعرانی، چون سپیده کاشانی و دیگر بانوان شاعر شعر زنان پابه پای شعر مردان برای دفاع از سنت‌ها و انقلاب اسلامی به میدان آمد، اما جریان غالب در شعر پس از فروغ فرخزاد حدیث نفس است و به شدت تحت تاثیر این شاعر قرار گرفتند. البته نمی‌توان به این سادگی از کنار سیمین بهبهانی رد شد و وی را نادیده انگاشت. این شاعر هم در سنت ریشه دارد هم متاثر از پیشنهادهای نیما در شعر است.

۵۸۵۸

منبع: khabaronline-1613833

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد