hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > ویتامینی که کمبود آن، به افزایش خطر زوال عقل و مرگ منجر می‌شود

ویتامینی که کمبود آن، به افزایش خطر زوال عقل و مرگ منجر می‌شود

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کاهش سطح "ویتامین B۹" در خون می‌تواند عامل افزایش زوال عقل و مرگ و میر افراد مسن باشد.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا و به نقل از سایتک‌یلی، کاهش سطح "فولات"(Folate) یا "ویتامین B۹" در خون ممکن است با افزایش خطر زوال عقل و مرگ ناشی از هر دلیلی در افراد مسن مرتبط باشد.

به گفته پژوهشگران، سطح فولات خون باید به صورت منظم کنترل شود و کمبود آن در سنین بالاتر اصلاح گردد؛ به‌ ویژه با توجه به این که سطح فولات خون با افزایش سن کاهش می‌یابد و به گفته پژوهشگران، از هر پنج شخص مسن یک نفر به کمبود فولات مبتلا می‌شود.

شواهدی که تا به امروز به دست آمده‌اند، نشان می‌دهند که کمبود فولات، بر شناخت و سیگنال‌های عصبی مغز تأثیر می‌گذارد و می‌تواند یک عامل خطر احتمالی برای زوال عقل در آینده باشد. معدود پژوهش‌هایی که به این موضوع پرداخته‌اند، تعداد کمی از شرکت‌کنندگان را شامل می‌شوند و نتایج متفاوتی را به همراه داشته‌اند.

به دلیل مدت زمانی که طول می‌کشد تا زوال عقل ظاهر شود، ردیابی علت دشوار است زیرا کمبود فولات می‌تواند نتیجه زوال عقل پیش‌بالینی باشد نه علت آن. بنابراین پژوهشگران می‌خواستند ببینند که آیا کمبود فولات در سرم خون ممکن است با خطرات زوال عقل و مرگ به هر علتی در یک نمونه بزرگ از افراد مسن مرتبط باشد یا خیر.

آنها از سوابق پزشکی ۲۷ هزار و ۱۸۸ نفر استفاده کردند که همه آنها بین ۶۰ تا ۷۵ سال داشتند و حداقل تا ۱۰ سال پیش از آغاز بررسی فولات خون در سال ۲۰۱۳، به زوال عقل مبتلا نبودند. سوابق شرکت‌کنندگان برای تشخیص زوال عقل یا مرگ، تا پایان سال ۲۰۱۷ بررسی شد.

حدود ۳۴۱۸ از شرکت‌کنندگان، کمبود فولات داشتند که به عنوان سطح زیر ۴.۴ نانوگرم در میلی‌لیتر تعریف می‌شود. کمبود فولات با افزایش قابل توجه خطر زوال عقل و مرگ به هر دلیلی مرتبط بود.

در میان افراد مبتلا به کمبود فولات، میزان زوال عقل تقریبا ۳.۵ درصد و مرگ و میر به هر دلیلی، کمتر از هشت درصد بود. در میان افرادی که کمبود فولات نداشتند، میزان زوال عقل کمی بیش از سه درصد و مرگ ناشی از هر دلیلی تقریبا چهار درصد بود.

پس از در نظر گرفتن عوامل بالقوه تأثیرگذار از جمله دیابت، افسردگی، زوال شناختی، کمبود ویتامین B۱۲، سیگار کشیدن و استفاده از مکمل‌های اسید فولیک، کمبود فولات با ۶۸ درصد تشخیص بیشتر ابتلا به زوال عقل همراه شد و احتمال مرگ به هر دلیلی تقریبا سه برابر بیشتر بود.

در هر حال، این یک بررسی مشاهده‌ای است و به همین دلیل نمی‌تواند علت را مشخص کند اما این احتمال وجود دارد که کمبود فولات، بر سطح "هوموسیستئین" (Homocysteine) اثر بگذارد و خطر زوال عقل، به خطر انداختن ترمیم DNA نورون‌ها و آسیب‌پذیر کردن آنها در برابر آسیب اکسیداتیو را به همراه داشته باشد که به نوبه خود ممکن است پیری و آسیب رسیدن به سلول‌های مغز را سرعت ببخشد.

پژوهشگران نتیجه گرفتند که غلظت فولات در سرم خون ممکن است به عنوان یک نشانگر زیستی برای اصلاح خطر زوال عقل و مرگ و میر در سنین بالا عمل کند. آنها خاطرنشان کردند که افراد مسن باید به صورت منظم از نظر کمبود فولات بررسی شوند.

این پژوهش، در مجله "Evidence Based Mental Health" به چاپ رسید.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد