hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بهسازی معابر شهر کرج در انتظار مدیریت شهری

بهسازی معابر شهر کرج در انتظار مدیریت شهری

زهرا تقی پور - کارشناش ارشد مرمت بناها و بافت های تاریخی| مناسب‌سازی فضاهای شهری به شکل ایمن و مناسب برای تردد شهروندان یکی از مهم‌ترین اصول شهرسازی می‌باشد، که باید در صدر برنامه‌های مدیریت شهری قرار بگیرد. فضاهای شهری، فضاهایی برای استفاده تمامی اقشار جامعه می‌باشند و همگان حق استفاده مساوی و برابر را از امکانات شهری دارند. در این میان معلولان و افراد با شرایط جسمانی خاص نیز به‌عنوان بخشی از افراد جامعه مانند سایر افراد نیازمند دسترسی و استفاده از امکانات و خدمات عمومی هستند. این در حالی است که معابر و پیاده‌روهای کلان‌شهر کرج حال و روز خوبی ندارد و حتی برای تردد افراد سالم مشکلات بسیاری را به همراه دارد چه رسد برای افراد معلول جسمی و حرکتی.

 

عدم وجود آسفالت مناسب در معابر سطح شهر

اگر بخواهیم به مشکلات معابر سطح شهر کرج اشاره کنیم، اولین مسئله‌ای که خیلی به چشم می‌آید فرسودگی آسفالت معابر می‌باشد که در بسیاری از محلات و محورهای سطح شهر مشاهده می‌شود. در مواقع بارندگی معابری که قسمت‌هایی از آسفالت سطح رویه آن‌ها کنده شده است به چاله‌های آب تبدیل شده است و با رد شدن ماشین‌ها از روی آن‌ها آب به روی شهروندان پاشیده می‌شود. وجود چاله‌ها و سطوح ناهموار موجود در پیاده‌روها و سطح خیابان ها بعضا باعث زمین خوردن عابران پیاده، معلولان و نابینایان و همین طور صدمه و آسیب به خودروها هنگام افتادن در این حفره‌ها می‌شود. 

 

کلکتور جمع‌آوری آب‌های سطحی از زیرساخت‌های مهم شهری است

یکی دیگر از معضلاتی که در سطح شهر و معابر کرج هنگام وقوع بارندگی‌ها به وجود می‌آید، آب گرفتگی‌ها و سیلاب‌ها در معابر می‌باشد که باعث مشکلات بیشماری از قبیل ترافیک سطح شهر و عدم تردد روان  عابرین می‌شود. هنگامی که میزان آب جمع شده در سطح معابر به علت بالاآمدگی سطح آب مشکلات بیشماری را برای خودروها و افراد سالم به وجود می‌آورد، تصور این که افراد معلول با صندلی چرخدار چطور می‌خواهند در این شرایط از سطح معابر عبور کنند تاسف بار می‌باشد. در این خصوص رئیس کمیسیون و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر کرج بر لزوم تکمیل زیرساخت‌های شهری تاکید کرد و گفت: کلکتور جمع‌آوری آب‌های سطحی یکی از زیرساخت‌های شهری است که باید به آن توجه ویژه شود. مسعود محمدی در سی‌ونهمین جلسه کمیسیون تلفیق شورا شهر کرج در بررسی بودجه ۱۴۰۱ معاونت فنی و عمرانی شهرداری کرج اظهار داشت: وقوع سیلاب‌ها و آبگرفتگی‌ها در پس بارندگی‌ها همواره از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات شهر کرج محسوب شده که علاج این واقعه طبیعی در احداث شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی موسوم به کلکتور است. ایشان تصریح کرد: در چند سال گذشته طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی بر اساس نیاز شهر کرج تهیه و اولویت‌بندی شده است و قسمتی از آن نیز اجرا و یا در حال اجرا است. به گفته رئیس کمیسیون و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی شهر، تصویب و تاکید بودجه برای پروژه‌های فوق‌الذکر سر آغازی بر تکمیل ساماندهی رواناب و سیلاب‌ها در مناطق مختلف کلانشهر کرج می‌باشد.

 

ضرورت طراحی ایمنی معابر در شهر برای عابران پیاده

موضوع ايمني عابر پياده در راه‌ها به دليل اهميت زياد مسئله، بايد مورد توجه كافي قرار گيرد؛ زيرا عابران پياده در مقايسه با وسايل نقليه موتوري داراي آسيب‌پذيري بيشتري هستند؛ به اين معني كه تصادف يك وسيله نقليه با عابران پياده تقريبا به طور اجتناب‌ناپذيري منجر به جرح يا مرگ عابران پياده مي‌شود. 

در طراحي تسهيلات عابرين پياده بايد به اين نکته توجه نمود به‌طور مثال مسيرهاي پياده‌روي بايد قابل استفاده براي کليه افراد باشد. در صورتي که در پياده‌رو پله موجود است در کنار آن رمپي با شيب مناسب براي عبور افراد معلول موجود باشد. همچنين کف‌سازي پياده‌رو به صورتي انجام گيرد که افراد نابينا نيز قابليت استفاده از پياده‌رو را داشته باشند (به ويژه در مناطق مرکزي شهرها). در کنار ايستگاه‌هاي حمل و نقل عمومي پل‌هاي ارتباطي موجود باشد تا عابران پياده بتوانند از پياده‌رو به ايستگاه‌هاي حمل و نقل عمومي دسترسي يابند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر کرج، با در نظر گرفتن آمار ارائه شده از سوی پلیس راهور کشور می‌گوید: طبق آمار، عابران پیاده ۷۰ درصد قربانیان تصادفات در کرج را تشکیل می‌دهند و متاسفانه از این حیث البرز در جایگاه نخست کشور قرار دارد. مسعود محمدی، با اشاره به ثبت استان البرز به عنوان دارنده بالاترین میزان تلفات منجر به فوت عابران پیاده در تصادفات کشور، احصا و بازنگری نقاط حادثه‌خیز شهر و طراحی ایمنی معابر را ضرورتی اساسی ارزیابی کرد.

محمدی، راه و وضعیت هندسی و فنی آن را به عنوان یکی از ارکان تردد نام برد که نقش مهمی در وقوع تصادفات دارند. این مسئول بر ضرورت ارائه طرح‌های کوتاه مدت و بلندمدت برای گذر از این بحران تاکید کرد و ساماندهی علائم و تابلوهای هشدار دهنده، نصب چراغ‌های چشمک زن، آرام سازی معابر پر خطر، نصب حفاظ، خط‌کشی و نشانه‌سازی را از اقداماتی دانست که با توجه به وضعیت موجود باید بر اساس مطالعات صورت گرفته اولویت‌بندی و در نقاط حادثه‌خیز اجرا شود. عضو شورای شهر کرج، خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی برای استفاده شهروندان از پل‌های عابر پیاده و توجه به خطوط گذرگاهی نیز از مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 

رفع مشکلات خدماتی شهر کرج نیازمند فعالیت شبانه‌روزی

شهرداری به عنوان نهادی که وظیفه مستقیم نسبت به بهسازی محیط شهری و مناسب سازی معابر برای حضور مردم در سطح شهر را دارد، موظف است به اصلاح شرایط و مشکلات موجود در این حوزه بپردازد و کرج را مهیای زندگی تمام افراد جامعه کند. قطعا تحقق این امر مستلزم تعهد مسئولان و همکاران بین بخشی است. آنچه که مورد بحث می باشد اینست که خروجی کار مدیریت شهری کرج مطلوب نیست و باید با مدیریت بیشتر و استفاده مناسب از نیروی انسانی و امکانات مشکلات معابر کلان‌شهر کرج برطرف شود. رفع مشکلات خدماتی شهر کرج نیازمند فعالیت شبانه‌روزی مجموعه شهرداری بوده و باید سطح خدمات را ارتقا داده شود.

 

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد