hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > سرنوشت بازار فولاد را به کشورهای CIS گره نزنید

سرنوشت بازار فولاد را به کشورهای CIS گره نزنید

دبیر انجمن نورد کاران فولادی ایران خواستار حذف مبنا قرار گرفتن قیمت فولاد کشورهای CIS در بورس کالا و تعیین قیمت پایه بر مبنای قیمت تمام شدهِ فولاد در داخل، لحاظ هزینه‌ها در پایین دست زنجیره فولاد، متعادل شدن حاشیه سود در زنجیره فولاد و اخذ یارانه انرژی پرداختی دولت از صادرکنندگان شد.

اباذر براری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اشاره به التهاب‌های هفته اخیر بورس کالا و رشد قیمت فولاد در بازارهای داخلی اظهار کرد: خوشبختانه تولید فولاد خام در کشور بیش از میزان نیاز داخل بوده و با افزایش میزان عرضه در بورس کالا،   علاوه‌ بر اینکه واحدهای نوردی کشور می‌توانند با ظرفیت بیشتر اقدام به تولید کنند، هزینه‌های تولید نیز کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه با توجه به شرایطی که در منطقه وجود دارد، از ظرفیت صادراتی جدید نیز می‌توان بهترین استفاده را کرد.

دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران تاکید کرد: در حال حاضر صادرات مواد خام جذابیت بیشتری دارد؛ چرا که از یک سو شمش فولاد را با قیمت‌های پایین‌تر از جهانی صادر می‌کنند و از سوی دیگر نسبت به محصولات فولادی در بازارهای جهانی با قیمت‌های بیشتری فروخته می‌شود. البته بالا بودن سطح قیمت مواداولیه نسبت به محصولات فولادی، ناشی از روش‌های فروش متفاوت است. فروش مواداولیه صادراتی با لحاظ هزینه حمل‌ و تحویل بر روی عرشه کشتی است. میزان یارانه‌ای که دولت به این بخش اختصاص می‌دهد نیز بی‌تاثیر نیست.

وی افزود: بر این اساس برای متعادل شدن روند صادرات پیشنهاد می‌شود در زمان صادرات زنجیره فولاد یا سایر صنایع انرژی‌بر نظیر مس و آلومینیوم، دولت میزان یارانه مختص هر بخش را از همان بخش اخذ کنند؛ بدین ترتیب دیگر دولت متهم به پرداخت یارانه به کشورهای همسایه نیز نخواهد بود؛ چرا که در حال حاضر واحدهایی که میزان یارانه بیشتری دریافت می‌کنند، قدرت چانه‌زنی بیشتری در بازارهای جهانی دارند و اجازه صادرات به سمت ارزش افزوده بیشتر را نمی‌دهند.

توزیع حاشیه سود و ایجاد توازن و تعادل در زنجیره فولاد

برابری ضمن ابراز امیدواری نسبت به حمایت دولت در تحقق این امر مهم، تصریح کرد: در بازارهای جهانی مواداولیه همیشه طرفدار بیشتری داشته و اغلب کشورهای دارای تکنولوژی تولید در پایین دست، سعی دارند تا در وهله اول بازار داخلی را متنفع کرده و سپس مازاد را راهی بازارهای صادراتی کنند. در ایران نیز با توجه به ظرفیت واحدهای نوردی که در کشور ایجاد شده، امید آن می‌رود تا با عرضه شمش فولاد در بورس کالا، در صورت عدم تقاضای بازار داخلی این ماده اولیه صادر شود تا واحدهای پایین دستی نیز بتوانند از این موقعیت صادرات بهره‌مند شوند و تمرکز صادرات به سمت ارزش افزوده بیشتر حرکت داشته باشد.

دبیر انجمن نورد کاران فولادی ایران ادامه داد: با توجه به نگاه وزیر صمت به صنعت فولاد، از گران‌فروشی در این حوزه ممانعت به عمل آمده است. همچنین با توجه به تحولات منطقه و اعلام روسیه مبنی بر جلوگیری از صادرات کامودیتی‌ها، فرصت بسیار مناسبی برای واحدهای تولیدکننده فولاد در پایین‌دست است که محصولات فولادی را با ارزش افزوده بیشتر صادر کنند؛ اما برای سود بردن از این موقعیت بدست آمده نقش دولت بسیار مهم است. از یک سو قیمت‌ها در بازار داخل کنترل‌ خواهند شد و التهابی همچون آنچه که در هفته گذشته به‌ وجود آمد، را شاهد نباشیم. از سوی دیگر نیز از بازارهای صادراتی بهره‌مند شویم.

فروکش کردن التهاب بازار با عرضه مواداولیه

این عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی خاطرنشان کرد: انجمن نوردکاران فولادی ضمن اعلام آمادگی برای طرح‌های حمایتی دولت در راستای کنترل قیمت‌ها پیشنهاد می‌کند که با توجه به اینکه ظرفیت تولید شمش فولاد در سال جاری از مرز حدود ۳۰ میلیون تن عبور کرده است، میزان عرضه این محصول به عنوان ماده‌ اولیه میلگرد و تیرآهن که ارتباط مستقیم با ساختمان‌سازی دارد؛ در بورس کالا افزایش یابد. طبق آمارهای بورس کالا از ابتدای امسال تا نیمه اسفند ماه، قریب به چهار میلیون تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شده که با توجه به تولید ۳۰ میلیون تنی رقم بسیار ناچیزی است.

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود تاکید کرد: دیگر موضوعی که پس از به‌وجود آمدن التهابات در منطقه CIS به اطلاع وزارت صمت رسانده و درخواست اصلاح آن را داشتیم، گره نزدن قیمت‌های داخلی به قیمت کشورهای CIS در شرایط کنونی و اصلاح قیمت‌گذاری در بورس کالا بر مبنای قیمت تمام شده در پایین دست زنجیره با حفظ تناسب حاشیه سود منطقی هستیم.

 وی افزود: انجمن نوردکاران فولادی ایران در این رابطه در نامه خود خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستار حذف مبنای قیمت‌گذاری بر مبنای CIS در شرایط پر التهاب کنونی است؛ چرا که معتقدیم تدوام این امر سبب گرانی خواهد شد. کما اینکه در معاملات هفته گذشته بورس کالا انتظار رشد قیمت باعث جهش قیمتی شده و امید آن می‌رود مسئولان با در نظر گرفتن ضرایب قیمتی که در گذشته در وزارت صمت تایید شده و با لحاظ نرخ تورم و بهره‌مندی از نظرات تشکل‌های مرتبط با زنجیره فولاد، به ضرایب منطقی رسیده و مانع رشد قیمت مواداولیه فولاد و انعکاس آن در پایین دست شوند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد