hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > مهندسی آینده تبلور آرمان‌های انقلاب اسلامی است

مهندسی آینده تبلور آرمان‌های انقلاب اسلامی است

یک پژوهشگر فلسفه سیاسی گفت: مهندسی آینده انقلاب اسلامی تبلور آرمان‌های آن است که در صورت مهندسی و ساختن آن، آینده انقلاب روشن خواهد بود.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا در ششمین نشست از هشتمین دوره کرسی‌های آزاداندیشی با عنوان “آینده پژوهی انقلاب اسلامی” در دانشگاه طلوع مهر قم، با اشاره به اینکه حوزه آینده پژوهی برای ما که به انقلاب تعلق داریم و خود را فرزند انقلاب می دانیم بسیار مهم است، بیان کرد: امروز ما آینده ۴۳ سال پیش است و آیا کسی می توانست ۴۰ سال پیش امروز را پیش بینی کند؟ کسی نمی دانست چنین اتفاقاتی می افتد چراکه ابزارهای پیش بینی نبود.

وی با تشریح اهمیت آینده پژوهی افزود: اگر از گذشته می دانستیم که قرار است در آینده دچار چنین مشکلاتی شویم راهی را پیدا می کردیم که چنین شرایط برای ما ایجاد نشود و یا از حجم و میزان آن کاسته شود و اگر امروز هم امتیازی داریم حاصل ۴۳ سال پیش بود پس باید بدانیم ۴۰ سال آینده چه اتفاقی می افتد تا برای آن برنامه ریزی کنیم.

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در آینده پژوهی ۶ سوال اساسی وجود دارد، گفت: اولین سوالی که در آینده پژوهی مطرح می باشد این است که چگونه در مورد آینده فکر کنیم و بیاندیشیم، نمی توان برای تفکر در مورد آینده دستآویز توهمات شد و خود را پیروز مطلق دانست برای نمونه در برنامه چشم انداز بیست ساله کشور طرح هایی ارائه شد که در ۲۰ سال آینده، کشور اول منطقه در زمینه های مختلف باشیم ولی این امر محقق نشد و اتفاقات و تحریم هایی که پیش آمده را در این چشم انداز ندیده بودیم .

مهاجرنیا با ابراز تاسف از اینکه ما و همه مردم از آینده غافل هستیم و به دلیل درگیری های روزمره به آینده فکر نمی کنیم، افزود: برای درست فکر کردن باید به گونه ای وضعیت موجود را برنامه ریزی کنیم تا از آینده غافل نشویم.

وی در بخشی دیگری از سخنانش، مشکلات امروز را حاصل گذشته عنوان کرد و گفت: مهمترین دلیل که باید به آینده فکر کنیم همین مشکلات امروز است. پس با برنامه ریزی درست باید کاری کنیم که در آینده دچار چنین مشکلاتی نشویم./


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد