hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تنور گلایه نانوایان بیرجندی گرم است/ دخل و خرج یکی نیست

تنور گلایه نانوایان بیرجندی گرم است/ دخل و خرج یکی نیست

برخی از نانوایان بیرجندی نسبت به افزایش هزینه‌های جانبی گلایه دارند و معتقدند قیمت نان از سال ۹۸ تغییری نکرده و با این هزینه‌ها دخل و خرج‌شان با همخوانی ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، نان به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین ماده غذایی است که جایگاه خاصی در سبد مصرفی خانواده‌ها دارد و از جمله مواد خوراکی است که در سفره هر ایرانی در هر وعده غذایی یافت می‌شود.

از روزگاران قدیم نان، قوت لایموت هر خانوار ایرانی بوده است. در سال‌های اخیر نیز به دلیل وجود تورم بالا و افزایش قیمت مواد خوراکی و تغییر نه چندان زیاد قیمت نان، مردم به ویژه خانوارهای کم درآمد بیشتر به مصرف این ماده خوراکی روی آورده و نان سهم بسزایی را در وعده‌های غذایی آنها دارد.

دولت نیز سعی کرده که در چند سال اخیر قیمت نان را ثابت نگه دارد تا حداقل بخشی از فشارهای روانی حاصل از موج گرانی را بکاهد، اما در این میان با توجه به افزایش هزینه‌های جانبی صدای نانوایان بلند شده است.



افزایش قیمت نان و یا عدم افزایش آن بحثی است که از چند ماه پیش در سطح کشور مورد توجه نانوایان قرار گرفته چرا که با افزایش هزینه‌ها نانوایان معتقد دخل و خرجمان یکی نیست.

با گشتی در سطح شهر بیرجند پای درد دل چند نفر از نانوایان نشستیم. گویا افزایش هزینه‌ها معیشت زندگیشان را تحت الشعاع قرار داده و رفاه شاغلان در این حرفه را سخت کرده است.

براساس گزارش میدانی خبرنگار ما یکی از عمده‌ترین مشکلاتی که بیشتر نانوایان در بیرجند با آن روبه‌رو هستند افزایش هزینه‌ها از یک سو، افزایش اجاره بها از سوی دیگر و ثابت ماندن قیمت نان است.

یکی از نانوایان در گفت‌وگو با خبرنگار ما بیان کرد: با وجود اینکه مردم ما پرمصرف‌ترین مردم جهان در مصرف گندم و نان هستند و نان از ضروری‌ترین نیازهای روزمره آنها به شمار می‌رود اما می‌توانم به طور قاطع بگویم که در حال حاضر صنف نانوایان در شرایط نامساعدی به سر می‌برد.

وی گفت: دولت می‌تواند با ارائه تسهیلات ارزان قیمت در راستای توسعه نانوایی‌ها و خرید دستگاه‌های با استهلاک کمتر، کاهش مالیات‌ها و دیگر روش‌ها به حمایت از نانوایان بپردازد تا در این صورت نه نیاز به افزایش قیمت نان باشد و نه سفره نانوایان کوچک‌تر شود.

این نانوای بیرجندی افزود: اینکه بخواهیم با خرج از جیب نانوا ژست مردمی بگیریم پسندیده نیست، به هر حال نانوایان نیز جزو همین مردم و اقشار متوسط جامعه هستند. 

یکی از همشهریان بیرجندی نیز با بیان اینکه در این اوضاع با وجود کرونا وقتی برای تهیه نان مجبوری مراجعه کنی علاوه بر افزایش قیمت نان با کیفیت نامناسب روبه‌رو هستیم گفت: مگر قرار نبود قیمت نان افزایش پیدا نکند، دلیل این افزایش قیمت چیست؟

اکبری افزود: مگر مردم چقدر توان و قدرت خرید دارند که هر سال باید شاهد افزایش قیمت نان در استان باشیم چرا کسی به مشکلات رسیدگی نمی‌کند؟

یکی دیگر از همشهریان بیرجندی هم با گلایه از افزایش قیمت نان گفت: گندم در استان کشت و برداشت می‌شود و هر ساله شاهد خرید تضمینی گندم از کشاورزان هستیم حال دلیل افزایش قیمت نان آن هم در بازده زمانی پایانی سال و نوروز چرا باید رقم خورد؟

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بیرجند گفت: در حال حاضر نانوایان مرتب برای افزایش سهمیه آرد تماس می‌گیرند چرا که سهمیه آرد اختصاص داده شده به نانوایان استان پایین است این در حالی است که در نانوایی‌های خراسان‌رضوی دو برابر این مقدار سهمیه دارند.

مرادی با بیان اینکه یکی از علل کم بودن سهمیه نانوایان استان خراسان‌ جنوبی واگذاری بیش از اندازه جمعیت نانوایی است، ادامه داد: سالانه دستمزد کارگر طبق قانون کار افزایش می‌یابد اما در این سال‌ها درآمد نانوایان هیچ تغییری نکرده است.

سهمیه آرد نانوایی‌ها افزایش یابد

رئیس اتحادیه نانوایان استان خراسان جنوبی ادامه داد: مسئولان به خوبی از مشکلات نانوایان آگاه هستند و بارها گلایه و پیشنهادات آنها در جلسات مختلف ارائه شده اما باید برای بهبهود این مشکلات یک تصمیم واحد در کلان کشور گرفته شود. 

مرادی افزود: نانوایی‌ها جزو مشترکین پرمصرف آب، برق و گاز محسوب می‌شوند اما دولت باید در این زمینه با اتخاذ تدابیری به یاری  بشتابد.

وی با تاکید براینکه تعدادی از نانوایی‌ها به واسطه درخواست بسیار مردم برای خرید نان بیش از سهمیه روزانه پخت کردند و در نتیجه در پایان ماه با کمبود آرد روبه‌رو شدند که این موضوع در واقع یک تخلف است که به آن رسیدگی می‌کنیم گفت: درخواست ما بر این است که نرخ نان به روزتر و هم طراز با استان‌های همسایه از جمله خراسان رضوی شود چرا که در این استان هم سهمیه آرد و هم قیمت نان از خراسان جنوبی بیشتر است.

مرادی اظهار داشت: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی سهمیه روزانه هر واحد نانوایی سنگک 6.5 کیسه آرد و نانوایی تافتون و لواش 8.5 کیسه آرد است و بعد از پخت این مقدار سهمیه، چاره‌ای جز تعطیلی نانوایی نداریم.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی ادامه داد: در شرایط فعلی پخت کمتر از 10 کیسه آرد به هیج وجه از نظر اقتصادی برای نانوا به صرفه نیست و میزان سهمیه نیز از سال 95 تغییری نکرده است.

مرادی با بیان اینکه قیمت نان از اسفند 98 به هیچ وجه گران نشده است گفت: این در حالی است که قیمت اجاره بهاء، بیمه کارگر، پول روغن و نمک و حقوق کارگر در طی این دو سال به شدت افزایش پیدا کرده و از سویی دیگر در شرایط فعلی گران کردن نان به صلاح نیست اما مگر نانوا در همین کشور و در همین شرایط گرانی گوشت و روغن و برنج و سایر مایحتاج اساسی زندگی را نمی‌چرخاند و اگر مسئولان همین قدر که بر روی گران نشدن نان حساسیت داشتند بر روی قیمت دیگر کالاها حساس بودن وضعیت بهتر بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که از ما می‌خواهند که قیمت را هیچ تغییری ندهیم باید نرخ بیمه و حقوق کارگر را نیز ثابت نگه دارند نه اینکه شرایط به سمتی برود که در شب عید شرمنده کارگرم باشیم و نتوانیم عیدی او را پرداخت کنیم.

مرادی گفت: در حال حاضر در بیرجند 247 واحد نانوایی فعال است و 60 درخواست جدید نیز برای ایجاد نانوایی وجود دارد اما با این شرایط این کار صرفه اقتصادی نداشته و نانوایی‌های زیادی به سمت تعطیلی می‌روند.

رئیس اتحادیه نانوایان خراسان جنوبی یادآور شد: استفاده بیش از حد از نمک در نانوایی‌ها نیز تخلف است و سبب پلمب می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد