hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > حرکت آرام سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه

حرکت آرام سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه

پهناورترین استان کشور به‌رغم همه ظرفیت‌هایش سالیان سال نام محرومیت را یدک کشیده است این در حالی است که سیستان و بلوچستان با در اختیار داشتن 5/11 درصد از وسعت ایران اسلامی، هم‌جواری با ۲ کشور افغانستان و پاکستان، در اختیار داشتن تنها بندر اقیانوسی کشور و هزاران مزیت دیگر می‌تواند در مسیر پیشرفت و توسعه گام بردارد. این روزها اگرچه هنوز محرومیت در اقصی نقاط این استان به چشم می‌خورد اما حرکت این استان به‌سوی توسعه آغازشده است.

۱۰۱ طرح ورزشی در سیستان و بلوچستان در دست‌ساخت است

مدیرکل ورزش و جوانان سیستان و بلوچستان به ایرنا گفت: ۱۰۱ طرح نیمه‌تمام در استان با پیشرفت فیزیکی ۵۰ تا ۷۰ درصد در دست‌ساخت است. ادهم کردزابلی افزود: از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۷۰ زمین چمن مصنوعی در سیستان و بلوچستان افتتاح‌شده که از این نظر در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده‌ایم. او با اشاره به اهمیت ورزش در روستاها گفت: در ۲ سال اخیر ۲۰۱ خانه ورزش روستایی در استان به بهره‌برداری رسید و این روند با قوت در سال آینده نیز ادامه دارد به‌طوری‌که در هفته دولت امسال ۵۰ خانه ورزش روستایی دیگر به بهره‌برداری می‌رسد. او افزود: خانه‌های ورزش روستایی باهدف کاهش آسیب‌های اجتماعی، توسعه ورزش روستایی و پر کردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در روستاها با مشارکت فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت ورزش و جوانان کشور ساخته و تجهیز می‌شوند.

جهش چشم‌گیر آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان

مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان گفت: آموزش‌وپرورش به همت معلمان و مشارکت علما و روحانیون با مراجعه خانه به خانه و شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل این تعداد از دختران بازمانده از تحصیل را جذب کلاس‌های درس کرده است. محمدرضا رخشانی افزود: با توجه به گستردگی و پراکندگی سیستان و بلوچستان و همچنین مسائل متعدد فرهنگی باید طرح‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای برای نگه داشت بازماندگان از تحصیل پیش‌بینی و اجرا شود. او با بیان اینکه افزون بر ۱۶۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل از سال ۹۲ تاکنون جذب کلاس‌های درس شده‌اند گفت: این نهاد با اجرای طرح‌های مهمی نظیر عدالت آموزشی تلاش‌های زیادی انجام داده تا مبادی بی‌سوادی در این استان بسته و دانش آموزان در کلاس درس حاضر شوند.

رخشانی ساخت افزون بر هزار مدرسه، توسعه طرح روستا مرکزی و پرداخت هزینه سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان و توسعه آموزش به کمک بخش غیردولتی در قالب خرید خدمات آموزشی باهدف تأمین نیروی انسانی متخصص را از مهم‌ترین اقدامات آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان برای انسداد مبادی بی‌سوادی عنوان کرد. مدیرکل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان همچنین جذب سرباز معلم بومی هر شهرستان برای پوشش دادن مناطق صعب‌العبور و عشایری و ایجاد معلم سرا در مناطق به‌ویژه برای اسکان نیروهای خواهر را از مهم‌ترین اقدامات اداره کل آموزش‌وپرورش سیستان و بلوچستان برای تأمین کمبود و ماندگاری نیرو برشمرد. سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان هم گفت: این استان باوجود همه اقدامات مطلوبی که برای افزایش سرانه فضای آموزشی از سوی دولت و خیران صورت گرفته همچنان به دلیل نرخ بالای موالید از کمبود فضای آموزشی رنج می‌برد. رضا سرحدی نیا افزود: متوسط رشد دانش‌آموزی در کشور ۶ دهم درصد اما در سیستان و بلوچستان چهار درصد گزارش‌شده که این امر کمبود فضاهای آموزشی را دوچندان کرده است. سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان گفت: از سال ۹۰ تاکنون هزار و ۴۰۲ مدرسه با پنج هزار و ۳۹۶ کلاس درس در این استان ساخته‌شده است که خیران ۷۶۰ مدرسه آن را ساخته‌اند. او بیان کرد: هم‌اینک نیز ۳۴۰ مدرسه با هزار و ۵۹۱ کلاس درس در سیستان و بلوچستان در دست‌ساخت است که ۱۸۳ مدرسه آن خیری است. سرحدی نیا بیان کرد: از سال ۹۶ اعتبارت تخصیصی در ردیف‌های ملی و استانی ۱۰۲ میلیارد تومان بوده است که سال گذشته این اعتبارات به ۲۱۲ میلیارد تومان یعنی ۲ برابر افزایش یافت. او با اشاره به اهمیت حذف وسایل گرمایشی غیراستاندارد در مدارس سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۱۱ هزار کلاس درس دارای وسایل گرمایشی غیراستاندارد استان تاکنون سه هزار و ۱۱۳ کلاس درس به وسایل استاندارد مجهز شده‌اند.

اکتشاف معادن سیستان و بلوچستان اولویت دولت

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان با ذخایر معدنی مانند کرومیت، مس، منگنز، سرب و روی، قلع، تنگستن و طلا و کانسارهای غیر فلزی نظیر تالک، منیزیت، گل‌سفید، فلدسپات، کائولن، سیلیس و سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه گرانیت از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است. نادر میرشکار ادامه داد: وجود بیش از ۴۰۰ هزار تن گارنت با عیار ۴۰ درصد، ۱۰ میلیون تن اندلوزیت، ۵ میلیون تن فلدسپات، ۱۳۰ هزارتن سیلیس، ۴۳ هزارتن آنتیموآن از قابلیت‌های این استان در بخش معدن است. او بیان کرد: در این راستا از ۱۸۵ هزار کیلومترمربع جستجو در پهنه‌های اکتشافی سیستان و بلوچستان ۸۵ هزار کیلومترمربع آن توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی در حال انجام است به‌طوری‌که تاکنون مواد معدنی جدید کشف‌شده است. رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اضافه کرد: از دیگر طرح‌هایی که در جهت رونق تولید و توسعه معادن در استان در حال اجراست توسعه، شناسایی و فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس است. او با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که باید محوریت توسعه سیستان و بلوچستان را صنایع معدنی قرار دهیم گفت: دولت در سال‌های اخیر اقدامات ارزشمندی را برای توسعه معادن در این استان برداشته که نوید آینده روشن در این حوزه را می‌دهد.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد