hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ارتباط بین نوآوری و شرکت‌های استارآپی، دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها تسهیل شود

ارتباط بین نوآوری و شرکت‌های استارآپی، دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها تسهیل شود

یک دکترای اقتصاد گفت: ارتباط بین نوآوری و شرکت‌های استارآپی، دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها تسهیل شود.

دکتر رضا سپهوند در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرمودند که اقتصاد کشور را از حالت سنتی به سمت اقتصاد دانش‌بنیان پیش ببریم و از خام‌فروشی جلوگیری شود و محصولات را فراوری کنیم، اظهار کرد: مسئولان اقتصادی کشور باید تدابیری بیندیشند که ارتباط بین نوآوری و شرکت‌های استارآپی، دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها را تسهیل کنند.

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور بیشتر دولتی است و ضرورت دارد شرکت‌ها هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را با دانشگاه‌ها به اشتراک بگذارند و نوآوری به صورت هم‌فکری بین متخصصان صنعت و نخبگان دانشگاهی هم‌افزایی بهتری پیدا کند، بیان کرد: در همه دنیا دانشگاه‌ها مظهر نوآوری و تاسیس شرکت‌های استارت‌آپ هستند.

این دکترای اقتصاد گفت: شرکت‌های استارت‌آپ توسط دانشجویان رشته‌های مختلف در دانشگاه‌ها تاسیس می‌شوند از طریق پارک علم و فناوری که یک مرکز انکواتور است این شرکت‌ها را در یک دو سال اول که نرخ بقای آن‌ها ممکن است به خطر بیفتد حمایت مالی و برنامه‌ای و مشاوره‌ای می‌کنند تا  رشد و در اشتغال کشور نقش‌آفرینی کنند.

ارتباط میان بنگاه‌های صنعتی قدرتمند با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری قطع است

سپهوند با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط بین صنعت به ویژه بیشتر بنگاه‌های قدرتمندی هستند که می‌توانند در بخش آرندی هزینه کنند دولتی هستند، افزود: متاسفانه ارتباط میان این بنگاه‌های صنعتی قدرتمند با دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری قطع است.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با تاکید براینکه آنچه اقتصاد ایران را زمین‌گیر کرده است کمبود شدید نوآوری است، تصریح کرد: این درحالیست که از شیوه‌های سنتی متعلق به چهل سال پیش استفاده می‌شود و هزینه‌ای در این راستا صورت نمی‌پذیرد.

پنج درصد تولید ناخالص داخلی کشورهای صنعتی صرف هزینه‌های تحقیق، توسعه و نوآوری می‌شود

وی با اشاره به اینکه مطالعه‌ای که روی اقتصادهای بزرگ دنیا نظیر چین و ایالات متحده، حدود پنج درصد تولید ناخالص داخلی صرف هزینه‌های تحقیق، توسعه و نوآوری می‌شود و این رقمی بسیار بزرگ است، بیان کرد: هزینه کردن روی تحقیق، توسعه و نوآوری  سرمایه‌ای است که هدر نمی‌رود و مجددا ارزش‌آفرینی‌می‌کند و سبب ایجاد مشاغل  و تولیدات و شیوه‌های جدید تولید و صادرات کشورهای دیگر و افزایش رقابت‌پذیری اقتصاد می‌شود.

سپهوند ادامه داد: در ایران آن کسی که سکاندار تولید، نوآوری و سکاندار سازمان‌هایی که می‌تواند این ارتباطات را تسهیل کنند، سرمایه انسانی لازم را ندارد و به شیوه سنتی کار می‌کند و این شیوه سبب شده صادرات کشور بطور متوسط هر تن ۴۰۰ دلار باشد در حالیکه میانگین صادرات کشورهای صنعتی در هر تن ۴۰۰۰ دلار است.

اقتصاد دانش‌بنیان سبب شده که ارزش تولیدات و صادرات کشورها ده برابر شود

این دکترای اقتصاد تاکید کرد: اقتصاد دانش‌بنیان سبب شده که ارزش تولیدات و صادرات کشورها ده برابر شود و چنانچه ما نیز بتوانیم در این مسیر حرکت و ارزش آفرینی کنیم موفق خواهیم شد که برای کشور خلق ثروت کرده و هم استغال را سامان دهیم.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد