hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > آشنایی با روش های تقویت حافظه دیداری

آشنایی با روش های تقویت حافظه دیداری

حافظه در زندگی افراد نقش به سزایی ایفا می کند و به مراتب می تواند کیفیت زندگی را در بگیرد. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علاوه بر اهمیت حافظه در زندگی با روش های تقویت حافظه دیداری و نکاتی کلیدی در رابطه با آن آشنا شوید.

گفتنی می باشد که به یاد آوردن چیزهایی که با چشم دیده ایم به حافظه دیداری بستگی دارد. به طور کلی با این روش می توان بسیاری از چیزهایی را که دیده یا شنیده اید در لحظه ای که می خواهید، تصور کنید. این امر به تخیل ارتباطی ندارد و می تواند وابسته به هر چیزی در افکار و اذهان شکل ببندد. تقویت حافظه دیداری بسیار حائز اهمیت است، چرا که از نکات کلیدی در رابطه با یادگیری به شمار می آید و در صورت بروز هر نوع ضعف می تواند در توانایی تحصیل و یادگیری تاثیراتی قائل گردد.

آشنایی با روش های تقویت حافظه دیداری

حافظه دیداری از اهمیت به خصوصی در زندگی برخوردار است که در ادامه به معرفی آن ها و در نهایت روش هایی برای تقویت حافظه دیداری پرداخته ایم.

حافظه دیداری چیست؟

حافظه بصری را در اصطلاحی دیگر به خاطر آوردن چیزهایی به شمار می آوند که به صورت فیزیکی دیده شده اند. به لطف حافظه بصری خود، می توان چیزها را در ذهن خود معنا سازی کرد، بدون اینکه آن ها را در مجاورت خود قرار دهیم. وقتی یک جسمی را به طور عینی را می بینیم، می توانیم آن را همان طور که هست حفظ کنیم، بدون اینکه نیازی به تخیل خود داشته باشیم. وقتی کسی می‌گوید «صندلی»، به سرعت صندلی را که قبلا دیده اید، تصویر خواهید کرد.  این نمونه ای در مورد استفاده از حافظه بصری بدون اجبار به شمار می آید.


این در حالی است که با شنیدن کلمه هیجان چه نوع تصویری به ذهن شما خطور می کند؟ هیجان یک مفهوم انتزاعی و شخصی است، بنابراین ذهن ما بر اساس یکی از خاطرات قبلی هیجان را به صورت یک تصویر بصری ایجاد می کند.

تفاوت بین حافظه دیداری کوتاه و بلند مدت

به طور کلی حافظه دیداری کوتاه مدت برای به یاد آوردن چیزهایی که در یک لحظه و به صورت آنی می بینید، بسیار تاثر گذار است. از آن می توان به شکل های متفاوتی به صورت کپی نسخه هایی از خود در صفحه های دیگر مشاهده کرد. این عبارت بدان معناست که می توانید خود را به صورت تخیلی در حین انجام کاری در لحظات بعد مشاهده کنید و در نهایت با در نظر گرفتن کلمه یا عددی به طور خیلی سریع از آن استفاده نمایید.

گفتنی می باشد که حافظه دیداری کوتاه مدت در شکل گیری راه تقویت حافظه بلند مدت بسیار تاثیر گذار است. در صورتی که بتوانید موضوعات کتفی را در ذهن به خوبی تکرار کرده و آن ها را به اشکال متعددی به زبان بیاورید، در نهایت می توانید به ثبت آن ها در حافظه بلند مدت خود بپردازید. در اصطلاحی دیگر حافظه بلند مدت را می توان اثرات به جا مانده ای از حافظه کوتاه مدت معرفی کرد. همچنین باید توجه داشته باشید که در بیشتر مواقع ما به استفاده از حافظه کوتاه مدت می پردازید اما با این موضوعی است کمتر به آن پرداخته می شود.

گفتنی می باشد که تقویت حافظه دیداری با حافظه فضایی و قابلیت آن ها در این موضوع، ارتباط مستقیمی دارد. به طور کلی حافظه فضایی در ذخیره کردن اطلاعات مربوط به مکان اجسام یا به وقوع پیوستن آن ها می پردازد. همچنین نوع توانایی شما در حافظه دیداری می تواند تاثیر به سزایی در تجسم اشیا به صورت سه بعدی در اذهان افراد داشته باشد.


علائم حافظه ضعیف

قابل به ذکر می باشد که بروز ضعف در حافظه دیداری می تواند علاوه بر کودکی در طی دوران تحصیل نیز برای افراد به وجود بیاید. همچنین این عارضه از برخی علائم و نشانه های در صورت ابتلا برخوردار می باشد که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم.

  • ایجاد ضعف در هجی‌کردن حروف
  • بروز ضعف در درک مطالب و موضوعات
  • سرعت پایین در نوشتن
  • بروز ضعف هایی در درس و مهارت های ریاضی
  • دشواری در تشخیص حروف و اعداد
  • مشکلاتی در حروف و اعداد هنگام نوشتن
  • دشواری هنگام کار با ماشین حساب
  • بروز ناتوانی در یاد آوری نام یا چهره افراد
  • تنبلی در انجام فعالیت های نوشتاری
  • خواندن با صدای بلند که در اکثر مواقع برای به یاد سپردن مطالب انجام می شود.
  • ایجاد سختی هایی در به یادآوری برخی از مسائل به مانند راه و کلمات مورد استفاده در طی روز

روش های تقویت این حافظه

همانطور که تا به کنون مطالعه کردید، حتما نسبت به اهمیت تقویت حافظه دیداری پی برده اید، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا روش های مرتبط با آن را مطالعه کنید.

  • به آنچه می خورید، توجه داشته باشید

همه ما می دانیم که همان چیزی هستیم که می خوریم. وقتی صحبت از مشکلات یادآوری حافظه می شود، این نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند. در اینجا لیستی از خوراکی هایی وجود دارد که شما و اعضای خانواده تان به خصوص کودکان نسبت به آن توجه کافی داشته باشند.

خوراکی های ممنوعه شامل کربوهیدرات های تصفیه شده و غذاهایی که شکر اضافه دارند، می باشند. همچنین مکمل های روغن ماهی، غذاهای غنی از ویتامین دی، کاکائو، کافئین و توت می توانند تاثیر به سزایی در عملکرد های بدن شما قائل شوند.

  • انجام تمرینات ذهنی

توجه داشته باشید که نباید مغز خود را گرسنه بگذارید. از این رو تمرینات ذهنی از روش های سرگرم کننده و مفیدی برای کمک به کودکان برای بهبود مهارت های شناختی و یادآوری حافظه به شمار می آیند. طی مطالعات انجام شده چنین مشخص شد که چیزی در حدود بیش از ۱۵۰ بازی حافظه سرگرم کننده و آموزشی با برنامه های شخصی بر ای کودکان برنامه ریزی شده است.

گفتنی می باشد که ده دقیقه تمرین روزانه می تواند تفاوت قابل توجهی در  تقویت حافظه دیداری ایجاد کند.

  • ذهن آگاهی را تمرین کنید

گفتنی می باشد که مدیتیشن می تواند تاثیر انکار ناپذیری بر ذهن و روح افراد خواهد داشت و تمرین مراقبه برای یادآوری حافظه بسیار مفید است. به طور کلی فعالیت های ذهن آگاهی راهی سرگرم کننده برای متقاعد کردن تمام خانواده برای پیوستن به آن به شمار می آید.


  • ورزش را به یک چیز عادی تبدیل کنید

می گویند ذهن سالم در بدن سالم وجود دارد. گفتنی است که گوش دادن به موسیقی آرام بخش در حین ورزش با فرزندان خود می تواند تاثیر به سزایی در تقویت این مهارت به شمار می آید، زیرا موسیقی و یادآوری حافظه ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند.

  • خوب بخوابید

مغز ما مسئول تک تک کارهایی است که در طول روز انجام می دهیم. بنابراین، برای راه اندازی مجدد و بازیابی قدرت به زمان نیاز دارد و مستحق آن است. با این حال، مغز تازه یکی از ضروری ترین چیزها در ماموریت برای یافتن پاسخی برای افزایش یادآوری حافظه است

  • داستان های کوتاه

در اینجا یک نکته نسبتا سرگرم کننده وجود دارد. داستان های کوتاه برای یادآوری حافظه بسیار مفید هستند، اما این بار، شما نویسنده هستید و علاوه بر خواندن آن ها باید به خلق نیز بپردازید.

به یاد نیاوردن برخی مسائل

در این رابطه افرادی معتقدند که حافظه بصری آن ها ضعیف است که معمولا از آن شکایت دارند که نمی توانند نام یا چهره دیگران را به خاطر بسپارند. آن ها همچنین به خاطر سپردن مسیرهای سفر یا کلمات، حتی پس از خواندن آن ها مشکل دارند. همانطور که در ابتدا مطالعه کردید؛ حافظه بصری اغلب با ادراک و توجه فضایی مرتبط است. علاوه بر این، تمرینات مناسب حافظه بصری برای افراد در هر سنی مفید است. به عنوان مثال، بازی های تشخیص حروف باعث تقویت حافظه و رشد حافظه بصری کودکان می شود. در اینجا چند تمرین آموزشی حافظه دیداری برای بهبود حافظه بصری بزرگسالان و کودکان آورده شده است.

  •  به یاد آوردن چهره ها

آیا وقتی روز بعد در محیطی متفاوت با او ملاقات می کنید، برای به خاطر آوردن کسی که به تازگی ملاقات کرده اید تلاش می کنید؟ دلیل این امر به احتمال زیاد عدم توجه و هدف شما در اولین ملاقات است. کلید به خاطر سپردن چهره یک نفر این است که بفهمید چرا به آن شخص علاقه دارید. اگر آن ها برای شما مهم نیستند، احتمالا فراموش خواهید کرد که چه کسی هستند.

می توانید حافظه دیداری خود را با پیوند دادن افرادی که می بینید با یک تداعی ذهنی مرتبط تقویت کنید.

همچنین راه دیگر این است که با دقت به چهره افراد نگاه کنید و روی جزئیات تمرکز کنید. اگر به ویژگی های خاصی مانند گوش، بینی، چشم و پیشانی آن ها توجه کنید، به خاطر سپردن آن چهره ها به مراتب آسان تر می شود.

  • به یاد آوردن نام ها

یاد آوری اسامی مستلزم ترکیبی از حافظه شنیداری و دیداری است. حتی اگر نام فردی در ذهن شما تصویری ایجاد نکند، در نهایت شکل نوشتاری نام روی کاغذ را به خاطر خواهید آورد. بنابراین، شما نام را به تصویری تبدیل خواهید کرد. با این حال، این روش می تواند زمان بر باشد. بهترین راه برای به خاطر سپردن اسامی این است که نام یک فرد را با یک تصویر ذهنی مرتبط کنید.

این تصویر ذهنی می تواند معنای نام آن ها باشد به این صورت که شما می توانید گل رز را با زنی به نام رز مرتبط کنید، یا فقط اولین تصویری که هنگام فکر کردن به نام آن ها به ذهن شما می رسد، در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که هر چه صفت های در نظر گرفته برای دیگران جالب تر و بی معنی تر باشد، احتمال اینکه آن را به خاطر بسپارید بیشتر است.

  • یاد آوری مکان ها

آیا فراموش کرده اید که ماشین خود را در مرکز خرید کجا پارک کرده اید؟ یک ترفند برای یادآوری این موضوع این است که محل پارک خود را با تصاویر ذهنی از محیط اطراف مرتبط کنید. به عنوان مثال، شما ماشین خود را به صورت مورب از درهای ورودی مرکز خرید پارک کرده اید. چنین آدرس هایی شما را در به یاد آوردن موضوعات همراهی می کند که در نهایت از تکنیک های موثر برای تقویت حافظه دیداری نیز به شمار می آید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد