hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > بهترین روش های افزایش قدرت یادگیری مغز

بهترین روش های افزایش قدرت یادگیری مغز

شاید دانشجویی هستید که برای امتحانات خود درس می‌خواند یا فردی مشتاق به یادگیری چیز‌های جدید هستید! فرقی نمی‌کند که در چه سن و چه شرایطی قرار دارید، مجموعه‌ای از اقدامات به شما کمک می‌کند این مغز خاکستری را پرورش دهید. پرستاره‌ترین آسمانی که در طول زندگی خود دیده‌اید را تصور کنید. حالا جالب است بدانید، مغز شما از ۸۵ میلیارد نورون تشکیل شده است که خیلی بیشتر از ستارگانی است که با چشم غیرمسلح در یک شب پرستاره دیده‌اید! انجام بهترین روش های افزایش قدرت یادگیری مغز، ارتباط این نورون‌ها را تغییر خواهد داد و این تغییرات منجر به افزایش یادگیری در مغز شما خواهد شد.

ازآنجایی‌که مغز نقش مهمی در شکل‌دهی هویت ما و کسب موفقیت‌هایمان دارد، باید برای تقویت آن تلاش کنیم. اگر به دنبال راهی برای یادگیری بهتر هستید یا می‌خواهید از ظرفیت مغز خود کمال استفاده را داشته باشید، خواندن ادامه مطلب پاسخ خوبی به سؤالات ذهنی شما درباره یادگیری مؤثر می‌دهد.

چگونه قدرت مغز را در هر سنی تقویت کنیم؟

«میلیون‌ها کودک هرساله با شوق یادگیری چیز‌های جدید به مدرسه می‌روند، اما وقتی متوجه می‌شوند به‌اندازه دیگران باهوش نیستند، این اشتیاق در آن‌ها سرکوب می‌شود.» این اتفاق فقط یک دلیل دارد! والدین و معلمان به طور ناخواسته به مغز آن‌ها این پیام را داده‌اند که استعداد ذاتی است، یا استعداد یادگیری دارید یا ندارید! «مغز انسان با هر بار یادگیری، مسیر‌های عصبی جدیدی را شکل داده و تقویت می‌کند.» این به این معنی است که ذهن شما با محدودیت‌های زمان تولدتان به زندگی ادامه نمی‌دهد! هر قدمی در جهت یادگیری بردارید، مغز بیشتر تقویت می‌شود؛ بنابراین جواب این سؤال که انسان از چند درصد مغز خود استفاده می کند؟ به شما کمک می‌کند با ظرفیت واقعی قدرت یادگیری مغز انسان آشنا شوید.

دانشمندان کشف  کرده‌اند مغز انسان توانایی شگفت‌آوری برای انطباق با شرایط و تغییر دارد حتی در دورانی که پیر و سالخورده می‌شود. نکات زیر به شما در راه تقویت قدرت مغز کمک می‌کند.

مغز را با انجام یک تمرین جدید فعال نگه دارید

حافظه، مانند عضلات بدن، محکوم به این است که از آن استفاده کنید یا آن را از دست بدهید! همین جمله اهمیت تمرین را در تقویت قدرت مغز نشان می‌دهد. از زمان کودکی تا بزرگسالی، مغز شما میلیون‌ها مسیر عصبی را با هر بار یادگیری چیز‌های جدید تشکیل می‌دهد. این مسیر‌ها به شما کمک می‌کند که به سؤال‌های آشنا با کمترین تلاشی پاسخ بدهید، اما تکیه بر همین مسیر‌های قدیمی انگیزه لازم برای رشد و تقویت را از مغز می‌گیرد. با یادگیری یک کار جدید مغز خود را تکانی بدهید! به چهار نکته در انتخاب یک تمرین مناسب دقت کنید.


  • چالش‌برانگیز باشد.
  • چیز جدید به شما یاد دهد.
  • قابلیت ارتقاء سطح داشته باشد.
  • فعالیتی باشد که از انجام آن احساس رضایت کنید.

احتمالاً تا الان برایتان پیش‌آمده که یک صفحه از کتاب را بخوانید و بلافاصله فراموش کنید که چه چیزی خوانده‌اید. کتاب «حافظه نامحدود» حاوی راهکار‌ها و نکات ارزشمندی برای استفاده حداکثری از قدرت حافظه است. پس اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که می‌خواهید افسار قدرت شگفت‌انگیز حافظه را به دست بگیرید و مشغله کاری شما را از مطالعه دور کرده است، خلاصه این کتاب را در سایت بوکاپو مطالعه کنید. خواندن این کتاب به شما یاد می‌دهد که چگونه در زمان نیاز اطلاعات یاد گرفته شده را به‌خاطر آورید.

ورزش کردن را در تقویت مغز دست کم نگیرید

اگرچه تمرین ذهنی برای مغز مهم است، اما ورزش فیزیکی به هوشیاری مغز شما کمک می‌کند. علاوه بر این، ورزش ‌کردن اکسیژن ‌رسانی را به مغز بیشتر کرده و خطر ابتلا به اختلالاتی که منجر به از دست ‌دادن حافظه می‌شود را کاهش می‌دهد. مهمتر از همه این‌ها ورزش‌ کردن ترشح هورمون‌های استرس را کاهش می‌دهد! چه کسی از تأثیر مخرب استرس بر سازوکار بدن بی‌اطلاع است؟ تحرک فیزیکی باعث تقویت فاکتور‌های رشد در مغز شده و تحریک نورون‌های عصبی یادگیری را در مغز افزایش می‌دهد.

واژه‌ی یادگیری، عموماً برای موضوعات آکادمیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما وقتی در مورد چیستی این مفهوم صحبت می‌کنیم، باید به جنبه‌های مختلفی غیر از آموزش علمی هم بپردازیم. محققان آموزشی درباره یادگیری چیست اتفاق نظر دارند که مفهوم یادگیری، خیلی عمیق‌تر از ثبت و حفظ کردن اطلاعات در حافظه است. یادگیری عمیق و طولانی مدت شامل درک، ایجاد ارتباط میان ایده‌ها و دانش قبلی و جدید، تفکر مستقل و انتقادی و توانایی انتقال دانش در زمینه های جدید و متفاوت است.

یک برنامه خواب منظم داشته باشید

اهمیت خواب را برای سلامت ذهنی و فیزیکی خود جدی بگیرید! آثار مخرب کم‌خوابی را با ضعف حافظه و خستگی مداوم در درازمدت تجربه خواهید کرد. کسی که خواب کافی نداشته باشد در طول روز تمرکز کافی برای یادگیری ندارد و مغز او رفته‌رفته تحلیل خواهد رفت. یک فرد بالغ به ۷ تا ۹ ساعت خواب منظم شبانه نیاز دارد. حتی فکرش را نکنید که چند ساعت از این مقدار کمتر بخوابید. با این کار تمامی قدرت حافظه، خلاقیت و توانایی‌های حل مسئله خود را به خطر خواهید انداخت. تحقیقات نشان می‌دهد که خواب برای تثبیت حافظه ضرورت دارد و تقویت حافظه در عمیق‌ترین مراحل خواب اتفاق می‌افتد.

  • یک برنامه خواب منظم داشته باشید و حتی روز‌های تعطیل به آن پایبند باشید.
  • یک ساعت قبل از خواب خودتان را با کتاب خواندن به‌جای تلویزیون و موبایل سرگرم کنید.
  • مصرف کافئین را کنترل کنید و نگذارید خواب شبانه شما دچار اختلال ناشی از مصرف کافئین بشود.

با رعایت نکات بالا، تنظیم خواب شبانه خود را در اولویت قرار دهید. این اقدام از مهمترین موارد مؤثر در تقویت مغز است.

میزان استرس را در زندگی کنترل کنید

استرس یکی از بدترین دشمنان مغز است! تجربه استرس‌های شدید و روزانه باعث تخریب سلول‌های مغز شده و ناحیه‌ای از مغز که مربوط به حافظه است آسیب می‌بیند. مطالعات زیادی ارتباطات مستقیمی بین افزایش استرس در زندگی با افزایش ازدست‌دادن حافظه را تاکید کرده‌اند. با رعایت نکات زیر در مواقع لزوم استرس خود را مدیریت کنید:

  • انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید و «نه» گفتن را یاد بگیرید.
  • احساسات خود را به‌جای سرکوب کردن در مواقع لزوم بیان کنید.
  • بین کارکردن و تفریح داشتن در زندگی تعادل برقرار کنید.
  • چند هندوانه را با یک ‌دست بلند نکنید و روی یک کار تمرکز کنید.

اتفاقاتی که امروز از استرس آن خواب ‌وخوراک ندارید، فردا به خاطره‌ای خوب یا بد در زندگی شما تبدیل خواهد شد؛ بنابراین استرس داشتن فقط عملکرد مغز شما را برای تصمیم‌گیری درست مختل می‌کند.

یک برنامه غذایی سرشار از مواد تقویت کنند مغز داشته باشید

بدن برای سلامتی و رشد به مصرف مواد مغذی نیاز دارد. این قضیه در مورد سلول‌های مغز نیز صدق می‌کند. یک رژیم غذایی حاوی میوه، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین و چربی‌های سالم، فواید زیادی برای مغز دارد. کاهش خطر ابتلا به زوال عقل یکی از مزایای مهم تغذیه مناسب است.

آشنایی با رفتارگرایی در روانشناسی به شما کمک می‌کند تا عادات و سبک زندگی خود را در جهت تقویت ذهن و افزایش قدرت مغز خود تغییر دهید. یادگیری باید به تغییر رفتار منجر شود! شما باید یاد بگیرید چگونه عاداتی مثل خوابیدن، ورزش‌کردن و غذا خوردن را به شکل درست آن در زندگی تغییر دهید. این اصلی است که روانشناسی رفتارگرا بر آن تاکیید دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد