hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > سبک زندگی > علت زیاد مریض شدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن چیست؟

علت زیاد مریض شدن و تضعیف سیستم ایمنی بدن چیست؟

علت زیاد مریض شدن و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن متفاوت می باشد. از جمله این موارد می توان به نشستن و ضد عفونی نکردن دست ها، ورزش نکردن یا ورزش بیش از حد، کمبود ویتامین دی، نداشتن خواب کافی، استرس و … اشاره نمود.

برخی از افراد همواره درگیر مریضی بوده و بیش از حد مریض می شوند. علت اصلی زیاد مریض شدن می تواند به خاطر ضعیف بودن سیستم ایمنی فرد باشد. در این مطلب می خواهیم با علل مختلف مریضی و عوامل موثر بر آن آشنا شویم.

علت زیاد مریض شدن افراد

عوامل بسیاری در ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و در نهایت بیمار شدن افراد تاثیر گذار می باشند. بیمار شدن زیاد می تواند به دلیل رعایت ننمودن برخی از نکات معمولی در زندگی روزانه افراد ایجاد گردد. برخی از افراد گاهی اوقات در دوره ای از زندگی خود بیشتر از دیگر زمان ها مریض می شوند که این موضوع باعث تعجب آن ها خواهد شد. به احتمال زیاد سیستم ایمنی این افراد بدون آنکه متوجه شده باشند در طولانی مدت ضعیف شده و این موضوع سبب شده است که بیش از گذشته بیمار گردد. در این مطلب می خواهیم با علت های مختلف زیاد مریض شدن آشنا شویم، همراه ما باشید.

تنهایی

تنهایی یکی از علت های زیاد مریض شدن می باشد. تنها ماندن و تنهایی می تواند سبب بروز استرس مزمن در افراد شود و سیستم ایمنی را ضعیف نماید. با توجه به تحقیقات انجام شده حس تنهایی بر روی قدرت ژنتیکی افراد تاثیر گذار می باشد و سبب بیشتر شدن ژن های ملتهب می گردد و سلول هایی را که پادتن ایمنی ایجاد می نمایند را کاهش خواهد داد. نتیجه یک التهاب طولانی مدت، مکانیسم کلیدی در ایجاد بیماری های مزمن به ویژه بیماری هایی مانند سرطان می باشد. برای حل این مشکل بهترین کار این است که در مدت طولانی تنها نمانید. ارتباطات اجتماعی خویش را حفظ نموده و تلاش نمایید همواره چند نفر را در اطراف خود نگهدارید. به اطرافیان خود محبت نمایید، آن را در آغوش گرفته، زیرا در آغوش گرفتن دیگران باعث می شود تا استرس شدیدا کاهش یابد و سیستم ایمنی قوی تر شود.

 نشستن دست ها

شستن دست ها راهکاری اصلی و مفید برای پیشگیری از انواع بیماری ها می باشد. اغلب افراد در شستن دست ها کم کاری می کنند و این کار را کمتر انجام می دهند. تحقیقات میکروبیولوژیک به این موضوع دست یافته اند که ۸۳ درصد از زنان بعد از دست شویی رفتن، دستان خود را به خوبی می شویند و در مردان حدود ۷۴ درصد اینکار را انجام می دهند. اما باید بدانید که حدود ۹۵ درصد از افراد به خوبی و به اندازه کافی دست های خود را نشسته و باکتری ها را از بین نمی برند.

از این رو باید تکنیک صحیح شستن دست ها را بدانید و به خوبی آن را رعایت نمایید. بعد از رفتن به دست شویی و قبل از خوردن یا آماده نمودن غذا و در حالت کلی هر وقت که حس کردید دست هایتان کثیف شده آن ها را به خوبی شست و شو دهید تا پاکیزه شوند.

تحقیقات انجام شده مشخص کرده اند که فقط ۵ درصد از افراد با نحوه درست شستن دست ها آشنا هستند و این کار را به روش صحیحی انجام می دهند. از هر سه نفر فقط یک نفر وجود دارد که برای شستن دست های خود از صابون استفاده نماید. باید مدت زمان شستن دست ها را در نظر بگیرید. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می نماید که در هر مرتبه دست های خود را با آب و صابون به مدت ۱۵ تا ۲۰ ثانیه شست و شو دهید تا از بیماری های مختلف پیشگیری شود.

 کمبود ویتامین دی

یکی دیگر از علت های زیاد مریض شدن کمبود ویتامین دی در بدن می باشد. بودن سطح کافی از ویتامین دی در بدن باعث می شود تا بدن در برابر بیماری های مختلف به ویژه سرطان مقاوم گردد. ویتامین دی همچنین بدن را در مقابل سرماخوردگی و آنفولانزا نیز محافظت خواهد نمود. از این رو همواره به سطح ویتامین دی بدن خود توجه کافی داشته باشید.

 در صورتی که ویتامین دی به مقدار کافی در بدن نباشد، مبتلا شدن به بیماری های خود ایمنی بیشتر خواهد شد. در جهان حدود ۵۰ درصد از افراد مشکل کمبود ویتامین دی دارند. اغلب بعد از آزمایش باید مکمل ویتامین دی را مصرف نمایند. اما مقدار مصرف ویتامین دی را پزشک تجویز می نماید و استفاده زیاد یا کم از این ویتامین می تواند مشکل ساز شود.


نداشتن خواب به اندازه کافی

در زمان خواب بدن فرآیندهای مختلفی را به منظور ترمیم و شارژ خود انجام خواهد داد. یکی از این موارد این است که بدن در حین خواب سیستم ایمنی خود را تقویت می نماید. در طی خواب، بدن پروتئین های التهابی به نام سیتوکین را تولید می نماید که این پروتئین در مقابل بیماری ها و سلول های بیماری زا مبارزه می نماید.

حال اگر به مقدار کافی نخوابید و استراحت نکنید، سیستم ایمنی قدت کافی برای مقابله با بیماری هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی را نداشته و زیاد مریض خواهد شد. متخصصین بر این عقیده هستند که افراد جوان باید یک خواب با کیفیت شبانه بین ۷ تا ۹ ساعت را داشته باشند. در صورتی که در خوابیدن به مشکل برخورد می کنید حتما برای حل مشکل از یک متخصص کمک بگیرید.


 استفاده نکردن از ضد عفونی کننده دست در محل کار

یکی دیگر از علت های مریض شدن زیاد استفاده نکردن از مواد ضد عفونی کننده می باشد. تحقیقات انجام شده نشان داده اند که اغلب کارت های خرید دارای باکتری هایی مانند باکتری ای.کولی می باشند که عامل به وجود آوردن اسهال، استفراغ و تب می باشد. از این رو در طول روز زمانی که بیرون از منزل می باشید باید از مواد ضد عفونی کننده برای ضد عفونی کردن دست های خود استفاده نمایید. برای اینکار پس از اسپری ضد عفونی کننده به دست، باید حدود ۲۰ ثانیه صبر نموده تا دست ها کاملا خشک شوند و سپس به وسائل خود دست بزنید. بهتر است وسائل خود به ویژه کارت های بانکی تان را نیز ضد عفونی نمایید.

داشتن استرس دائمی

داشتن استرس مزمن شدیدا باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خواهد شد و از علت های زیاد مریض شدن می باشد. در زمان داشتن استرس، مغز هورمون کورتیزول یا همان هورمون استرس را بیشتر ترشح می نماید که این هورمون باعث بروز اختلال در کار سلول های T که مسئولین مبارزه با عفونت می باشند، خواهد شد. در نهایت فرد بیشتر از قبل دچار بیماری های مختلف به ویژه عفونت های ویروسی و سرماخوردگی و آنفولانزا خواهد شد.


 در زندگی امروزی کاهش استرس کار چندان راحتی نمی باشد. ولی شما باید همیشه به سلامت جسمی و زندگی خود توجه داشته باشید. روزش کردن منظم، راهی مناسب به منظور کاهش استرس و از بین بردن آن می باشد. انجام دادن تمرینات ریلکسیشن همچنین کمک می نماید تا استرس از بین برود. در صورت داشتن استرس بیش از حد باید از یک متخصص کمک بگیرید.


نزدن واکسن آنفولانزا

 زدن واکسن آنفولانزا روشی ساده برای پیشگیری و کنترل بیماری می باشد. سازمان کنترل بیماری ها پیشنهاد داده است که تمام افراد جوان باید هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق نمایند تا خطر مبتلا شد به آنفولانزا که عامل به وجود آورنده مشکلات جدی و مرگ آور مانند ذات الریه می باشد را کاهش دهند.

ورزش نکردن به مقدار کافی

نداشتن تحرک و روزش نکردن از علت های مریض شدن زیاد می باشد. با توجه به مطالعات و تحقیقات انجام شده، زندگی بدون تحرک باعث می شود تا بدن توانایی در مبارزه با عفونت نداشته باشد. افرادی که شغل پشت میزی دارند، باید تا حد ممکن تحرک داشته باشند و از جای خود بلند شده و کمی حرکت نمایند. در هر یک ساعت نشستن کمی راه رفتن نیاز است. داشتن حرکات منظم ورزی بسیار مهم می باشد. اغلب توصیه شده است که افراد در طول هفته به اندازه ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی معمولی یا ۷۵ دقیقه فعالیت شدید داشته باشند.

زیاده روی کردن در ورزش

ورزش زیاد کردن و دائما در حال تمرین بودن، بدون دادن استراحت کافی به بدن مسلما می تواند باعث شود تا سیستم ایمنی بدن دچار مشکل شود و دچار بیماری شود. این موضوع برای بیماری هایی مانند کووید ۱۹ نیز بسیار خطرناک می باشد.

استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

وسایل حمل و نقل عمومی به خاطر داشتن آلودگی های بسیار، تاثیرات مخربی را بر روی بدن خواهند داشت و باعث خواهند شد تا فرد به بیماری های عفونی و تنفسی مبتلا گردد. از این رو شما نیز اگر زیاد مریض می شوید بهتر است کمتر از وسائل حمل و نقل عمومی استفاده نمایید. همچنین بعد از استفاده از اتوبوس یا تاکسی دستان خود را ضد عفونی نموده و یا به خوبی بشویید تا از آلودگی ها در امان نمانید.


استفاده زیاد از قند و شکر

شکر و مصرف آن سبب بروز التهاب خواهد شد که همین التهاب می تواند گلبول های سفید خون را ضعیف نماید و سیستم ایمنی را دچار مشکل نماید. اغلب افراد دارای قند بالا می باشند. مردان در طول روز نباید بیش از ۳۶ گرم یا نه قاشق چای خوری شکر مصرف نمایند. همچنین زنان در طول روز نباید بیش از ۲۴ گرم یا شش قاشق غذاخوری شکر مصرف نمایند. متاسفانه در کشورهایی مانند ایران میانگین استفاده از شکر ۱۵ قاشق چای خوری می باشد. از این رو حدالامکان مصرف کلوچه، کیک، سرلاک های فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین را کاهش داده و در عوض آن از آب میوه ها، سبزیجات، ویتامین ها و مواد مغذی استفاده نمایید.


 داشتن اضافه وزن

چاق بودن و اضافه وزن می تواند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خواهد شد. چاقی و اضافه وزن از دیگر علت های مریض شدن زیاد هستند و از تولید پادتن ها و مبارزه با التهابات به وسیله گلبول های قرمز جلوگیری می نمایند. با داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل، انجام فعالیت های بدنی وزن خود را در حد ایده آل نگه داشته و سلامت بمانید.

 مصرف بالای آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها باعث می شوند تا عفونت هایی که به دلیل باکتری ها به وجود آمده اند بهبود یافته و درمان شوند. البته در مورد ویروس هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا به خوبی کار نمی کنند. در صورتی که فرد در شرایط غیر ضروری به منظور درمان عفونت ویروسی آنتی بیوتیک زیاد مصرف نماید، به احتمال زیاد بدن با آن ها مقابله خواهد کرد و سیستم ایمنی ضعیف خواهد شد. هیچوقت اسرار به تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک نداشته باشید و تصمیم در این مورد را بر عهده پزشک خود بگذارید. خودسرانه و بدون مشورت با پزشک آنتی بیوتیک مصرف نکنید.

 نخوردن آب به مقدار کافی

با افزایش سن بدن زودتر از قبل خشک خواهد شد و دهیدراته می شود، این دهیدراته شدن باعث تضعیف سیستم ایمنی خواهد شد. کم آبی و خشک شدن بدن مواد ضد میکروبی در بزاق دهان را محدود می نماید و در نهایت مبارزه خوبی با عفونت ها شکل نخواهد گرفت. کم آبی و خشک بودن بدن سبب بروز بیماری خواهد شد چون مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها نخواهد رسید.

 باید بدانید که باکتری ها از راه ادرار دفع می شود و در صورتی که این اتفاق نیفتد، فرد دچار مشکاتی مانند فشار خون و بیماری های دیگری خواهد شد. اغلب سازمان بهداشت جهانی توصیه دارد که در طول شبانه روز باید ۴تا ۶ لیوان آب خورده شود.

 تمیز نکردن موبایل

تمیز نکردن موبایل از علت های مریض شدن زیاد می باشد. گوشی موبایل یکی از کثیف ترین ابزاری است که در طول روز با آن سر و کار دارید، باکتری هایی که در یک گوشی موبایل وجود دارد از باکتری های موجود در کاسه توالت بیشتر است. این قضیه به وسیله یک میکروبیولوژیست در دانشگاه آریزونا ثابت شده است. این فرد توانسته بیشتر از ۱۰۰ هزار باکتری بر روی گوشی موبایل بیابد که مقدار بسیار زیادی می باشد.

از این رو در طول هفته یا ماه با کمک محلول ضد عفونی حاوی ۶۰ درصد آب و ۴۰ درصد الکل گوشی موبایل خود را ضد عفونی نمایید. با کمک یک پارچه کاملا تمیز این کار را انجام داده و مراقب باشید که محلول ضد عفونی را روی موبایل اسپری ننمایید. اینکار را در زمانی که گوشی تان خاموش است انجام دهید.

 لمس کردن زیاد صورت

شاید بدانید که ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا تا هفت روز در سطوح زنده می ماند. باز کردن در و گرفتن دستگیره و لمس صورت بعد از آن باعث منتقل شدن ویروس می شود. از این رو در زمان هایی که بیرون از منزل به سر می برید و بعد به خانه باز می گردید قبل از دست زدن به صورت، دست های خود را به خوبی بشویید. دستان خود را قبل از تمیز نمودن به چشم، دهان و بینی خود نزنید.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد