hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > قیمت سیب‌ زمینی در مشهد طی روزهای آینده کاهش می‌یابد

قیمت سیب‌ زمینی در مشهد طی روزهای آینده کاهش می‌یابد

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون ذخیره‌سازی و نگهداری سیب‌ زمینی در انبارهای استان در وضعیت مناسبی قرار دارد و در روزهای آتی شاهد کاهش قیمت سیب‌ زمینی در مشهد خواهیم بود. 

حمید جنتی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت تولید سیب‌ زمینی و دلایل گرانی آن اظهار کرد: بیش از ۱۴۰ هزار هکتار در سطح  کشور زیر کشت سیب‌ زمینی است که در مجموع بالغ بر پنج میلیون تن محصول می‌شود. در حال حاضر تولید سیب زمینی در کشور به سه صورت بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می‌شود.

وی افزود: هم‌اکنون برای تولید این محصول سه برنامه در  سطح کشور در حال اجراست. اکثر تولید سیب‌ زمینی مربوط به تولید پاییزه است که حجم آن بالغ بر ۳.۵ میلیون تن می‌شود.

جنتی با بیان اینکه تولید سیب‌ زمینی در خراسان رضوی نیز مربوط به دسته سوم تولید یعنی تولید پاییزه است، افزود: در سطح استان ۴۱ هزار هکتار زمین به کشت سیب‌ زمینی اختصاص دارد که از نزدیک ۱۴۰ هزار تن از این سطوح سیب زمینی برداشت می‌شود. با توجه به جمعیت هشت میلیونی خراسان رضوی و میانگین ۴۵ کیلوگرمی سرانه مصرف سیب‌ زمینی در سال برای هر نفر، نیاز سالانه مردم استان به این محصول بالغ بر ۴۴۰ هزار تن سیب‌ زمینی است.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: با توجه به میزان تولید سیب زمینی در استان باید نیاز سالانه از سایر استان‌ها تامین شود. در حال حاضر مازاد نیاز استان به سیب زمینی از استان‌های دیگر خصوصا جیرفت و  گرمسیر تامین می‌شود.

جنتی بیان کرد: تولید بهاره سیب زمینی معمولا در کرمان، جیرفت، خوزستان و گلستان و تولید تابستانه آن در استان‌هایی مانند همدان و آذربایجان‌های شرقی و غربی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سیب‌ زمینی در خراسان رضوی به اندازه کافی موجود است، ادامه داد: در شرایط کنونی سرانه مصرف سیب‌ زمینی در استان افزایش یافته و هم‌اکنون بخشی از این نیاز از طریق جیرفت و کرمان تامین می‌شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر در انبارهای سطح استان ظرفیت قابل توجهی از سیب‌ زمینی موجود و نظارت بر میادین بار نیز در حال انجام است. همچنین هماهنگی‌های لازم با سازمان تعاون روستایی مرکزی صورت گرفته تا طی روزهای آینده از منطقه جنوب کرمان و همدان سیب زمینی به استان ارسال شود تا این محصول به صورت مستقیم عرضه شده و در شهر مشهد کمبودی از این بابت احساس نشود.

جنتی خاطرنشان کرد: در روزهای آتی از طریق پلتفرم‌های بازارگام و روستابازار سیب‌ زمینی به ازای هر کیلو ۹۸۰۰ تومان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد