hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سرمایه‌گذاری خارجی در شهرهای مرزی راهی مناسب برای توسعه اقتصاد

سرمایه‌گذاری خارجی در شهرهای مرزی راهی مناسب برای توسعه اقتصاد

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار تایباد گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در شهرهای مرزی مانند تایباد راهی مناسب برای توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال‌زایی به شمار می‌رود.

محسن سیاح در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یک واحد صنعتی تولید گاز کربنیک خوراکی در شهرک صنعتی دوغارون همزمان با دهه فجر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به تقویت سرمایه‌گذاری خارجی در مرز دوغارون افزود: توسعه اقتصادی، تولید ثروت، ارزآوری، جذب سرمایه‌گذاران و تجار خارجی، اشتغال و... از مزایای سرمایه‌گذاری خارجی در مرز دوغارون است.

سیاح بیان کرد: این واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری سه میلیون یورو در زمینی به مساحت ۳۲ هزار متر مکعب احداث شده که ۲ میلیون یورو از این سرمایه جهت احداث ساختمان و یک میلیون یورو صرف هزینه خرید ماشین‌آلات شده است. همچنین در ۱۷۰۰ متر این زمین یک سوله ساخته شده است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار تبعه افغانستان با احداث این واحد صنعتی در مرز دوغارون علاوه بر ایجاد ارزش افزوده زمینه اشتغال مستقیم برای حدود ۳۵ نفر نیروی انسانی بومی و ۷۰ نفر به صورت غیرمستقیم را فراهم کرده است.

نماینده عالی دولت در این شهرستان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سرمایه‌گذار یکی از تجار بزرگ تولیدکننده افغانستانی و دارای چهار کارخانه بزرگ تولیدی در هرات است، ۸۰ درصد محصول تولید شده واحد صنعتی گاز کربنیک در مرز دوغارون به افغانستان صادر خواهد شد و ۲۰ درصد مابقی صرف مصارف داخلی می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر ماشین‌آلات این واحد صنعتی از کشور هندوستان وارد شده و مهندسان هندی مشغول نصب و راه‌اندازی آن هستند. برخی تجهیزات هم از تولیدات داخلی است. همچنین این سرمایه‌گذار افغان در کنار واحد تولید گاز کربنیک اقدامات مربوط به احداث یک واحد تولید قوطی‌های فلزی مخصوص نوشیدنی با ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان را آغاز کرده که با افتتاح این طرح هم تعداد زیادی اشتغال ایجاد خواهد شد.

سیاح با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری خارجی در کشور اظهار کرد: یکی از مزایای این واحد تولیدی این است که برای مراسم افتتاح و بهره‌برداری آن از بسیاری از تجار و سرمایه‌گذاران افغانستانی دعوت به عمل آمده و همین امر زمینه جذب سرمایه‌گذاران بیشتر در مرز دوغارون را فراهم می‌کند.

فرماندار تایباد گفت: در حال حاضر ۴۷ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری در شهرستان تایباد وجود دارد که از این تعداد ۳۳ واحد صنعتی فعال و مابقی نیمه‌فعال یا تعطیل است. بخش واحدهای صنعتی زمینه اشتغال برای ۱۱۹۰ نفر را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: اکنون ۳۰ معدن نیز در شهرستان فعالیت دارد که از قبل آن بستر اشتغال برای ۴۰۰ نفر فراهم شده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد