hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > ارایه زمین معوض به جای سرخه حصار

ارایه زمین معوض به جای سرخه حصار

پس از آن‌که مالکان شهرک زیتون سرخه حصار با تهاتر زمین‌های خود با منطقه واصفجان پردیس مخالفت کردند، اخیرا جلسه‌ای بین نمایندگان مجلس با مسئولان وزارت راه و شهرسازی در این خصوص برگزار و فرآیند ارزش‌گذاری و ارایه زمین معوض به ساکنان شهرک زیتون به سازمان ملی زمین و مسکن محول شده است.

به گزارش رویداد ایران به نقل از ایسنا، تکلیف شهرک زیتون واقع در اراضی محیط زیست سرخه حصار پس از ۳۸ سال هنوز مشخص نشده و ۴۲۱۷ مالکی که در این شهرک، زمین در اختیار دارند حدود چهار دهه است که بلاتکلیف هستند. البته بسیاری از افراد اقدام به ساخت و ساز در این منطقه کرده‌اند اما محیط زیست اجازه صدور مجوزهای جدید را نمی‌دهد.

ماجرای شهرک زیتون واقع در شمال شرق تهران به سال ۱۳۶۲ مربوط می‌شود که در آن زمان وزارت جهاد سازندگی سابق به ۴۲۱۷ کارمند خود در قالب شرکت‌های تعاونی ۳۳ گانه، بخشی از اراضی منطقه سرخه حصار را که آن زمان در اختیار این وزارتخانه بود با ارایه سند رسمی، واگذار کرد. طی این سال‌ها ۱۷۰ خانوار اقدام به ساخت و ساز در این منطقه کردند؛ در حالی که به دلیل قرار داشتن زمین‌های این منطقه در منطقه زیست محیطی سرخه حصار، محیط زیست با ارایه مجوز برای سایرین مخالفت کرد و خدمات شهری و انشعابات به ساکنان این منطقه ارایه نمی‌شود.

سال ۱۳۹۹ پس از پیگیری‌های مستمر و اعتراض مالکان، طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مقرر شد اراضی معوض در ناحیه واصفجان در ۲۰ کیلومتری شمال شهر پردیس به مالکان شهرک زیتون سرخه حصار داده شود. اما مالکان زمین‌های زیتون که البته با اضافه شدن وراث آنها تعدادشان چند برابر شده با مقایسه ارزش زمین‌های خود با شهر تهران می‌گویند که حاضر به تهاتر زمین‌های خود با واصفجان پردیس نیستند.

آخرین پیگیری‌ها حاکی از آن است که اراضی تعاونی مسکن منطقه سرخه حصار در حال طی فرآیند ارزیابی و ارزش گذاری توسط سازمان ملی زمین و مسکن است و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی وضعیت اراضی مذکور و رفع مشکلات مالکان آنها را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

این خبر را محمدرضا رضائی کوچی  ـ رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ـ اعلام کرده و گفته است: در جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی که به منظور بررسی و تعیین تکلیف این اراضی برگزار شد، وزارت راه و شهرسازی مکلف شد، با توجه به ممنوعیت ساخت و ساز در این اراضی، زمین جایگزین متناسب با ارزش هر ملک و زمین به خواست مالکان، در تهران داده شود.

وی افزود: وظیفه ارزش‌گذاری اراضی تعاونی‌های مسکن منطقه سرخه حصار به سازمان ملی زمین و مسکن زیر نظر وزارت راه و شهرسازی سپرده شده و این سازمان باید فرمولی برای ارزش‌گذاری اراضی تعیین کرده و سپس وزارت راه نسبت به ارائه زمین معوض به مالکان اقدام کند.



امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد