hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > کشت قراردادی یک اولویت است/افتتاح ۳۰ پروژه جهاد کشاورزی استان مرکزی در دهه فجر

کشت قراردادی یک اولویت است/افتتاح ۳۰ پروژه جهاد کشاورزی استان مرکزی در دهه فجر

ایسنا/مرکزی رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: بخش کشاورزی از سال ۹۰ تا ۹۸ توانسته رشد کلی اقتصاد را افزایش دهد و جبران کننده رشد منفی سایر بخش ها باشد.

علی صفری در نشست خبری که در دفتر خبرگزاری ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی کشور است، امنیت غذایی یکی از مولفه های اصلی قدرت و یکی از مولفه های اصلی استقلال کشور محسوب می شود و یکی از مولفه های اقتدار ملی، اقتدار غذایی است. کشوری که امنیت غذایی نداشته باشد قطعا در مناسبات سیاسی نمی تواند حرف برتر را داشته باشد به همین واسطه تامین امنیت غذایی امر بسیار مهمی است که به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شده و وظیفه بسیار خطیری برای این مجموعه است.

وی افزود: تحقق امنیت غذایی مستلزم همکاری و هماهنگی بین بخش دولتی و خصوصی است. بیش از ۹۸ درصد بخش کشاورزی بخش خصوصی است، در واقع بزرگترین بخشی که بخش خصوصی در آن فعالیت دارد بخش کشاورزی است و در این عرصه، سیاست‌گذاری، هدایت و حمایت و پشتیبانی بر عهده بخش دولتی و اجرا بر عهده بخش خصوصی است.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی با بیان اینکه کارکرد بخش کشاورزی تولیدی و غیرتولیدی است، تصریح کرد: هدف ما در بخش کشاورزی اشتغال نیست بلکه تامین امنیت غذایی است، اما در کنار این مهم، اشتغال و ارزش افزوده و درآمد ایجاد می شود.

صفری ادامه داد: برای برون رفت از مشکلات و چالش های بخش کشاورزی که البته بسیاری از آنها حل شده و برخی جنس‌شان تغییر کرده، احیا و تقویت مدیریت جهادی مبتنی بر اصول چهارگانه"همه با هم، ما می‌توانیم، یکبار برای همیشه و سیاست‌های علم پشتیبان"  نیاز است و از سوی دیگر، اقداماتی که در گذشته در عرصه های مختلف توسط جهاد کشاورزی انجام شده، اکنون می تواند سرمشقی برای برون رفت از مشکلات باشد.  

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی از سال ۹۰ تا ۹۸ توانسته رشد کلی اقتصاد را افزایش دهد و جبران کننده رشد منفی سایر بخش ها باشد، اضافه کرد: در سنوات گذشته که در تحریم شدید بودیم بخش‌های خدمات و صنعت رشد منفی داشتند و تنها بخشی که توانست سبب افزایش رشد کلی اقتصاد جامعه شود، همین بخش کشاورزی بود که بعضا به رشد ۸ درصد نیز در این حوزه رسیدیم و این دستاورد اهمیت بخش کشاورزی را نشان می دهد که می تواند در مواقع تحریم به اقتصاد کمک کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: استان مرکزی از استان های صنعتی کشور است ولی بخش کشاورزی در این استان زیر سایه بخش صنعت قرار گرفته و به خوبی دیده نمی شود. مسئولین ارشد کشور که به استان مرکزی سفر می کنند نیز از استان مرکزی ذهنیت صنعتی دارند، لذا باید این ذهنیت موجود اصلاح شده و بخش کشاورزی در کنار بخش صنعت، دیده شود. امید است که بتوانیم این بخش را در کشور مطرح کرده و این ذهنیت را که استان مرکزی صرفا صنعتی است، را تغییر دهیم. استان مرکزی جزو ۱۰ استان برتر کشاورزی در کشور و سومین تولیدکننده گوشت در کشور و حجم تولیدات بسیاری از محصولات کشاورزی در این استان بیش از حد نیاز استان است.

صفری با بیان اینکه تمام تولیدات بخش کشاورزی بیش از سه میلیون تن در سال است، اضافه کرد: سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات زراعی، ۵۲۳ هزار تن محصولات باغبانی، بیش از ۶۰۰ هزار تن طیور و آبزیان و... در این استان تولید می شود. محصولات استراتژیک تولید شده در این استان از جمله گندم و مرغ و شیر و گوشت علاوه برتامین نیاز استان، به سایر استان ها نیز ارسال می شود.

وی از پیش بینی تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن گندم در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: بیش از ۹۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی تولید را در استان مرکزی انجام می دهند که امید است با رحمت خدا در کنار زحمت کشاورزان، تولید نیز افزایش پیدا کند.

رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی اضافه کرد: رویکرد این سازمان مبتنی بر با مردم بودن، همفکری با مردم و حل مشکلات با کمک مردم است". اگر همراهی و هماهنگی در این بین نباشد قطعا نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد، بر این اساس تقریبا در هر تصمیمی که اتخاذ می شود نظرات تشکل ها به عنوان نماینده بهره برداران دریافت می شود.

صفری ادامه داد: یکی از اولویت های بخش کشاورزی کشور که از اولویت‌های استان نیز محسوب می شود، کشت قراردادی است. تولید باید مبتنی بر قرارداد باشد تا تولیدکننده از بازار فروش اطمینان داشته باشد، کشت قراردادی در مرحله نخست می تواند بار روانی بر تولیدکننده و صنایع فرآوری را برطرف کرده و سبب افزایش کیفیت مواد اولیه صنایع تبدیلی شود و می تواند پشتیبان تولید کننده بوده و کمک کننده در حوزه خدمات مورد نیاز کشاورز نیز باشد.

صفری با اشاره به تامین سرمایه در گردش به عنوان اولویت دیگر و با بیان اینکه به نظر می رسد بخش اندکی از اراضی کشاورزی استان مرکزی دارای سند هستند، گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته باید صدور سند اراضی کشاورزی انجام شود چراکه این مهم سبب هویت دار کردن بخش کشاورزی شده و اقدامی در جهت جذب سرمایه در این حوزه خواهد بود.

وی توسعه کشت های گلخانه ای و توسعه صنایع تبدیلی و استفاده از تمامی ظرفیت های بخش کشاورزی در راستای جهش تولید و هویت دار شدن بخش کشاورزی را از دیگر اولویت ها عنوان کرد و گفت: در سیاست گذاری کلان نباید برای تمامی بخش ها یک سیاست واحد در نظر گرفت.

صفری بیان کرد: در سال ۹۱ قانون انتزاع در مجلس مصوب شد و در این قانون آمده بود که تنظیم بازار محصولات کشاورزی به متولیان بخش کشاورزی واگذار شود. دولت سیزدهم تصمیم به اجرای این قانون گرفته به همین واسطه تنظیم بازار محصولات کشاورزی به جهادکشاورزی واگذار شده و از دوماه پیش مقدمات این مهم فراهم شده است.

وی اضافه کرد: در سه ماه گذشته حدود ۷ هزار بازرسی در سطح استان صورت گرفته که بخشی منجر به جریمه متخلفین شده است، البته هدف ما جریمه کردن فعالان بازار نیست بلکه، هدف تنظیم بازار است.

رئیس جهادکشاورزی استان مرکزی در خصوص پروژه های دهه فجر سال جاری افزود: امسال افتتاح ۳۰ پروژه در ایام دهه فجر در برنامه این سازمان قرار دارد که از این تعداد، ۲۲ طرح در حوزه آب و خاک، سه طرح باغبانی، دو طرح شیلات، دو طرح صنایع تبدیلی  و یک طرح دام و طیور است. ۵۴۸ میلیارد ریال برای این طرح ها سرمایه گذاری شده که ۸۸ میلیارد ریال آن دولتی، ۱۸۶ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۲۷۴ میلیارد ریال آورده متقاضیان بوده است. البته پروژه های متعددی در طول سال به بهره برداری می رسد، اما این تعداد پروژه به صورت ویژه در ایام دهه فجر افتتاح می شوند.

صفری اضافه کرد: امسال ۵ تولید کننده استان مرکزی در رده ملی قرار گرفته و تجلیل می شوند که تعداد آنها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد