hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با نحوه پرورش گل پلومریا

آشنایی با نحوه پرورش گل پلومریا

در واقع کاشت و پرورش گل پلومریا چندان سخت نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و حتی نگهداری این گیاه همیشه سبز آشنا شوید.

درختچه زیبای پلومریا با گل های معطر خود چشم انداز دلنوازی را در محل زندگی یا محل کار شما ایجاد کرده و با شرایط اقلیمی ما نیز سازگاری خوبی خواهد داشت. در واقع گل پلومریا در مقابل پنجره های آفتابگیر منزل یا بالکن رشد ایده آلی داشته و پرورش گل پلومریا در این شرایط بسیار کار راحتی است.

آشنایی با نحوه پرورش گل پلومریا

بهتر است بدانید پلومریا در واقع درختچه ای همیشه سبز و خزان پذیر می باشد که با نام علمی Plumeria شناخته شده و در خانواده Apocynaceae جای می گیرد. این گیاه زیبا معمولا تا ارتفاع ۵ الی ۱۰ متر به راحتی رشد می کند و دلیل محبوبیت اش گل های زیبا و معطری است که برخی از گونه های آن در سراسر سال زینت بخش شاخسار این درختچه خواهد بود.


نکته جالب این است که نام پلومریا از گیاهشناس فرانسوی در قرن هفدهم به نام چارلز پلومیر که گونه های مختلف این گیاه را شرح داده، گرفته شده است. این درخت بومی آمریکای مرکزی، مکزیک، کارائیب، جنوب برزیل و آمریکای جنوبی بوده که البته در حال حاضر در جنوب آسیا نیز گسترش یافته است.

این گیاه امروزه به خاطر اینکه در کنار معابد نیز کشت می شود برخی از پرورش دهندگان گل و گیاه آن را با عنوان درخت معبد نیز می شناسند. گل های این گیاه در شب بیشترین رایحه را از خود بروز می دهند تا پروانه های اسفنکس را به گرده افشانی خودشان تطمیع خواهند داد. البته که گل ها هیچ گونه شهدی ندارند و تنها گرده افشان های خود را فریب خواهند داد.

پروانه ها معمولا در جستجوی بی ثمرشان برای شهد، گرده ها را از یک گل به دیگری منتقل می کنند و گرده افشانی ها نیز از سوی انسان یا حشره ها می تواند موجب ایجاد واریته های جدیدی از پلومریا خواهد شد. البته که احتمال دارد درختان پلومریایی که از طریق بذرهای گرده افشانی متقابل ایجاد می شوند، ویژگی ها درخت مادر را نشان داده و ممکن است گل ها دارای ظاهر کاملا جدیدی هم باشند.

درختچه گلومریا به خاطر ساقه های ضخیم و برگ های چرم مانندی که دارد از اوایل تابستان تا پاییز گل های فراوانی تولید خواهد کرد. در مناطق با آب و هوای سرد نیز می توانید پلومریت را در فضای گلدان بکارید و زمانی که در پاییز و زمستان هوا سرد می شود آن را به داخل خانه بیاورید. به طور کلی گل های لوله ای، مومی و ۲ الی ۴ اینچی از ابتدای تابستان تا پاییز به صورت خوشه ای در انتهای شاخه ها رشد خواهند کرد.

همچنین ۵ گلبرگ گرد که با یکدیگر کاملا همپوشانی دارند می توانند به صورت عریض یا کم عرض و به شکل بیضی رشد کنند. رنگ های گل پلومریا شامل صورتی، قرمز، سفید و زرد بوده که رایحه ای از برگه های یاسمن، گاردنیا و مرکبات را در خود جای داده اند. تعداد گل ها در هر گونه پلومریا می تواند متغیر باشد که برخی از ارقام آن تا ۲۰۰ گل را به راحتی تولید می کنند در حالی که دیگران امکان دارد تا برخی ماه ها نیز تنها ۵۰ گل در هر خوشه داشته باشند.

روش های کاشت و تکثیر پلومریا:

توجه داشته باشید که گیاه پلومریا معمولا از طریق دو روش کاشت بذر و قلمه زنی ساق تکثیر می شود که در ادامه مراحل هر کدام را به صورت کامل شرح داده ایم.

  • کشت بذر:

برای کاشت بذرهای پلومریا در ابتدا بایستی گلدان مورد نظر را با خاک گلدانی سبک و ترکیبی با پرلیت پر کنید. سپس حفره کوچکی روی خاک برای بذور ایجاد نمایید. توصیه می شود بذر گیاه را از طرفی که بال کاغذی آن روبه بالا و بیرون باشد درون سوراخ و در عمق نیم سانتی متری کشت نمایید و در نهایت خاک اطراف بذر را به آرامی با دست فشار دهید.

در کاشت و پرورش گل پلومریا توصیه می شود که برون بودن بال کاغذی بذر را حتما مورد توجه قرار دهید. پس از پایان فرآیند کشت آبیاری را به صورت کامل انجام داده و گلدان حاوی بذور را در محیطی با تابش نور خورشید، گرم و مرطوب و همراه با دمای بیشتر از ۱۵ درجه سانتی گراد قرار دهید.

در طول روند جوانه زنی بذرها بایستی بستر کشت همیشه مرطوب و نه خیس باشد. برای آبیاری گیاهتان می توانید از اسپری آب استفاده نمایید تا سطوح خاک همواره مرطوب بماند. معمولا بذر های پلومریا پس از گذشت سه هفته جوانه می زنند.

  • قلمه زنی ساقه:

یکی دیگر از رایج ترین روش های پرورش گل پلومریا قلمه زنی آن است. به این صورت که بایستی از گیاه مادری سالم، قوی و بدون آفت یک قلمه تقریبا ۳۰ سانتی متری تهیه کنید. توصیه می شود که برای برش قلمه مورد نظر از قیچی باغبانی ضدعفونی شده استفاده نمایید.


بهتر است پس از انتخاب، قلمه ها را به مدت یک هفته در فضایی قرار دهید که شیره آن خشک نشود. از آنجایی که شیره خارج شده از ساقه پلومریا سمی است از تماس آن با چشم و دهان به شدت خودداری نمایید.

پس از گذشت یک هفته می توانید قلمه های مورد نظرتان را درون گلدانی به قطر حداقل ۲۵ سانتی متر بکارید و آبیاری را به صورت کامل انجام دهید. در طول مدت ریشه دار شدن قلمه ها سطح بستر را مرتبا مرطوب نمایید.

همچنین می توانید برای ایجاد شرایط گلخانه ای سطح گلدان را با پلاستیک شفاف بپوشانید و چندین سوراخ را برای تهویه درون آن ایجاد نمایید. دمای مورد نیاز برای نگهداری قلمه ها بازه دمایی ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد و همچنین خاک مناسب آن ترکیبی از خاک قلمه و پرلیت خواهد بود.

تقریبا مدت زمان یک ماه طول می کشد تا قلمه ها ریشه دار شوند. پس از اینکه گیاهتان حداقل سه برگ داد می توانید اطمینان حاصل کنید قلمه تان گرفته شده و می توانید آن را به محل اصلی انتقال دهید.

شرایط لازم برای نگهداری پلومریا

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه به بیان برخی از مهم ترین شرایط مورد نیاز برای پرورش پلومریا پرداخته ایم.

  • آبیاری:

دقت داشته باشید که آبیاری بیش از حد و غرقابی شدن ریشه گیاه باعث آسیب جدی به این گیاه خواهد شد. به همین خاطر بهتر است آبیاری را زمانی انجام دهید که سطح خاک به صورت کامل خشک شده باشند. همچنین لازم است که از وجود زهکشی بستر گیاهتان اطمینان حاصل نمایید.

  • نور و دما:

در پرورش این گل توجه کنید پلومریا برای رشد ایده آل نیاز به نور خورشید حداقل ۶ ساعت در طول روز دارد و همچنین بهترین مکان برای قرار دادن آن پنجره های آفتابگیر جنوبی یا بالکن خواهد بود. این نکته را مورد توجه قرار دهید که محیط هایی با نور بسیار کم موجب تشکیل نشدن غنچه های گل و شیوع بیماری های قارچی خواهد شد.

در مقابل نیز نور بیش از حد باعث سوختگی برگ ها می شود که به همین خاطر بهتر است گیاهتان را در طول فصول گرما از صبح تا ظهر در برابر تابش نور و در عصر در محیطی سایه قرار دهید. در مورد دمای مورد نیاز محیط کشت نیز می توان گفت که بازه دمایی ایده آل در طول روز بین ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتی گراد و در شب بین ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی گراد خواهد بود.

از آنجایی که پلومریا یک گیاه گرمسیر است قطعا کمترین دمای قابل تحمل برای آن دمای ۱۰ درجه سانتی گراد خواهد بود.

  • خاک و کوددهی:

این گیاه زیبا و همیشه سبز برای رشد نیاز به خاکی حاصلخیز با زهکشی ایده آل دارد. همچنین یک قسمت خاک پرلیت و یک قسمت شن همراه با خاک برگ و پیت ماس مناسب ترین خاک برای پرورش پلومریا خواهد بود.در مورد کوددهی این گیاه نیز می توان گفت که استفاده از کود های NPK مخصوص گیاهان به رشد بهتر و همچنین گلدهی بیشتر پلومریا کمک شایانی خواهد کرد.

  • آفات و بیماری ها:

از مهم ترین بیماری های رایج در پرورش گل پلومریا می توان به بیماری های قارچی اشاره کرد که اغلب به خاطر غرقاب شدن و عدم زهکشی مناسب رخ می دهد. در میان آفات نیز شته ها، مگس سفید و شپشک آردآلود گاهی اوقات برای پلومریا مشکلاتی را ایجاد خواهند کرد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد