hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > تلمبار پسماند صنعتی در سایت هوشنگ‌آباد فشافویه/ آیا "‌آرادکوه" دیگری شکل می‌گیرد؟

تلمبار پسماند صنعتی در سایت هوشنگ‌آباد فشافویه/ آیا "‌آرادکوه" دیگری شکل می‌گیرد؟

به دلیل وجود صنایع متعدد در بخش فشافویه شهرستان ری ایجاد مرکز پسماند هوشنگ‌آباد که امکان بی‌خطر‌سازی پسماندهای صنعتی منطقه را فراهم کند ضروری بود اما باید تمهیداتی اندیشیده شود تا شاهد آرادکوه دیگری در ری نباشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ری، مرکز پسماند صنعتی و ویژه هوشنگ آباد در حوزه سرزمینی بخش فشافویه شهرستان ری پس از اعلام مخالفت‌های فراوان از سوی مسئولین و نمایندگان مردم و همچنین مردم بخش فشافویه آغاز به کار کرد اما آنچه از سوی مسئولان شهرستان و مسئول مرکز پسماند بر آن تأکید داشتند ارائه خدمات به صنایع سطح شهرستان است.

در بازدید اعضای کارگروه رسانه شورای اسلامی شهرستان ری از مرکز پسماند هوشنگ آباد که با حضور بخشدار فشافویه و نماینده شورای بخش فشافویه انجام شد بر لزوم وجود چنین مرکزی در بخش فشافویه به دلیل وجود صنایع مختلف تأکید شد.

مسئول این مرکز در واکنش به سؤالات و اعلام نظرات خبرنگاران که مخالف ایجاد و فعالیت این مرکز در بخش فشافویه بودند با اشاره به وجود بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه در نزدیکی این مرکز به رها شدن پسماند و ضایعات خطرناک برخی صنایع اشاره کرد که علت وجود این مرکز به خوبی آشکار شد اما آنچه باید پس از این به آن پرداخته شود اولویت ارائه خدمات به صنایع و بیمارستان‌های شهرستان ری و عدم گسترش این مرکز است.

وجود مرکز پسماند ویژه و صنعتی با توجه به راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی در آینده‌ای نزدیک و همچنین وجود شهرک‌های صنعتی متعدد ضروری بود اما ارائه خدمات مرکز به سایر شهرستان‌ها و افزایش ظرفیت آن قابل قبول نخواهد بود و این مجموعه را به آرادکوه دیگری برای ری تبدیل خواهد کرد.

پسماند و ضایعات صنایع در محیط رها می‌شد

کریم رئوف بخشدار فشافویه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری، با اشاره به اهمیت اجرای اقدامات عمرانی در بخش فشافویه اظهار داشت: فشافویه یکی از بخش‌های وسیعی است که علاوه بر مشکلات متعدد دارای ظرفیت‌های ارزشمندی ازجمله بزرگترین شهرک صنعتی غرب آسیا، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، منطقه ویژه اقتصادی و ... است.

وی افزود: منطقه ویژه اقتصادی در حال حاضر در حال آماده‌سازی است و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا 5 سال آینده امکان راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی فراهم می‌شود.

بخشدار فشافویه در ادامه گفت: حوزه سرزمینی فشافویه بستر وسیعی است و در حال حاضر در حدود 70 هزار نفر جمعیت داریم اما در آخرین سرشماری حدود 42 هزار نفر جمعیت برای آن در نظر گرفته شده است.

رئوف تصریح کرد: سهمیه بخش فشافویه شهرستان ری بر اساس جمعیت سال 95 و بدون احتساب اتباع تعیین می‌شود که با وجود رشد جمعیت و نیز جمعیت کارکنان صنایع مربوط به شهرک صنعتی شمس آباد پاسخگوی نیاز این بخش از شهرستان نیست.

وی با اشاره به اینکه احداث مرکز پسماند هوشنگ آباد بیش از 10 سال است که تصویب شده ابراز داشت: مرکز پسماند هوشنگ آباد پروژه‌ای ملی است و از آنجا که در اطراف بخش فشافویه صنایع گوناگونی در حال فعالیت هستند که برخی نیز ضایعات خطرناکی دارند، ضرورت وجود مرکز پسماند صنعتی وجود دارد.

بخشدار فشافویه ادامه داد: پیش‌ازاین پسماندهای صنایع در داخل شهرک صنعتی یا همجوار با بخش فشافویه در محیط رها می‌شد اما با وجود این مرکز امکان دفع و بی‌خطر سازی آن وجود دارد.

رئوف در پایان با تأکید بر اینکه ظرفیت ایجاد نیروگاه انرژی خورشیدی در فشافویه وجود دارد عنوان کرد: در بخش فشافویه 9 ماه آفتابی داریم که ظرفیت بسیار قابل توجهی برای ایجاد نیروگاه خورشیدی است و امکان حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صورت تجهیز زیرساخت‌ها در این زمینه وجود دارد.

اولویت مرکز پسماند هوشنگ آباد ارائه خدمات به حوزه سرزمینی ری است

سید صدرالدین طباطبایی مسئول مرکز پسماند هوشنگ آباد اظهار داشت: در این مرکز اقدامات دفن، امحا، تثبیت و بی‌خطرسازی پسماندهای صنعتی و ویژه پس از ارزیابی و کنترل ابتدایی انجام می‌شود.

وی افزود: پسماندها پس از ورود به این مرکز دسته بندی شده و بر اساس آنالیز موجود بی‌خطر سازی می‌شود که عملیات امحا برای هر نوع پسماند متفاوت است.

مسئول مرکز پسماند هوشنگ آباد در ادامه گفت: پسماندهای صنایع خطرزا، پسماندهای شیمیایی و دارویی بیمارستان‌ها که صرفاً شامل بلیستر قرص خالی مصرف شده، شیشه خالی دارو و سرم می‌شود و همچنین هرگونه پسماندی که امکان دفع آن با پسماند خانگی وجود ندارد در این مرکز بی‌خطرسازی خواهد شد.

طباطبایی تصریح کرد: این مرکز با هدف جلوگیری از بروز آرادکوه دیگری در زمینه پسماندهای صنعتی احداث شده و اولویت فعالیت این مرکز ارائه خدمات به حوزه سرزمینی شهرستان ری است زیرا که این شهرستان دارای مراکز صنعتی متعدد و چندین بیمارستان است.

وی تأکید کرد: اگر این مرکز فعالیت نکند، صنایع متعدد ری که ضایعات فراوانی نیز دارند و همچنین داروهای تاریخ گذشته و پسماندهای شیمیایی امکان امحا و بی‌خطرسازی پسماندها را نخواهند داشت.



رئیس هیئت مدیره شرکت پیشتازان محیط‌زیست آسیا تأکید کرد: عملیات امحا و بی‌خطر سازی پسماندها در این مرکز بر اساس استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود و کاملاً متفاوت از آرادکوه عمل خواهد کرد.

طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ظرفیت پذیرش این مرکز روزانه 10 تن است که در آینده در نهایت به روزانه 30 تن خواهد رسید و به هیچ عنوان پسماند دارای شیرابه یا بوی نامطبوع در این مرکز وارد نمی‌شود لذا بر این اساس وجود حیوانات و پرندگان را نیز شاهد نخواهیم بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد