hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > هزینه ۴۵۰ میلیارد تومانی شهرداری قم در مترو برای سال ۱۴۰۰

هزینه ۴۵۰ میلیارد تومانی شهرداری قم در مترو برای سال ۱۴۰۰

شهردار قم با اشاره به هزینه ۴۵۰ میلیارد تومانی شهرداری قم در پروژه مترو امسال گفت: هنوز تا رسیدن به مرحله تست گرم به ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز داریم که این ارقام بسیار سنگین هستند.

دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه شورای مدیران شهرداری قم که در سالن رضوان ساختمان شهرداری مرکز برگزار شد، با اشاره به پیگیری امور شهر با جدیت گفت: ماه‌های پایانی سال زمانی است که باید بودجه سال آینده تدوین و نهایی شود.

شهردار قم گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت شهرداری‌ها، یکی از نکات مورد تأکید برای تدوین بودجه سال آینده، واقع‌بینی آن است.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه عدد بودجه پیشنهادی سال آینده مشخص‌شده و بعد از جمع‌بندی نهایی به شورای اسلامی شهر ارائه خواهد شد گفت: موضوعی که بسیار مهم است واقع‌گرایی در تدوین بودجه است. گاهی برخی از بخش‌ها ارقام بالایی برای بودجه پیشنهاد می‌دهند؛ قطعاً همه در شهرداری علاقه‌مند به انجام کار‌های بزرگ هستند، اما شرایط اقتصادی جامعه را نیز باید در نظر داشت.

شهردار قم  با اشاره به تحولات اقتصادی کشور گفت: اگر امکاناتی که دولت در سال‌های گذشته به‌عنوان حمایت از شهرداری‌ها یا سهم خودش در بودجه داشته را حذف کند، قطعاً دچار معضلات زیادی خواهیم شد.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به مطرح‌شدن حرف‌وحدیث‌هایی درباره اختصاص ۵۰ درصد درآمد حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده به حاشیه شهر‌ها گفت: این قانون در صورت تصویب، شهرداری‌های کشور را با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌کرد.

او گفت: با رایزنی‌هایی که انجام شد این عدد از ۵۰ درصد به ۶/۰ درصد تقلیل یافت؛ که این عددی نیست که ما را دچار مشکل کند و از این مشکل نجات پیدا کردیم که جای تقدیر دارد.

شهردار قم به سهم ۵۰ درصدی دولت در پروژه‌های قطار شهری اشاره کرد و گفت:قطار شهری از پروژه‌های بسیار پرهزینه شهرداری است و اگر دولت سهم خود را در این پروژه نپردازد، شهر‌های بزرگ کشور با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

او گفت: شاید این عدد برای بسیاری قابل‌هضم نباشد، اما شهرداری قم در این شرایط اقتصادی و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان به پروژه مترو تزریق کرده است.

دکتر سقائیان‌نژاد بابیان اینکه هنوز برای رسیدن به مرحله تست گرم باید در پروژه متروی قم ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر هزینه شود گفت: این‌ها به‌جز مسئله واگن است که در سفر ریاست محترم جمهوری روی آن صحبت شد.

شهردار قم  با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با وزیر کشور در جریان سفر ریاست جمهوری به قم در دی‌ماه امسال گفت: قرار شد وزیر کشور پیگیر مشکلات قطار شهری قم شوند و در روز‌های آینده نیز جلسه‌ای در همین ارتباط به اتفاق استاندار در حضور وزیر کشور خواهیم داشت.

سقائیان نژاد با اشاره به حذف بند (و) تبصره ۵ ماده‌واحده قانون بودجه کشور مرتبط با مطالبات شهرداری‌ها از دولت در قانون بودجه سال آینده کشور گفت: این موضوع هم برای شهرداری‌ها مشکلاتی ایجاد می‌کند چراکه ما مبالغی از ارگان‌ها و نهاد‌های دولتی طلبکار هستیم و ما به ازای آن نیز بدهی‌هایی به بانک‌ها داریم که باید این موضوع با تهاتر حل می‌شد.

او گفت: از طرفی بدهی‌های بانکی با قیمت‌های متغیر را شامل می‌شود، اما مطالبات ما از سازمان‌های دولتی به‌صورت راکد باقی‌مانده است.

دکتر سقائیان‌نژاد گفت: دولت باید این مشکل را برطرف کند چرا که فشار سود‌های مرکب ناشی از باقی ماندن بدهی‌ها و مطالبات، بر اداره امور شهر اثرگذار خواهد بود.

شهردار قم  با اشاره به اینکه مطالباتی از دولت درزمینه بودجه شهر‌های مذهبی هم وجود دارد گفت: این بودجه هم سال‌هاست به شهر‌های مذهبی اختصاص داده نشده و باید با همکاری دولت برای تحقق این مطالبات اقدام کرد تا فشار هزینه‌های سنگین پروژه قطار شهری از دوش شهرداری برداشته شود.

شهردار قم با اشاره به قطع شدن سهم دولت در زمینه حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهر‌ها گفت: مسئله تامین مالی هم برای کمک به پروژه‌های شهری به‌طورکلی متوقف‌شده و تکلیف تأمین قیر برای شهرداری‌ها هم مبهم است.

او گفت: ما وضعیت دولت را درک می‌کنیم، اما به هر صورت باید بدانیم که محدودیت‌های بسیاری در شهر خواهیم داشت.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه در شرایط حاضر تأمین آسفالت بسیار مشکل شده است گفت: قیمت یک‌تن قیر از دو میلیون تومان به ۱۲ میلیون تومان رسیده است. کمک دولت در سیمان هم محدودشده است و دیگر برنامه‌ریزی برای آسفالت مناطق شهری بسیار سخت شده است.

او با اشاره به اهمیت توجه به بند (ز) تبصره ۵ ماده‌واحده قانون بودجه کشور گفت: در این زمینه باید ارگان‌های دولتی که به شهرداری بدهکار هستند، احصا و مطالبات شهرداری تعیین تکلیف شود.

شهردار قم با اشاره به اهمیت پیگیری برای تحقق بودجه عوارض نوسازی گفت: شاید درمجموع رقم این بودجه چندان قابل‌توجه نباشد، اما با حرکت در این مسیر و فرهنگ‌سازی می‌توانیم یک گام مثبت برای اداره شهر از طریق درآمد‌های پایدار برداریم.

او با اشاره به اهمیت تحقق درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در بودجه امسال شهرداری قم گفت: مسئله تحقق درآمد‌های غیرنقدی هم از موضوعاتی است که به‌صورت جدی باید پیگیری شود.

دکتر سقائیان‌نژاد از شهرداران مناطق قم خواست از همین حالا برای جمع‌بندی تفریغ بودجه اقدام کرده و اسناد را ثبت کنند.

شهردار قم با تأکید بر اینکه باوجود مشکلات اقتصادی پروژه‌های عمرانی شهرداری قم باید مانند گذشته با قوت و قدرت پیگیری شودگفت: چند پروژه کلیدی و فعال داریم که باید به‌صورت مستمر پیگیری شود. یک روز تأخیر در یک پروژه با توجه به شرایط کشور، ادامه پروژه را با ریسک همراه می‌کند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد