hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > سواحل و جزایر هرمزگان در کانون توجه دولت سیزدهم

سواحل و جزایر هرمزگان در کانون توجه دولت سیزدهم

رییس جمهور در دومین روز از سفر خود به استان هرمزگان، سواحل و جزایر را در کانون توجه خود قرار داد برای بررسی بیشتر امکان توسعه و رفع محرومیت های این مناطق و درنهایت نقش آفرینی در اقتصاد کشور از جزایر هرمز و قشم بازدید کرد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان روز گذشته در بدو ورود به هرمزگان در نخستین سخنرانی خود در جمع خبرنگاران در فرودگاه بندرعباس فقر و بیکاری در هرمزگان با وجود داشتن ظرفیت‌های ارزشمند آن را بی معنا خواند و همواره طی سفر بر این نکته تاکید داشت.

رییس جمهور در نهایت در جلسه شورای اداری به عنوان جلسه جمع بندی نتایج بازدیدهای خود و ۱۷ تن از معاونان رییس جمهوری و وزرا پس از بررسی مطالبه ها، نیازها و ظرفیت های استان هرمزگان در عرصه های مختلف گفت: با توجه به حجم بالای فعالیت‌های اقتصادی در کنار دریا تشنه بودن ، وجود فقر ، بیماری و بیکاری در هرمزگان قابل توجیه نیست.

شاید این سخن دلیلی باشد بر اینکه هیات دولت دومین روز سفر خود را به سمت بازدید میدانی از سواحل و جزایر استان هرمزگان تخصیص دادند که در این بازدیدها همچون هرمز جزیره رنگ و گنج و همچنین قشم به عنوان بزرگترین جزیره غیر مستقل جهان و هاب انرژی ایران  مورد توجه قرار گرفت.

ما می توانیم، طنین تبدیل تحریم به فرصت

استان هرمزگان به علت تلاقی خلیج فارس و دریای عمان و قرار گیری در تنگه هرمز به عنوان مرکز فرماندهی دریایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران شناخته می شود که رییس جمهور به همراه چند تن از وزار و معاونان خود بازدید از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه یکم دریایی را سرآغاز برنامه های دومین روز سفر خود قرار داد.

آیت‌الله رییسی درجریان بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه اقدامات شما به بهترین شکل جلوه «ما می‌توانیم» بوده و آنچه در این نمایشگاه دیده شد نماد توانایی و اقتدار برای سپاه پاسداران و کشور است گفت: حجم محدودیت و تحریم‌های نظامی و هسته ای در هیچ صنعت دیگری وجود ندارد اما با وجود این تحریم ها بیشترین پیشرفت را در این حوزه داشته ایم.

رییس‌جمهور با اشاره به اراده قوی و توانمندی در نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اظهار داشت: تا وقتی این روحیه انقلابی و بسیجی باشد، دشمن هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد. آنچه امروز به کشور قدرت داده اراده پولادین است.

وی افزود: امروز مردم خیالشان از امنیت کشور در بخش های مختلف آسوده است زیرا هیچ حرکتی از چشم دلاوران نیروهای مسلح پوشیده نیست و این احساس امنیت بدلیل اقتدار سپاه، ارتش و بسیج است. ارتش و سپاه در دل مردم جای دارند و ارتباط مردم با نیروهای مسلح بسیار نزدیک است.

رییس‌جمهور در این بازدید از آخرین دستاوردها و توانمندی های نیروی دریایی سپاه در یک سال و نیم اخیر شامل یگان پهپادی، سامانه های موشکی، سامانه های جنگال، شناورهای راکت انداز، موشک انداز و اژدرافکن، تجهیزات زیرسطحی، ناوچه های موشک انداز، شناورهای رزمی تندرو و قایق های پرنده اطلاع یافته و از نزدیک در جریان پیشرفت های نیروی دریایی سپاه که به طورتمام به دست متخصصان داخلی انجام شده، قرار گرفت.

یک رنگی در جزیره رنگ ها؛ دیدارهای چهره به چهره

رییس جمهور کشورمان در دومین روز از چهاردهمین سفر استانی خود از جزیره گردشگری هرمز استان هرمزگان بازدید کرد و با همرنگ مردم این جزیره که سرزمین رنگ ها و گنج ها هست پای صحبت های انها نشست و با انان گفت و گو کرد.

آیت الله رییسی در دیدار با مردم جزیره هرمز با اشاره به اینکه نامه های شما دریافت شده و رسیدگی می شود، گفت: برای بیان اهمیت جزیره هرمز برای کشور همین بس که مقام معظم رهبری توجه خاص به این جزیره دارند و چند مرتبه به صور خاص اسم آن را برده‌اند و همه مسوولان باید به این جزیره توجه خاص داشته باشند.

وی یادآور شد: نشستی با مسوولان جزیره داریم و کارهایی قرار شد برای جزیره هرمز انجام شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مردمی در اینجا بسیار تلاش کردند و هنوز کارهای فراوانی وجود دارد که باید انجام شود، کارهایی به صورت خاص باید برای این جزیره انجام شود.

رییس جمهور گفت: برخی خانواده‌ها مشکل دارند و نامه نوشته‌اند و برخی هم از ابتدای ورود به هرمز نکاتی بیان کردند که توسط بخش پیگیری مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

همزمان با سفر رییس جمهور به هرمزگان، تعدادی از چهره‌ها و فعالان فرهنگی این استان با نوشتن نامه‌ای خطاب به آیت الله سید ابراهیم رییسی ، خواستار ثبت جزیره هرمز به عنوان موزه طبیعی ملی و در مرحله بعد اقدام برای ثبت بین المللی آن شدند.

قشم و افتتاح پالایشگاه نفت خام فوق سنگین پاسارگاد

رییس جمهور پس از شنیدن مشکلات جزیره هرمز از زبان ساکنان آن عازم جزیره قشم شد تا در آخرین مقصد سفر دوروزه خود به استان خون گرم هرمزگان مرحله نخست پالایشگاه نفت خام فوق سنگین پاسارگاد قشم را به صورت رسمی افتتاح کند.

پالایشگاه ۳۵ هزار بشکه ای نفت خام فوق سنگین قشم در گروه گسترش انرژی پاسارگاد در راستای تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص کاهش خام فروشی نفت ایجاد شده که افتتاح آن همزمان با سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی‌ها» به وقوع پیوست.

گروه گسترش انرژی پاسارگاد در منطقه آزاد قشم بابت احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین پاسارگاد قشم با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق و همچنین سه پُست اسکه صادراتی به ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کرده است و سالانه بیش از ۶ میلیارد دلاری ظرفیت صادراتی دارد.

پیش بینی شده با بهره‌برداری از این واحد تولیدی ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و  بیش از یک‌هزار نفر به‌طور غیرمسقیم در این پالایشگاه مشغول به کار ‌شوند.

همچنین در این سفر با حضور جواد اوجی وزیر نفت و سعید محمد دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور آیین کلنگ‌زنی مرحله دوم این پالایشگاه برگزار  شد.

سواحل و جزایر هرمزگان در کانون توجه دولت سیزدهم

دیدار با روستاییان

رییس جمهور پس از افتتاح این طرح با حضور در روستای گورزین با مردم این روستا دیدار و گفت و گو کرد و از نزدیک در جریان مشکلات آنها قرار گرفت و در این دیدار گفت: کارهای زیادی به برکت جمهوری اسلامی در جزیره قشم انجام شده است و چهره این جزیره با قبل از انقلاب قابل قیاس نیست.

وی افزود: بخشی از مردم این منطقه در طرح‌های گردشگری مشغول به کار هستند که با توسعه این صنعت، میزان اشتغال افزایش خواهد یافت و استاندار هرمزگان نیز موظف شده در خصوص درخواست مشکل بازپرداخت وام ها بانکی مردم این جزیره پیگیری های لازم را برای کاهش فشار بر مردم انجام دهد.

سخن آخر 

درنهایت رییس جمهور در فرودگاه قشم در جمع خبرنگاران حاضر شد و گزارش از جمع بندی چهاردهمین بازدید میدانی را ارایه داد و گفت:  ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم یک‌وعده شعاری نیست و به عنوان نیاز مردم والزام قانونی، آن را عملی می‌کنیم که بخشی از این طرح در استان هرمزگان اجرا می‌شود و نیاز مردم جزیره هرمز نیز با ساخت حدود ۳۰۰تا ۴۰۰واحد مسکونی برطرف خواهد شد.

آیت الله رییسی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره نگرانی مردم هرمزگان در بحث انتزاع بخش‌هایی از شهرستان پارسیان و الحاق آن به استان فارس تصریح کرد:پیش از این چنین بحثی مطرح شده اما فعلا در دستور کار دولت نیست.

رییس جمهور افزود: وقتی کار به صورت قانونی انجام و کالا توسط ملوان وارد کشور شد مشخص می‌شود کالا اجازه ورود و قابلیت عرضه در همه نقاط کشور را دارد، همان‌گونه که کالا از مبادی رسمی وارد و به همه نقاط کشور اجازه ورود دارد و د ر این سفر بر ساماندهی این مساله تأکید و آیین نامه آن بزودی ابلاغ خواهد شد تا هم ملوانان بدانند به چه میزان کالا و هم جنس مورد نیاز کشور را وارد کنند، کالای همراه ملوان کانال خوبی برای واردات و صادرات است.

آیت الله رییسی یادآور شد: مساله بعدی رونق تجارت در هرمزگان است که به کشورهای همجوار دسترسی دارد و آن‌ها به کالاهای تولیدی ایران اعم از کالاهای کشاورزی و صنعتی بسیار نیاز دارند و این را اعلام هم می‌کنند.

وی گفت: کالا به جای اینکه دور بزند و از جاهای دیگر به آن‌ها برسد از طریق هرمزگان صادر شود که استاندار این مساله را دنبال می‌کنند تا تجارت بویژه با کشورهای همسایه و تولیدهای خود استان به سهولت انجام شود.

اقتصاد گردشگری هرمزگان فعال شود

رییس جمهور بیان کرد: مساله دیگر گردشگری است، اگر اقتصاد گردشگری هرمزگان فعال شود اشتغال بسیاری ایجاد می‌کند، این وضعیت بیکاری و فقری که در این استان وجود دارد بویژه با ثروتی که در منطقه وجود دارد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

وی بیان کرد: صنایع بزرگی که در هرمزگان مستقر هستند باید سهم استان را بپردازند و اگر این کار را انجام ندهند موجب می‌شود مردم منطقه تنها از آلایندگی‌های آن‌ها سهم داشته باشند اما از سود و منافعی که دارند بهره‌مند نشوند و این اشکال دارد.

آیت الله رییسی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم، استفاده از سهمی است که صنایع بزرگ باید بپردازند و اسم آن را مسوولیت‌های اجتماعی می‌گذاریم افزود: نفت، پتروشیمی، گاز و یا صنایع دیگر مانند آلومینیوم سودشان را ببرند اما سهم هرمزگان را هم باید پرداخت کنند که در جهت توسعه یافتگی استان استفاده شود.

رییس جمهور افزود: تأکید داریم سهم هرمزگان باید به عنوان یک تکلیف داده شود تا در جهت توسعه این استان مورد استفاده و بهره‌برداری قرار گیرد.


سواحل و جزایر هرمزگان در کانون توجه دولت سیزدهم

تقدیر امامان جمعه هرمزگان از بازدید میدانی رییس جمهور

امامان جمعه استان هرمزگان در خطبه های نماز جمعه این هفته مرکز استان و شهرستان ها از بازدید میدانی رییس جمهور و هیات دولت تقدیر و بر پیگیری مصوبات سفر برای توسعه روز افزون این سفر تاکید کردند.

امام جمعه موقت بندرعباس از سفر استانی رییس جمهور و هیات دولت به استان هرمزگان قدردانی کرد و گفت: حضور متواضعانه در جمع مردم و شنیدن مشکلات آنان باید الگویی برای سایر مسوولان دولتی به خصوص در این استان باشد.

حجت‌الاسلام عطالله میرزاده اظهارداشت: مردم به حضور رییس جمهور دلگرم شدند، زیرا وی را به عنوان سربازی برای مقام معظم رهبری می‌دانند که متواضعانه پای صحبت‌های مردم می‌نشیند و مشکلات مردم را می‌شنود، خود این رفتار ارزشمند و امیدبخش است. 

وی ادامه داد: انتقال تنگناها و مشکلات این استان از سوی نماینده ولی فقیه و نمایندگان استان و همچنین حضور وزیران در بخش‌های شهرستانی و دیدن مشکلات را از نزدیک جای قدردانی دارد.

امام جمعه موقت بندرعباس در بخشد دیگری با اشاره به این آیه قرآن کریم که؛«انه کان صادق الوعد» به عنوان یکی از شاخصه‌های اخلاقی مدیریتی حضرت اسماعیل(ع) خطاب به رییس جمهور کشورمان گفت: شما در این سفر به طور قطع قول‌هایی به مردم استان داده اید، انتظار می‌رود حتما افرادی را مامور کنید که این قول‌ها و وعده‌ها را پیگیری کنند و گرنه صرف گفتن دردل‌ها از زبان مردم و مسولان و قولی دادن و رفتن مشکلی از مردم برطرف نمی‌شود.

حجت‌الاسلام میرزاده گفت: خواسته منطقی مردم این است که این وعده‌ها در یک بازه زمانی منطقی نارسایی‌های حوزه زیرساختی هرمزگان با محوریت نماینده ولی فقیه استان پیگیری و به سرانجام برسد.

امام جمعه موقت قشم در خطبه های خود گفت: سفر رییس‌جمهور به استان هرمزگان و این جزیره منشا خیر و برکت است و امیدواریم با اعتمادی که در همین مدت کوتاه در جامعه ایجاد کرده است، خدمات شایانی به مردم ارایه شود.

حجت الاسلام روح‌الله معصومی افزود: آیت الله رییسی از زمان خدمت در مشهد و سپس در قوه قضاییه توانستند اعتماد آفرینی و امید را در دل مردم زنده کند لذا امیدآفرینی و تحقق عدالت از سایر وظایف دولت مردمی آیت الله رییسی است.

وی ادامه داد: انجام وعده‌های مطرح شده هم‌اکنون امیدی در دل مردم منطقه ایجاد کرده است که امیدواریم با اجرای آنها این امید ماندگار شود و مردم جزیره قشم پس از سال‌ها طعم عدالت را بچشند.

امام جمعه کیش نیز در خطبه های این جزیره با اشاره به سفر رییس جمهور و هیات دولت به هرمزگان گفت: این استان منابع فراوانی دارد که می توان از این ظرفیت ها در راستای توسعه آن استفاده کرد.

حجت الاسلام احمد حسن زاده با اشاره به اینکه می توان با نفت و گاز موجود در هرمزگان یک کشور را اداره کرد اضافه کرد: با وجود این منابع هرمزگان یکی از استان های کم برخوردار بوده به گونه ای که مشکلات فروانی در بخش های مختلف زیرساختی دارد.

امام جمعه کیش همچنین خواستار توجه جدی دولت سیزدهم برای فعال کردن اقتصاد دریا، صادرات و واردات در این استان شد و گفت: انتظار می رفت جزیره کیش نیز به واسطه جغرافیای خود میزبان یکی از اعضای هیات دولت در این سفر باشد.

وی افزود: بنده به نمایندگی از مردم و مسوولان کیش رییس جمهور را به جزیره کیش دعوت می کنم تا در یک سفر اختصاصی نسبت به بررسی نقاط قوت و ضعف این جزیره اقدام کند.

حجت الاسلام حسن‌زاده یادآور شد: این جزیره با توجه به مدیریت خاصی که دارد از لحاظ اقتصادی و چرخش پول جز ۱۰ شهر برتر کشور است اما مشکلات مختلف آن از جمله مسکن، زیرساخت های اموزشی و فرهنگی و معیشت ساکنان را با چالش های متفاوتی روبرو کرده است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد