hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > بازسازی فاضلاب اصفهان با 736 میلیارد تومان اعتبار

بازسازی فاضلاب اصفهان با 736 میلیارد تومان اعتبار

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب گفت: خوشبختانه با تلاش‌های شکل گرفته فرهنگ سازگاری با کم‌آبی در میان مردم نهادینه شده است و همکاری خوبی در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب وجود دارد.

احمدرضا منزه: هاشم امینی ادامه داد: طبق آمار به دست آمده، میزان مصرف آب استان اصفهان در بخش خانگی در سال 97 در حدود 8/6 درصد نسبت به سال 96 کاهش نشان می‌دهد، همچنین در بخش غیر خانگی نیز با کاهش 1/7 درصدی مصرف در سال 97 نسبت به سال قبل از آن روبرو بودیم و در مجموع با کاهش 9/6 درصدی مصرف آب در سال 97، همکاری خوبی در راستای کمک به مدیریت بهتر منابع آبی انجام شد.

او با اشاره به بارش‌های مناسب در سال آبی جاری و ذخیره حدود 800 میلیون مترمکعب آب در سد زاینده‌رود، تصریح کرد: باید به این موضوع توجه داشت که اگر شاهد افت فشار آب در مناطق مختلف اصفهان هستیم به این دلیل است که سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ همچنان ناقص است و این در حالی است که باید این پروژه در سال 86 به اتمام می‌رسید اما همچنان منتظر تکمیل این پروژه مهم هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اضافه کرد: با بهره‌برداری از این سامانه مشکل تأمین آب اصفهان برطرف خواهد شد و دیگر شاهد افت فشار در شبکه نخواهیم بود، البته باید توجه داشت که ما در یک اقلیم خشک قرار داریم و باید مصرف بهینه و درست را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

او یادآور شد: رفتار دائمی ما در حوزه مدیریت مصرف کمک می‌کند در اقلیم خشک و نیمه‌خشک زندگی پایداری داشته باشیم و به جهت اقداماتی که شرکت آب فاضلاب استان اصفهان انجام داده است، در بحث رویداد سازگاری با خشک‌سالی و کم‌آبی توانسته است رتبه برتر این رویداد در بخش شرب شهری و روستایی در میان شرکت‌های آب و فاضلاب را کسب کند.

امینی تأکید کرد: پویش سازگاری با کم‌آبی از اصفهان شروع شده است و درحالی‌که مردم اصفهان در یک اقلیم خشک‌ از کم‌آبی می‌سوزند، بعضی فکر می‌کنند اصفهانی‌ها ادعا می‌کنند که آب ندارند.

او مطرح کرد: افق سامانه اول آب‌رسانی اصفهان سال 86 تمام شد و از آن سال باید سامانه دوم وارد مدار می‌شد که نشد و تاکنون فقط با مدیریت مصرف و همکاری مردم است که شرایط به این منوال پیش رفته است.

*خط قرمز در حوزه استفاده از آب زیرزمینی کیفیت است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ادامه داد: اقداماتی در جهت فرهنگ‌سازی با کم‌آبی و مدیریت مصرف و سازگاری در بخش‌های فنی و فرهنگی و قانونی صورت گرفت که توانست در سال 97 نسبت به سال 96 میزان 9/6 درصد مصرف را کاهش دهد و 23 میلیون مترمکعب آب ذخیره شود.

او با تأکید بر اینکه خط قرمز در حوزه استفاده از آب زیرزمینی کیفیت است، بیان کرد: امروز حدود یک هزار لیتر بر ثانیه آب اصفهان از چاه‌های حفر شده تأمین می‌شود؛ درعین‌حال که آب توزیع شده از طریق چاه‌ها چه در شهرها و روستاها مورد تأیید مرکز بهداشت استان قرار دارد، این رقم در برابر منابع دیگر تأمین آب رقم ناچیزی است.

امینی افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته و با استقرار سامانه‌های هوشمند، توزیع آب به شکل هوشمند و دقیق صورت می‌پذیرد و کمک می‌کند مشکلات در بخش توزیع به حداقل برسد، علاوه بر این با استفاده از 450 ایستگاه آنلاین مدیریت فشار در استان اصفهان، همه موارد به‌خوبی قابل‌رؤیت و کنترل است.

او گفت: با اقدامات صورت گرفته توسط شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، میزان آب بدون درآمد استان اصفهان که میزان شامل انشعاب غیرمجاز، پرت شبکه و... است، امروز به حداقل رقم خود در کشور و به حدود 1/16 رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان آمار داد: بر اساس نشت‌یابی‌های متعدد در سطح شبکه آب شرب استان 85 کیلومتر اصلاح شبکه آب، 6 هزار و 337 انشعابات در شبکه آب و با پایش 13 هزار و 337 انشعاب نشتی‌های موجود برطرف شد، با توجه به اینکه در 10 سال گذشته 700 لیتر بر ثانیه آب مجدد به چرخه توزیع آب برگردانده شده است، موضوع بازچرخانی آب خاکستری طی قراردادی با حوزه نظام مهندسی استان در منازل عملیاتی خواهد شد.

او اضافه کرد: یکی از گلایه‌های استان‌های هم‌جوار از استان اصفهان، استفاده صنایع فولاد استان از آب رودخانه زاینده‌رود است، امسال قراردادی با شرکت فولاد مبارکه به منظور استفاده از شبکه فاضلاب با ظرفیت منابع فولاد انجام گرفت و واگذاری پساب فاضلاب 9 شهر برای استفاده کمتر از رودخانه برای تولید فولاد به این شرکت انجام شد.

امینی اظهار داشت: همچنین در سال گذشته طی قراردادی با شرکت ذوب‌آهن، فاضلاب شهر فولادشهر و ایمان شهر برای استفاده کمتر از آب رودخانه به این شرکت واگذار شد.

*مدیریت مصرف توسط مردم اصفهان

او توضیح داد: استانی شدن سامانه 122 باعث شد همکاران در شرکت آب و فاضلاب اصفهان در حوزه تعمیرات و حوادث سریع‌تر به محل حادثه برسند و در نتیجه تعمیرات و رسیدگی به حوادث سریع‌تر انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان کرد: بخشی از اقدامات فرهنگی در بخش سازگاری با کم‌آبی، ارتباط بیشتر و به کارگیری سازمان‌های مردم‌نهاد، برگزاری جلساتی با استانداری به منظور تغییر ساعات اداری، حضور در برنامه‌های صداوسیما و استفاده از ظرفیت رسانه‌های استان و... بوده است.

او افزود: تغییرات از سال 87 در استان نشان می‌دهد میزان مصرف 66 درصد مردم در بخش الگوی مصرف بین 0 تا 20 بوده اما در سال 1397 میزان 90 درصد مردم استان در این الگو قرار گرفته‌اند، مردم اصفهان بر اساس طبقات مصرف ماهانه یک رکورد خوب را در میزان مدیریت مصرف آب ثبت کردند.

امینی با اشاره به پروژه‌های در حال انجام ابراز داشت: در حال حاضر پروژه آب‌رسانی به باغ بهادران در حال انجام است و تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد، پروژه بعدی آب‌رسانی به گلشهر و روستاها است که هفته گذشته به بهره‌برداری رسید و پروژه بعدی آب‌رسانی به شهرستان‌های دهاقان، گلشن و روستاها است.

او در ادامه گفت: پروژه‌های بعدی، موضوع سه تصفیه‌خانه در راستای سیاست‌های دولت در حوزه مباحث بهداشتی و زیست‌محیطی در حال احداث است که یک مورد آن در خوانسار هفته گذشته به بهره‌برداری رسید، مورد دوم در چادگان و با بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی و مورد سوم در اژیه است که 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان بیان کرد: در طول استان 295 کیلومتر لوله‌گذاری آب و 331 کیلومتر لوله‌گذاری فاضلاب صورت گرفته، همچنین 12 هزار مترمکعب مخزن در اصفهان به بهره‌برداری رسید و 7 هزار مخزن دیگر در سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد، در سال گذشته 18 هزار و 240 انشعاب آب و 21 هزار و 600 فقره انشعاب فاضلاب واگذارشده است.

او در خصوص نحوه تأمین آب شرب روستایی در کل استان تصریح کرد: در میان یک هزار و 286 روستای استان اصفهان 953 روستا تحت پوشش آب شرب بهداشتی و سالم و پایدار قرار دارند، از اقدامات دیگر در حوزه روستایی به منظور تأمین پایدار و سالم ایجاد مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی است و اکنون 41 مجتمع روستایی در سطح استان وجود دارد.

امینی اضافه کرد: از 41 مجتمع روستایی در سطح استان 14 مجتمع در قالب 217 روستا به بهره‌برداری رسیده و 27 مجتمع که شامل 257 روستا می‌شود در حال ساخت است که تاکنون 48 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

*بازسازی فاضلاب اصفهان با 46 میلیون یورو اعتبار

او عنوان کرد: میزان 130 میلیارد از اعتبارت صندوق توسعه ملی و 85 میلیارد تومان از اعتبارت استانی در ساخت این مجتمع‌ها هزینه شده و 500 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است و اعداد خوبی برای تکمیل این مجتمع‌ها از کشور تخصیص داده شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهار کرد: در سال 1397 از روستاهایی که تحت پوشش استان بودند 179 روستا آب‌رسانی سیار انجام می‌شد که این تعداد به 125 روستا تقلیل پیدا کرد.

او در خصوص برنامه فاضلاب شهر اصفهان تصریح کرد: پروژه مهم شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان پروژه بازسازی فاضلاب شهر اصفهان است که به سختی و با استفاده از ظرفیت فاینانس چین در حال انجام است.

امینی افزود: بر اساس ارز آزاد این پروژه با اعتبار 46 میلیون یورو انجام می‌شود که معادل 736 میلیارد تومان است و در بافت سخت و بخشی میراثی شهر صورت می‌گیرد.

او با بیان اینکه اقدامات خوبی در راستای دولت الکترونیک در حال انجام است؛ گفت: دولت الکترونیک اقدامی در جهت منافع زیست‌محیطی و خدمت به مردم است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اذعان داشت: به همین منظور استارت حذف کامل قبض کاغذی در سه محله شهر اصفهان زده شده، سالانه 8 میلیون برگه کاغذی قبض در سطح استان توزیع می‌شود که به واسطه حذف قبوض کاغذی به حفظ منابع طبیعی استان کمک و خطاها حذف می‌شود.

او در ادامه تأکید کرد: همچنین با معرفی درگاه جدید USSD شهروندان با ارسال کد می‌توانند قبض آب خود را دریافت کنند که باعث کاهش میزان مراجعه مردم به ادارات می‌شود، مردم از طریق سامانه 1522 نیز صد در صد خدمات 23 گانه را دریافت می‌کنند.

امینی خاطرنشان کرد: بازسازی شبکه آب فاضلاب اصفهان باید در اصفهان ادامه‌دار باشد و شبکه‌های فرسوده‌ مداوم بررسی و اصلاح شود، بعد از 10 سال مطالبه‌گری بخش عمده‌ای از این پروژه انجام شده و بخشی دیگر با استفاده از تکنولوژی روز و بدون حفاری شناسایی و اصلاح می‌شود.

او مطرح کرد: در جمهوری اسلامی توزیع آب عادلانه است اما ما باید مسائل فنی را در توزیع آب در نظر بگیریم، در بخش توزیع آب توپوگرافی‌های جغرافیایی در افت فشار و قطعی آب تأثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان یادآور شد: در شرایط پیک مصرف تابستان تا زمانی که سامانه دوم در مدار بیاید 5/2 مترمکعب در ثانیه کمبود آب داریم و این کمبود در قالب افت فشار و قطع آب نمایان می‌شود و به همین دلیل از مردم خواهش می‌کنیم با ما همراهی کنند.

او ابراز داشت: نقطه هدف برای مصرف درست از دستگاه‌های اداری توسط دستور استانداری شروع شده و باید دستگاه‌های اداری پیش‌قدم مباحث انرژی شوند، دستگاه‌های آب و برق مکلف شدند اگر میزان مصرف آب و برق هر دستگاهی بعد از تغییر ساعات اداری کم نشد آب و برق آن دستگاه قطع شود.

*اصفهان کمترین سرانه مصرف خانگی كشور در بخش آب را دارد

در ادامه این نشست، رضا رضایی معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب فاضلاب استان اصفهان عنوان کرد: با توجه به اینکه حدود 74 درصد مصارف آب در بخش مسکونی انجام می‌شود لذا ارائه آموزش‌های مناسب به مردم در دستور کار قرار گرفت و بر اساس این آموزش‌ها شاهد رشد فرهنگ صرفه‌جویی و کاهش مصرف بودیم.

او ادامه داد: بر اساس برنامه‌های اعلام شده توسط وزارت نیرو، الگوی مصرف مناسب بر ای اصفهان 14 مترمکعب در هر ماه است لذا برای مشترکان کم‌مصرف بسته‌های تشویقی تعریف شد و این در حالی است که مشترکان پر مصرف نیز باید در ازای مصرف بیشتر جریمه پرداخت کنند.

ناصر اكبري، معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این نشست خبری با بيان اينكه تامين آب به‌صورت عادي تا دمای 33 درجه انجام می‌شود و در 9 ماه سال تقریبا مشکلی در تامين آب نداریم، اظهار كرد: در دمای 33 درجه، از سامانه اول آب‌رسانی تأمین آب انجام می‌شود، اما در فصول گرم سال با بالا رفتن دماي هوا به بيش از ٣٣ درجه، به ازای هر درجه افزایش، 5 درصد نیاز آبی اصفهان افزايش می‌یابد و شاهد کمبود 5/2 تا 3 مترمکعب آب بر ثانیه در سامانه هستيم که می‌توان با مدیریت مصرف و فشار، شرايط را پشت سر گذاشت.

او تاكيد كرد: در شرایط پیک مصرف تابستان و تا زمانی که سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ در مدار قرار گیرد، با كمبود دو و نيم مترمکعب آب بر ثانیه مواجه هستيم كه اين كمبود در قالب افت فشار و قطعي آب نمایان می‌شود.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بيان اينكه بخشی از این كمبود آب از طریق حفر چاه‌ها در سطح شهر تأمین می‌شود، تصريح كرد: در پیک مصرف نيازمند همكاري بيشتر مردم هستيم و اگر سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان بزرگ در مدار قرار گیرد، این مشكل حل خواهد شد.

او با تاكيد بر اينكه استان اصفهان کمترین سرانه مصرف خانگی كشور را در بخش آب دارد، گفت: به ازاي هر نفر 149 لیتر در شبانه‌روز آب مصرف می‌شود درحالی‌که ميانگين مصرف کشور 157 لیتر است.

امیرحسین حکمتیان معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز در این نشست گفت: با همکاری فولاد مبارکه در پروژه فاضلاب مبارکه شاهد افزایش چشمگیر اجرای این پروژه هستیم و امیدواریم این پروژه زودتر به بهره‌برداری برسد.

او افزود: در خصوص فاضلاب مناطق شرقی شهر اصفهان نیز تاکنون 15 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه شده و طرح پیشرفت فیزیکی بیش از 80 درصدی دارد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد