hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > جمهوری آذربایجان در سالی که گذشت

جمهوری آذربایجان در سالی که گذشت

– ایرنا –سال ۲۰۲۱ با تلاش های دولت باکو برای حفظ و تداوم دست آوردهای جنگ قره باغ همراه بوده که یک سال قبل منجر به آزادسازی سرزمینهای جمهوری آذربایجان از اشغال نیروهای ارمنستان شد.

  این تلاش ها چه در عرصه دیپلماسی و چه در حوزه بازسازی سرزمینهای آزاد شده بیشتر مشاهده می شد و با توجه به این که جمهوری آذربایجان بعنوان یکی از کشورهای نفت خیز منطقه به شمار می رود ، در سال گذشته میلادی قیمت های مناسب نفت و گاز در بازارهای جهانی به دولت باکو امکان داد ، برخی طرح های زیر ساختی در سرزمینهای آزاد شده را در اسرع وقت اجرا کند .

** ادامه مذاکرات حل و فصل مناقشه میان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان

  در سال گذشته میلادی دو دوره مذاکرات سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان در شهرهای مسکو و سوچی با هدف بررسی روند اجرای توافقات ۱۰ نوامبر سال ۲۰۲۰ در باره پایان جنگ در قره باغ ، برگزار شد .

  در این مذاکرات، در باره ایجاد گروه کاری سه جانبه برای بررسی مسایل مربوط به تعیین مرزها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و نیز راه اندازی مسیرهای ارتباطی در منطقه توافق  شده و چند نشست این گروه کاری در سطح معاونین نخست وزیر سه کشور نیز در مسکو برگزار شد.

    در سال ۲۰۲۱  نخستین دیدار سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان اگر چه در اوایل همان سال در ماه ژانویه ( دی ماه ۱۳۹۹ ) در مسکو برگزار شده بود ، سران سه کشور برای بررسی اجرای توافقات حاصله دوباره در اواخر ماه نوامبر ( اوایل آذرماه گذشته ) در سوچی گردهم آمدند .

 جمهوری اذربایجان نشست سه جانبه در سوچی را مثبت ارزیابی و اعلام کرد در بیانیه سه جانبه امضا شده در این نشست بر لزوم تسریع در اجرای پروژه های با هدف آشکارسازی ظرفیت های اقتصادی منطقه از جمله افتتاح مسیرهای ریلی و جاده ای  تاکید شده است.

  باکو در دوران پسا مناقشه خواستار اجرای کامل بیانیه های سه جانبه امضا شده میان روسای جمهوری آذربایجان ،روسیه و نخست وزیر ارمنستان ،  باز شدن تمامی ارتباطات در منطقه، آغاز روند تحدید حدود بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان و عادی سازی روابط بر اساس قوانین بین المللی شده است.

  گفتنی است راه اندازی مسیرهای ارتباطی در منطقه و نیز تحدید حدود و تعیین مرزها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از موضوعات عمده دو نشست سه جانبه سران آذربایجان ، ارمنستان و روسیه در مسکو و سوچی و نیز در دیدار الهام علی اف و نیکول پاشینیان رییس جمهوری اذربایجان و نخست وزیر ارمنستان با حضور "شارل میشل " رییس شورای اتحادیه اروپا برگزار شده ۲۴ آذرماه گذشته در بروکسل بود .

  با وجود این مذاکرات و توافقات حاصله  در سال گذشته در راستای راه اندازی مسیرهای ارتباطی منطقه از جمله کریدور زنگزور برای برقراری ارتباط زمینی میان مناطق غربی جمهوری آذربایجان و نخجوان از طریق خاک ارمنستان که دولت باکو بیشتر به ان تاکید دارد ، در سال گذشته میلادی اقدام عملی در این راستا انجام نشد . با این حال جمهوری اذربایجان با آغاز اجرای برخی پروژه های زیر ساختی در سرزمینهای آزاد شده ، انها را همچننین جزو مسیرهای ارتباطی که قرار است در آینده در منطقه راه اندازی شود ، عنوان کرد .

  در سال گذشته میلادی اقدامات انجام گرفته برای تعیین مرزها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در برخی نقاط مرزی موجب تنش و در گیری های نظامی میان نیروهای دو کشور در اواخر ماه نوامبر ( اوایل آذرماه ) شد که تلفات جانی برای هر دوطرف دربر داشت .

  با وجود این که بیش از یک سال از پایان جنگ و آزادسازی سرزمینهای اشغال شده می گذرد ، بدلیل تخریب کامل همه واحد های مسکونی ، اقتصادی و زیرساختی در ۳۰ سال گذشته، همچنان شرایط برای بازگشت آوارگان جنگی به این مناطق فراهم نمی باشد .

  این در حالی است که جمهوری آذربایجان ارمنستان را به حاضر نبودن برقراری روابط عادی میان دو کشور متهم می کند .


** روند بازسازی سرزمینهای آزاد شده در قره باغ

جمهوری آذربایجان بلافاصله پس از پایان جنگ در قره  باغ ، در خصوص بازسازی سرزمینهای آزاد شده در این منطقه اقدام کرده و شرکت های خارجی را برای مشارکت در این روند دعوت کرده است .

  الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان در این راستا بارهای اعلام کرد که دولت باکو شرکت های کشورهای دوست را برای مشارکت فعال در روند بازسازی قره باغ و اجرای طرح های اقتصادی مختلف در این منطقه دعوت می کند .

   در این راستا چند دوره مذاکرات مقامات اقتصادی جمهوری آذربایجان و ایران برای مشارکت شرکت های ایرانی در روند بازسازی قره باغ نیز انجام گرفته است .

  در حال حاضر پروژه های زیر ساختی از جمله ایجاد جاده های جدید ، بازسازی واحد های برق و آب رسانی در شهر شوشا  و شهرستانهای  فضولی ، لاچین ، کلبجر ، آقدام ، زنگیلان ، قبادلی و جبرایل در قره باغ ادامه دارد .

  دولت باکو برنامه ریزی کرده است در قره  باغ سه فرودگاه بین المللی با مشارکت و همکاری شرکت های خارجی راه اندازی کند و در سال گذشته میلادی فرودگاه بین المللی شهر فضولی در یک مدت کوتا ظرف هشت ماه  احداث و طی مراسمی با حضور روسای جمهوری آذربایجان و ترکیه مورد بهره برداری قرار گرفت .

  همچنین در سال گذشته مراسم کلنگ زنی فرودگاههای بین المللی در دو شهر دیگر "زنگیلان " واقع در نزدیکی مرز ایران و نیز "لاچین " با حضور رییس جمهوری آذربایجان  برگزار شد که قرار است این دو فرودگاه در دو سال آینده در این شهرها راه اندازی شود .

    بازسازی سرزمینهای آزاد شده جمهوری آذربایجان همزمان با روند پاکسازی این سرزمینها از مین و مهمات منفجر نشده اجرا می شود .

  نیروهای ارمنی در ۳۰ سال گذشته اقدام به مین گذاری گسترده اغلب مناطق مسکونی و غیر مسکونی قره باغ کرده اند و در حال حاضر پاکسازی این سرزمینها از مین و مهمات منفجر نشده به یکی از معضلات  عمده دولت باکو در زمیه روند بازسازی تبدیل شده است .

   این در حالی است که پس از پایان جنگ در قره باغ و آزادی این سرزمینها بیش از یکصد و پنجاه نفر از شهروندان نظامی و غیر نظامی جمهوری آذربایجان بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داده و یا به شدت مجروح شده اند .

  جمهوری آذربایجان سال گذشته میلادی در مقابل تحویل تعدادی از اسیران نظامی  به ارمنستان در چند مرحله، نقشه اراضی مین گذاری شده در قره باغ را از این کشور دریافت کرده است .

   در حال حاضر پاکسازی مین در قره باغ با مشارکت نظامیان روسیه و ترکیه  ادامه دارد و همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای کمک به جمهوری آذربایجان در این زمینه اعلام کرده است.

  ** صلح بانان روسیه در قره باغ

  یکی از مفاد بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان شامل استقرار صلحبانان روسی به مدت ۵ سال در منطقه قره باغ کوهستانی برای نظارت بر آتش بس می باشد و پس از پایان این مدت و در صورت تمایل طرف های امضا کننده این سند سه جانبه، استقرار آنها به مدت ۵ سال دیگر تمدید می شود.

پس از پایان جنگ، صلح بانان روس بلافاصله وارد قره باغ شده و در حال حاضر در برخی مناطق از جمله خانکندی مرکز قره باغ کوهستانی و شهرستان لاچین مستقر شده اند.

استقرار صلح بانان روسیه در قره باغ برای جامعه جمهوری آذربایجان رویدادی غیر منتظره بود و حتی موجب واکنش منفی قشرهای مختلف شهروندان این کشور هم شد.

در میان مردم جمهوری آذربایجان چنین نظراتی حاکم است که ارامنه در جنگ اول قره باغ در اوایل دهه ۹۰ قرن گذشته با حمایت و کمک های روسیه توانستند منطقه قره باغ را تحت اشغال خود درآورند و بنا بر این نگرانی خاصی در میان شهروندان آذربایجانی در باره ادامه این حمایت ها و کمک ها به تجزیه طلبان در قره باغ کوهستانی، وجود دارد.

برخی کارشناسان جمهوری آذربایجان بر این باورند که استقرار صلحبانان روس در منطقه قره باغ کوهستانی به ارامنه در این منطقه امکان می دهد تا تلاش های تجزیه طلبانه همچنان ادامه یابد.

دولت باکو که قره باغ کوهستانی را جزو جمهوری آذربایجان می داند، اعلام کرده که حاضر نیست تحرکات تجزیه طلبانه ارامنه این منطقه را تحمل کند و بنا بر این پس از پایان جنگ واکنش سخت به سفرهای مقامات ارمنستان به خانکندی مرکز قره باغ کوهستانی داشته و چنین سفرهایی بدون هماهنگی با دولت جمهوری آذربایجان را غیر قانونی اعلام کرده است.

بر اساس بیانیه سه جانبه، یکی از وظایف عمده صلحبانان روس جلوگیری از حضور و فعالیت هرگونه نیروی مسلح غیر قانونی در منطقه می باشد و دولت باکو هر گونه  اقدام اعزام مجدد نظامیان ارمنستان به منطقه قره باغ کوهستانی را غیر قانونی می داند و اعلام کرده که قاطعانه از آن جلوگیری خواهد کرد.

با وجود نگرانی جامعه جمهوری آذربایجان از حضور صلح بانان روس در منطقه، دولت باکو تاکنون ایرادهای جدی به فعالیت آنها در قره باغ نداشته است، ولی در سال گذشته  در پی انتشار گزارشهای در باره تلاش ارمنستان برای استقرار  نیرو در برخی نقاط در قره باغ و بخصوص در مناطق تحت کنترل صلح بانان روسیه ، جمهوری آذربایجان  واکنش جدی در این زمینه از خود نشان داد .

یکی از مفاد بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان شامل فعالیت مرکز مشترک ترکیه و روسیه برای کنترل آتش بس در قره باغ می باشد.

مرکز مشترک کنترل آتش بس روسیه و ترکیه در قره باغ متشکل از ۱۲۰ نظامی (۶۰ نظامی از هر کشور) در دهه اول بهمن ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده  و این مرکز در اراضی شهرستان آزاد شده " آقدام " جمهوری آذربایجان مستقر است.

با وجود این که ۹ ماه از آغاز فعالیت این مرکز مشترک می گذرد ولی تا به حال هیچ  گزارشی در باره جزییات فعالیت این مرکز منتشر نشده است  .

*** تلاش گروه مینسک برای از سرگیری فعالیت های میانجیگری

در عین حال،‌ گروه میانجی مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک آمریکا ، فرانسه و روسیه نیز که نزدیک به ۳۰ سال فعالیت  های میانجیگری برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ را بر عهده داشت و نتوانست در این زمینه موفق شود ، در سال گذشته تلاش هایی برای از سرگیری میانجیگری را از خود نشان داد که با مخالفت دولت باکو مواجه شد .

  پایان جنگ و آزادسازی سرزمینهای اشغالی جمهوری آذربایجان همچنین موجب تقویت موقعیت روسیه در منطقه شده و همزمان اهرم های دخالت غرب در منطقه کاهش یافته است .

 کارشناسان سیاسی بر این باورند که در سال گذشته آمریکا و کشورهای اروپایی تلاش  کردند از طریق ارمنستان در جریانات منطقه دخالت کنند ولی این تلاش ها بی نتیجه بوده است ، چرا که آذربایجان بصورت آشکار و روسیه نیز پشت پرده مخالف دخالت غرب در رویدادهای منطقه می باشد .

  دولت باکو بر ان تاکید دارد که گروه مینسک از این پس فقط در روند عادی سازی روابط آذربایجان و ارمنستان مشارکت داشته باشد و موضوع قره باغ به هیچ وجه با میانجیگران بررسی نخواهد شد .

  این در حالی است که ارمنستان سعی دارد از طریق فشارهای غرب موضوع موقعیت سیاسی و حقوقی ارامنه قره باغ را دوباره در دستور کار قرار دهد .


  ** اقتصاد جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۱

  با توجه به این که صنعت نفت و گاز عمده حوزه اقتصادی در جمهوری آذربایجان به شمار می رود ، اقتصاد این کشور بیشتر به درآمد های حاصله از صادرات نفت و گاز بستگی دارد .

  این در حالی است که بیش از ۹۰ درصد صادرات جمهوری آذبایجان را نفت و گاز تشکیل می دهد و در سال گذشته قیمت مناسب در بازارهای جهانی نفت و گاز به  این کشور امکان داد در مقایسه با سالهای قبل، درآمد های قابل توجهی از این محل به دست آورد که این هم به نوبه خود شرایطی برای توسعه حوزه های دیگر اقتصاد فراهم کرده است  .

  این در حالی است که درآمد سال گذشته  میلادی صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان فقط از توسعه میادین نفتی "آذری، چراغ و گونشلی" در دریای خزر ۵ میلیارد و ۲۷۲ میلیون دلار بوده که در مقایسه با  سال قبل ۵۸ درصد افزایش داشته است.  

صندوق دولتی نفت جمهوری آذربایجان مجموع درآمد از طرح توسعه میادین نفتی "آذری، چراغ و گونشلی" از سال ۲۰۰۱میلادی تا به حال را ۱۵۴ میلیارد و ۶۷۷ میلیون دلار اعلام کرد که آماری قابل توجهی برای یک کشور با جمعیت ۱۰ میلیون نفر می باشد .

  جمهوری آذربایجان در اوایل سال گذشته میلادی صادرات گاز طبیعی از میدان " شاه دنیز " در دریای خزر از طریق دالان گازی جنوب به اروپا را آغاز کرده است و به این ترتیب کشورهای ایتالیا ، یونان و بلغارستان برای نخستین بار گاز طبیعی جمهوری آذربایجان را از طریق خط لوله ترانس ادریاتیک ( تاپ ) که بخشی از دالان گازی جنوب به شمار می رود ، دریافت کردند .

   در قالب طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی میدان " شاه دنیز " جمهوری آذربایجان به اروپا ، در چند سال اخیر همچنین دو خط لوله دیگر از جمله خط لوله " قفقاز جنوبی " ( در خاک جمهوری آذربایجان و گرجستان ) و نیز خط لوله ترانس آنادولی (تاناپ) در خاک ترکیه احداث شده است .

    شرکت بریتیش پترولیوم، پیمانکار توسعه میدان " شاه دنیز " جمهوری آذربایجان یکی از بزرگترین  میدانهای گازی منطقه در دریای خزر ، می باشد .

  شرکت ملی نفت ایران نیز با سهم ۱۰  درصدی یکی از سهامداران توسعه میدان  گازی " شاه دنیز" است. هزینه مورد نیاز برای اجرای طرح ایجاد دالان گازی جنوب برای انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به اروپا در ابتدا ۴۰ الی ۴۵ میلیارد دلار پیشبینی شده بود ولی این طرح سرانجام با هزینه  ۳۳ میلیارد دلار اجرا شد .

  جمهوری آذربایجان برنامه ریزی کرده است در ۲۵ سال آینده سالانه ۱۰  میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر کند که ۸ میلیارد متر مکعب آن را ایتالیا و دومیلیارد متر مکعب باقی مانده را نیز یونان و بلغارستان دریافت خواهند کرد .

  آغاز انتقال گاز طبیعی جمهوری آذربایجان به  اروپا  با پایان کارهای ساخت و ساز خط لوله گازی "ترانس آدریاتیک " ( تاپ ) به طول ۸۷۸ کیلومتر که آخرین بخش دالان گازی جنوب به شمار می رود ، امکان پذیر شد .

  برنامه ریزی شده  است سالانه  از طریق دالان گازی جنوب در مجموع ۱۶  میلیارد متر مکعب گاز طبیعی میدان "شاه دنیز " جمهوری آذربایجان انتقال داده شود که ۱۰ میلیارد متر مکعب آن به اروپا و ۶ میلیارد متر مکعب نیز به ترکیه اختصاص یافته است. 

  ترکیه از سال ۲۰۱۸ میلادی از طریق خطوط لوله گازی "قفقاز جنوبی " و ترانس آنادولی " سالانه ۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از جمهوری آذربایجان وارد می کند .

جمهوری اذربایجان در سال گذشته در مجموع بیش از ۳۲ میلیون تن نفت از میادین دریایی و خشکی خود استخراج کرد که ۲۵.۷ میلیون تن آن به بازارهای جهانی صادر شده است .

در سال ۲۰۲۱ میلادی همچنین میزان گاز طبیعی استخراج شده این کشور بیش از ۴۰ میلیارد متر مکعب بوده است که بیش از ۱۷ میلیارد متر مکعب ان صادر شده است .

  این در حالی است که جمهوری آذربایجان مجموع ذخایر گاز طبیعی تایید شده در چند میدان گازی این کشور در دریای خزر را  ۲.۶ تریلیون متر مکعب اعلام کرده است.

  جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۱ میلادی همچنین توافقنامه توسعه مشترک  یک میدان انرژی موسوم به " دوستلیق " ( دوستی ) با ترکمنستان امضا کرد . با امضای این توافقنامه اختلاف نظر طولانی باکو و عشق اباد در باره تعلق این میدان انرژی به پایان رسید .

  ** روابط جمهوری اذربایجان و ایران در سال ۲۰۲۱  

  جمهوری آذربایان با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ریاست جمهوری سید  ابراهیم رئیسی علاقه خود را برای توسعه بیش از پیش روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها اعلام کرد. در این ارتباط هیات بلند پایه جمهوری آذربایجان به رهبری صاحبه غفاراوا رییس مجلس ملی این کشور در مراسم تحلیف دکتر سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری جدید ایران حضور داشته و در دیدار با مقامات ایرانی علاقه باکو برای گسترش بیش از پیش روابط فیمابین را اعلام کرد .

  با وجود این که در سال گذشته در یک مقطع زمان کوتاه برخی سوءتفاهم ها بر روابط دو کشور همسایه سایه انداخت ولی این پدیده نامطلوب دیری نپایید و با اراده مسوولان جمهوری آذربایجان و ایران در اسرع وقت برطرف شد .

  چند دیدار حضوری حسین امیر عبداللهیان و جیحون بایرام اف وزیران امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در حاشیه جلسات بین المللی و  نیز تماس های تلفنی مرتب آنها به هماهنگی مواضع باکو و تهران در باره برخی مسایل منجر شد.

اما شاه بیت تمامی تلاش های سازنده میان دو کشور به عشق آباد رسید ، جایی که دکتر سید ابراهیم رئیسی و الهام علی اف روسای جمهوری ایران و آذربایجان در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی ( اکو ) دیدار کردند که به اعتقاد کارشناسان  نقطه عطف و آغاز مرحله ای جدید در روند توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به شمار می رود.

رییس جمهوری ایران در این دیدار در باره روابط دو کشور گفت :  روابط ما با جمهوری آذربایجان فقط روابط همسایگی نیست، روابط قلبها است، قلب مردم دو کشور با هم می تپد. ما یک اتحاد تاریخ و تمدن داریم. همه اینها ما را بیشتر متحد می کند. ما هرگز نباید اجازه دهیم دیگران در روابط ما دخالت کنند. ما باید مشکلات پیش آمده را خودمان حل کنیم، برای پیشبرد روابط و تعمیق همکاری های متقابل سودمند، باید با یکدیگر همکاری کنیم. تجربه تاکنون نشان می دهد که وقتی همیشه خودمان در مورد مسائل خود بحث می کنیم، توانسته ایم بسیاری از آنها را حل کنیم و بر موانع پیش رو غلبه کنیم.

رییس جمهوری ایران با اشاره به موضع کشورمان در مساله "قره باغ" گفت که موضع ایران در این مسئله نیز شفاف و بدون ابهام بود. موضع همه مسئولان در ساختارهای کشوری از رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران این بود که تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان خدشه دار نشود و تمامیت ارضی آن تامین شود. ما اطمینان داریم که گفت وگوهای معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان با همتایان ایرانی‌ باعث تعمیق، پیشرفت و تقویت روابط ما خواهد شد.

الهام علی اف نیز با ابراز خوشحالی از چنین فرصت فوق العاده ای برای این دیدار گفت،. من اطمینان دارم که این دیدار انگیزه بسیار قوی به توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان خواهد داد.

علی اف افزود: ما برای روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل هستیم. مردم ما مردمانی برادر هستند. ما قرن ها با هم زندگی کرده ایم. روابط نیز بسیار گسترده است. مردم ما با تاریخ مشترک و فرهنگ مشترک متحد شده اند. این زمینه بسیار خوبی است. ما تاریخ معاصر روابط دوجانبه را بر این اساس می نویسیم.

  در جریان این دیدار همچنین یک سند انتقال گاز طبیعی ترکمنستان از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان نیز با حضور روسای جمهوری دو کشور به امضا رسید .

  سفر اول دی ماه جاری وزیر امور خارجه ایران به باکو نیز از رویدادهای مهم سال گذشته در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان به شمار می رود .

  الهام علی اف در دیدار حسین امیر عبداللهان ، مصادف بودن این سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو با پایان سال میلادی را از لحاظ بررسی برنامه فعالیت مشترک دو کشور برای سال آتی مهم خواند .

رییس جمهوری آذربایجان با تاکید بر این که با همتای ایرانی دیدار صمیمانه در عشق آباد در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی داشت ، گفت ،در آن دیدار بار دیگر شاهد آن شدیم که همه فرصتها برای توسعه هر چه بیشتر روابط دو کشور فراهم است .

علی اف افزود: در دیدار با رییس جمهوری ایران در عشق آباد، دوستی و برادری ایران و جمهوری آذربایجان بار دیگر تایید و بر ضرورت برداشتن گامهای بیشتری برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها ی سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی مورد تاکید قرار گرفت .

وی افزود : دستور کار همکاری دوجانبه ایران و آذربایجان گسترده تر است و اطمینان دارم که این همکاری فی‌مابین نتایج خوبی خواهد داشت.

حسین امیر عبداللهیان نیز در پایان این سفر طی نشست خبری در باکو گفت : ما نقشه راه مشخص برای توسعه روابط ایران و جمهوری آذربایجان داریم. در مسیر اراده رهبران دو کشور گام های قوی و  ثمربخش در منافع دو ملت و دو کشور برخواهیم داشت.

  این در حالی است که جیحون بایرام اف وزیر امور خارجه آذربایجان نیز اخیرا طی نشست خبری مربوط به نتایج سال گذشته  فعالیت های سیاسی این کشور اعلام کرد ، تنش بروز کرده مدتی پیش در روابط آذربایجان و ایران برطرف شده است. 

بایرام آف گفت، در سفر وزیر امور خارجه ایران به باکو در باره انجام رایزنی های سیاسی میان باکو و تهران حداقل در هر شش ماه یک بار و نیز برقراری ارتباط میان سخنگوی های وزارت خارجه دو کشور توافق شد.

وی افزود، در سفر حسین امیر عبداللهیان به باکو همچنین در خصوص طرح های اقتصادی دو کشور و اجرای آنها تبادل نظر شد. برخی از این طرحها در دست اجرا است و در خصوص سرعت بخشیدن به اجرای آنها توافق کردیم.

  وزیر امور خارجه آذربایجان گفت در آینده نزدیک اجلاس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران و آذربایجان برگزار خواهد شد که برای هر دو کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

درر سال گذشته میلادی همچنین در قالب همکاری های منطقه ای راه اندازی کریدور حمل و نقل جدید در دستور کار همکاری های سه جانبه جمهوری آذربایجان، ایران و گرجستان قرار گرفت .

" سید عباس موسوی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در این ارتباط اعلام کرد ، ایران ، جمهوری آذربایجان و گرجستان کریدور حمل و نقل جدید را راه اندازی می کنند .

    موسوی افزود : بعد از احیای کریدور اکو ( پاکستان، ایران ، ترکیه ) و نیز راه اندازی آزمایشی کریدور جهانی شمال - جنوب ( فنلاند، روسیه، جمهوری آذربایجان، ایران ، خلیج فارس و هند ) ، کریدور جدید (ایران ، جمهوری  آذربایجان، گرجستان، دریای سیاه و اروپا ) راه اندازی می شود .


 **  اقدامات دولت برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا

دولت جمهوری آذربایجان در سال گذشته میلادی توانست در اجرای بموقع گسترده طرح واکسیناسیون شهروندان ویروس کرونا را مهار کند و از همین رو بسیاری از محدودیت های رژیم قرنطینه در این کشور برداشته شد.  

در نتیجه ایمنی سازی  گسترده شهروندان در جمهوری اذربایجان موارد ابتلای به کووید -۱۹ برای اواخر سال گذشته  تا کمتر از ۵۰۰ نفر در روز کاهش یافت.

بنا به گزارش منابع رسمی جمهوری آذربایجان تا به حال در این کشور با جمعیت بیش از ۱۰ میلیون نفر ۵ میلیون و ۱۷۱ هزار نفر دوز اول ، چهار میلیون و ۶۸۰ هزار نفر دو دوز واکسیناسیون و بیش از یک میلیون و ۵۲۱ هزار نفر نیز  سومین دوز واکسیناسیون را دریافت کرده اند .

 در مجموع تا به حال در جمهوری آذربایجان ۶۱۸ هزار و ۹۱۸ مورد ابتلای به ویروس کرونا به ثبت رسیده است که هشت هزار و ۴۰۹ نفر از شهروندان این کشور بر اثر ابتلای به این ویروس جان خود را از دست دادند .

با وجود این که دولت بسیاری از محدودیت های قرنطینه ای را لغو کرده است ، اما استفاده از ماسک در فضای بسته همچنان اجباری است و حضور شهروندان در اماکن عمومی بسته از جمله در رستورانها ، مراکز تفریحی ، فرهنگی ، آموزشی فقط با داشتن گواهینامه دریافت دو دوز واکسین امکان پذیر است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد