hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > بی‌ثابت قیمت‌ لوازم خانگی نوعروسان همدانی را با مشکل مواجه کرد

بی‌ثابت قیمت‌ لوازم خانگی نوعروسان همدانی را با مشکل مواجه کرد

قیمت لحظه‌ای کالاهای خانگی در بازار همدان خرید جهیزیه را برای خانواده‌ها دشوار کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، خرید جهیزیه یکی از مراحل سخت ازدواج است که این روزها بخاطر وضعیت نامناسب اقتصادی بسیاری از خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است.

در استان همدان خرید جهیزیه بر عهده خانواده عروس خانم است اما در برخی موارد خانواده داماد هم هزینه تامین چند قلم از کالاهای جهیزیه را بر عهده می‌گیرند.نرخ بسیاری از اقلام جهیزیه نسبت به سال گذشته صد در صد گرانتر شده و اقشار ضعیف و متوسط جامعه قدرت خرید آن را ندارند.

زمزمه گرانی و قیمت‌های لحظه‌ای لوازم خانگی در گوش شهر پیچیده و خانواده‌هایی که به دنبال خرید جهیزیه هستند دل خوشی از قیمت‌ها ندارند. برای اطلاع از وضعیت قیمت‌ها به بازار لوازم خانگی همدان می‌رویم تا از نزدیک در جریان نرخ کالاها و میزان نظارت بر آن قرار بگیریم.

ابتدا فروشگاه‌های واقع در خیابان اکباتان  و واحدهای محدوده پارکینگ طبقاتی اکباتان را مورد رصد قرار می‌دهیم.
اولین نکته حائز اهمیتی که در بیشتر فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد عدم نصب اتیکت قیمت بر روی کالاها است که خود عاملی برای گرانفروشی و تخلف است.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر علت نبود اتیکت قیمت بر روی کالاها، تصریح کرد: بیشتر اجناس ما به صورت شرکتی است و قیمت آن مدام در حال تغییر است.

وی افزود: وقتی نرخ یک کالا افزایش می‌یابد ما نمی‌توانیم آن را به قیمت قبل از گرانی به مردم عرضه کنیم چراکه در این صورت قادر نخواهیم بود اجناس جدید را خریداری کنیم.

این فروشنده لوازم خانگی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد لوازم خانگی موجود در بازار ایرانی است، اظهار داشت: کالاهای خارجی قاچاق به هیچ عنوان در بازار یافت نمی‌شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت یک نوع کالا در فروشگاه‌های مختلف متفاوت است، عنوان کرد:مقدار سودی که همکاران ما از یک کالا دریافت می‌کنند علت این تفاوت قیمت است. مثلا یک فروشنده 10 درصد سود و دیگری درصد سود  کمتری بر روی کالا اعمال می‌کند.

این فروشنده با بیان اینکه در حال حاضر هزینه تامین یک جهیزیه در حد متوسط بیش از 100 میلیون تومان است، اظهار داشت: قدرت خرید مردم کاهش یافته و این امر سبب رکود در بازار لوازم خانگی شده است. به یک فروشگاه دیگر در محدوده سیزده خانه همدان رفتیم، در این مغازه ها بیشتر تلوزیون، یخچال و لباسشویی به فروش می‌رسد.

یک فروشنده کالا در این فروشگاه به خبرنگار تسنیم گفت: همه کالاهای موجود در مغازه ایرانی است و دیگر اجازه واردات اجناس خارجی داده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها ثبات ندارد و هر روز یک قیمت جدید به ما اعلام می‌شود، اظهار داشت: ما فروشندگان کالا نقشی در تعیین نرخ کالاها نداریم و فقط سود قانونی خود را بر روی هر کالا اعمال می‌کنیم.

این فروشنده در پاسخ به این سوال که چرا اتیکت قیمت بر روی کالاها نصب نشده است تصریح کرد: چون قیمت‌ها نوسان دارد نمی‌توانیم هر روز اتیکت جدیدی نصب کنیم.

وی با بیان اینکه بازار در حالت رکود و بدون مشتری به سر می‌برد، گفت: قیمت کالاهای خانگی نسبت به سال گذشته حداقل 30 درصد افزایش یافته است.

این فروشنده با اشاره به اینکه گرانی ارز و افزایش قیمت سریع کالاها سبب خرید و فروش کالاها فقط به صورت نقدی شده است، اظهار داشت: قبلا امکان فروش اقساطی به مشتریان وجود داشت اما اکنون شرکت‌ها فقط در ازای پرداخت کامل هزینه، کالا را ارسال می‌کنند.

گرانی 4 میلیونی یخچال در یک ماه

یک خانم که به همراه دخترش برای خرید اقلام جهیزیه به بازار آمده است به خبرنگار تسنیم گفت: قیمت‌ها کاملا بی‌ثبات و بازار در حالت رها شده است.

وی تصریح کرد: از ماه گذشته تاکنون مشغول خرید جهیزیه هستم، یخچالی را که ماه قبل 24 میلیون خریداری کردیم امروز قیمت آن به 27 میلیون تومان رسیده است. چه کسی مسئول گرانی 4 میلیونی یخچال در زمانی کمتر از یک ماه است؟

این شهروند همدانی با تاکید بر اینکه آنگونه که ما وضعیت بازار و قیمت‌ها را مشاهده می‌کنیم هیچ نظارتی بر روی آن وجود ندارد، اظهار داشت: فروشندگان ما را تهدید می‌کنند که اگر امروز کالای مورد نظر را خریداری نکنید فردا ممکن است قیمت آن 500 هزار تومان گرانتر شود.

وی با بیان اینکه واحدهای صنفی به راحتی نرخ کالاها را افزایش می‌دهند و نظارتی هم برو روی آن نیست، تصریح کرد: باید نرخ  مارک‌های مختلف اجناس برای مردم شفاف سازی شود تا از هرگونه سوء استفاده و گرانفروشی جلوگیری شود.

این خانم با تاکید بر اینکه ما از اقشار متوسط جامعه هستیم و برای رسیدن به یک میلیون تومان پول باید تلاش زیادی کنیم، عنوان کرد: آن‌وقت یک فروشگاه به سادگی و خودسرانه کالاها را گران می‌کند و نظارتی هم نیست.



جریمه عدم نصب اتیکت قیمت 96 هزار تومان است

مرتضی بید آبادی، معاون بازرسی سازمان صمت استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار داشت: مبلغ جریمه عدم درج قیمت بر روی کالاها فقط 96 هزار تومان است که برای متخلفان مبلغ بسیار ناچیزی است.

وی با تاکید بر اینکه این گونه نیست که قیمت کالاها به صورت روزانه یا در مدت زمان کوتاهی تغییر کند و گران شود، تصریح کرد: اگر فروشنده‌ای بگوید این جنس را الان فاکتور نکنی ممکن است برای فردا گران شود، بدون شک شگرد و بازارگرمی فروشنده برای مشتری است.

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه شرکت‌ها به صورت روزانه قیمت کالاها را تغییر نمی‌دهند، گفت: فروشگاه‌هایی که صحبت از گرانی لحظه‌ای و عدم ثبات بازار دارند می‌خواهند با این روش مشتری را جذب و جنس خود  را زودتر به فروش برسانند.

بیدآبادی با تاکید بر اینکه بازرسان ما به صورت روزانه در سطح بازار حضور داشته و بر واحدها نظارت می‌کنند، گفت: از مردم تقاضا داریم در صورت مشاهده هر گونه تخلف واحدهای صنفی مبنی بر گرانفروشی، فریب مشتری و عدم درج قیمت بر روی کالاها، به سامانه 124 گزارش دهند.

وی افزود: همکاران ما به شکایات دریافتی از طریق سامانه 124 در مدت زمان حداکثر سه روز رسیدگی می‌کنند.
کالاهای تقلبی مشکل ساز شده است

معاون بازرسی سازمان صمت با بیان اینکه برخی از مردم به جای خرید از مراکز معتبر اقدام به خرید کالاهای قاچاق از طریق کانال‌های تلگرامی و مناطق جنوب کشور می‌کنند، تصریح کرد: مسئولیت کالاهایی که از چنین مجرایی خریداری می‌شود بر عهده مشتری است.

بیدآبادی با تاکید بر اینکه دیگر کالاهای خارجی و قاچاق در سطح بازار وجود ندارد گفت: مثلا محصولات سامسونگ و ال جی در کشور ما عرضه نمی‌شود پس اگر هم در بازار فروخته شود امکان تقلبی بودن آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما در زمینه لوازم خانگی مربوط به احتکار کالاها است، عنوان کرد: بازرسان ما عملیات انبار گردی را آغاز کرده و به همه انبارهای واحدهای صنفی مجوز دار سرکشی می‌کنند.

معاون بازرسی سازمان صمت استان همدان گفت: در صورت مشاهده احتکار کالا، کالاهای ضبط شده از طریق اتحادیه در بازار توزیع می‌شود.

بازار لوازم خانگی در حالتی فراتر از رکود است

حمیدی مقدم،رئیس اتحادیه لوازم خانگی همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان، اظهار  داشت: بازار لوازم خانگی در وضعیتی بدتر از رکود به سر می‌برد. 

وی با تاکید بر اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته و توانایی خرید بسیاری از کالاها را ندارند، تصریح کرد: قیمت‌ها نسبت به پارسال گرانتر شده اما به گونه‌ای نیست که هر روز از یک نرخ جدید رونمایی شود.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی همدان با بیان اینکه بازرسان اتاق اصناف، اتحادیه، سازمان صمت و نیروهای بسیجی به صورت روزانه وضعیت بازار لوازم خانگی را رصد می‌کنند، اظهار داشت: مردم واحدهای صنفی گرانفروش و متخلف را به ما معرفی کنند.

حمیدی مقدم با اشاره به اینکه در مجموع قیمت کالاها نسبت به سال گذشته 30 درصد گرانتر شده است، افزود: قیمت یک ماشین لباسشویی با کیفیت متوسط 7 میلیون و 500 هزار، تلوزیون 7 میلیون و یخچال فریزر 11 میلیون تومان است.

به گزارش تسنیم، بر اساس بررسی‌ها و مشاهدات عینی خبرنگار تسنیم از بازار لوازم خانگی همدان در طول یک هفته اخیر، قیمت‌ها ثبات ندارد و فروشندگان با خیالی راحت و دور از هرگونه ترس از دستگاه‌های نظارتی با عنوان بهانه‌هایی همچون شرکت کالاها را به صورت لحظه‌ای گران می‌خرد و ما بی تقصیریم، اجناس خود را به نرخ دلخواه به مردم عرضه می‌کنند. رواج قیمت‌های دلبخواهی در بازار و عدم تبعیت از قوانین مربوط به درج قیمت بر روی اجناس نشان از ضعف عملکرد دستگاه‌های نظارتی بر بازار است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد