hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > آشنایی با اصول پرورش سانسوریا پوست ماری

آشنایی با اصول پرورش سانسوریا پوست ماری

در واقع کاشت و پرورش سانسوریا پوست ماری چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با روش های کشت، پرورش و حتی مراقبت از بستر گیاهتان آشنا شوید.

به طور کلی گیاه سانسوریا پوست ماری که امروزه به نام گیاه مادر شوهر نیز شناخته می شود از دسته محبوب ترین و مقاوم ترین گونه های گیاهی خواهد بود که به خاطر ظاهر جذاب و نگهداری راحت مورد توجه بسیاری از علاقمندان به گل و گیاه قرار گرفته است. در ادامه با پرورش سانسوریا پوست ماری و نگهداری از آن به طور کامل آشنا می شوید.

آشنایی با اصول پرورش سانسوریا پوست ماری

بهتر است بدانید که در واقع این گیاه شامل ۶۰ گونه مختلف از گیاهان همیشه سبز و چند سال خواهد بود و بومی مناطق غرب آفریقا است. سانسوریا پوست ماری اغلب تا حدود ۴۵ سانتی متر ارتفاع دارد و اگر در شرایط مناسبی هم قرار گیرد می تواند تا یک متر به خوبی رشد کند. برگ های این گیاه اغلب مستقیم و شمشیری شکل هستند و برگ های آن نیز سبز تیره بوده و نوار و های عرضی خاکستری دارند.

چگونگی پرورش سانسوریا پوست ماری

این گیاه معمولا در برابر شرایط نامساعد مقاومت خوبی از خود نشان می دهند و در بخش های مختلف خانه نیز می توانید آن را پرورش دهید. گل سانسوریا ساقه ای زیبا و معطر خواهد بود که تنها در شرایط مناسب گل می دهد. نکته جالب این است که سانسوریا برای اولین مرتبه در کشور چین کشت شده و از دسته گیاهان ارزشمند به شمار می آمده زیرا آن ها اعتقاد داشتند که خدایان فضیلت های خود یعنی عمر طولانی، هوش، شکوفایی، زیبایی، هنر، سلامتی، شعر و دفتر را به کسانی که گیاه مار پرورش داده اند اهدا خواهد کرد.

همچنین که سانسوریا جزء گیاهانی است که توسط ناسا در زمینه تصفیه هوا و مقابله با سندرم ساختمان مورد مطالعه قرار گرفته و به نظر می آید که این گیاه توانایی خوبی هم در از بین بردن فرمالدئید و بنزن موجود در هوا دارد.


انواع دیگر سانسوریا

در واقع سانسوریا دارای انواع بسیار مختلفی است که از نظر شکل و ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از مهم ترین انواع این گیاه زیبا را در ادامه شرح داده ایم.

انواع مختلف سانسوریا

  • سانسوریا استوانه ای:

این نوع گیاه دارای برگ های استوانه ای شکل، قائم و بسیار مقاوم است که طول شان اغلب به چند فوت می رسد. در واقع برگ ها از تاج مرکزی به سمت بیرون متمایل شده اند و یکی از ویژگی های آن گرایش به سمت نور است که با کمی صبر و حوصله می توانید طرح های جالبی را بر روی گیاهتان مشاهده نمایید.

  • سانسوریا لانه پرنده:

قد این نوع سانسوریا اغلب به ۱۵ سانتی متر می رسد و می توان آن را در دسته گیاهان قد کوتاه جای داد که خوشه های برگی اش شباهت زیادی به لانه پرندگان دارد. این گیاه امروزه چندان طرفدار ندارد اما برای افرادی که ظاهر کاکتوس مانند و کوچک این گیاه را می پسندند گزینه ایده آلی خواهد بود.

  • سانسوریا چند برگی:

از آنجایی که این گیاه دارای برگ هایی با حاشیه زرد خامه ای است عمدتا توصیه می شود که تکثیر آن را از طریق تقسیم به جای قلمه زنی برگ ها انجام دهید.

پرورش انواع سانسوریا ها

  • سانسوریا چمن کرگدن:

این نوع سانسوریا نیز دارای برگ هایی گوشتی متمایل به رنگ قرمز است که اغلب ارتفاع آن به حدود ۳۰ سانتی متر می رسد.

  • سانسوریا بنتل:

سانسوریا بنتل نیز گیاهی با ارتفاع تقریبا ۹۰ سانتی متر خواهد بود که برگ های باریک با نوار های عمودی سفید رنگ خواهد داشت.

  • سانسوریا پیچشی:

سانسوریای پیچشی دارای برگ هایی پیچ خورده با نوار های افقی و حاشیه برگ زرد است که اغلب ارتفاع آن به حدود ۳۵ سانتی متر می رسد.

گونه های مختلف سانسوریا

دستورالعمل کاشت و تکثیر گیاه

با وجود اینکه می توانید گیاه سانسوریای پوست مای را از طریق تقسیم برگ تکثیر نمایید اما نوار های زرد رنگی که در سرتاسر دو طرف طول برگ امتداد دارد از بین خواهد رفت. به همین خاطر توصیه می شود که برای کاشت آن از طریق پاجوش اقدام نمایید.

معمولا اواخر فصل بهار تا اواسط فصل تابستان که گیاه در مقابل جابه جایی مقاومت خوبی دارد بهترین زمان برای انجام تکثیر است. برای انجام کشت در ابتدا گیاه اصلی را از گلدان خارج نمایید و پاجوش هایی را که بلندی شان به ۲۰ سانتی متر می رسد با احتیاط جدا کرده و در گلدان مناسب دارای کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس قرار دهید.

اگر پاجوش داخل گلدان کمی تکان می خورد می توانید با استفاده از یک تکه چوب برایش تکیه گاه درست کنید تا کاملا محکم شود. پس از کشت گلدان حاوی پاجوش ها را در محیطی پر نور و بازه دمایی بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد قرار دهید و دقت کنید که در طول رشد بستر رطوبت لازم را داشته باشد.

دستورالعمل کشت سانسوریا پوست ماری

پاجوش ها اگر در شرایط مناسب قرار بگیرند به سرعت رشد می کنند و پس از اینکه به یک رشد تقریبی رسیدند می توانید آن ها را به بستر اصلی کشت انتقال دهید. از آنجایی که سانسوریای پوست ماری توانایی بالایی در تصفیه هوای منزل دارد پیشنهاد می شود که ان را در فضای اتاق خواب تان قرار دهید تا علاوه بر زیبایی برای سلامتتان نیز مفید باشد.

شرایط مورد نیاز برای نگهداری سانسوریا پوست ماری

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی خواهند داشت که شما بایستی آن را فراهم نمایید. به همین منظور در ادامه سعی داریم شرایط لازم جهت کاشت و نگهداری سانسوریا پوست ماری را شرح دهیم.

  • نور و دما:

به صراحت می توان گفت که نور کامل بهترین شرایط نوری برای این گیاه خواهد بود. اما با این حال در محیط سایه نیز روند رشد خود را طی می کند و تنها در مقابل نور مستقیم خورشید از بین خواهد رفت. در مورد دمای مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که سانسوریا پوست ماری تا درجه حرارت ۱۰ درجه را به خوبی تحمل می کند اما درجه مطلوب برای رویش ایده آل در زمستان ۱۶ درجه سانتی گراد و در تابستان ۲۴ درجه سانتی گراد خواهد بود.

شرایط لازم برای مراقبت از سانسوریا

در نگهداری و پرورش این گیاه دقت داشته باشید که سانسوریا پوست ماری نسبت به سرما حساسیت زیادی دارد و اگر در شرایط قرار بگیرد به سرعت دچار یخ زدگی خواهد شد و در نهایت از بین می رود.

  • آبیاری:

این گیاه زیبا به خاطر داشتن ساقه هایی گوشتی و آبدار نیاز آبی بسیار کمی دارد و به همین خاطر از آبیاری بیش از حد دوری کنید. در واقع آبیاری این گیاه در طول تابستان هفته ای یک مرتبه و در طول زمستان هر ده روز الی دو هفته کافی خواهد بود. همچنین که از آبپاشی و غبارپاشی روی ساقه های گیاه بایستی به شدت خودداری نمایید.

  • خاک و کوددهی:

در پرورش سانسوریا پوست ماری توجه داشته باشید که بهترین خاک برای بستر پرورش سانسوریا پوست ماری، خاکی لومی و سنگین یعنی ترکیبی از شن، ماسه، رس و مواد آلی و یا برگ پوسیده و کود دامی پوسیده خواهد بود. البته که گیاه در خاک های سنگین رشد خوبی از خود نشان می دهد و به سرعت جوانه و پاجوش خواهد داد.

چگونگی تغذیه گیاهان سانسوریا

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد