hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > گرانی‌ها به آجیل شب یلدا رسید؛ وقتی تب گرانفروشی از تورم داغ‌تر شد

گرانی‌ها به آجیل شب یلدا رسید؛ وقتی تب گرانفروشی از تورم داغ‌تر شد

در حالی به بلندترین شب سال نزدیک می‌شویم که خریدن آجیل آن هم با قیمت‌هایی بسیار بالا به خاطره‌ها پیوسته و کمتر کسی توان خرید آن را دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، قدیم‌ترها شب یلدا بود و آجیل و شیرینی ویژه این شب، همان قدر خوشمزه و مفید مانند آجیل عید نوروز که طعمش هرگز فراموش نمی‌شود. ولی این روزها به بازار آجیل‌فروشان که سر می‌زنیم جز گرانی و کسادی بازار چیز دیگری نمی‌بینیم البته خریداران هستند اما قدرت خرید دیگر نیست.

 بسیاری از خانواده‌ها که تماشاچی هستند و عده‌ای هم که قصد خرید دارند با نارصایتی و به سختی تن به خرید آجیل‌هایی می‌دهند که احتمالا دیگر مانند گذشته برایشان طعم خوشایند شب یلدا را ندارد.

به چندین آجیل فروشی در خیابان قیام، بلوار جمهوری و 17 شهریور سری زدم تا وضعیت بازار این صنف کاری را ببینم، نمی‌شود گفت که مردم اصلا خرید نمی‌کنند ولی آنچه مشخص است قدرت خرید مردم بسیار کاهش یافته، اقشاری که وضعیت خوبی دارند با شکایت خرید می‌کنند و آنان‌که نمی‌توانند خرید داشته باشند تنها با قیمت پرسیدن و زیر و رو کردن اجناس حسرت می‌خورند و عبور می‌کنند و عده‌ای هم با چالش فراوان و تخفیف خواستن مقدار کمی خرید می‌کنند.

یکی از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: از بازاری که برای خودمان است سر در نمی‌آورم یعنی مسئولان نمی‌بینند و گرانی‌ها برایشان مهم نیست، خرید آجیل طبق معمول چند سال اخیر معطوف شده به دهک خاصی از جامعه و عده‌ای دیگر به حداقل‌ها از قبل تخمه، پُف فیل، گندمک و غیره روی آوردند که آن هم نسبت به گذشته بیش از اندازه افزایش قیمت داشته و تم کیفیت پایین است.

وی گفت: تا چند سال پیش همه مردم کم یا زیاد آجیل می‌خریدند ولی حالا واقعا عده‌ای از این مواد مغذی به ناچار محروم شدند.

این شهروند یزدی بیان کرد: برای مثال کشور ما قطب پسته است نمی‌توان درک کرد که پسته درجه چندم هم کمتر از کیلویی 150 هزار تومان نیست، همه مسئولان در کلام می‌گویند معیشت مردم باید بهتر شود باید گرانی‌ها کنترل شود ولی واقعا دیگر نمی‌دانیم کدام مسئول باید گرانی‌ها را در اقعیت کنترل کند.

محسن جلیلی‌پور رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد وضعیت بازار آجیل شب یلدا اظهار داشت: آجیل نسبت به سال گذشته به طور میانگین 30 تا 40 درصد گران شده و چند قلم جنس هم تحت تأثیر جو شب یلدا گران شده که به مغازه‌داران اعلام شده تا این اجناس را طبق فاکتور واقعی خرید بفروشند.

وی افزود: تخمه هندوانه با افزایش قیمت دو برابری و بعضی از انواع پسته با افزایش 60 درصدی روبه‌رو بوده است.



رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان یزد در پاسخ به علت گرانی این نوع آجیل بیان کرد: وقتی دلار گران می‌شود شما می‌توانید بپرسید چرا گران شده چرا که تحت تأثیر و تحولات بازار گران شده بنابراین بازار آجیل هم تحت تأثیر فصل و جَو شب یلدا گران شده برای مثال همین دو ماه پیش قیمت عمده فروش تخمه هندوانه کیلویی 75 هزار تومان و خرده فروش 90 هزار تومان بوده که در حال حاضر قیمت عمده فروش به 165 هزار تومان رسیده و ملاک ما فاکتور خرید معتبر مغازه‌دار است و طبق همان فاکتور باید جنس فروخته شود بنابراین مغازه‌دار نمی‌تواند تخمه هندوانه‌ای که داشته را 160 هزار تومان بفروشد.

وی در مورد قیمت انواع آجیل و مغزهای شب یلدا تشریح کرد: آجیل 12 میوه کیلویی 210 هزار تومان، آجیل پنج مغز شامل پسته، بادام، فندق، تخمه کدو و ژاپنی کیلویی 240 هزار تومان، انواع برگ زرآلو از 100 هزار تا 190 هزار تومان، انواع پسته از 240 هزار تومان تا 330 هزار تومان، تخمه ژاپنی درجه یک 135 هزار تومان، انواع توت خشک درجه یک از 90 تا 110 هزار تومان، میوه‌های خشک شده از جمله سیب کیلویی 140 هزار تومان، خرمالو 200 تا 250 هزار تومان، توت‌فرنگی 500 تا 750 هزار تومان، کیوی 220 تا 250 هزار تومان و انواع آلو 200 تا 240 هزار تومان به فروش می‌رسد.

جلیلی‌پور گفت: قیمت خشکبار به فصلی بودن، خشکسالی، کمبود و یا مربوط به زمان خاصی مانند نوروز یا شب یلدا است برای مثال پسته اطراف یزد به دلیل خشکسالی امسال کمتر بود بنابراین قیمت آن بالاتر شده بود.

وی افزود: در حال حاضر کمبودی در بازار آجیل نداریم ولی نسبت به گرانی‌ها درصد خرید پایین آمده و قدرت خرید مردم هم کمتر شده و نسبت به سال‌های قبل فروش آن چنانی نداریم.

رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان یزد گفت: گشت مشترک نمایندگان تعزیرات، اتاق اصناف، اتحادیه و سازمان صمت روزانه انجام می‌شود و نسبت به سال‌های قبل بازرسی‌ها و رصد فاکتورهای خرید و فروش بیشتر شده و با متخلفان هم برخورد جدی می‌شود.

به گزارش تسنیم به نظر می‌رسد گرانی‌ها قرار نیست بازارهای مختلف را رها کند و این بار بازار آجیل است که تحت تأثیر قرار گرفته، خرید‌ آجیل برای خانواده‌هایی که از قدرت مالی بهتری برخوردار هستند مشکل است چه برسد برای خانواده‌های با درآمد پایین یا افرادی که شغل ثابت ندارند یا چند ماه یک بار حقوق دریافت می‌کنند؛ به راستی برای داشتن بازار خرید و فروش متعادل با درآمد مردم چه کار باید کرد؟

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد