hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > سمنان| خشکسالی مهم‌ترین مشکل کشاورزی

سمنان| خشکسالی مهم‌ترین مشکل کشاورزی

خشکسالی و کمبود منابع آبی مهم‌ترین مشکل کنونی کشت و تولید محصولات کشاورزی در استان سمنان است.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان بابیان این مطلب گفت: برداشت غیرمجاز و حفر بی‌رویه چاه‌های عمیق دلیل خشکسالی در برخی از مناطق روستایی سمنان است که یکی از اساسی‌ترین راهکار کاهش مشکلات کشاورزی در استان مدیریت بهینه مصرف آب است.

سید حسن میرعماد افزود: اجرای سامانه نوین آبیاری گامی بزرگ به‌منظور مدیریت مصرف آب است و با اجرای این طرح تا 95 درصد بهره‌وری آب در بخش کشاورزی افزایش می‌یابد.

وی خاطرنشان کرد: در روش‌های غرقابی بهره‌برداری آب زیر 30 درصد است درحالی‌که در آبیاری بارانی 75 درصد و قطره‌ای 95 درصد کارایی آب افزایش می‌یابد.

میرعماد با اشاره به اقدامات چهار سال اخیر دولت در بخش کشاورزی، ادامه داد: در سفر استانی دکتر روحانی به سمنان در سال 95، مصوب شد تا در 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سامانه مای نوین آبیاری مجهز شود.

وی میزان یارانه اجرای سامانه نوین آبیاری در استان را به ازای هر هکتار، 100 میلیارد ریال کمک بلاعوض اعلام کرد و گفت: در سال گذشته نصب این سامانه‌ها در پنج هزار هکتار از اراضی این استان اجراشده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان تصریح کرد: تاکنون 45 هزار هکتار از 120 هزار هکتار اراضی کشاورزی مربوط استان سمنان به سامانه آبیاری نوین تجهیز که 20 هزار هکتار از این مقدار در دولت یازدهم و 6 هزار هکتار در سال جاری اجرایی شده است.

وی یکی دیگر از چالش مای بخش کشاورزی را بازاریابی برشمرد کرد و اظهار داشت: کمبود صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی در سمنان، کشاورزان را بعد از تولید با مشکلاتی برای فروش محصولات مواجه می‌کند.

میرعماد بابیان این‌که سرمایه در گردش در بخش کشاورزی به علت بهره بانکی زیاد توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: تسهیلات ویژه کشاورزی باید زیر 10 درصد باشد تا پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد.

استان سمنان بیش از 40 هزار بهره‌بردار کشاورزی دارد و حدود 87 درصد از آب تولیدی در این استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد