hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > یوزهایی که دیده نمی‌شوند

یوزهایی که دیده نمی‌شوند

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: برای شناسایی و بررسی دقیق تعداد یوزپلنگ‌های موجود در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس نیازمند دوربین گذاری هستیم تا براساس آمارها به خدمات دهی برای جلوگیری از انقراض بپردازیم.

بهمن مودی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای اینکه ما جمعیت یوزپلنگ منطقه را داشته باشیم اولین کار این است که تجهیزات مربوطه در اختیار ما باشد؛ در سال ۹۵ تعداد ۵۲ دستگاه دوربین را در بخشی از پناهنگاه حیات وحش نایبندان نصب کردیم.

وی افزود: در نقاطی که گذرگاه و یا ابشخور یوز است این دوربین‌ها نصب می‌شود و این دوربین‌ها از هر شی جبنده‌ای که تکان بخورد بسته به تنظیمات عکس یا فیلم می‌گیرد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در ۱۰ درصد از کل پناهگاه حیات وحش این دوربین‌ها نصب شده، اما این منطقه غنی ترین قسمت زیستگاه است و در زمانی که دوربین‌ها در منطقه بودند حافظه آن‌ها دو مرتبه چک شد و در مجموع ۷۰ گیگابایت موجودی گرفته‌ایم.

مودی ادامه داد: این دوربین‌ها باید آنالیز شود چراکه یوزها براساس خال‌های روی بدن خود شناسایی می‌شوند و هیچ گاه دو یوزپلنگ خال‌های مشابه یکدیگر ندارند.

وی افزود: اگر می‌خواستیم دقیق تر عمل کنیم باید دو دستگاه دوربین در هر گذرگاه می‌گذاشتیم تا هر یوز که در منطقه قرار می‌گیرد از نماهای مختلف از آن عکس داشته باشیم ولی اکنون به علت کمبود دوربین زاویه خاصی از یوزها نداشتیم.

مودی با بیان اینکه مجموعا هشت کلیپ و ۱۶ عکس از دوربین‌ها به دست آمد و طی ارزیابی دو یوزپلنگ نر شناسایی شد، تصریح کرد: یکی از یوزها به دلیل اینکه وضوح کافی نداشت مشکوک بود و یک یوز ماده دیگر نیز  با دو توله در دو نقطه دیده شده است.

وی افزود: براساس یافته‌ها ۵ یوز در این مدت شناسایی شد ولی این به این معنا نیست که کل منطقه را پایش کرده‌ایم و ممکن است اگر دوربین‌های بیشتری داشتیم جمعیت بیشتری می‌دیدیم؛ نمی‌توانیم آمار دقیق دهیم، اما می‌توانیم بگوییم یکی از دو یوز نر که شناسایی شده بود در حوزه کرمان بر اثر کهولت سن تلف شده است.

۸ محیط بان در یک میلیون هکتار !

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال تا کنون سه یا چهار مرحله یوز مشاهده شده اما تعداد دوربین‌ها کم است و اکنون حداقل به ۵۰ دستگاه دوربین نیاز داریم که به مدت شش ماه در منطقه نصب شود، اما ساده‌ترین دستگاه دوربین حدودا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین ما حداقل به ۷۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز داریم؛ حال بماند که تجهیزات دوربین از قبیل باتری نیز هزینه بر است.

وی بیان کرد: از طرفی برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی حدود ۱۵۰ نیرو نیاز داریم چراکه برطبق استانداردهای بین المللی برای حفاظت هر ۱۰ هزار هکتار یک نیرو می‌خواهیم و این نیروها باید در پناهگاه حیات وحش زیستگاه یوزپلنگ که یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است، توزیع شوند؛ این در حالی است که با حدود ۸ نیرو حفاظت  می‌کنیم.

مودی ادامه داد: اکنون با همین تعداد هم با تلاش شبانه روزی همکاران وضعیت خوبی برقرار شده اما به قیمت فرسودگی محیط بانان چراکه مجبورند دو شیفت کار کنند تا آمار یوزپلنگ حفظ شود.

وی یادآور شد: امکانات از جمله موتور سیکلت و خودرو برای محیط بانان لزم است؛ هرچند در سال جاری ۳۵ دستگاه موتورسیکلت تامین شد و این شرایط را بهتر می‌کند، اما هنوز هم به تجهیزات بیشتری برای حفاظت نیاز است.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد