hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اولویت محیط زیست؛ حفاظت حیات‌وحش است

اولویت محیط زیست؛ حفاظت حیات‌وحش است

حفظ گونه‌های جانوری و جلوگیری از انقراضی برخی از این گونه‌ها تنها از عهده مسئولان و محیط‌بان‌ها میسر نیست بلکه افزایش سطح آگاهی مردم در این زمینه تعیین کننده است و اصولا اولویت محیط زیست؛ حفاظت حیات وحش است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد،  دهم دسامبر مصادف با 19 آذرماه سال جاری به نام روز جهانی حقوق حیوانات یا "IARD " مخفف "International Animal Rights Day" نامیده شده است، روزی که برای یادآوری حقوق حیوانات که به مرور به فراموشی سپرده شده است، نامگذاری شده است.

رعایت حقوق حیوانات از نظر دین مبین اسلام نیز مورد تاکید است، از نظر اسلام، حیوانات همانند انسان از شعوری مطابق با وجود خود بهره‌مند هستند و دارای احساسات هستند و انسان‌ها در برابر حیوانات مکلف به رعایت حقوق‌شان هستند که به طور مفصل در منابع مختلف ذکر شده است.

در جامعه جهانی، حقوق حیوانات آن گونه که شایسته و درست است، رعایت نمی‌شود، در مواردی بشر دچار افراط شده و در موارد دیگری دچار تفریط شده است که در هر دو مورد، اشتباه رفتاری رخ داده است که باید اصلاح شود.

رعایت حقوق حیوانات برای انسان‌ها به عنوان یک رفتار صحیح در مقابل حیوانات است، گاهی انسان با یک رفتار ناصحیح موجب زیرپا گذاشتن حقوق حیوانات است. آوردن حیوانات وحشی به درون خانه تا بی‌اهمیتی به حیوانات اهلی که در کنار جامعه انسانی زندگی می‌کنند از مواردی است که می‌توان برای عدم رعایت حقوق حیوانات برشمرد.

شاید بتوان رعایت حقوق حیوانات را به طور ساده اینگونه معنا کرد که این رعایت یعنی امکان حیات حیوانات بر اساس آنچه خداوند در وجود حیوانات به طور غریزی قرار داده است فراهم شود، امکانی که زندگی عادی حیوانات را فراهم کند.

423 گونه جانوری در استان شناسایی شده است

فهیمه اسلامی، رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شهرکرد ، به مناسبت روز حقوق حیوانات، اظهار داشت: اولویت محیط زیست برای حفاظت حیات‌وحش است، همه حیوانات دارای حق و حقوق هستند، حیوان اهلی، حیوانی است که انسان به خاطر خود، این حیوانات را از حیات‌وحش جدا کرده و طی چندین هزار سال اهلی شدند.

وی در ادامه افزود: حق حیوان اهلی این است که باید در کنار انسان باشد، ازدیاد سگ‌های ولگرد یا بی‌سرپرست به خاطر این است که انسان‌ها مسئولیت‌پذیر نبودند و حیوانات را رها کردند، سگ‌های ولگرد عموما دارای بیماری هستند و خیلی از مردم با نا آگاهی و دلسوزی به آن‌ها غذا می‌دهند، اگر منابع غذایی سگ محدود باشد تولید مثل نمی‌کند و از انتشار بیماری و ازیاد سگ‌های ولگرد دیگر در خیابان جلوگیری می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به  اینکه در حوزه حیوانات وحشی حق آن حیوان است که از زیستگاه آن محافظت شود، تصریح کرد: محیط زیست این محافظت را انجام می‌دهد و فضای امنی را برای حیات‌وحش فراهم می‌کند.

اسلامی ادامه داد: در استان حدود 423 تا گونه جانوری شناسایی شده است، حدود 4 گونه پلنگ ایرانی، اردک سرسفید،کرکس مشکی، بالابان و همچنین یوزپلنگ آسیایی برای استان مانده است که در معرض خطر انقراض هستند.

وی با بیان اینکه مناطق حفاظت شده‌ استان با پاسگاه‌ها، تجهیزات و با حضور 24 ساعته محیط‌بان‌ها حفظ می‌شود، تاکید کرد: همه چیز به محیط‌بان برنمی‌گردد بلکه آگاهی و علم مردم نیز باید در جهت حفظ این گونه‌های جانوی کمک‌کننده باشد.

نبود باغ‌وحش در استان معضل است

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، با اشاره به  5منطقه حفاظت شده در استان هستند، گفت: منطقه حفاظت شده‌ی قیصری، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه حفاظت شده شیدا، منطقه حفاظت شده سبزکوه و منطقه حفاظت شده هلن، یک پارک ملی به نام تنگ صیاد در استان است، یک اثر ثبت ملی لاله واژگون، یک پناه‌گاه حیات‌وحش شیرستان و یک ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ‌صیاد و سبزکوه است.

اسلامی، با بیان اینکه سه منطقه شکار ممنوع در استان به نام تالاب چغاخور، تالاب گندمان و خدا آفرین است، افزود: این مناطق حفظ می‌شود چون حیات‌وحش این مناطق مهم است؛ گونه‌های جانوری و گیاهی مهمی در استان است اگر محیط‌زیست حفاظت نکند از بین خواهند رفت.

وی در خصوص نبود مکانی برای باغ وحش در استان، گفت: کسی سراغ این کار نیامده است تا مجوزات لازم را بگیرد، باغ‌وحش‌های کنونی ایران استاندارد لازم را ندارند، در باغ‌وحش‌های خارج از کشور گونه‌های در خطر انقراض برنامه‌ای برای تکثیر آن‌ها یا آموزش دادن به کودکان انجام می‌گیرد، در باغ‌وحش‌های ایران حقوق اولیه حیوانات رعایت نمی‌شود.

اسلامی، ادامه داد: باغ‌وحش‌های ایران دارای جایگاه‌های غیر استاندارد هستند، اهداف نگهداری آن‌ها آموزشی نیست، باغ‌وحش‌های ایران یک فاجعه محیط زیستی هستند و شاید خیلی بهتر است که این فاجعه را در استان نداریم.

طرح مدیریت سگ‌های ولگرد

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: طرحی با عنوان مدیریت سگ‌های ولگرد است که آسیب‌های بسیاری برای محیط زیست دارد، سگ قدرت و استقامت زیادی در تغییر حیات وحش دارند، حدود 4 عدد از یوزپلنگ‌های استان توسط سگ‌ها شکار شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه سگ‌ها عادت به تعقیب دارند، تصریح کرد: یوزپلنگ سریع ترین دونده است اما مثلا در 10ثانیه مسافت زیادی را می‌پیماید، اما سگ‌ها پی در پی تعقیب می‌کنند و حیوان را از نفس می‌اندازند.

اسلامی با بیان اینکه سگ‌ها با انتقال بیماری هاری و کیست هیداتیک به حیات‌وحش و جفت گیری با گرگ و شغال ژنوم‌ها را تغییر می‌دهند، مطرح کرد: حاصل  این جفت‌گیری‌ها حیوان دورگه‌ای است که به مراتب خطرناک‌تر مثل گرگاس که حاصل جفت‌گیری سگ و گرگ است، مثل سگ به انسان نزدیک می‌شود و مثل گرگ حمله می‌کند.




رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری در پایان خاطرنشان کرد: متولی جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در استان شهرداری است،  یک مرکز نگهداری سگ‌های ولگرد استاندار بدین گونه است که در وهله اول دکتر دامپزشک باید این سگ‌ها را معاینه و عقیم کند و بعد روش  "مرگ آرام "به روش انسانی برای سگ‌هایی که  ریسک بیماری هاری و بیماری‌های عفونی دارند انجام شود و سگ‌هایی که ژن خوبی دارند برای نگهبانی به باغبان‌ها و..‌. داده شوند و سریع مرکز نگهداری خالی شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد