جستجو
رویداد ایران > خبرها > تفاوت «کرونا»، «سرماخوردگی» و «آنفلوآنزا»

تفاوت «کرونا»، «سرماخوردگی» و «آنفلوآنزا»

تفاوت «کرونا»، «سرماخوردگی» و «آنفلوآنزا»
در فصل پاییز قرار داریم و سرمای هوا عامل بسیار مهمی در ابتلاء به بیماری‌های ویروسی است. با شناخت سه بیماری «کرونا»، «سرماخوردگی» و «آنفلوآنزا» می‌توانیم در صورت ابتلاء به این بیماری‌ها، آسیب‌های جسمی آنها را به حداقل برسانیم.
 در دومین ماه فصل پاییز قرار داریم و با سرد شدن هوا و نزدیک‌تر شدن به آغاز فصل زمستان، بازار ابتلاء به سرماخوردگی و آنفلوانزا داغ می‌شود.
البته امسال نیز مانند سال گذشته با توجه به شیوع کرونا، شرایط ابتلاء به این سه بیماری ویروسی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است و ضرورت و توجه به مراقبت‌های پیشگیرانه از ابتلاء به این بیماری‌ها، از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.
در نتیجه، شناخت وجوه تشابه و افتراق این سه بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه اگر علائم و نشانه‌های بالینی این بیماری‌ها را به خوبی بدانیم، در صورت ابتلاء به این بیماری‌ها بهتر می‌توانیم روند درمان را دنبال و پیگیری کنیم و پیامدهای جسمی آنها را کاهش دهیم.
سرماخوردگی چیست؟
در واقع به علت آنکه بیش از ۲۰۰ ویروس مختلف ممکن است سرماخوردگی ایجاد کنند، علائم سرماخوردگی بسیار متفاوت است. رینو ویروس‌ها شایع‌ترین علت شناخته شده سرماخوردگی هستند.
ویروس سرماخوردگی از راه دهان یا بینی وارد بدن می‌شود، اما ممکن است خود شما هم در این انتقال «دست» داشته باشید؛ اگرچه سرماخوردگی از طریق عطسه و سرفه می‌تواند منتقل شود، اغلب تماس دست با دست با شخصی که سرماخورده است یا استفاده از وسایل مشترک مثلاً حوله، تلفن و… باعث انتقال بیماری می‌شود؛ به طوری که بعد از این تماس هنگامی که دست آلوده شده‌تان را به چشم‌ها یا بینی‌تان می‌زنید ویروس وارد بدن می‌شود.
هر فرد بزرگسالی احتمال دارد ۲ تا ۴ بار در سال به سرماخوردگی مبتلا شود. کودکان به خصوص در سنین پیش از مدرسه بین ۵ تا ۹ بار سالانه سرما می‌خورند.
عطسه کردن، آبریزش از چشم، سرفه، تب ملایم و خستگی خفیف از جمله علائم بیماری سرماخوردگی است
*علائم و نشانه‌ها
شروع علائم سرماخوردگی یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی است. اولین علامت عمده آبریزش از بینی است. همچنین ممکن است در ابتدای دوره عفونت دچار خارش یا درد گلو، احتقان و گرفتگی بینی، کمی بدن درد یا سردرد خفیف شوید، در ادامه سیر بیماری ترشحات بینی تان غلیظ‌تر و زرد رنگ تر می‌شود.

استاد بیماری‌های عفونی متذکر شد: این چنین شرایط کمک می‌کند تا بتوانیم تشخیص کرونا را بدهیم. اگر بخواهیم این سه بیماری را دقیقاً افتراق بدهیم باید از روش‌های مولکولی یا همان تست pcr استفاده کنیم.
دقت کنیم! باید به این موضع مهم توجه کنیم که با توجه به در پیش بودن فصل سرد سال و حرکت به سمت زمستان و درگیری و ارتباط مردم یا یکدیگر، امکان ابتلاء زیاد خواهد شد؛ لذا دانستن علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا شایسته توجه و دقت است تا بتوانیم راه حل درمان را سریع‌تر بیابیم و ادامه دهیم.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب